Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

vimsen85 20-09-10 23:07

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hanne42 (Innlegg 895097)
Jeg kjoper vanligvis BHer med spile under og det er det. Siden jeg er relativt formfull overst (C-cup) har jeg ikke sett hensikten med disse vatterte sakene eller BHer med alskens funksjoner. Dessuten er jeg litt sjenert og kunne aldri spurt personalet om hjelp til a plukke ut en BH.

Jeg er na blitt 44 ar og selv om jeg synes jeg har fine pupper enna sa kunne jeg godt tenke meg et lite loft. Ser at disse balkong-BHene (hvis det er det som er den rette benevnelsen) ser bra ut pa en del jenter som har mye mer slappe pupper enn jeg.

Sa sporsmalet er, hva slags BH er best for a lofte litt?

Jeg er en 85C.

Hanne

Det her svaret kommer litt sent. Og det er kanskje ikke relevant. Men uansett, hvis man skal til UK og har litt store bryster anbefaler jeg å få en tilpasset BH på bravissimo. De bruker ikke måleband, men prøver BH'ene på og passer på at de faktisk passer. www.bravissimo.com. Jeg ble målt på change en gang. Kranglet til og med med jenta som mente jeg måtte ha 85DD. Den passet på innerste hakket. Og etter at jeg hadde brukt den en stund ble den alt for stor. Og cupen var for liten. På Bravissimo fikk jeg en BH i 85FF og en i 80FF. De insisterer ikke på at BH'en er riktig selv om den ikke passer. Veldig hyggelige damer. I forskjellige fasonger også ;)

vimsen85 20-09-10 23:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 936647)
To sjeler og én tanke :p

Apropos er fransk og betyr "til saken", dvs når du sier noe apropos, så sier du det fordi det har noe å gjøre med samtaleemnet på et eller annet vis. Er det totalt uten forbindelse med det det snakkes om, så er det malapropos.

:D Então, jeg har brukt det rett.

vimsen85 20-09-10 23:14

Æææææh. Det var ikke dialekt. Men jeg kom ikke på det norske ordet. Então er kanskje samme som thus på engelsk. Eller muligens ikke. Men hva blir det på norsk?

Huldr 20-09-10 23:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 936664)
Æææææh. Det var ikke dialekt. Men jeg kom ikke på det norske ordet. Então er kanskje samme som thus på engelsk. Eller muligens ikke. Men hva blir det på norsk?

Hva slags språk er det da? :D Spansk? Portugisisk? Har ikke hørt det før, men det var jo stilig ;)

Huldr 20-09-10 23:39

På norsk kan du jo si "Altså, jeg har brukt det rett" kanskje? :o Men det høres jo ikke fullt så triumferende og flott ut ...

vimsen85 20-09-10 23:40

portugisisk. Har en lei tendens til å bruke ord fra både engelsk og portugisisk automatisk, uten å klare å komme på hva det er på norsk. Men jeg liker det ordet. Det er forklarende på en måte. Nei, klarte ikke å finne ordene for å forklare det på norsk en gang. ÆSJ!

Huldr 20-09-10 23:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 936676)
portugisisk. Har en lei tendens til å bruke ord fra både engelsk og portugisisk automatisk, uten å klare å komme på hva det er på norsk. Men jeg liker det ordet. Det er forklarende på en måte. Nei, klarte ikke å finne ordene for å forklare det på norsk en gang. ÆSJ!

Nå gremmer jeg meg for at jeg foreslo spansk, for jeg tenkte portugisk med en gang, men så ble jeg usikker :cool:

Man trenger noen flottenfeierske fremmedord her og der! Det bare krydrer språket, det.

Men det blir vel altså eller dermed, eller med et latinsk lånord, ergo. Hvis então er omtrent det samme som thus.

Cherry 20-09-10 23:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 936248)
Absolutt. Det ein reagerer på da er sannsynlegvis latex som er eit vanleg tilvirkningsmateriale for slike og latex-allergi er slett ikkje uvanleg!

