Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

nellie 23-09-13 18:19

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elien (Innlegg 1459690)
Det er sånn hver gang vi reiser med båt, så det er ikke noe galt.
Jeg lurte på om noen viste om det.

Å jeg ser du Nellie også gjør det (klarer ikke å sitere to i et innlegg;) )
kan være slitsomt å holde på slik:eek:
Å då lure jeg på om du også blir sjøsyk av ingen ting nesten??
For det gjør nemlig jeg :confused:

Ikke sånn kjempe med en gang, men blir alltid både sjø-, bil- og flysyk. Testa ut sånn sea band når jeg fløy nå. Det virket faktisk ganske bra. Ble bare litt kvalm. Jeg blir sånn vuggete av å fly også! Vugger i par-tre dager etterpå.:p

nellie 23-09-13 18:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1459700)
Ikke sånn kjempe med en gang, men blir alltid både sjø-, bil- og flysyk. Testa ut sånn sea band når jeg fløy nå. Det virket faktisk ganske bra. Ble bare litt kvalm. Jeg blir sånn vuggete av å fly også! Vugger i par-tre dager etterpå.:p

For ikke å nevne buss-syk! Ojameg.

Sanney 23-09-13 18:26

da har du kanskje kokt de for lenge i utgangspunktet? jeg vet at egga som jeg noen ganger kjøper på jobb er grønne ved lunsjtider da han som koker de ikke kjøler de ned men lar de stå varme. egga jeg koker hjemme har aldri blitt grønne, men plomma er noen ganger litt blaut, så de er ike kjempehardkokte..

elien 23-09-13 18:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1459703)
For ikke å nevne buss-syk! Ojameg.

Jeg blir ganske reise syk i buss vis jeg ikke sitte forran, bil og tog i feil retning.

Har for noen år siden blitt kjent med Scopoderm, reise syke plaster på resept.
Det er det eneste som har hjelp på meg.

Kan anbefales, klarte til og med reise med båt til England :D

Photobscura 23-09-13 18:44

Jeg mener forresten noen skrev en gang om en effektiv måte å få nye håndklær til å bli brukelige på? Noe jeg selvfølgelig ikke husker detaljene av ... Nye håndklær er jo helt umulig å tørke seg med, de absorberer liksom ikke vann, og det er litt kjedelig å vaske de tjue ganger før jeg kan bruke dem. :p

Carisma 23-09-13 20:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elien (Innlegg 1459708)
Jeg blir ganske reise syk i buss vis jeg ikke sitte forran, bil og tog i feil retning.

Har for noen år siden blitt kjent med Scopoderm, reise syke plaster på resept.
Det er det eneste som har hjelp på meg.

Kan anbefales, klarte til og med reise med båt til England :D

Jeg kan bli reisesyk av å kjøre heis! :rolleyes: etter en tur på sjøen kan jeg gynge i to-tre uker om ikke lenger. En gammel kollega mente det kunne skyldes ubalanse i vesken i mellomkrigstiden, men jeg har aldri sjekket det. Forresten er det eneste som virkelig hjelper mot reisesyke ingefærtabletter.
Edit: væske i mellomøret skulle det stå! :lol:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1459718)
Jeg mener forresten noen skrev en gang om en effektiv måte å få nye håndklær til å bli brukelige på? Noe jeg selvfølgelig ikke husker detaljene av ... Nye håndklær er jo helt umulig å tørke seg med, de absorberer liksom ikke vann, og det er litt kjedelig å vaske de tjue ganger før jeg kan bruke dem. :p

Vaske dem med eddik i skyllemiddelet skal virke.

Kanutten 23-09-13 20:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1459731)
Jeg kan bli reisesyk av å kjøre heis! :rolleyes: etter en tur på sjøen kan jeg gynge i to-tre uker om ikke lenger. En gammel kollega mente det kunne skyldes ubalanse i vesken i mellomkrigstiden, men jeg har aldri sjekket det. Forresten er det eneste som virkelig hjelper mot reisesyke ingefærtabletter.

