![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
1 Vedlegg
Sitat:
Sitat:
Dette er forresten nøyaktig den modellen det er bilde av i katalogen jeg fikk med mønsteret. Dødsfin, sant? |
Altså, syltetøy...
Jeg skal koke solbærsyltetøy i morgen. Lønner det seg å bruke sukrin/stevia eller splenda? Har hørt at man kan koke bæra, avkjøle litt og så ha oppi sukkeret, og regner med det gjelder for søtning også? Vil da sukrinen evt ikke løse seg opp slik at det blir krystaller? |
Sitat:
|
Jeg koker forsiktig opp bæra, har i en blanding av flytende natreen og erythritol (husker jaggu meg ikke det andre mer kjente navnet hehe), og litt JBKM. I tillegg har jeg oppi litt sitronsaft.
Hiver så direkte i frysen - holder bare noen få dager i kjøleskap etter åpning på denne måten - så DERFOR har jeg bestilt natriumbenzoat (konserveringsmiddel) til å ha i neste gang :) |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Et spørsmål i natten- jeg er usikker på hvor mye jeg egentlig trenger å gå ned i vekt. Jeg er 175 cm høy og veier nå 121 kilo- og ja det høres MASSE ut, men jeg SER egentlig ikke så stor ut. Idealvekten min er i følge legen 83 kilo, da burde jeg jo i teorien ta av 40 kilo..? Jeg har snakket med med-slankere som ikke kan begripe hvor disse 40 kiloene skulle kommet fra, de henger hvertfall ikke på kroppen min. Jeg aner ikke om det virkelig er rett eller om jeg da kommer til å se avmagret ut, vanskelig å vite når man aldri har vært normalvektig..
Hvordan har deres erfaringer med idealvekt kontra reell vekt vært? Er idealvekten deres i det hele tatt innen rekkevidde uten at man ser avmagret ut? |
Sitat:
Var jeg deg ville jeg delt det opp i mindre delmål. Fem og fem kilo er ganske vanlig, så tar man det etterhvert og ser når man nærmer seg. Ellers kan jeg anbefale å ta en kroppsanalyse, enten hos en lege som har Tanitavekt (f.eks en fedonklinikk) eller en tilsvarende elektronisk vekt, som flere treningssentere har, for å se på det aller viktigste i forhold til å definere reell overvekt, nemlig fettprosent. Normalområdene ligger på 20-30 hos kvinner, og 15-25 hos menn, selvfølgelig avhengig av de faktorene jeg har nevnt over. Det koster litt, men jeg synes det er verdt det, da det sier langt mer enn både kroppsvekt, BMI, MHR og så videre. Jeg er selv 167, har muskelvekt nederst i normalområdet og er sånn lett/medium i benbygninga, og tipper min idealvekt ligger på pluss minus 65 kg. Jeg veier i dag 73 kg, ser relativt normalvektig ut, men har heller ikke problemer med å se at det fortsatt er litt igjen. Den gode nyheten er jo også det at så lenge du har et godt sammensatt lavkarbokosthold så vil kroppen din helst selv finne en idealvekt som er passende for nettopp deg. Lavkarbo er i høyeste grad vektregulerende ;). Lykke til :). |
Photobscura: takk for fint og oppklarende svar. :)
|
kan noen regne ut karbene i denne for meg?
Mock Danish. (Minner litt om arme riddere): 50 gr kremost 2 egg 1 ss meierismør 15 gr proteinpulver m/vanilje smak 1 ts kanel 1/2 ts Splenda (eller Natreen) takk! og hvis noen vet hvor mange karber det er i de frokostmuffinsene som er lov på Atkins? var vel 1 dl linfrømel, 1 ts linfrø, 1 egg, 0,5 ts bakepulver, 0,5 ts natreen, 1 ss olje. |
Sitat:
Nå er det sånn at jeg har nok en del muskelmasse også, så det er mulig at fettprosenten er litt mindre enn jeg tror. Jeg skal uansett ikke veie noe som er på 70-tallet, det nekter jeg. Det skal minst være på 60-tallet og aller aller helst på 50-tallet ;) |
Ooookei, ute på lørdag da. Fyren på bensinstasjonen inviterte meg med hjem. To gutter slåss om meg på baren, og en fyr bare stirret på meg hele kvelden.
