Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Supera 30-07-13 23:39

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1452243)
hvor ble det av tordenværet vi lissom skulle få? >:(

Vi stjal det. Og vi har fått noen gode regnskyller her. God rotbløyte. I går våknet jeg av at det høljet ned og i dag våknet jeg av at det tordnet.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1452289)
Noen som vet om det er noe man kan gjøre for å hindre immunforsvaret imot å skru seg helt av på natten? Skal på nattevakt i natt og det ser ut til at type mellom 12 og 06 så skrur det seg totalt av.:p Blir ALLTID småsyk på og etter nattevakt. Noen ganger blir jeg bare litt sår i halsen og noen ganger blir det til forkjølelse.

Jeg tenker også på ventilasjonen. Er den lik hele døgnet eller blir den satt i nattmodus? Jeg trodde vår ventilasjon var ganske tørr på grunn av alt det sensitive utstyret vi har, men jeg har ikke problem med sykdom og natteskift. Og jeg jobber MYE natt. Har 18 nattevakter på fire uker nå faktisk. Kun nattevakter på meg disse fire ukene and I love it.

Carisma 31-07-13 14:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1452514)
Hvis du lurer på min rettskriving, så er den som kjent ofte helt på trynet, Carisma.:)

Absolutt ikke! Har bare lagt merke til at avisene nesten konsekvent bruker "er blitt" så jeg lurer på når det er riktig å si har blitt og når man skal bruke er blitt.

Photobscura 31-07-13 15:22

Ingen av dem er egentlig feil. Både "være" og "ha" er hjelpeverb, og forskjellen i sånne tvilstilfeller har knapt nok noen semantisk betydning, og ellers påvirket over tid av dialekter. :)

nellie 31-07-13 15:28

http://www.slettogrett.no/Web/SlettOgRett/Aktuelt/er_blitt_eller_har_blitt_.htmlEr blitt eller har blitt.

Carisma 31-07-13 15:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1452601)

Hmm, ja. Isåfall hadde jeg rett i at de avisoverskriftene har brukt er feil, for de handler jo om resultatet.
Dessuten syns jeg er blitt er så bergensk! *grøss*:p

Photobscura 31-07-13 15:48

Nemlig. :) Er blitt herda/har blitt herda vil jo ikke gi noen betydelig forskjell, og det er heller ikke så åpenbart som i mange andre tilfeller. Tror dette særlig gjelder verbet "blir" som jo i betydning er nært knytte til både det å være og å ha.

Pruttilutt 31-07-13 17:44

Fikk overraskelse i dag, en cavaliersjokolade med appelsin, de smale søte. Der står sukkeralkohol og polyol som to ulike "ingredienser". Kan noen forklare meg forskjellen?

Photobscura 31-07-13 18:00

Polyol er en type sukkeralkohol. :)

Carisma 31-07-13 21:23

Finnes det et norsk ord for Hyperadrenalism?

Julie 31-07-13 21:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1452633)

Wikipedia sendte meg videre til denne siden når jeg søkte på "hyperadrenalism", og hvis man så velger den norske oversettelsen av artikkelen så står det at det kalles "Cushings sykdom".

Carisma 31-07-13 21:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Julie (Innlegg 1452637)
Wikipedia sendte meg videre til denne siden når jeg søkte på "hyperadrenalism", og hvis man så velger den norske oversettelsen av artikkelen så står det at det kalles "Cushings sykdom".

Takk! Fikk bare opp tyske sider da jeg googlet :rolleyes:
Hmmm, det er ikke første gang jeg har kommet til cushings når jeg har googlet helsen min... Men heldigvis er det fortsatt bokser jeg ikke ticker på.

Julie 31-07-13 21:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1452640)
Takk! Fikk bare opp tyske sider da jeg googlet :rolleyes:
Hmmm, det er ikke første gang jeg har kommet til cushings når jeg har googlet helsen min... Men heldigvis er det fortsatt bokser jeg ikke ticker på.

Håper du finner ut av det. :klem:

Photobscura 31-07-13 22:47

Cushing er relativt lett å oppdage. Enten kan du se en svulst i hypofysen på MR, eller svulst på binyrene, samt at man tar prøver av kortisolnivåer (eller kortisolstimulerende stoffer, husker ikke helt). Var gjennom utredning for en del år tilbake. Jeg hadde det ikke, heldigvis.

Kanutten 01-08-13 01:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1452633)

Jeg går på denne vidundermedisinen som blokkerer det meste av adrenalinutskillelsen. Jeg har nevnt denne tidligere for deg. Jeg får den fordi at jeg omsider har fått en diagnose kalt posttraumstisk stressyndrom. Da er kroppen i "fight or flight" -modus og det kan ikke måles slik som kortisol kan.

Gi et hint hvis du vil ha tips!

Cyan 01-08-13 07:53

Kan jeg, og i så fall Hvordan kan jeg finne ut hva akkurat "min" stang i smithmaskina veier? Og den befinner seg i et ubetjent styrkerom i kjelleren på jobben min, så jeg har ingen trenere jeg kan spørre.

nellie 01-08-13 08:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1452670)
Kan jeg, og i så fall Hvordan kan jeg finne ut hva akkurat "min" stang i smithmaskina veier? Og den befinner seg i et ubetjent styrkerom i kjelleren på jobben min, så jeg har ingen trenere jeg kan spørre.

