Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Spinnerette 25-09-13 10:14

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1459857)
glemte nykokte egg i en bolle vann på kjøkenbenken igår som jeg oppdaget til morran idag. jeg tok ikke sjangser nog kokte meg nye, men slang de andre i kjøleskapet. mon tro om de er fine selv etter 9 timer i romtemperatur?

Har hendt både en og fem ganger at jeg har kokt egg og glemt dem i kokeren en hel dag... :o Kan ikke huske at det var noe galt med dem. Dog var det hardkokte egg, kanskje forskjell om de er bløtkokte..?

smgj 25-09-13 11:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette (Innlegg 1459927)
Har hendt både en og fem ganger at jeg har kokt egg og glemt dem i kokeren en hel dag... :o Kan ikke huske at det var noe galt med dem. Dog var det hardkokte egg, kanskje forskjell om de er bløtkokte..?

Nope... ikke sånn iallfall.
Man kan oppbevare rå egg i romtemperatur (i skallet) i et par uker iallfall før de blir dårlige. Da er det bare skallet og hinna som beskytter mot bakterier.
Når eggene er kokt har de blitt kokt rene på utsiden, skall og hinne er intakt (det forutsetter jeg), mens innmaten her endret konsistens.
Det skjer ingenting som burde gjøre eggene mer mottakelig for unormalt høy bakteriegroing i denne prosessen. Derimot - dersom eggene man har ikke har blitt vasket (og eggprodusenter vasker gjerne ikke egg som framstår som rene) så vil disse, kokte eggene være mindre utsatt for bakterier, siden skallet nå er kokerent...

Om eggene er smittet på innsiden (det kan skje selv om salmonellasmitte i Norge i egg er så sjeldent at man ikke regner det å spise eggedosis som risikoadferd på noen måte) så vil kokingen bremse (om egget blir hardkokt) dette, men ellers kan jeg ikke se noen forskjell.

http://www.nrk.no/livsstil/eggene-va...evig-1.7599686

elien 25-09-13 16:33

Noen som har erfaring med shopping4net?

Sender de ifra utlandet eller innen Norge?
Tenker på om det blir toll og sånt, for det jeg gjerne vil kjøpe koster
over 200 ;-

Spinnerette 25-09-13 17:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elien (Innlegg 1459987)
Noen som har erfaring med shopping4net?

Sender de ifra utlandet eller innen Norge?
Tenker på om det blir toll og sånt, for det jeg gjerne vil kjøpe koster
over 200 ;-

På FAQen deres; "Ingen øvrige kostnader kommer i tillegg. Alle tollavgifter, matproduksjonsavgifter samt merverdiskatt er inkludert i angitte priser i webshoppen."

Har ingen personlig erfaring med dem, bare så det er sagt. :)

elien 25-09-13 18:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette (Innlegg 1459989)
På FAQen deres; "Ingen øvrige kostnader kommer i tillegg. Alle tollavgifter, matproduksjonsavgifter samt merverdiskatt er inkludert i angitte priser i webshoppen."

Har ingen personlig erfaring med dem, bare så det er sagt. :)

Flott, prøvde å se litt der selv,
men sliter med leseproblemer så det er langt fra alt jeg får med meg
når det er "nye" ting jeg se på.
Etter en stund så får jeg med meg mer :p

Kitt 25-09-13 22:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1459857)
glemte nykokte egg i en bolle vann på kjøkenbenken igår som jeg oppdaget til morran idag. jeg tok ikke sjangser nog kokte meg nye, men slang de andre i kjøleskapet. mon tro om de er fine selv etter 9 timer i romtemperatur?

Her i huset blir de kokte eggene gang på gang glemt på benken både en og to netter og ingen av oss har noen gang blitt syke av å spise dem.:o

Carisma 25-09-13 22:40

Man kan jo knapt skru på tv eller lese en avis uten å se alle suksessfulle som har gått ned titalls og hundretalls kilo etter slankeoperasjoner. Er det alltid vellykket? Eller er det mulig å ikke gå ned?

Sanney 25-09-13 22:54

da jeg var på evje var det noen vektopererte der, som var på vei opp igjen etter å ha gått ned en del til å begynne med. og en del sliter veldig etterpå med bivirkninger og slikt.. er ikke bare en dans på roser. men i media er det som regel bare ytterpunktene man hører om, "det vanlige" selger ikke...

