![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
Endel av oss andre har vokst på den motstanden vi fikk, og for egen del er jeg glad for at jeg ble tvunget til ting. Det finnes nok av dem som ikke gidder pushe ungene sine, og det er hvertfall omsorgssvikt. |
Sitat:
|
Anywaaaays.
Noen som vet hvor man får kjøpt Plamil-sjokoladene? |
På den lokale Rimi-butikker her har de dem på samme hylle som glutenfrie varer.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
I de fleste tilfeller er det jo helt unødvendig å utøve tvang på unger. Kommunikasjon løser mye. Sønnen min var mye syk da han var liten, inn og ut av sykehuset. Ved å forklare om og om igjen at medisin, sprøyter og leger gjorde han friskere forstå han det og tok imot behandling frivillig. Selvsagt må man tvinge hvis ikke noe annet går, for barnet må jo bli friskt, men jeg synes det er mye smartere å prøve andre metoder først, samtidig som man er bestemt. Blir jo bare verre hvis de føler seg presset.
Jeg er uenig i påstanden om at hvis barn ikke opplever tvang så blir de navere. ;) Men det er forskjell på tvang/press. For eksempel: Sønnen min trenger ikke spise ting han ikke liker her hjemme, men jeg har sagt at avtalen må være at når han er på besøk hos andre så skal han spise det han får servert, da dette har med høflighet å gjøre. Det funker veldig bra. Han må smake på ting hjemme, men trenger ikke spise opp. Er han på besøk klarer han å spise en champignonbit selv om han ikke liker det. Poenget mitt er at det går an å sette krav uten at det er direkte tvang og snakk om å dytte ting ned i halsen deres. |
Sitat:
|
Sitat:
Ditt eksempel er som du sier ren høflighet. Men dessverre finnes det mange foreldre som er så redd for å ta avgjørelser på barns vegne fordi de for enhver pris skal unngå tvang at barnets trass alltid trumfer høflighet. |
Ja, det jeg skriver må for all del ikke forstås slik at jeg mener at barnet skal bestemme selv om de skal ta medisin eller ikke. :)
|
HJELP!!!! Har spist et frøknekkebrød, og nå sitter det fastet frøskall i halsen min:mad: Har prøvd alt, men det vil ikke verken ned eller opp:eek:
|
spise noe annet som "rasper" litt, langaard? sånn at det får tatt det med seg "på veien"?
|
Sitat:
|
huffda! jeg har dessverre ikke andre råd :o :kadetgaar håper det løser seg!
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
har ikke merket noe til problemer, så ser heller ikke frem til evt mens igjen osv, da blir jeg nok verre. Er fortsatt ung nok til å ha perioden min, og derfor tar jeg den ut for å ha mer kontroll på når den forsvinner. Ikke alle jubler når de tar den ut, liksom. Tror heller ikke det er så kjapt å få resultat av å ta den ut, dette er vel hormoner som går i kroppen og da tar det mer enn 30 minutt å få dem ut av kroppen og. |
Sitat:
Guttungen er jo hjertebarn og tok 2-3 sprøyter oralt daglig frem til han var 3 år gammel, var aldri noe problem og det har heller aldri vært noe problem å gå ham til å ta andre medisiner ved behov. Søstra er frisk som en fisk, men har i perioder vært nødt til å ta antibiotika (halsbetennelser, uvi og lungebetennelse) og herregud for et mareritt det har vært... :rolleyes: Hun takler ikke å svelge tabletter (selv ikke nå i en alder av 13 år) og har derfor vært nødt til å ta mikstur og vi jo alle hvor "godt" de ofte smaker... Men istedet for bare å bøtte det nedpå og være ferdig (og få en sjokoladebit eller noe etterpå) har hun av og til stått en halvtime og sett på medisinglasset og gruet seg. Jada. |
Da tenker jeg vi dropper videre diskusjon om barneoppdragelse og medisinering og går tilbake til trådens tema som er å stille spørsmål man ønsker et kjapt og enkelt svar på.
- Mod |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Men godt det var borte nå :D |
Sitat:
|
Sitat:
Ironisk nok har jeg fått testet dette i løpet av dagen og kan konstatere at slv om de er vant til å ta medisiner så går ikke nye medisiner helt glatt inn... Spesielt ikke med 40 i feber. Og jeg kan også bekrefte at penicillin som kommer ut er minst dobbelt så mye som det som går inn. :rolleyes: og at arvingen "liker ikke medisin!" Sitat slutt. så for de som får toåringer til å sitte pent og svelge penicillin uten smakstilsetning (jeg grøsser ved tanken selv) 4 ganger daglig vil jeg gjerne ha noen tips? |
Har ikke lest det alle har skrevet ang medisin. Men da sønnen min var rundt 11/2 var han på en del lurer og fikk skrevet ut miksturer, ofte kveldsdose på 10 ml. Han spyttet og spyttet.
Vi ble tipset om dråper og det er mye mindre doser. Dette hjalp oss masse. Sikkert ikke alle typer som finnes i dråper, men er verdt et forsøk. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23. |