Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Ferskenbeinet 07-09-10 16:51

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

vi fikk beskjed om at det måtte være noen som kjente oss godt!

Kanutten 07-09-10 16:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av camryn (Innlegg 929745)
Kan eg bruke dei ansatte i banken som vitner ved underskriving av lånepapir? :confused:

:ja: Det har jeg gjort flere ganger.. De skal jo bare bevitne at du er den du er og at du er oppegående..

camryn 07-09-10 17:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 929761)
:ja: Det har jeg gjort flere ganger.. De skal jo bare bevitne at du er den du er og at du er oppegående..

Takk, satser på at det går, visst ikkje får vi berre la det ta litt lenger tid. :)

Photobscura 07-09-10 23:12

Ok, nytt strikkeproblem.
Jeg strikker ermer på en genser med raglandsfelling nå, bruker strømpepinner, og i oppskrifta står det følgende: (...) samtidig som det økes 1 m på hver side av første maske til det er 86 m.

Jeg ble litt usikker, betyr det at jeg skal øke to masker, altså før og etter den første maska på hele strikketøyet for hver sjette omgang, eller en på hver pinne?! Hmmm.

Anne 08-09-10 07:27

Er dette på undersiden av armen?
Ja, du skal øke en maske på hver side av første maske...altså to masker pr omgang:)

Photobscura 08-09-10 10:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 930056)
Er dette på undersiden av armen?
Ja, du skal øke en maske på hver side av første maske...altså to masker pr omgang:)

Puh! Jeg bestemte meg nemlig for å velge den måten, for når jeg tenkte på det, hørtes det mest logisk ut, og jeg er typ halvveis ;).
Undersiden? Hmm ... Jeg har begynt på ermet, fra håndleddet, og strikker den på strømpepinner, altså rundt, så jeg vet ikke helt hva du mener med undersiden. Jeg har økt før og etter første maska. (Første maska som i den første jeg strikka etter å ha lagt opp masker til ermet).

Huldr 08-09-10 10:47

Det blir jo undersiden når ermet strikkes på genseren :)

Er det Mariusgenseren du strikker på nå, Photo?

Anne, så du skrev om "rund sal" en gang (som på Mariusgenseren Photo har mønster til), og etter litt mer lesing på nettet skjønner jeg det sånn at rund sal ikke det samme som raglan, stemmer det?

Photobscura 08-09-10 10:51

Ah, så det du mener er at der jeg øker, det er på en måte undersiden av ermet, den som blir inn mot kroppen, altså?

TrillTrall 08-09-10 11:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av camryn (Innlegg 929146)
God bedring Aeryth! :klem:

Vi har kjøpt hus (hurra!), og har ikkje mindre enn to 50talls kjøkken! Eg ser håp for det eine, det -kan- bli bra med litt kjærlighet. Vi har ikkje all verdens av midler så i første omgang blir det å male herligheten.
Tidligere leieboer har malt vegger knallblå og kjøkkenskap... veldig veldig glinsande svart. Veldig. I eit seriøst tjukt lag. Må eg pusse ned før eg kliner på med meir maling (foreløpig plan er at det skal bli grønt)? Går ut i fra at det kanskje vil trengast ein god del lag for at det svarte ikkje skal skinne gjennom?

Og så blank svart maling da... *grøss* Puss ned, grunn og mal! Men regn med noen lag om dere skal ha veldig lys grønn.

Huldr 08-09-10 11:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 930176)
Ah, så det du mener er at der jeg øker, det er på en måte undersiden av ermet, den som blir inn mot kroppen, altså?

Ja, er du treg eller? :D

Jeg har forresten klart å øke feil på ermene på den lille tingesten jeg holder på med ... Skulle jo gjort sånn som det i oppskriften din, men pga mye rundhekling i det siste tenkte jeg feil og fordelte økninga jevnt over hele ermet ... :p Men får tro det går bra likevel, armen som skal inni er jo rund, så ... Er godt oppe i raglanfellinga nå.

Og det er altså ikke raglanfelling på genseren din Photo, men rundfelling!

Anne 08-09-10 11:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 930170)
Anne, så du skrev om "rund sal" en gang (som på Mariusgenseren Photo har mønster til), og etter litt mer lesing på nettet skjønner jeg det sånn at rund sal ikke det samme som raglan, stemmer det?

