![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
Sitat:
Man kan oppbevare rå egg i romtemperatur (i skallet) i et par uker iallfall før de blir dårlige. Da er det bare skallet og hinna som beskytter mot bakterier. Når eggene er kokt har de blitt kokt rene på utsiden, skall og hinne er intakt (det forutsetter jeg), mens innmaten her endret konsistens. Det skjer ingenting som burde gjøre eggene mer mottakelig for unormalt høy bakteriegroing i denne prosessen. Derimot - dersom eggene man har ikke har blitt vasket (og eggprodusenter vasker gjerne ikke egg som framstår som rene) så vil disse, kokte eggene være mindre utsatt for bakterier, siden skallet nå er kokerent... Om eggene er smittet på innsiden (det kan skje selv om salmonellasmitte i Norge i egg er så sjeldent at man ikke regner det å spise eggedosis som risikoadferd på noen måte) så vil kokingen bremse (om egget blir hardkokt) dette, men ellers kan jeg ikke se noen forskjell. http://www.nrk.no/livsstil/eggene-va...evig-1.7599686 |
Noen som har erfaring med shopping4net?
Sender de ifra utlandet eller innen Norge? Tenker på om det blir toll og sånt, for det jeg gjerne vil kjøpe koster over 200 ;- |
Sitat:
Har ingen personlig erfaring med dem, bare så det er sagt. :) |
Sitat:
men sliter med leseproblemer så det er langt fra alt jeg får med meg når det er "nye" ting jeg se på. Etter en stund så får jeg med meg mer :p |
Sitat:
|
Man kan jo knapt skru på tv eller lese en avis uten å se alle suksessfulle som har gått ned titalls og hundretalls kilo etter slankeoperasjoner. Er det alltid vellykket? Eller er det mulig å ikke gå ned?
|
da jeg var på evje var det noen vektopererte der, som var på vei opp igjen etter å ha gått ned en del til å begynne med. og en del sliter veldig etterpå med bivirkninger og slikt.. er ikke bare en dans på roser. men i media er det som regel bare ytterpunktene man hører om, "det vanlige" selger ikke...
|
Jeg tenker ikke på de som går opp igjen (det regnes at 1/3 er tilbake på startvekta eller mer etter fem år :rolleyes:), jeg tenker på om noen ikke går ned i det hele tatt?
|
Har aldri hørt om en vektoperert som ikke går ned etter operasjon.
|
Men hvorfor går man alltid ned? F.eks kan jo jeg fint å i flere dager og uker på lite eller ingen næring, men jeg går ikke ned av den grunn (heller tvert i mot). Men ved å operere bort en del av magesekken slik at den tar opp mindre næring vil jeg garantert gå ned? jeg forstår ikke hva som er forskjellen på å få lite næring pga at man ikke spiser og lite næring fordi opptaksområdet er mindre?
|
Sitat:
Min sønn er overvektig, og han holdt lenge på med å kun spise ett måltid pr dag, i håp om å gå ned i vekt. Når han så begynte å spise fast hver 3. time, gikk han ned i vekt, følte seg piggere og jeg merket at humøret hans ble mye bedre. |
Det er vel mye fordi at noe av den lille næringen en får i seg ikke blir tatt opp? Siden maten "bypasser" deler av tynntarmen.. Men det er bare ved Gastric bypass.
|
Skjønner ikke at noen vil utsette seg selv for en slik operasjon, men det er meg da:)
|
Ser man ingen annen utvei, får ikke til kosthold, har strevd hele livet og har sykdommer som hemmer livskvaliteten, så er det ikke så rart, spør du meg.
|
Sitat:
|
Sitat:
Men hvor mye vaierer enormt og det uavhengigg av utgangspunktet! Man skulle jo tro at de som veier mest bør gå fortest og mest ned, men sånn er det ikke alltid. Jeg er med i et forskningsprosjekt på Bærum sykehus der de ønsker å undersøke hvorfor noen går ned mye fort og enkelt mens andre må slite mer for hver kilo. Kirurgen på Bærum er veldi gopptatt av at alle det ikke er noe spes med (tidligere bukkirurgi, mage- tarmsykdommer etc) skal få koblet ut nøyaktig like mye tarm og sitte igjen med like stor magesekk. Og hvor har du det fra 1/3 er tilbake der de var etter 5 år? Tallet er under 10%. Og det kan lett unngås ved å følge de retningslinjene man får. Gå gjerne inn på vektoperasjon.no om du vil vite mer! :) |
Jeg er DS operert, det sies den er det lettere å holde vekten med.
Men det gjelder ikke meg :eek: Men jeg er langt ifra den vekten jeg var når jeg ble operert. Jeg er fremdeles 60 kg lettere nå enn då. Jeg legger veldig fort på meg. Å jeg sliter med store opptak av vitaminer, selv om jeg legger på meg. Hadde jeg vist det jeg vet i dag så hadde jeg tatt GBP ikke DS. Men nå er livet sånn at vi ikke har fasiten før i ettertid |
Sitat:
|
Sitat:
|
Det vil vel alltid være noen som går opp igjen, men dersom man følger de rådene man har fått, så burde det ikke skje. Det er jo som regel ikke det å gå ned som er vanskeligst, men å lære seg å holde vekten, og det gjelder for vektopererte også.
At man kjenner en eller flere som har gått opp igjen, så betyr ikke det at flertallet gjør det. Mener Aleris sa at 95% klarte å holde vekten etter en operasjon. Det betyr ikke at det er lett, jeg må selv passe veldig godt på. I løpet av sommeren la jeg på meg 5-6 kilo, som jeg gikk ned igjen i august. Men dersom jeg ikke hadde passet på, så hadde det lett blitt 5-6 til. Helt sykt hvor fort jeg går opp og ned 3-4 kg, bare etter en fest i helgen med litt høykarbo tapas og noen sukkerdrinker så er jeg +3 kg. Heldivis er disse vannkiloene lette å få bort igjen, men strevde litt mer med de 5-6 fra i sommer. |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Tallet på hvor mange som går opp igjen vil jeg tippe endrer seg med tiden. Bare på min lille jobb med 40 ansatte, er det to stykk som har operert seg de par siste årene. Begge to privat og i grunn bråbestemt. Altså. Mulig de har vurdert det lenge, selvom de ikke har snakket om det under slankeprat.
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:29. |