Det finst garantert latexfrie kondomar om du går på apoteket eller ei forretning med godt utvalg i slikt (t.d. Kondomeriet?) vil du sikkert få hjelp med allergifritt merke.

Lite klipp frå ung.no:

Hmm, jaaa okei, man får begynne å fly rundt med sine egne kondomer da, uansett hvor løst og tøsete det virker når jenter har det i veska si :P

vimsen85 20-09-10 23:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 936675)
På norsk kan du jo si "Altså, jeg har brukt det rett" kanskje? :o Men det høres jo ikke fullt så triumferende og flott ut ...

Ja, det ville jo bety nesten det samme. Men det er på en måte mer mening i então. Er ikke vant til å oversette fra portugisisk til norsk tydeligvis. Men nå har jeg sluttet å stille enkle spørsmål for å få enkle svar. På bærtur igjen :p

Men jeg har et spørsmål. Hvorfor klarer jeg ikke å legge meg tidlig? Jeg er et nattmenneske, men jeg er trøtt og jeg skal tidlig opp, så hvorfor sitter jeg her?

vimsen85 20-09-10 23:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 936681)
Hmm, jaaa okei, man får begynne å fly rundt med sine egne kondomer da, uansett hvor løst og tøsete det virker når jenter har det i veska si :P

Pffff. Man skal ALLTID ha kondomer i veska. Er mange menn som ikke bryr seg. Man er ikke løs fordi man bryr seg om sin egen helse!

vimsen85 20-09-10 23:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 936679)
Nå gremmer jeg meg for at jeg foreslo spansk, for jeg tenkte portugisk med en gang, men så ble jeg usikker :cool:

Man trenger noen flottenfeierske fremmedord her og der! Det bare krydrer språket, det.

Men det blir vel altså eller dermed, eller med et latinsk lånord, ergo. Hvis então er omtrent det samme som thus.

Ergo er ganske bra da. Det høres jo flott ut ;)

Photobscura 20-09-10 23:48

Sitat:

Den ideen kan du bare legge igjen i femtitallet ;). Det er ingenting som er løst og tøsete med jenter som har kondomer i veska, det er derimot ansvarlig! Om det skulle være noe hold i en sånn idé, så betyr i tilfelle det at det er løst og tøsete at gutter har dong i lommeboka ;).

Cherry 20-09-10 23:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 936688)
Den ideen kan du bare legge igjen i femtitallet ;). Det er ingenting som er løst og tøsete med jenter som har kondomer i veska, det er derimot ansvarlig! Om det skulle være noe hold i en sånn idé, så betyr i tilfelle det at det er løst og tøsete at gutter har dong i lommeboka ;).

*knis* Legge igjen i femtitallet. HAHA:D

Skal prøve på det altså, å legge igjen i femtitallet:p.

Carisma 20-09-10 23:51

Sitat:

Man må ikke, men kan jo bare dra hjem hver til sitt ;)

Photobscura 20-09-10 23:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 936691)
Man må ikke, men kan jo bare dra hjem hver til sitt ;)

Kjedelig.

Huldr 20-09-10 23:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 936683)

Men jeg har et spørsmål. Hvorfor klarer jeg ikke å legge meg tidlig? Jeg er et nattmenneske, men jeg er trøtt og jeg skal tidlig opp, så hvorfor sitter jeg her?

:lol: Det lurer jeg også på ...

vimsen85 20-09-10 23:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 936695)
:lol: Det lurer jeg også på ...

Men blogget en gang om det og kom fram at det måtte være noe jeg hadde fra barnsben av. Snudde døgnet mitt første leveår og ga mamman min en fødselsdepresjon (stakkars, bare være oppe sammen med meg hele natta). Og etter det har det liksom alltid vært sånn. Heldig at alle mine forelesninger begynner etter klokka 12 :D Men skal på møte in the morning. Jaja. Artig på lavkarbo :p

Supera 21-09-10 00:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 936616)
Jeg lærte på universitetet (NÅR jeg gikk på engelsk) at det faktisk ikke er ukorrekt å si for eksempel NÅR/DA om hverandre. Eller si ting som "they was" fordi folk snakker sånn. Og alle måter mennesker snakker er gramatisk korrekt. Men siden man som oftes bare studerer skriftspråk, blir slike regler opprettholdt. Det er vanskelig å begynne å studere ord- og setningsstruktur i muntelig språk. Poenget er at noen av disse tingene er estetiske ting. Hva som blir sett på som "finere". Men og/å og orddeling er alltid feil. Uansett. Orddeling er feil når man skriver dialekt og.

