Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Photobscura 09-06-10 17:11

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 888361)
Kanskje rottene og musene rett og slett er så store at han ikke tør fange dem?;)

Det er vel i tilfelle per definisjon dårlige jaktforhold :lol:

Gracella 09-06-10 18:33

Ha, ha, katta mi prøvde å fange en rein en gang - da var det nok urjaktinstinktet som slo igjennom.
Han snek seg innpå reinen bakfra og da han være ca en meter bak, snudde reinen seg plutselig mot ham. Og like plutselig var han bare en liten (og lettere forskremt) pusekatt :D.

Carisma 09-06-10 20:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 888361)
Har du ikke lest alt om de DIGRE rottene/musene etc som finnes i din del av verden???:eek::eek::eek:

Er nok mest rotter, og katter spiser ikke rotter...

Kitt 09-06-10 20:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 888497)

Hvorfor gjør de ikke det? Ser de forskjell på en liten rotte og en stor mus?*nysgjerrig*

Carisma 09-06-10 20:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 888504)
Hvorfor gjør de ikke det? Ser de forskjell på en liten rotte og en stor mus?*nysgjerrig*

De likr visst ikke smaken, i tillegg til at halen har et stoff som er giftig for de (forsvarsmekaniske for rotta syns jeg huske vi lærte på barneskolen eller så..)

Kitt 09-06-10 20:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 888507)
De likr visst ikke smaken, i tillegg til at halen har et stoff som er giftig for de (forsvarsmekaniske for rotta syns jeg huske vi lærte på barneskolen eller så..)

Takk for svar! *lært noe i dag også* + *avslørt som ikke noe katte- menneske*:D

Lava 09-06-10 20:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 888497)

Mine katter fanger og dreper rotter, både babyer og større..spiser dem ikke som du sier,
men har hatt vår del av rottelik her ja... :(

Trulte67 09-06-10 21:22

Pusen min spiser rotter, dvs egentlig er det vånd.
Her står det om vånden/jordrottene: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:5570:8:::0:0

Lava 09-06-10 21:33

Noen som kan hjelpe med sang til brylup?
La inn en tråd her, men slenger det inn her også :)

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34285

Cherry 09-06-10 21:34

Apropo katter; hvordan kan jeg stoppe dem i å vandre rundt i garasjen min som ett annet åpent hus når porten står åpen? Vet jo aldri om de er der når jeg er der, så da kan jeg jo ikke bare stenge porten heller, for da er de innestengt-

Furine 09-06-10 21:35

Kvifor er alle lavkarbobøkene eg finn på nederlandsk livredde for metta fett? Svigerfar har dia2 (ikkje overvektig) og slit med blodsukkeret sitt. Skulle så gjerne prøvd han på lavkarbo, men eg finn altså berre lavkarbobøker eg irriterar meg over! Oppskrifter med kvitt brød i og sukker her og der. Blæh! Han snakkar litt engelsk, men ikkje nok til å gi han ei bok om slikt på engelsk, dessverre. Hm.. What to do?

Carisma 09-06-10 22:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trulte67 (Innlegg 888550)
Pusen min spiser rotter, dvs egentlig er det vånd.
Her står det om vånden/jordrottene: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:5570:8:::0:0

"Vønn" som vi sier der eg kommer fra er vel egentlig nærmere muldvarp enn rotter? Eller Lemen er vel enda nærmere. Og de mangler halen, som vistnok skal være giftig.

Astra_ 09-06-10 23:01

Har noen prøvd Cedar nut oil - Sedernøttolje (pinjekjerneolje)?
Den skal være bra mot det meste. Har kommet til bok nr 4 om Anastasia hvor denne oljen er omtalt...

Furine 11-06-10 08:44

Eg har siste 2 månadane brukt Weleda sin kastanjesjampo. No siste dagane har eg merka at eg har antydning til flass i hovudbotnen. Så er då spørsmålet, er dette ein overgong frå billigsjampo frå matbutikkar og paraben og drit, så det vil gå over, toler eg ikkje sjampoen (det klør ikkje eller noko), eller skal eg gå tilbake til Redken frisøsjampoen min som er full av verste sort paraben, eller er eg då tilbake til scratch? Nokon som har peiling?

Huldr 11-06-10 11:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 889264)
Eg har siste 2 månadane brukt Weleda sin kastanjesjampo. No siste dagane har eg merka at eg har antydning til flass i hovudbotnen. Så er då spørsmålet, er dette ein overgong frå billigsjampo frå matbutikkar og paraben og drit, så det vil gå over, toler eg ikkje sjampoen (det klør ikkje eller noko), eller skal eg gå tilbake til Redken frisøsjampoen min som er full av verste sort paraben, eller er eg då tilbake til scratch? Nokon som har peiling?

Jeg har ikke kjempepeiling, men du kan jo prøve en annen sjampo uten parabener kanskje? F eks Jason, den er mild og god. Weleda bruker mye eteriske oljer, noen kan sikkert reagere på dem.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 888596)
"Vønn" som vi sier der eg kommer fra er vel egentlig nærmere muldvarp enn rotter? Eller Lemen er vel enda nærmere. Og de mangler halen, som vistnok skal være giftig.