De skal veie 20 kg, men siden de sitter fast så forsvinner nok litt av tyngden, på en måte.. :)

nellie 01-08-13 08:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1452673)
De skal veie 20 kg, men siden de sitter fast så forsvinner nok litt av tyngden, på en måte.. :)

Det varierer forresten, så er ikke sikkert. :) Pleier å stå på enden av stanga.

Cyan 01-08-13 09:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1452677)
Det varierer forresten, så er ikke sikkert. :) Pleier å stå på enden av stanga.

Jeg fant ingenting da jeg kikka på stanga i går. Men kanskje jeg kan finne det ut hvis jeg måler omkretsen på den og finner ut hvem som er produsenten :rolleyes:

Men du sier at noe av vekten går bort siden den sitter fast. Tar man hensyn til det når man regner ut hvor mye man f.eks. tar i benkpress (det må man vel for at det skal bli rett), og hvordan regner man det?

milena 01-08-13 09:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1452670)

Kanskje du kan ha med en vekt - veie deg selv først uten stanga og så med stanga. Tror at det skal gå an å skvise vekta under deg. Kanskje?

Cyan 01-08-13 09:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av milena (Innlegg 1452683)
Kanskje du kan ha med en vekt - veie deg selv først uten stanga og så med stanga. Tror at det skal gå an å skvise vekta under deg. Kanskje?

Fin tanke, men jeg tror nok ikke jeg gidder å drasse med meg en badevekt på jobb ;)

Lillemy71 01-08-13 09:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1452681)
Jeg fant ingenting da jeg kikka på stanga i går. Men kanskje jeg kan finne det ut hvis jeg måler omkretsen på den og finner ut hvem som er produsenten :rolleyes:

Men du sier at noe av vekten går bort siden den sitter fast. Tar man hensyn til det når man regner ut hvor mye man f.eks. tar i benkpress (det må man vel for at det skal bli rett), og hvordan regner man det?

Vekta på stangen er det den er når du løfter, men en Smith maskin er konstruert på en slik måte at man får "hjelp" på det tyngste punktet i løftet, samt at siden stanga er fastspent trenger man ikke å aktivisere så mange av småmusklene og core for å løfte. F.eks på knebbøy er dette når man er helt ned og er på vei opp, det samme gjelder for brystpress. Dvs at den vekta du løfter er det du legger på men man får et lite dytt, som om du løfter frivekter og kompisen hjelper og drar litt i stanga for deg på vei opp i f.eks brystpress.

Du løfter altså 40 kg, men med litt hjelp så det føles lettere, så det er ikke noe du kan regne ut. Det du vil merke er at om du prøver å løfte 40 kg frivekter så vil det føles atskillig tyngre for du får ikke "hjelp" og må aktivisere mer muskulatur for å løfte riktig.

nellie 01-08-13 09:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1452681)

Nei, glem det. Tror det er noe jeg har fått for meg.:p Hvis det er fra bildet du la ut på insta så er det Technogym som er produsent. Jeg har alltid gått ut i fra at stanga der veier 20 kg. Ser det står forskjellig på nettet.. Bl.a at de typene som kan hektes av veier 20, de som ikke kan hektes av 17.5.

Har de bare smith maskin? Ikke vanlig benkpress benk? Jeg tar 10 kg mer i benkpress i smith maskin, enn fri benkpress. Man trenger ikke stabilisere like mye i maskinen..

Cyan 01-08-13 10:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1452688)
Nei, glem det. Tror det er noe jeg har fått for meg.:p Hvis det er fra bildet du la ut på insta så er det Technogym som er produsent. Jeg har alltid gått ut i fra at stanga der veier 20 kg. Ser det står forskjellig på nettet.. Bl.a at de typene som kan hektes av veier 20, de som ikke kan hektes av 17.5.

Har de bare smith maskin? Ikke vanlig benkpress benk? Jeg tar 10 kg mer i benkpress i smith maskin, enn fri benkpress. Man trenger ikke stabilisere like mye i maskinen..

De har dessverre bare smith maskin, noe som irriterer meg en del for jeg klarer ikke å få den rette teknikken på knebøy, og så får jeg ikke trent markløft (men kanskje jeg kan bruke hantler til det ...). Men man tager hva man haver.

Og ja, det er den jeg la ut på insta

Julie 01-08-13 14:34

Jeg deiset i gulvet tidligere i dag og slo albuen ganske hardt, og nå har det kommet en blåflekk. Albuen er ganske sår om jeg bøyer armen for mye. Er det noen slags salve jeg kan ha på for å minske smerten? Ibux gel, kanskje?

Supera 02-08-13 01:53

Er det normalt at tenner av og til er løse en dag og så faste og fine neste dag? Har aldri mer enn én løs tann om gangen da, men det skjer noen ganger i året at jeg har en løs tann. Ikke veldig løs, men sånn at jeg kan rikke bittelitt på den. Det pleier også å være en av de tennene mine som er melketenner, så jeg mistenker at det ikke er helt normalt. Tannlegen nektet å tro på at jeg har melketenner fordi kvaliteten er god, men jeg vet jo selv ca hvor mange tenner jeg har mistet - og det er et sted mellom 10 og 15 tenner. Storebror har mistet mellom 5 og 10 tenner og har også OK melketenner.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:08.