Muntlig er muntlig og skriftlig er skriftlig. Vi har veldig få normer for tale. Den eneste jeg kommer på er hvordan man uttaler tall, og den irriterer jeg meg grønn over at folk ikke kan. Tallordreformen fra 1951 (ja, 1951!) bestemte at blant annet at nå skal vi uttale tall med tieren først og så eneren. Altså trettito og ikke toogtredve. Når noen sier toogtredve til meg, så må jeg tenke meg om, fordi jeg instinktivt tenker at det er 23. Men det rare er at sier du det på tysk så trenger jeg ikke å tenke meg om.

Bare fordi noe sies betyr ikke at det er korrekt å skrive. F.eks. på min dialekt sier vi at man sitter MED vinduet når vi mener VED vinduet. Og så har vi egentlig å-ending på hunnkjønn her, og så sier de som regel o i stedet for u, og så har de bløte konsonanter, og så er det ingen r på slutten av verb. "Åm mårenen kjøyre me bossen te skulå å eg sidde på pudå mi me vinduet på siå a Jens". Jeg vil gjerne legge til at jeg har en forfinet dialekt, så jeg snakker ikke fullt så grautmål som dem. :geip:

Jeg tror jeg irriterer meg over dialektskriving minst like mye som du irriterer deg over orddelingsfeil. Og ja, jeg irriterer meg over orddelingsfeil også. Og og/å når/da hun/henne og slikt. Men så er jeg litt nazi på slikt...
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 936630)
Aldri j forann i, y, ey og øy.

Jippi! :geip: Ingen regler uten unntak. :geip:

Carisma 21-09-10 00:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 936700)
"Åm mårenen kjøyre me bossen te skulå å eg sidde på pudå mi me vinduet på siå a Jens".

Også sier de "rundt forbi" der borte. DET gir meg the creeps! :D Det finnes ikke noe som heter rundt forbi, dessuten er det helt ulogisk!

vimsen85 21-09-10 00:22

Sitat:

Muntlig er muntlig og skriftlig er skriftlig. Vi har veldig få normer for tale. Den eneste jeg kommer på er hvordan man uttaler tall, og den irriterer jeg meg grønn over at folk ikke kan. Tallordreformen fra 1951 (ja, 1951!) bestemte at blant annet at nå skal vi uttale tall med tieren først og så eneren. Altså trettito og ikke toogtredve. Når noen sier toogtredve til meg, så må jeg tenke meg om, fordi jeg instinktivt tenker at det er 23. Men det rare er at sier du det på tysk så trenger jeg ikke å tenke meg om.

Bare fordi noe sies betyr ikke at det er korrekt å skrive. F.eks. på min dialekt sier vi at man sitter MED vinduet når vi mener VED vinduet. Og så har vi egentlig å-ending på hunnkjønn her, og så sier de som regel o i stedet for u, og så har de bløte konsonanter, og så er det ingen r på slutten av verb. "Åm mårenen kjøyre me bossen te skulå å eg sidde på pudå mi me vinduet på siå a Jens". Jeg vil gjerne legge til at jeg har en forfinet dialekt, så jeg snakker ikke fullt så grautmål som dem. :geip:

Jeg tror jeg irriterer meg over dialektskriving minst like mye som du irriterer deg over orddelingsfeil. Og ja, jeg irriterer meg over orddelingsfeil også. Og og/å når/da hun/henne og slikt. Men så er jeg litt nazi på slikt...

