Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Photobscura 21-09-10 14:59

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av katten (Innlegg 936921)
Okay, sorry misforstod deg litt der :D Er ikkje heilt sikker på kva rundbole er, men er det når du strikker alt sammen, og kunn feller for armene?

Du kan sjølvsagt strikke XS armer, eller slutte å legge ut masker når du syns dei er passe i vidde. Einaste du må passe på er å telle, så mønsteret blir riktig. Det er vel noko slikt som 16 masker i ein rapport, så då må det masketallet du ender opp med være delelig med 16.
Litt kjedelig å måtte rekke oppatt heilt ned til under albuen, men då får du ein genser du blir 100 % fornøgd med istaden for 70%..

Rundbole er vel så vidt jeg vet uten felling før skuldrene. Men, ok, jeg har ikke så stø på all garnterm selv, men hva er rapport?

katten 21-09-10 15:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 936927)
Rundbole er vel så vidt jeg vet uten felling før skuldrene. Men, ok, jeg har ikke så stø på all garnterm selv, men hva er rapport?

Okay. Då veit e det :D
Ein rapport er frå mønsteret begynner til siste maska før det gjentar seg. Så på marius genseren blir det frå X til neste X begynner. ( Ein rapport er X♢- litt dårlig tegna :lol:)

Tenker du får den til slik du vil ha den :D

Zillah 21-09-10 15:21

Rapport er den unike delen av et mønster som du gjentar x antall gongar for å få heilheten, som er så-og-så mange maskar før den gjentar seg. If that made sense. Likedan med ein tapet eller ei gardin med mønster.

Zillah 21-09-10 15:22

Ah, kjappe katten m lynraske svare-refleksar ;)

katten 21-09-10 15:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 936935)
Ah, kjappe katten m lynraske svare-refleksar ;)

Hehe det er alle katters kjennetegn :lol:

Men må si at ditt svar var mykje enklar :)

Huldr 21-09-10 15:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av katten (Innlegg 936894)
Signerer heile den, e :D
(legg merke til e istan for eg ;) )

Takk for den, Katten, men som jeg skriver i et senere innlegg er jeg generelt ikke for å bruke dialekt, da ... :o Når det blir mange avvikende ord og former irriterer jeg meg nok jeg også ... Det går ut over lesbarheten, som de andre skriver.

Jeg synes man bør ta med "r" i slutten av ord og skrive "eg", f eks. Det er litt på samme måte som med sms-språk. Det kan (til nød) gå an i en sms, men når man skriver på et forum synes jeg man skal skrive hele ordet fullt ut. Ihvertfall der man ønsker å bli saklig forstått - i blogger og journaler kan man jo være litt friere.

TrillTrall 21-09-10 16:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 936904)
Er det noen måte i det hele tatt å finne ut hvem som ringer meg med skjult nr?:mad:

Hvis dette skjer om natten og fra samme nummer ville jeg lagt inn en avvisning på anrop fra dette nummeret så slipper du å bli vekket. Hvis det lar seg gjøre på din telefon da.

Kanutten 21-09-10 16:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 936964)
Hvis dette skjer om natten og fra samme nummer ville jeg lagt inn en avvisning på anrop fra dette nummeret så slipper du å bli vekket. Hvis det lar seg gjøre på din telefon da.

Når nummeret er skjult så er det kanskje ikke så lett?? Eller er det det?

Nerthus 21-09-10 16:35

Du kan legge inn på telefonen at du ikke vil motta telefoner fra skjulte nr... dette fant jeg ut da jeg la inn skjult nr på min tlf en gang og fant ut at det var en del jeg ikke fikk ringt da :) (Nå er dette en stund siden så ikke sikkert det gjelder lengre - har ikke sjekket på min nåværende tlf)

katten 21-09-10 16:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 936941)
Takk for den, Katten, men som jeg skriver i et senere innlegg er jeg generelt ikke for å bruke dialekt, da ... :o Når det blir mange avvikende ord og former irriterer jeg meg nok jeg også ... Det går ut over lesbarheten, som de andre skriver.

Jeg synes man bør ta med "r" i slutten av ord og skrive "eg", f eks. Det er litt på samme måte som med sms-språk. Det kan (til nød) gå an i en sms, men når man skriver på et forum synes jeg man skal skrive hele ordet fullt ut. Ihvertfall der man ønsker å bli saklig forstått - i blogger og journaler kan man jo være litt friere.

