![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
vi fikk beskjed om at det måtte være noen som kjente oss godt!
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Ok, nytt strikkeproblem.
Jeg strikker ermer på en genser med raglandsfelling nå, bruker strømpepinner, og i oppskrifta står det følgende: (...) samtidig som det økes 1 m på hver side av første maske til det er 86 m. Jeg ble litt usikker, betyr det at jeg skal øke to masker, altså før og etter den første maska på hele strikketøyet for hver sjette omgang, eller en på hver pinne?! Hmmm. |
Er dette på undersiden av armen?
Ja, du skal øke en maske på hver side av første maske...altså to masker pr omgang:) |
Sitat:
Undersiden? Hmm ... Jeg har begynt på ermet, fra håndleddet, og strikker den på strømpepinner, altså rundt, så jeg vet ikke helt hva du mener med undersiden. Jeg har økt før og etter første maska. (Første maska som i den første jeg strikka etter å ha lagt opp masker til ermet). |
Det blir jo undersiden når ermet strikkes på genseren :)
Er det Mariusgenseren du strikker på nå, Photo? Anne, så du skrev om "rund sal" en gang (som på Mariusgenseren Photo har mønster til), og etter litt mer lesing på nettet skjønner jeg det sånn at rund sal ikke det samme som raglan, stemmer det? |
Ah, så det du mener er at der jeg øker, det er på en måte undersiden av ermet, den som blir inn mot kroppen, altså?
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg har forresten klart å øke feil på ermene på den lille tingesten jeg holder på med ... Skulle jo gjort sånn som det i oppskriften din, men pga mye rundhekling i det siste tenkte jeg feil og fordelte økninga jevnt over hele ermet ... :p Men får tro det går bra likevel, armen som skal inni er jo rund, så ... Er godt oppe i raglanfellinga nå. Og det er altså ikke raglanfelling på genseren din Photo, men rundfelling! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Noen som veit om noen kjekke ting jeg må kjøpe med meg fra praha? Noe lavkarbo digg og?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Ja, nå skjønner jeg mer av det der om rundbole og raglandsfelling, har ikke kommet så langt i oppskrifta da, ennå. Men, dere som har begrepene på stell, jeg har tenkt å strikke meg denne genseren, men tenker den vil bli finere med raglandsfelling, ev. rundbole (ettersom jeg har litt brede skuldre, så har jeg lagt merke til at de nesten kan se litt bredere ut når ermene begynner lengre ut på skuldra). Er det en overkommelig modifisering?
|
Sitat:
Det var bra. Fordelen med å ta det under armen er at det ikke syns så godt....eller at det synes som "søm", men sikkert greit sånn du har gjort, Frøy. Litt avhengig av om det er mønster eller ikke også.:) |
Sitat:
Er det egentlig lov å ta dette med? Nei? |
Sitat:
Haha, ja, jeg har hatt mine mest "spennende" fyllekuler på absinth, og ratzeputz not to mention ;). (Hvilket er helt lovlig, og ikke minst bra mot forkjølelse :p). Ellers vet jeg ikke. Jeg var stort sett bare på brukthandler i Praha, men har du lyst på en fet marionette, så er Praha stedet. Under Karlsbrua ligger en av de beste sjappene, verksted og butikk i en :)! Ellers kan jeg anbefale Kafka-museet, dersom du er et fan (jeg er ;)), og en ting jeg ikke fikk anledning til å se, fordi man må ta buss ut av sentrum, og den går visst bare to ganger om dagen hver vei, er den kirka som er dekorert med menneskebein, Sedlec Ossuary. Dit SKAL jeg neste gang jeg drar til Praha! |
Sitat:
Før i tida ville jeg rekket opp, men jeg har øvd meg på å bli mindre perfeksjonistisk, og så lenge det ser bra ut lar jeg det være som det er selv med små feil (og garnet er tynt og det er pinne 2 1/2 ...). Jeg har måttet modifisere oppskriften en del, for den har mønsterstrikk (lus + litt til) og jeg ville bare ha striper :) |
Sitat:
|
Sitat:
Og den lille jakka blir kjempefin :love: Egentlig syntes jeg min måte å øke på nesten ble penere også - fordi ermet blir rundere. Og en maske her og der er veeeldig usynlig, spesielt når jeg presser den litt :) |
Sitat:
Enig i at det er finere med de typene felling spesielt til damer, husker på 80- og 90-tallet (da jeg strikket noen gensere) da det bare var isydde ermer som gjaldt og mest mulig volum over vrangborden nederst og på ermene ... grøss :p |
Jeg tror ragland går greit, men klarer ikke se den for meg med rundbole, pga halsen som Frøy sier. Du finner sikkert en lignende genser med ragland, som du kan bruke som mønster til fellinga. Ellers så syns jeg den erfin som den er og jeg da:) Raglandsfellinga kan gå helt opp til overgang hals nakke... Skjønner?
|
Jeg ville også gått for en kombo av mønstre :ja:
Men dere, det heter raglan (uten d) altså! Etter Baron Raglan den 1. som mistet armen under slaget ved Waterloo, faktisk :D http://en.wikipedia.org/wiki/Raglan_sleeve |
Raglan:p
Takk, Frøy:klem: |
Sitat:
|
Heter det raglan så heter det raglan:D
|
Sitat:
|
Sitat:
Da skal jeg se hva jeg finner. Har jo nok å strikke på, også. Så det blir ikke med det aller første, i hvert fall ikke før mariusgenseren er ferdig (er ferdig med ene armen nå, strikke en til, så kommer den store utfordringen! Eneste mønster/flerfargestrikk jeg har gjort er en hodeskalle bakpå en genser, og en jordbærlue). Ja, altså, jeg synes den er fin som den er, jeg også, men jeg tror den hadde blitt ennå finere med raglan. |
Aner ikke om dette har vært oppe her før - men orker ikke lese gjennom over 100 sider for å finne det ut... så:
Har noen andre opplevd å få fetere hud av LCHF? Jeg har alltid vært plaget av tørr hud, men føler nå at huden er blitt mye fetere. Noen andre? |
Sitat:
|
i starten er det ikke uvanlig med hudforandringer hvertfall. Min hud er mindre fet nå (7mnd) en den er på høykarbo vil jeg påstå...
|
Jeg drikker ca aldri alkohol, så er ikke så dreven på dette... I går dukket noen opp og plantet en flaske Absolut Vanilia Vodka i fryseren min. Smakte en liten slurk, og det var faktisk ikke så verst, tatt i betraktning at jeg er veeldig glad i vanilje og mindre begeistret for alkoholsmak. :cool: På hjemmesiden: http://www.absolut.com/products/abso...a/description# står det at den ikke er tilsatt sukker, men sier veldig lite om hva vaniljesmakstilsetningen evt kan finne på å bestå av. Noen som vet om denne er "trygg" på ketogent kosthold?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11. |