Raglangsfelling er synlig felling fra der armen kommer inn foran, på skrå til halsen. Det blir på en måte en strek. Rund felling har usynlig felling...:)

Anne 08-09-10 11:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 930212)
Jeg har forresten klart å øke feil på ermene på den lille tingesten jeg holder på med ... Skulle jo gjort sånn som det i oppskriften din, men pga mye rundhekling i det siste tenkte jeg feil og fordelte økninga jevnt over hele ermet ... :p Men får tro det går bra likevel, armen som skal inni er jo rund, så ... Er godt oppe i raglanfellinga nå.

!

Det spørs om ikke det blir litt rart, Frøy, for da går armen brått ut fra x-antall masker til kanskje 20 masker mer på en runde? Blir nok en "bulk" på ermen da. Sånn ala ridebukse vet du....Hvor det går brått ut.

Huldr 08-09-10 11:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 930216)
Raglangsfelling er synlig felling fra der armen kommer inn foran, på skrå til halsen. Det blir på en måte en strek. Rund felling har usynlig felling...:)

Ja, det var det jeg så, at det ikke var den streken der :ja: Raglan har jeg gjort og vet hvordan ser ut, men har ikke prøvd rundfelling :)

Anne 08-09-10 11:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 930176)

jepp. Stemmer:)

Anne 08-09-10 11:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 930157)
Puh! Jeg bestemte meg nemlig for å velge den måten, for når jeg tenkte på det, hørtes det mest logisk ut, og jeg er typ halvveis ;).
Undersiden? Hmm ... Jeg har begynt på ermet, fra håndleddet, og strikker den på strømpepinner, altså rundt, så jeg vet ikke helt hva du mener med undersiden. Jeg har økt før og etter første maska. (Første maska som i den første jeg strikka etter å ha lagt opp masker til ermet).

Høres riktig ut:)

Huldr 08-09-10 11:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 930218)
Det spørs om ikke det blir litt rart, Frøy, for da går armen brått ut fra x-antall masker til kanskje 20 masker mer på en runde? Blir nok en "bulk" på ermen da. Sånn ala ridebukse vet du....Hvor det går brått ut.

Haha, nei, ikke sånn :D Har økt to masker på de rundene jeg skal, men på et annet sted på "runden", hvis du skjønner :) Det ser greit ut ihvertfall.

Ferskenbeinet 08-09-10 11:55

Noen som veit om noen kjekke ting jeg må kjøpe med meg fra praha? Noe lavkarbo digg og?

Photobscura 08-09-10 11:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 930212)
Ja, er du treg eller? :D

Ja! :geip:

Photobscura 08-09-10 11:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 930225)
Noen som veit om noen kjekke ting jeg må kjøpe med meg fra praha? Noe lavkarbo digg og?

Absinth! Bare drikk den uten sukkerbit :lol:.

Photobscura 08-09-10 12:02

Ja, nå skjønner jeg mer av det der om rundbole og raglandsfelling, har ikke kommet så langt i oppskrifta da, ennå. Men, dere som har begrepene på stell, jeg har tenkt å strikke meg denne genseren, men tenker den vil bli finere med raglandsfelling, ev. rundbole (ettersom jeg har litt brede skuldre, så har jeg lagt merke til at de nesten kan se litt bredere ut når ermene begynner lengre ut på skuldra). Er det en overkommelig modifisering?

Anne 08-09-10 12:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 930223)
Haha, nei, ikke sånn :D Har økt to masker på de rundene jeg skal, men på et annet sted på "runden", hvis du skjønner :) Det ser greit ut ihvertfall.

:p
Det var bra.

Fordelen med å ta det under armen er at det ikke syns så godt....eller at det synes som "søm", men sikkert greit sånn du har gjort, Frøy. Litt avhengig av om det er mønster eller ikke også.:)

Ferskenbeinet 08-09-10 12:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 930228)
Absinth! Bare drikk den uten sukkerbit :lol:.

huff, Absinth er ikke noe som vekker mine beste minner... :_plystre:
Er det egentlig lov å ta dette med? Nei?

Photobscura 08-09-10 12:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 930232)
huff, Absinth er ikke noe som vekker mine beste minner... :_plystre:
Er det egentlig lov å ta dette med? Nei?