Vel da er det jammen godt e ikkje skriv rein dialekt då, og berre bryt litt med å kutte ut ein bokstav her og der. Hadde nok blitt mykje værre å forstå då :)

Kanutten 21-09-10 16:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av katten (Innlegg 936974)
Vel da er det jammen godt e ikkje skriv rein dialekt då, og berre bryt litt med å kutte ut ein bokstav her og der. Hadde nok blitt mykje værre å forstå då :)

Ke?? E da ikkje løvv å skriv på dialækt længer??

Photobscura 21-09-10 16:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 936976)

Selvfølgelig er det lov å skrive på dialekt, det er bare UTROLIG slitsomt å lese. Skriv på røverspråk om dere vil, men husk at noen skal lese det, derfor er det letteste for alle å ta såpass hensyn at man skriver på et av våre to skriftspråk etter beste evne.

Kanutten 21-09-10 17:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 936980)
Selvfølgelig er det lov å skrive på dialekt, det er bare UTROLIG slitsomt å lese. Skriv på røverspråk om dere vil, men husk at noen skal lese det, derfor er det letteste for alle å ta såpass hensyn at man skriver på et av våre to skriftspråk etter beste evne.

Jeg skriver normalt ikke på dialekt!! Dette var jo et forsøk på å gjære det! :lol:

katten 21-09-10 17:29

Sitat:

nope :lol: Sorry, engelsk er vel også utelukka :D

Carisma 21-09-10 18:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 936904)
Er det noen måte i det hele tatt å finne ut hvem som ringer meg med skjult nr?:mad:

Du kan melde det til politiet, de har lov til å hente ut opplysningene. Hvis det skjer hver natt ville jeg tatt meg bryet og meldt det :ja:
Sitat:

Jeg mener at man skriver for å få fram et budskap, og da er det opp til avsender av budskapet å sørge for at motparten forstår det. Så kan man gjøre hva man vil utfra det :D

Sanney 21-09-10 19:28

Kan det å bekymre seg om man kanskje er gravid fremprovosere "graviditetssymptomer"? I og med at jeg går på p-sprøyte har jeg jo ikke mens... men av diverse grunner var jeg 2 uker for sent med påfyllingen, og jeg hadde samleie bare 6 dager før jeg skulle hatt sprøyta.. Siden started av august sliter jeg med tretthet og de siste par dagene kvalme.. mamma spøkte med at jeg var gravid, og nå er jeg redd.. det passer absolutt ikke å være gravid =/
Nå skal jeg heldigvis til legen på mandag, men tror jeg skal stikke innom apoteket imorra og kjøpe en test..

Kitt 21-09-10 19:33

Hmmm, det var akkurat det jeg tenkte på da du sa du slet med tretthet!;)

Ta en test, du, så slipper du evnt å tenke mer på det! Mye rart som gir slapphet og litt kvalme!:)

Lykke til!:)

Carisma 21-09-10 20:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 937070)
Siden started av august sliter jeg med tretthet og de siste par dagene kvalme..

Må du opp på do om natta også? I såfall er det vel rimelig bankers... ;)

Sanney 21-09-10 21:04

nei, men jeg er veldig tissetrengt om morran. men det er jeg alltid:p jeg trosset kvalmen og stakk på meny og kjøpte tester.. men jeg skjønner ikke helt..

"du kan gjøre testen 6-15 dager etter befruktning"

hvis man vet når man ble befruktet vet man jo at man er gravid eller? o.o; og det står man bør gjøre det om morgenen, så jeg får vel vente. men man skal jholde pinnen i strålen i 10 sek.. jeg er jo ferdig lenge før det..

Carisma 21-09-10 21:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 937118)
hvis man vet når man ble befruktet vet man jo at man er gravid eller?

Den er kanskje mest beregne på de som håper å bli graivde?

Det er lettere å tisse i et glass og holde vatt-tingen oppi der. Men pass på så det ikke trekker helt opp i glassvinduet.

Beatrixie 21-09-10 21:43

Jeg har tatt 2 gastroskopier uten dormicum,kun med lokalbedøvelse(flytende drikke) i halsen.
Jeg brakk meg når slangen skulle forbi svelget,ellers gikk det helt fint.
Det er viktig å prøve å slappe av og puste rolig,så får man ikke panikk når man ligger der.

