![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
typen min kaller det ulcers. han får det av og til, og listerine munnvann hjelper! det er fryktelig sterk dog, jeg må blande den ut med vann for å greie å bruke den..
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Kan man være allergisk mot kondomer??:mad:
|
Sitat:
|
Sitat:
Det finst garantert latexfrie kondomar om du går på apoteket eller ei forretning med godt utvalg i slikt (t.d. Kondomeriet?) vil du sikkert få hjelp med allergifritt merke. Lite klipp frå ung.no: Sitat:
|
Sitat:
|
Har det visst med å overspise vitamina for tida. Viss eg ete fire vitaminbjørna istedet for to, gjer det nåke? Eg var litt godtesjuk :p Huff. Har vært skikkelig svolta i dag og heve inn på med masse greier. Ete en halv pose bacongull og. Og ete yoghurt med heimelaga (sukkerfri) plommesylte. Men eg vil ha meir. Satt å lurte på om eg skulle ta en vitaminbjørn til... Men skal la være :p Kanskje eg ikkje va så svolten. Mest godtesjuk. Hahaha
|
Norske vitaminer er så lavdoserte at det gjør nok ingenting:p
|
Når tar dere disse ketolyse vitaminene? Jeg sliter med å huske at en skal taes frokost og middag, en til lunsj og en til kvelds..:o
|
Vimsen, jeg tror du får mer respons hvis du skriver på et av de to skriftspråkene vi har her i landet... ;)
|
Takk! Jippi :D Det e maltitol i dei though. Så eg trur eg ikkje ska ta for mange :p
Men eg har et til spørsmål. Er det frekt å påpeike orddelingsfeil til folk? Det er mange gonger eg har veldig lyst til det. På FB for eksempel. Og også i sånne diskusjonsforum som det her. Men eg føler jo at eg ikkje akkurat kan sitte høgt på min hest (korleis va det uttrykket egentlig?). For det første skrive eg jo dialekt. Og mange gonger har eg problemer med å skrive rett. Trur kanskje eg er litt ordblind. Lese ofte feil og sånn. Men orddelingsfeil (ikkje ord deling) irritera meg inni margen. Og eg håpa at eg ikkje begår sånne feil. Og eg fatta ikkje at det skal være så vanskelig.. Men ja, er det frekt å forklare folk at det ordet er ikkje delbart? At det skal være kjempebra og urfet uten mellomrom.. |
Sitat:
|
Sitat:
Så om man ønsker seg respons på det man skriver, er det best å uttrykke seg på et av våre skriftspråk!:) Jeg har det ofte så travelt med å få sagt det jeg vil at som blir til osm og skal til klas etc jeg da!:p |
Sitat:
|
Sitat:
|
Vimsen85: Skal du evt påpeke orddelingsfeil for den som gjør de sin skyld eller for din egen?
|
Sitat:
Når jeg i tillegg lærte touch i 1983 og ikke har hatt bruk for det i yrkessammenheng før de siste årene, er det slett ikke rart det roter seg til for en stakkar med svært mye på hjertet til en hver tid!;) |
Sitat:
|
Hehe, pussig sammentreff at du skrev om språkfeil og ble retta på for språkbruk samtidig, Vimsen :p Er det det som kalles poetic justice? :p
Jeg irriterer meg også over orddelingsfeil! Og og/å-feil irriterer meg så mye at jeg hopper glatt over tekster med det i ... Men om man skal påpeke andres språk eller ikke kommer litt an på synes jeg ... Jeg synes faktisk du skriver et greit og forståelig språk jeg, Vimsen. For meg ser det ut som nynorsk med litt slingringsmonn, ikke skriver du dårlig ortografisk, og ærlig talt synes jeg det ville være synd hvis du legger av deg språket ditt og begynner å skrive bokmål. Men så er jeg ikke oppvokst på det sentrale østlandet heller da, og er ganske flink til å forstå folk ... ;) Hva med alle østlendinger som fletter inn dialektuttrykk og slang, skal vi slå ned på det? Og hva med feil språk? Som f eks den meget utbredte (også her på forumet) feilen å skrive/si de der det skal være dem. "Jeg sa det til de" - årrrhhh, det skjærer i ørene! :cool: |
Sitat:
|
Hihi! Godt å sjå det er fleire som har problem med skrivefeil. Eg får litt åndenød av det, spesielt når eg ser DEI grisefeila blant dei mest populære bloggane i landet. Isj!:o
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Syns at det er veldig stygt å si sjøttkake og hamburgersjede. Men det er også en naturlig språkutvikling. Noen som leser korrektur på innleggene mine nå? Men jeg lurte på noe med bruken av og/å her for en stund siden. Men kommer ikkje på hva :p Ja, det var kanskje noe sånt som "jeg skulle i bakken og grille pølser med vennene mine". Er det korrekt? For det er to setningsledd og da skal det være og? Eller er det bare en setning og skal man bruke å? :rolleyes: Er ikke perfekt :p |
Ja, og en til til. Visst, er det et ord? Jeg vet at hvis er bokmål og viss er nynorsk og vist er noe som er smart. Men heter det "det var visst..." og/eller "ja, visst". Og hvordan forholder det ordet seg til de andre? Er det bokmål? Kan det brukes på nynorsk?