:ja: Ja, ubalanse i vesken i mellomkrigstiden er en uting! :lol:

Photobscura 23-09-13 20:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1459731)

Ah! Nå bruker jeg ikke skyllemiddel når jeg vasker håndklær, så funker det å bare helle litt edikk i skyllemiddelkammeret, mon tro?

Kitt 23-09-13 21:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1459632)
Hvor lenge holder kokte egg seg i kjøleskapet, med og uten skall? Nortura påstår 2 dager, men jeg syns det høres veldig lite ut..?

Jeg mener bestemt jeg fant ut at med skallet på holder det inntil 6 uker!
Var ikke meningen, men skriver alltid dato på når jeg legger kokte egg i kjøleskapet og ett hadde gjemt seg godt, for å si det sånn. Men spiselig var det!:D

Carisma 23-09-13 21:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1459732)
:ja: Ja, ubalanse i vesken i mellomkrigstiden er en uting! :lol:

:lol: Ja, ikke rart man sliter! :D
Autocorrect strikes again.... Væske i mellomøret skulle det stå :rolleyes:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1459733)
Ah! Nå bruker jeg ikke skyllemiddel når jeg vasker håndklær, så funker det å bare helle litt edikk i skyllemiddelkammeret, mon tro?

Hmmm, kanskje det er grunnen? Jeg vasker aldri noe annet enn regntøy og goretex uten skyllemiddel. Syns ikke håndklærne tørker noe uten, og i tillegg kjennes som stålull. Men bare soft-lan som funker syns jeg.

Photobscura 23-09-13 21:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1459736)
Hmmm, kanskje det er grunnen? Jeg vasker aldri noe annet enn regntøy og goretex uten skyllemiddel. Syns ikke håndklærne tørker noe uten, og i tillegg kjennes som stålull. Men bare soft-lan som funker syns jeg.

Nei, det er definitivt ikke grunnen. ;) Jeg opplever det helt motsatt - at med skyllmiddel fungerer de dårligere til å tørke enn med. Og jeg liker at de er litt stive når de er nyvaska. :)
Men det var ikke spørsmålet. Dette er helt nye håndklær som tørker dårlig sånn som helt nye håndklær pleier å gjøre. Ingen av de håndklærne jeg har hatt en stund er sånn. Det er som om de er har et slags belegg på seg eller noe ... Kom på nå at det kanskje var noe med å vaske dem i kaldt vann? Enn om det forsåvidt høres alt for enkelt ut?!

Julie 23-09-13 21:56

Photo: kanskje denne kunne være til nytte? :)

Photobscura 23-09-13 22:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Julie (Innlegg 1459751)
Photo: kanskje denne kunne være til nytte? :)

Takk! Ser ut som edikk er the shit! Jeg vasker alltid håndklærne på 90 grader, men det har ikke hjulpet så mye enda på disse nye selv etter to omganger.

Lillemy71 24-09-13 10:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1459734)
Jeg mener bestemt jeg fant ut at med skallet på holder det inntil 6 uker!
Var ikke meningen, men skriver alltid dato på når jeg legger kokte egg i kjøleskapet og ett hadde gjemt seg godt, for å si det sånn. Men spiselig var det!:D

Jeg her alltid oppbevart kokte egg med skallet på for jeg innbiller meg at de holder lengre da, men leser flere plasser at man alltid skal ta skallet av før kjøleskap. Har alltid tenkt på skall/hinne som en beskyttelse (bedre holdbarhet) men det er vel kanskje feil siden jeg alltid stikker hull i skallet før koking?

Har aldri hatt kokte egg noe særlig lengre enn en uke i kjøleskapet, men det er for det at de ikke holder lengre hos meg :D

TrillTrall 24-09-13 11:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1459797)
Har alltid tenkt på skall/hinne som en beskyttelse (bedre holdbarhet) men det er vel kanskje feil siden jeg alltid stikker hull i skallet før koking?