Zillah 21-09-10 21:45

Sanney,
Når ein testar tidleg at det evt er svært lave hormonmengdar tilgjengeleg i urinen, så er det best å bruke morgonurin fordi den er meir konsentrert og derfor antagelegvis gir eit sikrare svar enn om du testar andre tidar på døgnet.

Tiss i ein kopp du. Det å tisse på ein pinne er kjempevanskeleg uansett kor mykje eller lite ein har innabords - det gjorde eg berre aller første gongen eg tok test.

Lykke til.

TrillTrall 21-09-10 21:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 936968)
Når nummeret er skjult så er det kanskje ikke så lett?? Eller er det det?

*klaske panne* Herregud, hvor teit er det mulig å bli!? :rolleyes::o

vimsen85 21-09-10 22:12

Hahaha. Liker at det har blitt en skikkelig språkdiskusjon her. Jeg har et til spørsmål om og/å. Skulle skrive noe om fra engelsk, sånn at jeg er sikker på at jeg har begrepene på plass. Jeg skrev; "Vi trenger konsepter/begreper for å kognitivt kunne organisere verden." Er dette riktig? For å'en er da infinitivsmerke til kunne? Eller burde jeg skrive "Vi trenger konsepter/begreper for å kunne organisere verden kognitivt."?

blåbær 21-09-10 22:14

Jeg tror begge deler er riktig, men den siste klinger best og virker litt lettere.

TrillTrall 21-09-10 22:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 937160)
Hahaha. Liker at det har blitt en skikkelig språkdiskusjon her. Jeg har et til spørsmål om og/å. Skulle skrive noe om fra engelsk, sånn at jeg er sikker på at jeg har begrepene på plass. Jeg skrev; "Vi trenger konsepter/begreper for å kognitivt kunne organisere verden." Er dette riktig? For å'en er da infinitivsmerke til kunne? Eller burde jeg skrive "Vi trenger konsepter/begreper for å kunne organisere verden kognitivt."?

Jeg tror dessverre det er lov til å skrive det slik du gjør først, men i min ører og øyne høres og ser det aldeles fryktelig ut... På samme måte som man kan skrive "...å ikke spise..." Jeg mener bestemt at man ikke kan "å ikke" noe som helst, men der er ikke språkrådet enige med meg. Ja, jeg har spurt. :o

vimsen85 21-09-10 22:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av blåbær (Innlegg 937161)
Jeg tror begge deler er riktig, men den siste klinger best og virker litt lettere.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 937162)
Jeg tror dessverre det er lov til å skrive det slik du gjør først, men i min ører og øyne høres og ser det aldeles fryktelig ut... På samme måte som man kan skrive "...å ikke spise..." Jeg mener bestemt at man ikke kan "å ikke" noe som helst, men der er ikke språkrådet enige med meg. Ja, jeg har spurt. :o

Jeg tror problemet mitt her egentlig var at jeg ikke helt klarte å endre ordstillingen på en god nok måte mens jeg leste. Men det er lov å skrive: å (annet ord) verb i infinitiv?

Photobscura 21-09-10 22:24

Jeg synes (jepp, synes) at det bør tenkes litt i verdiperspektiv her, det er i alle fall sånn jeg tenker. Hva er det som er viktigst i setninga? Kognitivt, eller verden? Hvilket ord skal ha størst oppmerksomhet og tyngde? Jeg synes også den siste høres lettere ut, men her er det snakk om språklige begreper basert mer på skjønn, etter min mening ;).

blåbær 21-09-10 22:25

Ja, det er lov. Noen ganger er det påkrevd, fordi det kan endre meningen på setningen hvis man setter infitivsmerket rett foran verbet.

Jeg liker ikke å se på tv.
Jeg liker å ikke se på tv.

TrillTrall 21-09-10 22:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av blåbær (Innlegg 937172)
Ja, det er lov. Noen ganger er det påkrevd, fordi det kan endre meningen på setningen hvis man setter infitivsmerket rett foran verbet.

Jeg liker ikke å se på tv.
Jeg liker å ikke se på tv.

Etter min mening bør man i tilfelle2 omskrive setningen til f.eks. "Jeg liker å la være å se på tv". Nemlig. :ja: Et av mine små hangups det der... :o

vimsen85 21-09-10 22:52

Takk for gode tilbakemeldinger! Har to spørsmål til.