Carisma 25-09-13 22:56

Jeg tenker ikke på de som går opp igjen (det regnes at 1/3 er tilbake på startvekta eller mer etter fem år :rolleyes:), jeg tenker på om noen ikke går ned i det hele tatt?

nellie 25-09-13 23:05

Har aldri hørt om en vektoperert som ikke går ned etter operasjon.

Carisma 25-09-13 23:12

Men hvorfor går man alltid ned? F.eks kan jo jeg fint å i flere dager og uker på lite eller ingen næring, men jeg går ikke ned av den grunn (heller tvert i mot). Men ved å operere bort en del av magesekken slik at den tar opp mindre næring vil jeg garantert gå ned? jeg forstår ikke hva som er forskjellen på å få lite næring pga at man ikke spiser og lite næring fordi opptaksområdet er mindre?

Lava 25-09-13 23:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1460029)
Men hvorfor går man alltid ned? F.eks kan jo jeg fint å i flere dager og uker på lite eller ingen næring, men jeg går ikke ned av den grunn (heller tvert i mot). Men ved å operere bort en del av magesekken slik at den tar opp mindre næring vil jeg garantert gå ned? jeg forstår ikke hva som er forskjellen på å få lite næring pga at man ikke spiser og lite næring fordi opptaksområdet er mindre?

Når man er operert klarer man ikke spise store mengder, og må derfor spise oftere vil jeg tro. Å spise lite pr dag er ikke det samme.

Min sønn er overvektig, og han holdt lenge på med å kun spise ett måltid pr dag, i håp om å gå ned i vekt. Når han så begynte å spise fast hver 3. time, gikk han ned i vekt, følte seg piggere og jeg merket at humøret hans ble mye bedre.

nellie 25-09-13 23:50

Det er vel mye fordi at noe av den lille næringen en får i seg ikke blir tatt opp? Siden maten "bypasser" deler av tynntarmen.. Men det er bare ved Gastric bypass.

langaard 25-09-13 23:53

Skjønner ikke at noen vil utsette seg selv for en slik operasjon, men det er meg da:)

nellie 25-09-13 23:59

Ser man ingen annen utvei, får ikke til kosthold, har strevd hele livet og har sykdommer som hemmer livskvaliteten, så er det ikke så rart, spør du meg.

TrillTrall 26-09-13 06:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1460037)
Skjønner ikke at noen vil utsette seg selv for en slik operasjon, men det er meg da:)

Nå er jo ikke en slik operasjon noe man tar for enkelhets skyld når man ikke gidder slanke seg mer akkurat, det er en siste utvei for veldig mange.

Kitt 26-09-13 07:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1460025)
Jeg tenker ikke på de som går opp igjen (det regnes at 1/3 er tilbake på startvekta eller mer etter fem år :rolleyes:), jeg tenker på om noen ikke går ned i det hele tatt?

Niks! Absolutt alle går ned!
Men hvor mye vaierer enormt og det uavhengigg av utgangspunktet! Man skulle jo tro at de som veier mest bør gå fortest og mest ned, men sånn er det ikke alltid.

Jeg er med i et forskningsprosjekt på Bærum sykehus der de ønsker å undersøke hvorfor noen går ned mye fort og enkelt mens andre må slite mer for hver kilo. Kirurgen på Bærum er veldi gopptatt av at alle det ikke er noe spes med (tidligere bukkirurgi, mage- tarmsykdommer etc) skal få koblet ut nøyaktig like mye tarm og sitte igjen med like stor magesekk.

Og hvor har du det fra 1/3 er tilbake der de var etter 5 år? Tallet er under 10%. Og det kan lett unngås ved å følge de retningslinjene man får.

Gå gjerne inn på vektoperasjon.no om du vil vite mer! :)

elien 26-09-13 09:59

Jeg er DS operert, det sies den er det lettere å holde vekten med.
Men det gjelder ikke meg :eek:
Men jeg er langt ifra den vekten jeg var når jeg ble operert.
Jeg er fremdeles 60 kg lettere nå enn då.

