![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
Sitat:
|
Æææææh. Det var ikke dialekt. Men jeg kom ikke på det norske ordet. Então er kanskje samme som thus på engelsk. Eller muligens ikke. Men hva blir det på norsk?
|
Sitat:
|
På norsk kan du jo si "Altså, jeg har brukt det rett" kanskje? :o Men det høres jo ikke fullt så triumferende og flott ut ...
|
portugisisk. Har en lei tendens til å bruke ord fra både engelsk og portugisisk automatisk, uten å klare å komme på hva det er på norsk. Men jeg liker det ordet. Det er forklarende på en måte. Nei, klarte ikke å finne ordene for å forklare det på norsk en gang. ÆSJ!
|
Sitat:
Man trenger noen flottenfeierske fremmedord her og der! Det bare krydrer språket, det. Men det blir vel altså eller dermed, eller med et latinsk lånord, ergo. Hvis então er omtrent det samme som thus. |
Sitat:
|
Sitat:
Men jeg har et spørsmål. Hvorfor klarer jeg ikke å legge meg tidlig? Jeg er et nattmenneske, men jeg er trøtt og jeg skal tidlig opp, så hvorfor sitter jeg her? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Skal prøve på det altså, å legge igjen i femtitallet:p. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Bare fordi noe sies betyr ikke at det er korrekt å skrive. F.eks. på min dialekt sier vi at man sitter MED vinduet når vi mener VED vinduet. Og så har vi egentlig å-ending på hunnkjønn her, og så sier de som regel o i stedet for u, og så har de bløte konsonanter, og så er det ingen r på slutten av verb. "Åm mårenen kjøyre me bossen te skulå å eg sidde på pudå mi me vinduet på siå a Jens". Jeg vil gjerne legge til at jeg har en forfinet dialekt, så jeg snakker ikke fullt så grautmål som dem. :geip: Jeg tror jeg irriterer meg over dialektskriving minst like mye som du irriterer deg over orddelingsfeil. Og ja, jeg irriterer meg over orddelingsfeil også. Og og/å når/da hun/henne og slikt. Men så er jeg litt nazi på slikt... Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Men nå har jeg fullstendig kuppet denne tråden. Jeg skal være flink. Prøve å skrive korrekt. Og prøve å sove og. |
Sitat:
Jeg sier det aldri sånn hvis jeg skal diktere et telefonnummer (fordi det bør være tydelig), men noe så enkelt som alder synes jeg det er hipp som happ å si trettito eller to og tredve om. Jeg synes to og tredve klinger best og ligger bedre i munnen enn trettito. Men det er nå meg. |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Jeg synes bare det er generelt slitsomt og "vondt" å lese dialekt, det blir litt som å lese tekster med utrolig mange skrivefeil, og det ender gjerne med at jeg bare hopper over. Har lurt litt på selv hvordan det hadde blitt om jeg skulle ha skrevet på min dialekt? Den er så underlig og ubestemt at jeg tror jeg hadde hatt problemer, men jeg ser at noen gjør det, og det ser tåpelig ut :o.
Dialekt er fint, men jeg synes også den naturlige evnen til å tilpasse seg er fint, og jeg snakker langt fra så mye dialekt til folk som ikke snakker samme dialekt som det jeg f.eks gjør til moren, faren eller søstrene mine, det skjer bare av seg selv, og jeg streber verken i den ene eller andre retningen. Jeg synes forresten det høres stiligere ut og å si enogtredve enn trettien, og det faller meg mer naturlig. Og jeg er også fullstendig klar over den titallsregelen, men jeg gir en salig eff :cool:. Jeg lurer på hvor lenge nettverkene til Netcom skal være nede, jeg :(. |
Sitat:
Eg skriv gjerne dialekt om det berre er ein epost til bestevenninna mi eller mamma etc, men aldri offentleg. Synest det skurrar, heilt enkelt. Eg KAN skrive bokmål, men det fell meg ikkje naturleg, så då blir det relativt avslappa nynorsk. |
Nettet er tilbake på mobilen min :D
|
Sitat:
Og ungene mine kan kj-lyden for jeg har tatt dem hver eneste gang jeg hørte de sa skj- når de skulle si kj- fra de var bittesmå. :lol: Noe av det verste jeg hører er ungdommer og voksne som sier skjæreste og skino... :eek: |
Sitat:
|
Eg kan også finne på å seie toogtredve. Men eg skriv det ikkje, vanlegvis. ;)
Eg er moglegvis litt miljøskada av nederlandsken, for dei seier også det bakerste talet først, "tweeendertig". |
Håndarbeidsspørsmål igjen: Jeg strikker en genser med rundbole, og ser nå til min fortvilelse at ermene blir for store, da særlig rundt overarmene. Genseren er tydeligvis litt stor i størrelsen, men jeg har strikket selve genseren i str small, og ermene likeså, men når jeg prøvde dem på nå (har strikket fram til fellingen) så er de for det første for korte, hvilket sikkert ikke er noe stort problem, men de er altså alt for vide for meg, og jeg lurer på om jeg burde strikke dem i xs, faktisk ... Dette er en Mariusgenser, og når jeg skal strikke ermene på resten av genseren, så er jeg litt redd for at det vil gå utover mønsteret. Noen som vet om det er tilfelle? Sånn den blir nå, så får ermene nesten en åttitallsfasong, hvilket ikke vil se bra ut på en genser som ellers har et ganske feminint snitt ...
|
Hm. Du får tilgi om jeg ikke forstår deg rett, men i utgangspunktet tenker jeg at dette blir riktig. Du strikker jo med samme strikkefasthet hele tiden, og da tror jeg det blir bra om du bare følger mønsteret videre. Husk at armene skal strikkes på bolen, så at de er for korte nå har ikke noe å si. Og armene og bolen går i ett, så det blir jo ikke erme helt opp til armhulen slik det blir med vanlig felling. Dermed blir de vel videre også.
Men hvis de er for vide hele veien fra vrangborden og opp er det jo en annen sak :) |
Sitat:
|
Vil bare dele min beundring for de strikkende :) har prøvd - og strikket trangere og trangere og trangere og hadde skuldre over ørene tilslutt! Ikke noe for meg den hobbyen der gitt - fint at ANDRE gjør det! (Søstra mi strikker på bestilling fra meg - bare jeg betaler garnet - *fornøyd*)
Søstra mi strikker http://www.cappelendamm.no/main/katalog.aspx?artid=7303 se side 10-11 i visningen til meg til bursdagen min! Flinke jenter som strikker! :) |
Sitat:
(legg merke til e istan for eg ;) ) |
Sitat:
Hvis ikkje, så kan du strikke ermene så mykje lenger som du vil ha dei, feks 5 cm lenger før du begynner på mønsteret. Det har ingenting å si for mønsteret, berre du held deg til det maskeantallet du treng når enten mønsteret begynner eller ermen er ferdig. Det du kan gjere er å legge ut maskene i eit seinar tempo videre oppover. Er det med raglandsfelling eller skal du sy i armene etterpå? |
Sitat:
|
Er det noen måte i det hele tatt å finne ut hvem som ringer meg med skjult nr?:mad:
|
Sitat:
|
Sitat:
Du kan sjølvsagt strikke XS armer, eller slutte å legge ut masker når du syns dei er passe i vidde. Einaste du må passe på er å telle, så mønsteret blir riktig. Det er vel noko slikt som 16 masker i ein rapport, så då må det masketallet du ender opp med være delelig med 16. Litt kjedelig å måtte rekke oppatt heilt ned til under albuen, men då får du ein genser du blir 100 % fornøgd med istaden for 70%.. |
Sitat:
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:01. |