Jippi! :geip: Ingen regler uten unntak. :geip:

Hihihi. Men nå har jeg vært flink (håper jeg) og holdt meg til bokmål. Burde det hele tiden. Merker at dialektskriving ødelegger språket mitt. Men det føles mer naturlig. Og så syns jeg det er kos med dialekter. Og du har kul dialekt! Men poenget mitt var; orddeling er faktisk feil uansett om man skriver standarisert eller dialekt. Men det er kanskje ulogisk siden det ikke finnes standar for å skrive dialekt. Men ordene er jo ikke delt på dialekt mer enn i standar språk. Meina du ka æ forstår?

Men nå har jeg fullstendig kuppet denne tråden. Jeg skal være flink. Prøve å skrive korrekt. Og prøve å sove og.

Huldr 21-09-10 00:32

Sitat:

At man bruker den formen betyr jo ikke at man ikke kan det. Men kan man reglene kan man også bryte dem. Jeg vet utmerket godt at man skal si trettito. Og det godter meg egentlig litt at to og tredve lever i beste velgående tross at det ble "forbudt" for seksti år siden :p

Jeg sier det aldri sånn hvis jeg skal diktere et telefonnummer (fordi det bør være tydelig), men noe så enkelt som alder synes jeg det er hipp som happ å si trettito eller to og tredve om. Jeg synes to og tredve klinger best og ligger bedre i munnen enn trettito. Men det er nå meg.

Supera 21-09-10 01:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 936702)
Også sier de "rundt forbi" der borte. DET gir meg the creeps! :D Det finnes ikke noe som heter rundt forbi, dessuten er det helt ulogisk!

:lol: Det er vel ikke spesielt for denne regionen? Er det ikke vanlig å si det da?
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 936706)
Hihihi. Men nå har jeg vært flink (håper jeg) og holdt meg til bokmål. Burde det hele tiden. Merker at dialektskriving ødelegger språket mitt. Men det føles mer naturlig. Og så syns jeg det er kos med dialekter. Og du har kul dialekt! Men poenget mitt var; orddeling er faktisk feil uansett om man skriver standarisert eller dialekt. Men det er kanskje ulogisk siden det ikke finnes standar for å skrive dialekt. Men ordene er jo ikke delt på dialekt mer enn i standar språk. Meina du ka æ forstår?

Du har vært flink de siste innleggene, ja. :snill: Jeg skjønner det med at folk synes at det er mer naturlig for dem, men jeg sliter til tider veldig med å skjønne hva folk med min dialekt egentlig skriver. Og det er enda verre med andre dialekter. De fleste vennene mine har fått med seg at hvis de vil ha ett skikkelig svar fra meg, så får de skrive bokmål eller nynorsk. Jeg svarer som regel bare tull hvis de skriver på dialekt. :geip: Og orddeling blir feil når man skriver på dialekt også. :ja:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 936714)
At man bruker den formen betyr jo ikke at man ikke kan det. Men kan man reglene kan man også bryte dem. Jeg vet utmerket godt at man skal si trettito.

Jeg har kommentert det mange ganger til folk og det er veldig sjeldent at folk vet at tierne skal sies først.

Photobscura 21-09-10 08:08

Jeg synes bare det er generelt slitsomt og "vondt" å lese dialekt, det blir litt som å lese tekster med utrolig mange skrivefeil, og det ender gjerne med at jeg bare hopper over. Har lurt litt på selv hvordan det hadde blitt om jeg skulle ha skrevet på min dialekt? Den er så underlig og ubestemt at jeg tror jeg hadde hatt problemer, men jeg ser at noen gjør det, og det ser tåpelig ut :o.
Dialekt er fint, men jeg synes også den naturlige evnen til å tilpasse seg er fint, og jeg snakker langt fra så mye dialekt til folk som ikke snakker samme dialekt som det jeg f.eks gjør til moren, faren eller søstrene mine, det skjer bare av seg selv, og jeg streber verken i den ene eller andre retningen.
Jeg synes forresten det høres stiligere ut og å si enogtredve enn trettien, og det faller meg mer naturlig. Og jeg er også fullstendig klar over den titallsregelen, men jeg gir en salig eff :cool:.

Jeg lurer på hvor lenge nettverkene til Netcom skal være nede, jeg :(.