For det første, er det noen som tar Hanne Nabintu Herland alvorlig og hvordan påvirker hun hvordan dere ser på religionsvitere? (jeg vet ikke hvordan noen med en master i religionshistorie kan gå rundt å titulere seg som det, men det er en annen sak). Og tror dere at alle religionsvitere er slik?

For det andre, er det noen som har erfaring med mindfullness/oppmerksomt nærvær?

Huldr 21-09-10 23:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 937160)

Språkdebatt er gøy :D

"Vi trenger konsepter/begreper for å kunne organisere verden kognitivt."

lyder best og mest riktig i mine ører, men du kan også skrive om den første setningen til å bli smidigere og slippe å splitte infinitivet hvis det er ønskelig:

"Vi trenger konsepter/begreper for kognitivt å kunne organisere verden."

Men uansett synes jeg det høres unødig tungvint og kronglete ut på norsk. Det er mye lettere å forstå meningen i setning nr 1, og mer poengtert også synes jeg :)

Splitte mine infinitiv :D

vimsen85 21-09-10 23:04

Haha Frøy. Hvorfor tok du bort den artige kommentaren ;) Takk for gode innspill!

Huldr 21-09-10 23:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 937197)
Haha Frøy. Hvorfor tok du bort den artige kommentaren ;) Takk for gode innspill!

Hehe, jeg tenkte den var litt vel tørr :o

Men jeg putta den inn igjen ;)

De andre spørsmålene: Flaut, men vet ikke hvem hun er ... Men av Wikipedia så hun ikke spesielt seriøs ut, nei!

Jeg praktiserer vel det som kalles mindfulness/oppmerksomt nærvær en del (edit: jeg prøver), men har ikke så mye forhold til akkurat de begrepene. Har lest litt om det da :)

Lurer du på noe spesielt i fbm det?

vimsen85 21-09-10 23:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 937201)
Hehe, jeg tenkte den var litt vel tørr :o

Men jeg putta den inn igjen ;)

De andre spørsmålene: Flaut, men vet ikke hvem hun er ... Men av Wikipedia så hun ikke spesielt seriøs ut, nei!

Jeg praktiserer vel det som kalles mindfulness/oppmerksomt nærvær en del, men har ikke så mye forhold til akkurat de begrepene. Har lest litt om det da :)

Lurer du på noe spesielt i fbm det?

Jeg blir bare fryktelig provosert av ho der kjærringa som kalla seg religionsviter. Studerer master i rel.vit hvis noen lurer.
"Dette handler om spiritisme, heksekunst og magi som har til hensikt å kontakte såkalte døde og drive med åndemaning. Det står i en sterk kontrast
til religionene som søker Guds godhet til å få hjelp til å bli bedre mennesker i samfunnet."

Sitat fra dagbladet. Lurer veldig på hvordan noen kan være såkalt død. Det er bare så provoserende at hun får være den som uttaler seg i media om religion. Tror egentlig hun er sprøyte gal! Måtte bare få det ut.

Var på et seminar om mindfulness i dag. Synes det var interessant. Jeg hadde tenkt å være med på et kurs i det da jeg bodde i Tromsø. Gikk på et depresjonsmestringskurs ved studentrådgivninga. De anbefalte å ta det kurset også. Jeg synes det er interessant. Men jeg synes også det ligner veldig på den type meditasjonsøvelser vi gjorde i yogaen i India. Men der var det ikke fokus på å være oppmerksom også i hverdagslige aktiviteter. Jeg kunne tenkt meg å prøve, men er usikker på om det er noe man bare kan gjøre på egen hånd. Har du tatt noe kurs, eller bare lest om det? Hjelper det på din psykiske helse?

vimsen85 21-09-10 23:26

Her er saken jeg referer til foresten: http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/...s-3289812.html

vimsen85 21-09-10 23:27

Og det var tv2.no ikke dagbladet. Beklager feil :p

Rin 21-09-10 23:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 937191)
For det første, er det noen som tar Hanne Nabintu Herland alvorlig og hvordan påvirker hun hvordan dere ser på religionsvitere?
[...]
For det andre, er det noen som har erfaring med mindfullness/oppmerksomt nærvær?