Eh...jah. Man har jo ikke akkurat vært bortskjemt med så mye oppmerksomhet før da. Hvor lenge lever man på dette?:p |
Sitat:
|
Jeg har en lillebror med ADHD som hadde ett raserianfall i går og sparket meg hardt i venstre legg. Jeg kan stå på det uten at det gjør vondt i det hele tatt. Det gjør ikke vondt i det hele tatt når jeg sitter bøyer på musklene. Men når jeg går fortere enn en snegle klarer å krype, så gjør det vondt. Jeg satser på at det er en "legghøne", men det gjør litt vel vondt å gå på. Burde jeg gå til legen? Det gjorde så vondt at jeg måtte si til kollegaene mine at jeg kunne gjøre ting som ikke involverte gåing.
Sukk, nå må jeg gå heeelt ut til bilen. Det kommer jo til å ta evigheter selv om den står rett utenfor det lille bygget her. |
Sitat:
|
God bedring Aeryth! :klem:
Vi har kjøpt hus (hurra!), og har ikkje mindre enn to 50talls kjøkken! Eg ser håp for det eine, det -kan- bli bra med litt kjærlighet. Vi har ikkje all verdens av midler så i første omgang blir det å male herligheten. Tidligere leieboer har malt vegger knallblå og kjøkkenskap... veldig veldig glinsande svart. Veldig. I eit seriøst tjukt lag. Må eg pusse ned før eg kliner på med meir maling (foreløpig plan er at det skal bli grønt)? Går ut i fra at det kanskje vil trengast ein god del lag for at det svarte ikkje skal skinne gjennom? |
Puss lett, vask med salmiakk og for all del bruk et lag med heftgrunn under!;)
Eller ta med en skapdør til nærmeste fargehandel og spør dem! Ja, de kommer til å prøve å prakke på deg en del ting, men fortell at du kommer til å pusse opp mye fremover, så vil de nok også få beholde deg som kunde! Vil du at jobben din skal holde noen år, kan du like gjerne legge litt penger i det. Er uansett mye billigere enn å pusse opp hele kjøkkenet! Jeg malte det gamle badet vårt, fliser og baderomspanel etc. Holdt i 7 år til vi hadde råd til helt nytt!:D |
Er det godt nok med ein kloss med sandpapir for pussing? :D
Salmiakkvask og heftgrunn notert! Takk :) |
Bør holde i massevis. Er jo bare for å få litt rubb sånn at den nye malingen ikke seiler rett av igjen!;)
|
Glimrande, da går eg laus så snart vi får nøkkelen. :D
|
Sitat:
|
jeg lurer på om noen har et skjema en kan følge som man går ned i vekt av? i skjemaet må det være hva en skal spise og når(klokkeslett)? takker for svar på fårhånd
|
Sitat:
Og en måltidsplan setter du sammen selv, eller så finnes det forslag i de fleste bøkene for hvertfall 14 dager. |
Sitat:
Hvis det ikke har blitt så mye bedre i morgen tidlig ringer jeg til sjefen og spør om jeg kan jobbe hjemmefra. Hvis ikke, så blir det egenmelding. Jeg kan egentlig ikke ha hjemmekontor siden jeg jobber i en helpdesk og må egentlig ta telefoner og spankulere rundt, men jeg kan fortsatt gjøre en del nytte for meg bare jeg ikke må gå. Jeg kan fortsatt sende e-mailer. |
kan noe gi meg en kort og enkel forklaring på hva jeg skal si til de som sier jeg ødelegger forbrenningen når jeg kun spiser to måltider om dagen. (skulle vel sikkert vært en komma eller to i den setningen) :)
|
Hvorfor klarer jeg ikke å somle meg til å søke på jobber når det ikke er noe jeg heller vil enn å få meg en fast jobb igjen? :blinke:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Denne tråden er verdt sin vekt i gull, og det er ikke lite! :lol:
Takka meg som fikk den i gang! juhu.. liksom.. Jeg lurer ikke på noe, blir så klok av å lese her atte :p |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Noen som vet hvordan jeg kan få tjære av en katt? Pusen min har fått tjære på den ene foten sin og jeg vil helst ikke bruke terpentin eller white spirit...
|
Sitat:
http://www.loungelightmedia.com/imag...es/meh_cat.jpg Alternativt ville jeg prøvd med nylonvask - funker også på tjære- og oljeflekker. |
Helt vanlig shampoo(Herbal essenses) tar i hvert fall bort tjære i medisinsk behandling!:eek::p;)
Og venninnnen min brukte det da hun hadde tjæret hytta for å bli ren på hendene!:) |
Sitat:
Sitat:
|
Kan eg bruke dei ansatte i banken som vitner ved underskriving av lånepapir? :confused:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11. |