Jeg legger veldig fort på meg.

Å jeg sliter med store opptak av vitaminer, selv om jeg legger på meg.

Hadde jeg vist det jeg vet i dag så hadde jeg tatt GBP ikke DS.
Men nå er livet sånn at vi ikke har fasiten før i ettertid

Kanutten 26-09-13 17:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1460048)
Niks! Absolutt alle går ned!
Men hvor mye vaierer enormt og det uavhengigg av utgangspunktet! Man skulle jo tro at de som veier mest bør gå fortest og mest ned, men sånn er det ikke alltid.

Jeg er med i et forskningsprosjekt på Bærum sykehus der de ønsker å undersøke hvorfor noen går ned mye fort og enkelt mens andre må slite mer for hver kilo. Kirurgen på Bærum er veldi gopptatt av at alle det ikke er noe spes med (tidligere bukkirurgi, mage- tarmsykdommer etc) skal få koblet ut nøyaktig like mye tarm og sitte igjen med like stor magesekk.

Og hvor har du det fra 1/3 er tilbake der de var etter 5 år? Tallet er under 10%. Og det kan lett unngås ved å følge de retningslinjene man får.

Gå gjerne inn på vektoperasjon.no om du vil vite mer! :)

Både bror og sviger er opererte og begge er omtrent tilbake på startvekta.... :(

Kanutten 26-09-13 17:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1460131)
Både bror og sviger er opererte og begge er omtrent tilbake på startvekta.... :(

Sviger fikk dessuten ymse plastikk, men det hjalp ikke.

Lemen 26-09-13 17:44

Det vil vel alltid være noen som går opp igjen, men dersom man følger de rådene man har fått, så burde det ikke skje. Det er jo som regel ikke det å gå ned som er vanskeligst, men å lære seg å holde vekten, og det gjelder for vektopererte også.

At man kjenner en eller flere som har gått opp igjen, så betyr ikke det at flertallet gjør det. Mener Aleris sa at 95% klarte å holde vekten etter en operasjon.

Det betyr ikke at det er lett, jeg må selv passe veldig godt på. I løpet av sommeren la jeg på meg 5-6 kilo, som jeg gikk ned igjen i august. Men dersom jeg ikke hadde passet på, så hadde det lett blitt 5-6 til. Helt sykt hvor fort jeg går opp og ned 3-4 kg, bare etter en fest i helgen med litt høykarbo tapas og noen sukkerdrinker så er jeg +3 kg. Heldivis er disse vannkiloene lette å få bort igjen, men strevde litt mer med de 5-6 fra i sommer.

Carisma 26-09-13 21:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1460034)
Når man er operert klarer man ikke spise store mengder, og må derfor spise oftere vil jeg tro. Å spise lite pr dag er ikke det samme.

Hmm, men hvorfor er det forskjell?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1460035)
Det er vel mye fordi at noe av den lille næringen en får i seg ikke blir tatt opp? Siden maten "bypasser" deler av tynntarmen.. Men det er bare ved Gastric bypass.

Men om man ikke spiser noe så så vil jo ingenting bli tatt opp? Rent teoretisk burde jo det være enda mer effektivt?
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1460037)

Jeg spør ikke pga operasjon, men for å forstå hvorfor det fungerer når f.eks å slutte å spise ikke gjør det.

Carisma 26-09-13 21:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1460048)

F.eks her http://www.lommelegen.no/artikkel/overvekt-og-kirurgi

nellie 26-09-13 22:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1460186)
Hmm, men hvorfor er det forskjell?

Men om man ikke spiser noe så så vil jo ingenting bli tatt opp? Rent teoretisk burde jo det være enda mer effektivt?

Jeg spør ikke pga operasjon, men for å forstå hvorfor det fungerer når f.eks å slutte å spise ikke gjør det.

Har du noen teorier på hvorfor det er sånn da?

nellie 26-09-13 22:16

Tallet på hvor mange som går opp igjen vil jeg tippe endrer seg med tiden. Bare på min lille jobb med 40 ansatte, er det to stykk som har operert seg de par siste årene. Begge to privat og i grunn bråbestemt. Altså. Mulig de har vurdert det lenge, selvom de ikke har snakket om det under slankeprat.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:29.