|
Sitat:
Og ja, to setningsledd :ja: Hvis det virkelig er sånn som du skriver at det er lov å skrive når og da om hverandre er det en forflatning av språket i mine ører, det blir rett og slett mye mer upresist. Uansett om det er "naturlig språkutvikling". Hvis vi følger den logikken og slutter å lære barn og ungdom å bruke "kj"-lyd kan vi like greit gå ned til småbarnsstadiet og slutte å skille mellom "l" og "r", i prinsippet ... |
Det er riktig å bruke "og" i den sammenhengen, ettersom det binder to handlinger, eller, ja, to setningsledd.
Jeg er nok ikke så veldig glad for blanding av når og da, selv om det hender jeg gjør det selv i forbifarten, så ser jeg fort at det blir feil. Du vet, den gang da, hver gang når ;). Visst er et ord, som at noe er sikkert, som i "visshet". Hilsen korrekturleser-Jorun :D. |
Hehe, jeg og Frøy er ganske på linje når det kommer til språk :D. Jeg synes også det er veldig rart å skulle se ord som "pøbb" og "sørvis" brukt i seriøse sammenhenger, men igjen, moren min kan huske den gangen man begynte å skrive "sjåfør" i stedet for "chaffeur", så det har vel med hva man er vant til. Verre er det da å skrive champagne med sj, eller konjakk ... Hurr! Det er faktisk snakk om et direkte opprinnelsessted. Hva blir det neste? Oschlo?
|
Ja, skjønner hva du mener. Reagerer alltid når noen skriver sjiraff. Kjipt og egentlig, men det har jeg faktisk skrevet selv. Så jeg kan vel ikke stå her å kaste stein i glasshus :P Men noe lærte jeg da på barneskolen. Aldri j forann i, y, ey og øy. Jeg er egentlig ganske dårlig i gramatikk da. Men er ikke grille i infinitiv? Eller er jeg på bærtur. Jeg liker veldig godt å plukke bær. Fint at man har denne tråden å spørre spørsmål om bærturene ;)
|
Sitat:
|
Å grille, ja, men når du både skulle i bakken og grille, så beskriver du to handlinger. Jeg vil ikke si at det er godt språk, hehe, men jeg skjønner jo at det er muntlig.
|
Ja. Måtte bare forsikre meg om at jeg ikke hadde misforstått hva som var infinitiv :O Det hadde vært ganske ille.
|
Ooooh. Kom på et til språkspørsmål. Heter det apropo eller apropos og hvor kommer dette ordet fra? Tror jeg må skaffe en ordbok :p
|
Sitat:
Nå tok jeg det bort for å spisse innlegget mitt litt mer :p, men jeg er enig i at det er vanskelig å være konsekvent. Sitat:
Jeg skriver kjipt selv. Det ser så rart ut med kipt ... :flau: Men det er ikke lett det med og/å, jeg skjønner det. For eksempel ville det vært: "Jeg skal i bakken for å grille" (jfr eksempelet til Carisma). Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Apropos er fransk og betyr "til saken", dvs når du sier noe apropos, så sier du det fordi det har noe å gjøre med samtaleemnet på et eller annet vis. Er det totalt uten forbindelse med det det snakkes om, så er det malapropos. |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02. |