Neida, de har ingenting med muldvarp å gjøre, se her:
Sitat:

Vånd kalles av og til også muldvarp, men det skyldes en forveksling med en helt annen art. Muldvarpen finnes ikke i Norge. Den tilhører dessuten en helt annen dyregruppe (orden), nemlig insekteterne, og er således i slekt med spissmus og piggsvin. Årsaken til forvekslingen er nok særlig at begge artene kaster opp små jordhauger ved munningen av sine underjordiske ganger. Våndens jordhauger er imidlertid mer uryddige enn muldvarpens, og de innholder ofte en del gress.
Men det stemmer at de er beslektet med lemen, for begge er i hamsterfamilien. Men vånd har hale, som du ser på illustrasjonen i linken til Trulte67, den er bare kortere enn rottas. Nærmeste slektninger er markmus og fjellmarkmus. *kommer fra biologfamilie* :flau:

Furine 11-06-10 11:18

Sitat:

Jeg har ikke kjempepeiling, men du kan jo prøve en annen sjampo uten parabener kanskje? F eks Jason, den er mild og god. Weleda bruker mye eteriske oljer, noen kan sikkert reagere på dem
Du har nok rett, den luktar ganske kraftig! Takk for info! Har ikkje ide om kva Jasonsjampo er, men eg skal google litt! Håper det er å finne her også. Ser forresten at Pantenesjampoen frå matbutikken er parabenfri, men der er vel mykje anna skit i den i staden!

Rin 11-06-10 11:20

Kokkenovise 157cm vil gratinere brokkoli i ost og fløte i dag - må brokkolien forvelles? Mvh frk vil-helst-slippe-ekstra-oppvask :o

Photobscura 11-06-10 11:22

Her ser du eksempler på Jason- (det er vel en tøddel eller to der?!) shampooer. Jeg brukte aloe vera-kremen deres, og den var fantastisk. Det minner meg på at jeg savner den :D. Det jeg har merket meg med Jason-produkter er at de ikke er så himla dyre, og at flaskene ofte er gigantiske :D.

Huldr 11-06-10 11:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 889363)
Du har nok rett, den luktar ganske kraftig! Takk for info! Har ikkje ide om kva Jasonsjampo er, men eg skal google litt! Håper det er å finne her også. Ser forresten at Pantenesjampoen frå matbutikken er parabenfri, men der er vel mykje anna skit i den i staden!

Tror Grønn Hverdag har oversikt over alle stoffer som ikke er "akseptable" på siden sin (gidder ikke lete opp akkurat nå :o).

Jason er et stort merke med masse produkter uten parabener, laurethsulfater osv. Tipper det er større utvalg å få i Belgia enn i Norge, her er det bare Aloe Vera-varianten som selges nå. Jeg har fått tak i Apricot Body Wash før og den luktet vanvittig godt :hearts:

Ellers synes jeg Dr Hauscka-shampoen er bra (bedre enn Jason), men de skal visst slutte å produsere den :nedfor:

Aloe Vera-bodylotionen fra Jason er forresten utrolig bra, jeg som har tørr hud trenger bare en innsmøring med den bodylotionen for å ha mettet huden med fuktighet for mange dager, selv om jeg dusjer. Den trekker ordentlig inn i huden, i motsetning til bodylotions med mineraloljer, som legger seg som en hinne utenpå og blir ekkel når man dusjer eller får regn på armene :p

Huldr 11-06-10 11:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 889364)
Kokkenovise 157cm vil gratinere brokkoli i ost og fløte i dag - må brokkolien forvelles? Mvh frk vil-helst-slippe-ekstra-oppvask :o

Det burde du gjøre, ja, den blir veldig hard ellers - snakker av erfaring :flau:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 889367)
Her ser du eksempler på Jason- (det er vel en tøddel eller to der?!) shampooer. Jeg brukte aloe vera-kremen deres, og den var fantastisk. Det minner meg på at jeg savner den :D. Det jeg har merket meg med Jason-produkter er at de ikke er så himla dyre, og at flaskene ofte er gigantiske :D.

Jepp! :D Jeg savner den også, tenkte jeg skulle gå og kjøpe i dag faktisk, for det er tilbud på alt av Jasön (tødler på plass ;)) på Vita om dagen, hett tips! :D Den bodylotionen er så sommer for meg!

Photobscura 11-06-10 11:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 889378)
Jepp! :D Jeg savner den også, tenkte jeg skulle gå og kjøpe i dag faktisk, for det er tilbud på alt av Jasön (tødler på plass ;)) på Vita om dagen, hett tips! :D Den bodylotionen er så sommer for meg!

Typisk at det skal være tilbud på ting når jeg er blakk :p.

Furine 11-06-10 11:46

Takk søte dykk! :suss: Då skal eg på jakt i helga!

Cherry 11-06-10 19:27

Kommer PMS (og sjokosug) rundt eggløsning eller rundt mensen? *plystre*

Furine 11-06-10 20:01

Sitat:

Ellers synes jeg Dr Hauscka-shampoen er bra (bedre enn Jason), men de skal visst slutte å produsere den :nedfor:
Eg fann Dr Hauscka shampo i dag! Tok ein mot flass, og ein for normalt hår + jojoba balsam. Hm.. Skal teste det i morgon. Synd dei sluttar å produsere dersom det er eit godt produkt!
Kjenner nokon til merket KNEIPP? Dei har også shampo, men kjenner ikkje til det. Jasön fann eg ikkje i dag. Kanskje neste bio-sjappe!

Edit: Flasshampoen var ikkje frå Dr Hauscka ser eg. Det var eit anna merke: Zarqa. Den er luktfri, uten paraben, parafin eller fargestoff. Yay :)

Vettel 11-06-10 21:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 889581)
Kommer PMS (og sjokosug) rundt eggløsning eller rundt mensen? *plystre*

Vanligvis mellom!

For meg starter det med ømme bryster redd ved EL som forsvinner/mindre øm par dager før mensen, så helt borte en eller to dager inn i mensen.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.