Furine 21-09-10 09:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 936643)
Det heter apropos, men uttales apropo ;). Du trenger ikke ordbok, denne holder i evigheter! :D

Ja, denne er eit funn! :ja:

Eg skriv gjerne dialekt om det berre er ein epost til bestevenninna mi eller mamma etc, men aldri offentleg. Synest det skurrar, heilt enkelt. Eg KAN skrive bokmål, men det fell meg ikkje naturleg, så då blir det relativt avslappa nynorsk.

Photobscura 21-09-10 09:37

Nettet er tilbake på mobilen min :D

TrillTrall 21-09-10 10:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 936630)
Ja, skjønner hva du mener. Reagerer alltid når noen skriver sjiraff.

Jeg er ikke såååå gammel, men holder fremdeles på både giraff, etage og garage... :) De rundt meg er helt oppgitte gitt. :o:rolleyes:

Og ungene mine kan kj-lyden for jeg har tatt dem hver eneste gang jeg hørte de sa skj- når de skulle si kj- fra de var bittesmå. :lol: Noe av det verste jeg hører er ungdommer og voksne som sier skjæreste og skino... :eek:

TrillTrall 21-09-10 10:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 936714)
Jeg synes to og tredve klinger best og ligger bedre i munnen enn trettito. Men det er nå meg.

Jeg var ikke klar over at det var en egen "lov" på dette og er helt enig med deg - toogtredve ligger myyyye bedre i munnen enn trettito. Trettito høres nesten fisefint ut. ;)

Furine 21-09-10 10:48

Eg kan også finne på å seie toogtredve. Men eg skriv det ikkje, vanlegvis. ;)
Eg er moglegvis litt miljøskada av nederlandsken, for dei seier også det bakerste talet først, "tweeendertig".

Photobscura 21-09-10 11:13

Håndarbeidsspørsmål igjen: Jeg strikker en genser med rundbole, og ser nå til min fortvilelse at ermene blir for store, da særlig rundt overarmene. Genseren er tydeligvis litt stor i størrelsen, men jeg har strikket selve genseren i str small, og ermene likeså, men når jeg prøvde dem på nå (har strikket fram til fellingen) så er de for det første for korte, hvilket sikkert ikke er noe stort problem, men de er altså alt for vide for meg, og jeg lurer på om jeg burde strikke dem i xs, faktisk ... Dette er en Mariusgenser, og når jeg skal strikke ermene på resten av genseren, så er jeg litt redd for at det vil gå utover mønsteret. Noen som vet om det er tilfelle? Sånn den blir nå, så får ermene nesten en åttitallsfasong, hvilket ikke vil se bra ut på en genser som ellers har et ganske feminint snitt ...

Huldr 21-09-10 11:43

Hm. Du får tilgi om jeg ikke forstår deg rett, men i utgangspunktet tenker jeg at dette blir riktig. Du strikker jo med samme strikkefasthet hele tiden, og da tror jeg det blir bra om du bare følger mønsteret videre. Husk at armene skal strikkes på bolen, så at de er for korte nå har ikke noe å si. Og armene og bolen går i ett, så det blir jo ikke erme helt opp til armhulen slik det blir med vanlig felling. Dermed blir de vel videre også.

Men hvis de er for vide hele veien fra vrangborden og opp er det jo en annen sak :)

Photobscura 21-09-10 12:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 936858)
Hm. Du får tilgi om jeg ikke forstår deg rett, men i utgangspunktet tenker jeg at dette blir riktig. Du strikker jo med samme strikkefasthet hele tiden, og da tror jeg det blir bra om du bare følger mønsteret videre. Husk at armene skal strikkes på bolen, så at de er for korte nå har ikke noe å si. Og armene og bolen går i ett, så det blir jo ikke erme helt opp til armhulen slik det blir med vanlig felling. Dermed blir de vel videre også.