Har du stukket hull i skallet så er det ikke sterilit inni lenger nei. :)

Cyan 24-09-13 13:04

En ting er sikkert, og det er at kokte egg som har ligget med skall på lukter myyyyye verre enn egg oppbevart uten skall :p Har aldri hatt kokte egg liggende mer enn to dager i kjøleskap siden jeg ikke koker så mange i gangen (foretrekker varme, halvbløte egg).. Men jeg prøver i hvert fall 5 dager uten skall :)

smgj 24-09-13 13:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1459659)
Blir ikke egg, som oppbevares med skallet på, grønne?

Nei - det er det over-koking som gjør. Men det kan nok hende du må koke dem litt mindre enn du er vant med om du beholder skallet på. :) (Det er også vanskeligere å kjøle kokte egg med skallet på like raskt ned.)

milena 24-09-13 13:21

I ortodokst kristne land så feires påske ved at egg kokes i f. eks. løk (etterhvert også med kunstige farger) og blir servert til gjester. Disse står framme på bordet da de er flotte å se på. De står i alle fall i 4-5 dager, hvis ikke mer.

smgj 24-09-13 13:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1459797)
Jeg her alltid oppbevart kokte egg med skallet på for jeg innbiller meg at de holder lengre da, men leser flere plasser at man alltid skal ta skallet av før kjøleskap. Har alltid tenkt på skall/hinne som en beskyttelse (bedre holdbarhet) men det er vel kanskje feil siden jeg alltid stikker hull i skallet før koking?

Har aldri hatt kokte egg noe særlig lengre enn en uke i kjøleskapet, men det er for det at de ikke holder lengre hos meg :D

Dersom du koker dem etter stikking så har du nok tatt knekken på det meste uansett... Men du har selvfølgelig også laget en åpning for smitte etter koking da.

Ferske egg holder fort en måned i kjøleskap så jeg ser vel ikke hvorfor at kokte skal være stort dårligere (forutsatt helt skall og hel hinne også etter kokingen)?

TrillTrall 24-09-13 14:51

Fikk den knakende gode ideen at jeg skulle prøve å laste over filene fra rmaps til pc'n, men hvilket program støtter enten*.gpx eller *.kml?

smgj 24-09-13 15:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1459827)
Fikk den knakende gode ideen at jeg skulle prøve å laste over filene fra rmaps til pc'n, men hvilket program støtter enten*.gpx eller *.kml?

GSAK støtter gpx-filer
... og på android så støtter c:geo gpx-filer

TrillTrall 24-09-13 15:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1459834)
GSAK støtter gpx-filer
... og på android så støtter c:geo gpx-filer

c:geo er appen på telefonen ja, men hvordan får jeg det over på pc'n? Eller misforsto jeg nå?

Sanney 24-09-13 19:26

glemte nykokte egg i en bolle vann på kjøkenbenken igår som jeg oppdaget til morran idag. jeg tok ikke sjangser nog kokte meg nye, men slang de andre i kjøleskapet. mon tro om de er fine selv etter 9 timer i romtemperatur?

smgj 24-09-13 20:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1459837)
c:geo er appen på telefonen ja, men hvordan får jeg det over på pc'n? Eller misforsto jeg nå?

Altså - jeg vet ingenting om eksport fra c:geo... Jeg pleier å laste ned gpx-filer fra nettet (geocaching etter å ha generert spørringer - det er en premiumtjeneste) og så legger jeg dem inn i GSAK på pc'en. GSAK bruker jeg for å logge og å sortere/se på cacher. Fra GSAK kan jeg eksportere en ny spørring som er tilpasset det jeg vil. F.eks cachene i ca 25km radius fra hjemstedet mitt. Denne importerer jeg til c:geo gjennom å legge fila på sd-kortet (via usb/kortleser eller trådløs overføring) og så åpner jeg den i c:geo og importerer cachene fra den.

smgj 24-09-13 20:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1459857)
glemte nykokte egg i en bolle vann på kjøkenbenken igår som jeg oppdaget til morran idag. jeg tok ikke sjangser nog kokte meg nye, men slang de andre i kjøleskapet. mon tro om de er fine selv etter 9 timer i romtemperatur?

Det vil jeg tro. Men det er jo bare å kakke ett og lukte/smake forsiktig på det. Egg som er skjemt lukter vanligvis ille.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:46.