Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Pearl 22-12-13 11:32

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1470833)
Bortsett fra julestjerne og hyasinter, hva annet kan man nyse av i huset?
Og tenker ikke på div støv osv.

har nyst særlig mye på kveldene i lang tid nå. *phføy*

De nevnte plantene kom i hus etter nysingen startet. Og ikke si dyr da, har huset fullt :lol:

Fredsliljer.

Carisma 22-12-13 11:41

Juletre. Og det fuktige været.

Photobscura 23-12-13 15:59

Er det mulig å bruke fiberhusk i rømmegrøt? Vet noen prøvde å bruke det, og det ble gummikonsistens, men det kan jo også ha med mengde å gjøre ... Johannesbrødkjernemel er jo knapt mulig å få tak i lenger (i hvert fall her på fjellbygda :p).

Lemen 23-12-13 16:04

Hvordan er det å laste ned tv-serier for tiden, etter den nye loven som kom i sommer. Er det fortsatt mulig å gjøre, eller er det bare å glemme?

Carisma 23-12-13 22:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1470929)
Hvordan er det å laste ned tv-serier for tiden, etter den nye loven som kom i sommer. Er det fortsatt mulig å gjøre, eller er det bare å glemme?

Netflix gjør vel behovet overflødig?

BenteR 23-12-13 23:40

Netflix har en hel del serier, det er sant, men ofte får man bare en eller to sesonger der...:(

Jeg lurer meg grønn på hva NoEgg har med egge-erstatning og gjøre. 2 ts pulver og 1 ss vann skulle erstatte 3 eggehviter og skulle kunne stivpiskes.....hos meg endte det opp som om jeg hadde prøvd og stivpiske potetmel og vann :(

Julie 23-12-13 23:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1470950)
Netflix har en hel del serier, det er sant, men ofte får man bare en eller to sesonger der...:(

Er det mer det at du vil laste ned sesonger/episoder eller kun se dem? For om sistnevnte er tilfelle sender jeg deg gjerne en PM med de tre nettsidene jeg pleier å bruke! :)

(Jeg vet forøvrig ingenting om hvilke lover som gjelder her i landet med tanke på slikt - men så bryr jeg meg for så vidt heller ikke noe særlig. Fælt, I know. :p)

Supera 24-12-13 00:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1470948)
Netflix gjør vel behovet overflødig?

Nei, det synes jeg definitivt ikke. Jeg er veldig skuffet over utvalget til Netflix. Og da mener jeg også det amerikanske utvalget.

Carisma 24-12-13 01:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1470954)
Nei, det synes jeg definitivt ikke. Jeg er veldig skuffet over utvalget til Netflix. Og da mener jeg også det amerikanske utvalget.

For spesifikke tv-serier ja muligens, for tv-serier generelt absolutt ikke. :). Man kan se mange timer av det som ligger der, og masse gammelt gull å mimre over f.eks.

Lava 25-12-13 22:35

catnip, hvor lenge holder det seg?
Kan det brukes til annet, eller skal det kastes når kattene ikke bryr seg?

Kjøpte masse.. (halvkilo) og kattene syns det er fint fortsatt, men er ikke like ivrige. Tjukken gidder ikke bry seg, storegutten maler som en motor.

Marella77 26-12-13 02:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1470713)
Du sier jo selv at batteriet er elendig. Det kan jo gjøre at telefonen slår seg av.

Har hørt at det ofte er dårlig batteri på IPhone 5... Batteriet er ustabilt. Lurer bare på hvorfor...

Supera 26-12-13 11:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1471061)
catnip, hvor lenge holder det seg?
Kan det brukes til annet, eller skal det kastes når kattene ikke bryr seg?

Kjøpte masse.. (halvkilo) og kattene syns det er fint fortsatt, men er ikke like ivrige. Tjukken gidder ikke bry seg, storegutten maler som en motor.