Ikke om det er malurt i. Vet ikke om det en gang selges absinth kommersielt noen steder med malurt, heller. Men det er jo i grunn ikke mye absinth uten, heller da. Så, svaret er egentlig, jeg vet ikke.
Haha, ja, jeg har hatt mine mest "spennende" fyllekuler på absinth, og ratzeputz not to mention ;). (Hvilket er helt lovlig, og ikke minst bra mot forkjølelse :p).
Ellers vet jeg ikke. Jeg var stort sett bare på brukthandler i Praha, men har du lyst på en fet marionette, så er Praha stedet. Under Karlsbrua ligger en av de beste sjappene, verksted og butikk i en :)!
Ellers kan jeg anbefale Kafka-museet, dersom du er et fan (jeg er ;)), og en ting jeg ikke fikk anledning til å se, fordi man må ta buss ut av sentrum, og den går visst bare to ganger om dagen hver vei, er den kirka som er dekorert med menneskebein, Sedlec Ossuary. Dit SKAL jeg neste gang jeg drar til Praha!

Huldr 08-09-10 12:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 930231)
:p
Det var bra.

Fordelen med å ta det under armen er at det ikke syns så godt....eller at det synes som "søm", men sikkert greit sånn du har gjort, Frøy. Litt avhengig av om det er mønster eller ikke også.:)

Ja, jeg vet hva du mener :ja: Oppskriften var litt utydelig, og det er lenge siden jeg har strikket gensere, så det tok litt tid før jeg innså at jeg hadde gjort feil. Økningene synes veldig lite, de er jo også jevnt fordelt.

Før i tida ville jeg rekket opp, men jeg har øvd meg på å bli mindre perfeksjonistisk, og så lenge det ser bra ut lar jeg det være som det er selv med små feil (og garnet er tynt og det er pinne 2 1/2 ...). Jeg har måttet modifisere oppskriften en del, for den har mønsterstrikk (lus + litt til) og jeg ville bare ha striper :)

Anne 08-09-10 12:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 930238)
Før i tida ville jeg rekket opp, men jeg har øvd meg på å bli mindre perfeksjonistisk, :)

Kjempefint:)

Huldr 08-09-10 12:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 930246)
Kjempefint:)

Ja, ikke sant, det synes jeg også :p

Og den lille jakka blir kjempefin :love: Egentlig syntes jeg min måte å øke på nesten ble penere også - fordi ermet blir rundere. Og en maske her og der er veeeldig usynlig, spesielt når jeg presser den litt :)

Huldr 08-09-10 17:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 930230)
Ja, nå skjønner jeg mer av det der om rundbole og raglandsfelling, har ikke kommet så langt i oppskrifta da, ennå. Men, dere som har begrepene på stell, jeg har tenkt å strikke meg denne genseren, men tenker den vil bli finere med raglandsfelling, ev. rundbole (ettersom jeg har litt brede skuldre, så har jeg lagt merke til at de nesten kan se litt bredere ut når ermene begynner lengre ut på skuldra). Er det en overkommelig modifisering?

Hm, jeg synes det ser vanskelig ut med tanke på hvordan halsen skal strikkes ... Tviler sterkt, egentlig. Men jeg skal ikke si det for sikkert.

Enig i at det er finere med de typene felling spesielt til damer, husker på 80- og 90-tallet (da jeg strikket noen gensere) da det bare var isydde ermer som gjaldt og mest mulig volum over vrangborden nederst og på ermene ... grøss :p

Anne 08-09-10 19:26

Jeg tror ragland går greit, men klarer ikke se den for meg med rundbole, pga halsen som Frøy sier. Du finner sikkert en lignende genser med ragland, som du kan bruke som mønster til fellinga. Ellers så syns jeg den erfin som den er og jeg da:) Raglandsfellinga kan gå helt opp til overgang hals nakke... Skjønner?

Huldr 08-09-10 19:41

Jeg ville også gått for en kombo av mønstre :ja:

Men dere, det heter raglan (uten d) altså! Etter Baron Raglan den 1. som mistet armen under slaget ved Waterloo, faktisk :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Raglan_sleeve

Anne 08-09-10 19:43

Raglan:p
Takk, Frøy:klem:

Huldr 08-09-10 19:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 930515)
Raglan:p
Takk, Frøy:klem:

Hehe :). Jeg er så pirkete :rodme:

Anne 08-09-10 19:46

Heter det raglan så heter det raglan:D

Ignite 08-09-10 22:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 930516)
Hehe :). Jeg er så pirkete :rodme:

Og det liker jeg :)

Photobscura 08-09-10 23:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 930503)
Jeg tror ragland går greit, men klarer ikke se den for meg med rundbole, pga halsen som Frøy sier. Du finner sikkert en lignende genser med ragland, som du kan bruke som mønster til fellinga. Ellers så syns jeg den erfin som den er og jeg da:) Raglandsfellinga kan gå helt opp til overgang hals nakke... Skjønner?

