Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Supera 01-02-14 16:28

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mereo (Innlegg 1476298)
Is og kalde ting.
Har du halsbetennelse kan varme gjøre det verre.

Jeg trodde det var motsatt? At varme drikker var anbefalt? Jeg foretrekker kalde drikker, så det hadde passet meg helt fint hvis jeg bør drikke kaldt.

Jeg kan svelge tilnærmet normalt nå, så jeg har blitt mye bedre allerede. Hostesaften hjalp litt likevel, måtte bare gi det litt mer tid. Det var som om den la seg som en hinne over halsen der det var sårt.

TrillTrall 01-02-14 16:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1476320)
Jeg trodde det var motsatt? At varme drikker var anbefalt? Jeg foretrekker kalde drikker, så det hadde passet meg helt fint hvis jeg bør drikke kaldt.

Siden bakterier trives godt i kroppstemperatur og litt over det så er det vel anbefalt at det er lurt med kald drikke. Jeg spurte en gang en sykepleiervenninne om jeg heller burde bruke kalde omslag enn varmeflaske da jeg hadde uvi og smerter og fikk ganske enkelt til svar - "Bruk det du selv synes lindrer mest". :)

mereo 01-02-14 19:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1476322)
Siden bakterier trives godt i kroppstemperatur og litt over det så er det vel anbefalt at det er lurt med kald drikke. Jeg spurte en gang en sykepleiervenninne om jeg heller burde bruke kalde omslag enn varmeflaske da jeg hadde uvi og smerter og fikk ganske enkelt til svar - "Bruk det du selv synes lindrer mest". :)

Da jeg hadde kronisk halsbetennelse før jeg tok mandlene, fikk jeg beskjed fra legen om å holde meg unna varm drikke.

mereo 01-02-14 19:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1476320)

Jeg kan svelge tilnærmet normalt nå, så jeg har blitt mye bedre allerede. Hostesaften hjalp litt likevel, måtte bare gi det litt mer tid. Det var som om den la seg som en hinne over halsen der det var sårt.

Jeg vil anbefale deg kald drikke. For meg så fungerer Voltarol (forsåvidt det eneste som funker av medisin).

Rin 02-02-14 12:40

Positive/negative erfaringer med SpecSavers? Er de flinke, eller er de like kjipe som billigkjeden som en gang påførte meg progressive briller jeg på ingen måte trengte? :rolleyes:

Sanney 02-02-14 12:45

er på mitt andre brillepar hos specsavers, har ingenting å utsette på det. på de siste paret valgte jeg å bare ta en brille isteden for to, og det gikk helt fint.

Photobscura 02-02-14 12:54

Har bare erfaring med SpecSavers på linser, og der var de den gangen helt elendige. Fullstendig uinteresserte i å hjelpe meg til å finne linser som passet mine øyne, men bare prakket på meg det de hadde uten noen oppfølging. Endte opp med å gå i blinde i tre år til før jeg byttet til Sees optikk, som er absolutt fantastiske. :)

Rin 02-02-14 14:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1476405)
Har bare erfaring med SpecSavers på linser, og der var de den gangen helt elendige. Fullstendig uinteresserte i å hjelpe meg til å finne linser som passet mine øyne, men bare prakket på meg det de hadde uten noen oppfølging. Endte opp med å gå i blinde i tre år til før jeg byttet til Sees optikk, som er absolutt fantastiske. :)

Ja, det er Ses jeg bruker, og er glad i - men de har bytta til en trykkmåle-prosedyre som involverer dråper, og jeg takler ikke noe i øyet på den måten. (Det blir aldri linsebruker av meg, altså) Så jeg ønsker meg noen som fortsatt bruker sånn blåsepåøyet-dings, som er ille nok, men i alle fall håndterbart for ikketapåøyetmitt-angsten. :p

index 02-02-14 15:17

Jeg har brukt Specsavers siden de åpnet her i byen, og er veldig fornøyd med dem. Aldri problemer av noe slag. Men det avhenger vel mye av personellet da, jeg gikk samme sted før de gikk inn i Specsavers kjeden og opplever samme gode service som alltid før...

blåbær 02-02-14 16:14

Jeg er også fornøyd med SpecSavers, og jeg bruker også bare til briller. De ved Stortinget er hvertfall hyggelige.