Men hvis de er for vide hele veien fra vrangborden og opp er det jo en annen sak :)

Nå har jeg vært på Elna og spurt, og det går i utgangspunktet ikke, men mindre jeg gjør ermene så mye smalere at jeg kan strikke mønsteret etter hvordan det er lagt opp i xs. Men hun dama der viste meg også hvor langt opp jeg skulle dra ermet for å se om lengden passet, og jeg hadde tenkt rett. Ermehullsfellingen går jo i armhullet, og det er dit jeg har målt. Og det er jo ganske naturlig at ermene er for korte når genseren strikkes i small, for jeg har laaange armer, og langermede gensere som fint passer i kroppen er stort sett alltid for korte i ermene, jeg har samme problemet med beinlengde, er rett og slett mye bein og armer på meg :p. I tillegg til at de er veldig tynne i forhold til kroppen ellers, så jeg var redd dette skulle skje, men jeg finner ut av det, sikkert, jeg må vel bare regne og trikse til jeg får en like totalmengde masker som i en av størrelsene.

Nerthus 21-09-10 13:11

Vil bare dele min beundring for de strikkende :) har prøvd - og strikket trangere og trangere og trangere og hadde skuldre over ørene tilslutt! Ikke noe for meg den hobbyen der gitt - fint at ANDRE gjør det! (Søstra mi strikker på bestilling fra meg - bare jeg betaler garnet - *fornøyd*)

Søstra mi strikker http://www.cappelendamm.no/main/katalog.aspx?artid=7303 se side 10-11 i visningen til meg til bursdagen min!

Flinke jenter som strikker! :)

katten 21-09-10 13:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 936584)
Hehe, pussig sammentreff at du skrev om språkfeil og ble retta på for språkbruk samtidig, Vimsen :p Er det det som kalles poetic justice? :p

Jeg irriterer meg også over orddelingsfeil! Og og/å-feil irriterer meg så mye at jeg hopper glatt over tekster med det i ... Men om man skal påpeke andres språk eller ikke kommer litt an på synes jeg ...

Jeg synes faktisk du skriver et greit og forståelig språk jeg, Vimsen. For meg ser det ut som nynorsk med litt slingringsmonn, ikke skriver du dårlig ortografisk, og ærlig talt synes jeg det ville være synd hvis du legger av deg språket ditt og begynner å skrive bokmål. Men så er jeg ikke oppvokst på det sentrale østlandet heller da, og er ganske flink til å forstå folk ... ;)

Hva med alle østlendinger som fletter inn dialektuttrykk og slang, skal vi slå ned på det? Og hva med feil språk? Som f eks den meget utbredte (også her på forumet) feilen å skrive/si de der det skal være dem. "Jeg sa det til de" - årrrhhh, det skjærer i ørene! :cool:

Signerer heile den, e :D
(legg merke til e istan for eg ;) )

katten 21-09-10 13:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 936886)
Nå har jeg vært på Elna og spurt, og det går i utgangspunktet ikke, men mindre jeg gjør ermene så mye smalere at jeg kan strikke mønsteret etter hvordan det er lagt opp i xs. Men hun dama der viste meg også hvor langt opp jeg skulle dra ermet for å se om lengden passet, og jeg hadde tenkt rett. Ermehullsfellingen går jo i armhullet, og det er dit jeg har målt. Og det er jo ganske naturlig at ermene er for korte når genseren strikkes i small, for jeg har laaange armer, og langermede gensere som fint passer i kroppen er stort sett alltid for korte i ermene, jeg har samme problemet med beinlengde, er rett og slett mye bein og armer på meg :p. I tillegg til at de er veldig tynne i forhold til kroppen ellers, så jeg var redd dette skulle skje, men jeg finner ut av det, sikkert, jeg må vel bare regne og trikse til jeg får en like totalmengde masker som i en av størrelsene.

Har du begynt på mønsteret på erme endå?
Hvis ikkje, så kan du strikke ermene så mykje lenger som du vil ha dei, feks 5 cm lenger før du begynner på mønsteret. Det har ingenting å si for mønsteret, berre du held deg til det maskeantallet du treng når enten mønsteret begynner eller ermen er ferdig. Det du kan gjere er å legge ut maskene i eit seinar tempo videre oppover. Er det med raglandsfelling eller skal du sy i armene etterpå?