Tørket regner jeg med? Kjøpte du fra iHerb så står det vel dato på det? Jeg kjøpte en liten boks for lenge siden, men ingen av kattene jeg har hatt reagerer særlig på det. Husker jeg prøvde det på noen kattunger og de ble helt hypre. Holdbarheten vil jeg tro er veldig god så lenge det oppbevares i tett boks/pose. Det er vel heller kattene som får høyere toleranse for stoffet som er grunnen til at det virker dårligere.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1471072)
Har hørt at det ofte er dårlig batteri på IPhone 5... Batteriet er ustabilt. Lurer bare på hvorfor...

It's a feature, not a bug.

thessis 26-12-13 18:48

Lurer på om noen vet: Jeg har et bank Norwegian kredittkort, kortet har inntil 45 dagers rentefri kreditt.

Dersom jeg skulle ha betalt en regning med kortet står det at det koster kr 0, men at renter løper fra datoen regningen blir betalt.

Betyr det at jeg må betale renter uansett? Eller, at dersom jeg betaler hele beløpet ved forfall så betaler jeg ikke rente? Men dersom jeg ikke betaler hele beløpet ved forfall betales også renter fra uttaksdato? :confused:

Cyan 26-12-13 21:39

Vet ikke hvordan det er akkurat med norwegian, med det er ganske vanlig praksis ved kredittkort. Dersom man betaler hele beløpet innen et visst antall dager er det rentefritt, men hvis du ikke betaler hele beløpet løper renter fra den datoen uttaket ble gjort.

Carisma 26-12-13 23:55

Sitat:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1471085)
It's a feature, not a bug.

Fnis. :D

Men ja, det er Apple rett og slett. Det er utrolig dårlig kvalitet sammenlignet med mye annet, og utrolig at de selger som de gjør kun pga merket. :rolleyes:

sonim 27-12-13 13:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av thessis (Innlegg 1471113)
Lurer på om noen vet: Jeg har et bank Norwegian kredittkort, kortet har inntil 45 dagers rentefri kreditt.

Dersom jeg skulle ha betalt en regning med kortet står det at det koster kr 0, men at renter løper fra datoen regningen blir betalt.

Betyr det at jeg må betale renter uansett? Eller, at dersom jeg betaler hele beløpet ved forfall så betaler jeg ikke rente? Men dersom jeg ikke betaler hele beløpet ved forfall betales også renter fra uttaksdato? :confused:

Så lenge du betaler den kredittkortregningen du får på forfallsdatoen så betaler du ikke noen renter. MEN hvis du IKKE betaler den regningen du får fra Norwegian på forfallsdato, ja da løper det renter fra dagen du brukte kortet. Den renten er normalt nærmere 20-30% også. Så for de som ønsker gå i luksusfellen så betaler de regninger med kreditt (dvs penger du ikke har) og unnlate å betale hele beløpet når kredittkortregningen har forfallsdato. Kredittkort er meget lurt å ha såfremt man har betalingsevne den dagen i måneden hvor forfalssdato er. Når det gjelder 45 dagers rentefri kreditt, så løper de dagene fra første forfall og til neste.

sonim 27-12-13 13:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av thessis (Innlegg 1471113)

Oi, ja det stemmer. Du betaler jo en regning! Det er noe annet. Et kredittkort er ment å brukes til å betale for varer og tjenester, ikke betale utestående hos andre via en 3. part. Dvs å betale regninger med kredittkort er mulig, men da får du rentepåslag fra betalingsdato ja. Det stemmer. Å betale en regning med kredittkort fra Norwegian (som bruker mastercard) er det samme som å ta ut penger på kortet, du får uttaksgebyr. men i regningsverden blir dette gebyret da kalt for renter fra uttaksdato.

Det er derfor det aldri lønner seg betale regninger med kredittkort fra Mastercard som leverandør. Du kan kun betale for direkte varer og tjenester.