Kanutten 02-02-14 17:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1476416)
Ja, det er Ses jeg bruker, og er glad i - men de har bytta til en trykkmåle-prosedyre som involverer dråper, og jeg takler ikke noe i øyet på den måten. (Det blir aldri linsebruker av meg, altså) Så jeg ønsker meg noen som fortsatt bruker sånn blåsepåøyet-dings, som er ille nok, men i alle fall håndterbart for ikketapåøyetmitt-angsten. :p

Finnes en enda bedre trykkmåler uten både dråper og blåsing. Den kalles Icare. Det er et tonometer som ikke merkes i det hele tatt!

Kanutten 02-02-14 17:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1476402)
Positive/negative erfaringer med SpecSavers? Er de flinke, eller er de like kjipe som billigkjeden som en gang påførte meg progressive briller jeg på ingen måte trengte? :rolleyes:

SpecSavers burde ha vært anmeldt for villedende reklame. "Kjøp en og få en på kjøpet". Man skal spørre mye og vite endel om egne øyne for å unngå DEN regninga pga skjeve hornhinner og nærsynhet.... :mad:

Sanney 02-02-14 18:41

eh, eneste jeg måtte betale for brille 2 var overflatebehandlinga... og jeg har skjeve hornhinner og såvidt nærsynt... jeg var langsynt for 6 år siden.

Kanutten 02-02-14 18:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1476435)
eh, eneste jeg måtte betale for brille 2 var overflatebehandlinga... og jeg har skjeve hornhinner og såvidt nærsynt... jeg var langsynt for 6 år siden.

Jeg ligger på -8,5 og -2,5 i skjeve hornhinner. Så optimistisk som jeg var grunnet reklamen troppet jeg opp på SpecSavers. Fikk tvert nei. Bare en brille med billigste innfatning kom på ca 6500 kr. Gikk da til en kjede kalt coptikk.no og fikk briller til ca 3500 kr inkl dyrere innfatning enn det specSavers kunne tilby, samt vissheten om bedre undersøkelse.

Sanney 02-02-14 18:56

hm, betalte 2300 kr for brilla mi jeg da, og da var det innfatninga som kostet. nå er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg leser brilleseddelen min fra 2011, men jeg tror det er -1.00 og -0.25. var tilbake i høst og da var det forandring, uten at jeg vet hvor mye.
spiller liten trille uansett, specsavers funker for meg hvertfall, og da gidder jeg ikke betale mer enn jeg må og allikevel få briller jeg trives med :)

Rin 02-02-14 19:28

Jeg er ikke spesielt interessert i to-for-en eller noe sånt, jeg da. Lurte bare på specsavers på grunn av det med trykkmålinga. :p Jeg er nærsynt og har skjeve hornhinner og ga vel seks tusen for nåværende briller, og det er helt i orden - jeg trenger bare en måte å sjekke trykket på som ikke får meg til å bite og slå, hehe. - Icare ser også for skummelt ut for meg, nå som jeg har googlet det. Takke meg til blåsemaskinen. :cool:

milena 02-02-14 21:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1476441)
Jeg er ikke spesielt interessert i to-for-en eller noe sånt, jeg da. Lurte bare på specsavers på grunn av det med trykkmålinga. :p Jeg er nærsynt og har skjeve hornhinner og ga vel seks tusen for nåværende briller, og det er helt i orden - jeg trenger bare en måte å sjekke trykket på som ikke får meg til å bite og slå, hehe. - Icare ser også for skummelt ut for meg, nå som jeg har googlet det. Takke meg til blåsemaskinen. :cool:

Jeg er fornøyd med brilleland og det er det flere rundt meg som er også. I Stavanger bruker de fortsatt blåsemaskinen.

Kanutten 02-02-14 21:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1476441)

Blåsemaskina er værre enn Icare, tro meg. :ja:

Carisma 02-02-14 21:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1476430)
SpecSavers burde ha vært anmeldt for villedende reklame. "Kjøp en og få en på kjøpet". Man skal spørre mye og vite endel om egne øyne for å unngå DEN regninga pga skjeve hornhinner og nærsynhet.... :mad:

Sånn er det jo med alle så lenge man trenger hornhinnejusteringer. Det er de som koster. Sist jeg skaffet briller fant jeg innfatning til noen få hundrelapper på 70% salg! men endte opp med en regning på over 5000 for glasslipinga. På brilleland. Og før det har jeg benyttet en veldig lokal optiker som ikke er i kjede, og det var akkurat samme der.