Photobscura 21-09-10 13:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av katten (Innlegg 936898)
Har du begynt på mønsteret på erme endå?
Hvis ikkje, så kan du strikke ermene så mykje lenger som du vil ha dei, feks 5 cm lenger før du begynner på mønsteret. Det har ingenting å si for mønsteret, berre du held deg til det maskeantallet du treng når enten mønsteret begynner eller ermen er ferdig. Det du kan gjere er å legge ut maskene i eit seinar tempo videre oppover. Er det med raglandsfelling eller skal du sy i armene etterpå?

Det med at jeg kan strikke ermene lenger skjønner jeg at ikke er noe problem, men det som ER problemet er at ermene som de er nå, og jeg har fulgt mønsteret til punkt og prikke, begynner å bli for store allerede ved albuene. Det er verken raglan eller påsying, men rundbole, uansett hjelper det lite å felle av færre oppover skuldrene når ermene alt er for vide ... :(. Genseren er allerede litt kroppsnær, og det er sånn jeg vil ha den, blir ganske dumt med genser som sitter etter på kroppen, og henger og slenger på overarmene.

Cherry 21-09-10 13:31

Er det noen måte i det hele tatt å finne ut hvem som ringer meg med skjult nr?:mad:

Photobscura 21-09-10 13:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 936904)
Er det noen måte i det hele tatt å finne ut hvem som ringer meg med skjult nr?:mad:

Det tviler jeg på, men verken firmaer/bedrifter, markedsanalysebyrå eller selgere har lov til å ringe med skjult nummer lenger, så det er mest sannsynlig en privatperson som har ringt deg.

katten 21-09-10 14:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 936902)
Det med at jeg kan strikke ermene lenger skjønner jeg at ikke er noe problem, men det som ER problemet er at ermene som de er nå, og jeg har fulgt mønsteret til punkt og prikke, begynner å bli for store allerede ved albuene. Det er verken raglan eller påsying, men rundbole, uansett hjelper det lite å felle av færre oppover skuldrene når ermene alt er for vide ... :(. Genseren er allerede litt kroppsnær, og det er sånn jeg vil ha den, blir ganske dumt med genser som sitter etter på kroppen, og henger og slenger på overarmene.

Okay, sorry misforstod deg litt der :D Er ikkje heilt sikker på kva rundbole er, men er det når du strikker alt sammen, og kunn feller for armene?

Du kan sjølvsagt strikke XS armer, eller slutte å legge ut masker når du syns dei er passe i vidde. Einaste du må passe på er å telle, så mønsteret blir riktig. Det er vel noko slikt som 16 masker i ein rapport, så då må det masketallet du ender opp med være delelig med 16.
Litt kjedelig å måtte rekke oppatt heilt ned til under albuen, men då får du ein genser du blir 100 % fornøgd med istaden for 70%..

Cherry 21-09-10 14:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 936909)
Det tviler jeg på, men verken firmaer/bedrifter, markedsanalysebyrå eller selgere har lov til å ringe med skjult nummer lenger, så det er mest sannsynlig en privatperson som har ringt deg.

Det har jeg skjønt for lenge siden siden det er sånn oppringing hver natt :p

Photobscura 21-09-10 14:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 936923)
Det har jeg skjønt for lenge siden siden det er sånn oppringing hver natt :p

Aha, stilig ... Jeg ville vel bare fortsatt med å ikke ta den. Har selv hatt et lite problem med en ikke riktig navla person som har ringt meg fra skjult nummer, men vedkommende har også lagt igjen telefonsvarerbeskjed og sendt meldinger, så jeg vet hvem det er, og har rett og slett bare slutta å svare når det er skjult id. Husker det fantes en funksjon på en telefon jeg hadde en gang som sendte alle skjulte id-nummer rett til mobilsvar, men den har jeg ikke funnet på den mobilen jeg har nå, mulig det ikke går heller, ettersom jeg har tele2-kontant, det ekskluderer i alle fall den veldig etterlengdede funksjonen 'samtale venter' ...

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:01.