Hahaha, Nabintu. Nei. River meg i håret hver gang hun uttaler seg om noe, men jeg lar ikke henne diktere mitt syn på religionsvitere mer enn jeg feks lar Charles Manson representere alle Beatles-fans. :p

Hva angår mindfulness - jeg har en norsk bok om det der, tittelen er Lev livet nå. At jeg eier den boka er veldig tilfeldig, jeg har selv lite interesse for slikt, men de norske ekspertene på temaet finnes, altså. :cool:

vimsen85 21-09-10 23:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 937213)
Hahaha, Nabintu. Nei. River meg i håret hver gang hun uttaler seg om noe, men jeg lar ikke henne diktere mitt syn på religionsvitere mer enn jeg feks lar Charles Manson representere alle Beatles-fans. :p

Hva angår mindfulness - jeg har en norsk bok om det der, tittelen er Lev livet nå. At jeg eier den boka er veldig tilfeldig, jeg har selv lite interesse for slikt, men de norske ekspertene på temaet finnes, altså. :cool:

Det er jo godt å høre. Jeg tror alle religionsvitere og religionsvitenskapstudenter føler seg ganske uthengt hver gang hun er i media.

Jeg var på foredrag med en norsk psykologiprofessor om mindfulness i dag. Og synes det var interessant. Og dersom det kan hjelpe min psykiske helse kunne jeg tenkt meg å vite mer. Kanskje jeg må prøve å finne en bok og lese litt. Min psykiske helse er ganske god for tiden da. Så det er vel ingen hast.

Og takk gudene for at du ikke hører på galnedama ;)

Huldr 21-09-10 23:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 937205)
Jeg blir bare fryktelig provosert av ho der kjærringa som kalla seg religionsviter. Studerer master i rel.vit hvis noen lurer.
"Dette handler om spiritisme, heksekunst og magi som har til hensikt å kontakte såkalte døde og drive med åndemaning. Det står i en sterk kontrast
til religionene som søker Guds godhet til å få hjelp til å bli bedre mennesker i samfunnet."

Sitat fra dagbladet. Lurer veldig på hvordan noen kan være såkalt død. Det er bare så provoserende at hun får være den som uttaler seg i media om religion. Tror egentlig hun er sprøyte gal! Måtte bare få det ut.

Hmja, sånne lukker jeg ørene for ...
Sitat:

Var på et seminar om mindfulness i dag. Synes det var interessant. Jeg hadde tenkt å være med på et kurs i det da jeg bodde i Tromsø. Gikk på et depresjonsmestringskurs ved studentrådgivninga. De anbefalte å ta det kurset også. Jeg synes det er interessant. Men jeg synes også det ligner veldig på den type meditasjonsøvelser vi gjorde i yogaen i India. Men der var det ikke fokus på å være oppmerksom også i hverdagslige aktiviteter. Jeg kunne tenkt meg å prøve, men er usikker på om det er noe man bare kan gjøre på egen hånd. Har du tatt noe kurs, eller bare lest om det? Hjelper det på din psykiske helse?
Jeg har ikke tatt noe kurs i akkurat det, men har gått på kurs der jeg har meditert, og hørt på diverse guidede meditasjoner og sånt, og lært meg mye selv. Jeg bruker det mest til å gå inn i kroppen og legge merke til den, og det hjelper mot å være alt for mye i hodet og tankene som jeg har en tendens til. Jeg legger merke til hvor følelser og vondter og spenninger sitter i kroppen og holder oppmerksomheten der, og da slipper mye taket av seg selv. Jeg syntes det var vanskelig før, for det tok tid før jeg fikk det til, men nå synes jeg gevinsten blir større og større. Jeg føler at jeg blir balansert og rolig av det - både der og da og mer og mer på sikt. Får bedre kontakt med min indre stemme, og min egen kropp :)

Men egentlig er vel det jeg skriver om mer det du beskriver at du gjorde i yogaen. Men husker at da jeg leste om buddhismen på religionshistorie (har såvidt vært innom der jeg også for mange år siden ;)) sto det om f eks å legge merke til glasset man vasket opp, så det er jo også en gammel praksis. Jeg prøver å gjøre det også, men jeg er mer glad i å gå innover enn utover ... Men jeg prøver. Har f eks begynt å sette meg på en benk i parken (eller som i dag med ryggen mot en trestamme) og lukke øynene, høre på lydene rundt meg, kjenne hvordan høsten lukter, og hvordan sola varmer.

Var det noen som sa enkle korte svar? :o Sorry hvis det ble litt dårlig formulert, er trøtt.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.