Kanutten 02-02-14 21:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1476462)
Sånn er det jo med alle så lenge man trenger hornhinnejusteringer. Det er de som koster. Sist jeg skaffet briller fant jeg innfatning til noen få hundrelapper på 70% salg! men endte opp med en regning på over 5000 for glasslipinga. På brilleland. Og før det har jeg benyttet en veldig lokal optiker som ikke er i kjede, og det var akkurat samme der.

Poenget var det at jeg fikk ikke en på kjøpet siden brillen i utgangspunktet ble så dyr! Tilbudet gjaldt ikke for øyne ala mine....

Carisma 02-02-14 22:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1476465)
Poenget var det at jeg fikk ikke en på kjøpet siden brillen i utgangspunktet ble så dyr! Tilbudet gjaldt ikke for øyne ala mine....

Jeg mener det står i infoen man får hos dem, at det er for ordinære briller og at evt spesielslip må betales for? Samme som når brilleland kjører aldersrabattene sine.

Marella77 03-02-14 01:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1475864)
Uføre pensjon regnes ut som alderspensjon. Den beregnes ut i fra det du har tjent så langt i livet, pensjonspoengene dine.
Så legger de til evnt tilleggspensjon og trekker deg 15% om du er gift eller registrert samboer.
Så får du særfradrag og lav skatt pga redusert skatteevne. Jeg har nå 10% skatt mot 27% tidligere.

Ung ufør har en noe høyere grunnpensjon, men er svært vanskelig å få, da du må bevise at du var svært syk og totalt ute av stand til å tjene noe som helst før fylte 26år.

Er du heldig, har du en elller annen forsikring enten privat eller gjennom jobben. Vi har blitt lurt av et forsikringsselskap og fikk desverre ikke slettet gjelden vår da jeg ble ufør, men jeg hadde en god ordning gjennom jobben og får nesten 9000,- ekstra i måneden, inkl barnetillegg, gjennom dem.

Ja, og så har de halvert studielånet mitt, så den kvartalsvise summen jeg skal betale er mye mindre enn før og det er nedbetalt om få år.

Tror jeg har fått med det meste nå. *trøtt i trynet av sykt barn midt på natten* :p

Tuuuusen takk Kitt!! Setter veldig pris på svar!!! :)!

Kanutten 03-02-14 08:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1476470)
Jeg mener det står i infoen man får hos dem, at det er for ordinære briller og at evt spesielslip må betales for? Samme som når brilleland kjører aldersrabattene sine.

De sier det ikke i radioreklamen ei heller ikke alltid i avisreklamene. Jeg visste jo at det ikke gjaldt mine briller nettopp grunnet styrken, men jeg ble den gangen så provosert av manglende opplysninger at jeg "måtte" bare oppsøke dem. :p

Marella77 03-02-14 13:13

Er det vanlig at 2. klassinger er hjemme alene etter skolen fra ca 13-17? Min datter skal være med ei venninne hjem i dag. Så slo det meg pluttselig at hun jenta pleier å være alene hjemme. Jeg blir urolig. Men vil ikke formidle dette til barnets mamma. Hvordan løser jeg dette?

Kitt 03-02-14 13:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1476514)
Er det vanlig at 2. klassinger er hjemme alene etter skolen fra ca 13-17? Min datter skal være med ei venninne hjem i dag. Så slo det meg pluttselig at hun jenta pleier å være alene hjemme. Jeg blir urolig. Men vil ikke formidle dette til barnets mamma. Hvordan løser jeg dette?

Dersom venninnen er vant til å være alene hjemme disse timene, er hun også godt kjent med hva hun for lov til og ikke. Tror vel ikke det er helt vanlig at såpass små barn er alene så lenge, men hun har vel vært det hele skoleåret allerede.
Hva er du urolig for sånn helt konkret?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.