Håper du skjønte forskjellen?

sonim 27-12-13 13:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1471119)
Vet ikke hvordan det er akkurat med norwegian, med det er ganske vanlig praksis ved kredittkort. Dersom man betaler hele beløpet innen et visst antall dager er det rentefritt, men hvis du ikke betaler hele beløpet løper renter fra den datoen uttaket ble gjort.

Kun ved bruk av kortet for kjøp av varer og tjenester direkte hos en annen part. Å betale regninger med kredittkort gir renter fra betalingsdato fordi da bruker du kreditt for å betale et lån (utestående) hos en 3.part og det er ikke å regne som en vare og tjeneste dessverre.

sonim 27-12-13 13:14

Sitat:

Er ikke dårligere enn 4 eller 4S. Har hatt, har begge (4S og 5). Men med iphone 5 kom det en del bakgrunnstjenester/applikasjoner som kjører som std. Disse må slås av, da de er batterikrevende.

Jeg slo de av og fikk en batterilevetid som er bedre enn 4 og 4S. Har mailsynk og wifi påslått hele døgnet. Kan ha tlf i nesten 2 dager med lite surfing og spilling. Bør lade om kvelden, men må ikke.

Slå av bakgrunnstjenester som dynamisk skjerm, bakgrunnsoppdatering, GPS i alle applikasjoner (har kun GPS aktivert i applikasjonen kart) bl.annet.
Sjekk sidene til amobil for tips om forlenge batterilevetid på iphone 5. Står mye bra der.

Marella77 27-12-13 14:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sonim (Innlegg 1471168)
Er ikke dårligere enn 4 eller 4S. Har hatt, har begge (4S og 5). Men med iphone 5 kom det en del bakgrunnstjenester/applikasjoner som kjører som std. Disse må slås av, da de er batterikrevende.

Jeg slo de av og fikk en batterilevetid som er bedre enn 4 og 4S. Har mailsynk og wifi påslått hele døgnet. Kan ha tlf i nesten 2 dager med lite surfing og spilling. Bør lade om kvelden, men må ikke.

Slå av bakgrunnstjenester som dynamisk skjerm, bakgrunnsoppdatering, GPS i alle applikasjoner (har kun GPS aktivert i applikasjonen kart) bl.annet.
Sjekk sidene til amobil for tips om forlenge batterilevetid på iphone 5. Står mye bra der.

Tusen takk! :) har slått av bakgrunnstjenester nå, takk for tipset! Finner ikke muligheten for å slå av GPS'en...

sonim 27-12-13 20:57

Er Replay et bra dongerimerke? God kvalitet?

Har fått en slik i gave og mener dette var et typisk motemerke?

thessis 27-12-13 21:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sonim (Innlegg 1471165)
Oi, ja det stemmer. Du betaler jo en regning! Det er noe annet. Et kredittkort er ment å brukes til å betale for varer og tjenester, ikke betale utestående hos andre via en 3. part. Dvs å betale regninger med kredittkort er mulig, men da får du rentepåslag fra betalingsdato ja. Det stemmer. Å betale en regning med kredittkort fra Norwegian (som bruker mastercard) er det samme som å ta ut penger på kortet, du får uttaksgebyr. men i regningsverden blir dette gebyret da kalt for renter fra uttaksdato.

Det er derfor det aldri lønner seg betale regninger med kredittkort fra Mastercard som leverandør. Du kan kun betale for direkte varer og tjenester.

Håper du skjønte forskjellen?

Ja, man må betale renter uansett, dersom man betaler regninger med kredittkort. Greit å få oppklart hva dette innebærer, så slipper man å gå i rentefella... :D Takk for svar!

langaard 27-12-13 21:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sonim (Innlegg 1471221)

Bra merke det, men dyrt! :)

Carisma 27-12-13 23:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sonim (Innlegg 1471221)

Hvem bryr seg, hvis den passer?

Lava 28-12-13 00:44

Aldri hørt om det merket..

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:29.