Ah, skjønner. Tror det blir finest med raglan (jeg må innrømme at jeg kun har hørt det blitt sagt, ikke skrevet, men nå vet jeg det ;). Jeg går jo ikke av veien for å være et petimeter jeg heller, rett skal være rett :D). Jeg liker den streken, det smalner også inn skuldrene, optisk sett!
Da skal jeg se hva jeg finner. Har jo nok å strikke på, også. Så det blir ikke med det aller første, i hvert fall ikke før mariusgenseren er ferdig (er ferdig med ene armen nå, strikke en til, så kommer den store utfordringen! Eneste mønster/flerfargestrikk jeg har gjort er en hodeskalle bakpå en genser, og en jordbærlue).
Ja, altså, jeg synes den er fin som den er, jeg også, men jeg tror den hadde blitt ennå finere med raglan.

Beatemor76 09-09-10 11:07

Aner ikke om dette har vært oppe her før - men orker ikke lese gjennom over 100 sider for å finne det ut... så:

Har noen andre opplevd å få fetere hud av LCHF? Jeg har alltid vært plaget av tørr hud, men føler nå at huden er blitt mye fetere.

Noen andre?

Photobscura 09-09-10 11:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Beatemor76 (Innlegg 930909)
Aner ikke om dette har vært oppe her før - men orker ikke lese gjennom over 100 sider for å finne det ut... så:

Har noen andre opplevd å få fetere hud av LCHF? Jeg har alltid vært plaget av tørr hud, men føler nå at huden er blitt mye fetere.

Noen andre?

I starten, da jeg la om til ketogent kosthold så ble huden fetere en periode. Jeg har aldri vært verken plaget av fet eller tørr hud, men dette samtidig som andre ting som tydet på at kroppen kvittet seg med "skit" og renset seg. Håret ble fett samme dagen jeg hadde vaska det, jeg lukta vondt, etc ... Så for meg var det bare i en overgang på kanskje en uke eller to.

Ferskenbeinet 09-09-10 11:13

i starten er det ikke uvanlig med hudforandringer hvertfall. Min hud er mindre fet nå (7mnd) en den er på høykarbo vil jeg påstå...

Rin 09-09-10 12:58

Jeg drikker ca aldri alkohol, så er ikke så dreven på dette... I går dukket noen opp og plantet en flaske Absolut Vanilia Vodka i fryseren min. Smakte en liten slurk, og det var faktisk ikke så verst, tatt i betraktning at jeg er veeldig glad i vanilje og mindre begeistret for alkoholsmak. :cool: På hjemmesiden: http://www.absolut.com/products/abso...a/description# står det at den ikke er tilsatt sukker, men sier veldig lite om hva vaniljesmakstilsetningen evt kan finne på å bestå av. Noen som vet om denne er "trygg" på ketogent kosthold?

Supera 09-09-10 13:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 930970)
Jeg drikker ca aldri alkohol, så er ikke så dreven på dette... I går dukket noen opp og plantet en flaske Absolut Vanilia Vodka i fryseren min. Smakte en liten slurk, og det var faktisk ikke så verst, tatt i betraktning at jeg er veeldig glad i vanilje og mindre begeistret for alkoholsmak. :cool: På hjemmesiden: http://www.absolut.com/products/abso...a/description# står det at den ikke er tilsatt sukker, men sier veldig lite om hva vaniljesmakstilsetningen evt kan finne på å bestå av. Noen som vet om denne er "trygg" på ketogent kosthold?

Søkte og fant denne. Så den ser ut til å være trygg. :ja:

Nerthus 09-09-10 13:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 930912)
I starten, da jeg la om til ketogent kosthold så ble huden fetere en periode. Jeg har aldri vært verken plaget av fet eller tørr hud, men dette samtidig som andre ting som tydet på at kroppen kvittet seg med "skit" og renset seg. Håret ble fett samme dagen jeg hadde vaska det, jeg lukta vondt, etc ... Så for meg var det bare i en overgang på kanskje en uke eller to.

Uff - jeg sliter enda jeg - og det er ett år siden jeg starta... fet i huden og fett hår (har ALDRI hatt før...) - MÅ vaskes hver andre dag (langt hår mye arbeid...) - kanskje jeg bare skal klippe det kort? :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.