Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kanutten 16-06-13 18:40

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

En annen sak.... Hvordan kommer man seg til Grønland? Og hva er verd å se der?

Furine 16-06-13 19:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1447653)

Hurtigruten har turar/cruise der. Ikkje vore der sjølv, men har veldig lyst. Kunne godt tenkt meg den turen som går frå Svalbard, via Aust-Grønland til Island.

Carisma 16-06-13 20:44

Sitat:

Tar t-banen fra nationalteateret? :D

Jeg lurer på hvorfor jeg har hatt "mens-smerter" daglig i snart en mnd? :(

Dietta 16-06-13 22:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1447632)
De tørker fort ;)

Ahhh, flott :D
Har lurt på et sant, men gidder ikke hvis det tar en evighet å tørke. Nå kan det hende jeg begynner å jakte ;)

vaskeklut 16-06-13 22:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1447669)
Tar t-banen fra nationalteateret? :D

Jeg lurer på hvorfor jeg har hatt "mens-smerter" daglig i snart en mnd? :(

gravid?

Carisma 16-06-13 22:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1447685)
gravid?

Hahaha, ja det ville i såfall vært litt av en sensasjon! :lol: vi snakker vel Jesusbarnet-nyhet i såfall.... :rolleyes:

synsegulla 16-06-13 22:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1446713)
Hvorfor begynner jeg å nyse så voldsomt når jeg dusjer (eller akkurat når jeg er ferdig og skal tørke meg) ? Får raptuser hvor jeg kan nyse 20-30 ganger før det gir seg :o

Muggsoppallergi? Det har jeg, merker med en gang om det ikke er veldig godt rengjort på badet og evt om det er fuktskader der. Ikke gøy!

vaskeklut 16-06-13 23:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1447687)
Hahaha, ja det ville i såfall vært litt av en sensasjon! :lol: vi snakker vel Jesusbarnet-nyhet i såfall.... :rolleyes:

kunne jo ikke jeg vite :o

Men til et annet forslag: jeg hadde infeksjon i livmora (endometritt) rundt påske og da hadde jeg slike smerter og de vedvarte ganske lenge... Fikk en hestekur med antibiotika beregna på det der og så ble det bra. Jeg prøver ikke å diagnostisere nå altså, men kan det være noe sånn?

Dietta 17-06-13 00:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av synsegulla (Innlegg 1447689)
Muggsoppallergi? Det har jeg, merker med en gang om det ikke er veldig godt rengjort på badet og evt om det er fuktskader der. Ikke gøy!

Hmmm.....det var kanskje noe å tenke på. Helt sikker på at det ikke er fuktskader, men så var det med rengjøring da........ :rodme:

synsegulla 17-06-13 15:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1447695)
Hmmm.....det var kanskje noe å tenke på. Helt sikker på at det ikke er fuktskader, men så var det med rengjøring da........ :rodme:

Det er ikke nødvendigvis dårlig rengjøring altså. Men for eks hår laaaangt nede i sluket på dusjen som godgjør seg. Da hjelper det ikke å skure badet til det skinner. Tok meg mange år å finne ut av det. ;)

Cyan 17-06-13 16:28

Syns det er så stress og dyrt å holde mitt platinahvite blekede hår nettopp det, og vil farge det brunt igjen. Skal jeg ta sjansen på å gjøre det hjemme, eller er det så vanskelig å få det bra at jeg bare må bite i det sure eplet og få det gjort hos frisøren?

Dietta 17-06-13 17:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av synsegulla (Innlegg 1447788)
Det er ikke nødvendigvis dårlig rengjøring altså. Men for eks hår laaaangt nede i sluket på dusjen som godgjør seg. Da hjelper det ikke å skure badet til det skinner. Tok meg mange år å finne ut av det. ;)

Det var egentlig godt å høre :D

elien 17-06-13 18:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1447796)
Syns det er så stress og dyrt å holde mitt platinahvite blekede hår nettopp det, og vil farge det brunt igjen. Skal jeg ta sjansen på å gjøre det hjemme, eller er det så vanskelig å få det bra at jeg bare må bite i det sure eplet og få det gjort hos frisøren?

Jeg ville kanskje kjøpt farge hos frisøren, for det er ikke alle farger en bør ha i
bleket hår. Fått litt hjelp til å velge farge.
Og heller tatt i fargen selv hjemme.

Sparer på det også

Supera 17-06-13 19:16

Sitat:

Fly for eksempel. Jeg skulle det da jeg fikk en kurértur til Grønland, men så kom noen på den gode idéen at Houston-kontoret kunne sende utstyret over natta i stedet og at jeg ikke trengte å reise dit. :(

Hva som er å se står det litt om her (kjapp googling).

Julie 17-06-13 19:17

Når og hvor ofte skal katter gis ormekur? Og hvordan gjøres det?

Julie 17-06-13 19:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Julie (Innlegg 1446771)
Hva er fond? Og beholdning?

Ingen som kunne forklare dette litt enkelt? :p

Julie 17-06-13 19:36

Vi har en gammel kniv som skal kastes, men hvor skal vi kaste den? Den kan vel ikke kastes i vanlig avfall - skal vi legge den i den røde boksen som er til batterier og annet "farlig" avfall?

TrillTrall 17-06-13 21:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Julie (Innlegg 1447816)

Et par ganger i året (før og etter sommeren?), tabletter eller mikstur. Like gøy hver gang. Ikke prøv å blande det i maten, katta gjennomskuer det tvert, stapp det bak i halsen på katten, press munnen dens igjen og hodet litt bakover og stryk den over halsen, da må den svelge. Jeg pleide å legge katta ned og "sette" meg overskrevs på henne med hennes ansikt fra meg, det høres brutalt ut, men med litt trening gikk det på noen sekunder.

TrillTrall 17-06-13 21:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Julie (Innlegg 1447821)
Vi har en gammel kniv som skal kastes, men hvor skal vi kaste den? Den kan vel ikke kastes i vanlig avfall - skal vi legge den i den røde boksen som er til batterier og annet "farlig" avfall?

Metallavfall kanskje?

Carisma 17-06-13 22:01

Blodprøvesvar... Jeg har fått resultater i posten nå, men har problemer med å tolke dem. Noen som kan hjelpe?
Jeg har forhøyet:
B-leukocytter
B-LYMPH#
B-RBC
i tillegg ligger jeg helt øverst på B-trombocytter

Jeg ligger lavt på:
Er-MCH
Er-MCV
Også ligger jeg helt i nederste sjiktet på natrium (kan det være derfor jeg samler så lett vann??)

shailene 17-06-13 22:01

Re: Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1447796)

Gjør det hos frisøren! Da jeg prøvde å gjøre det hjemme, ble håret mitt grønt... :o

Kitt 17-06-13 22:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1447853)
Blodprøvesvar... Jeg har fått resultater i posten nå, men har problemer med å tolke dem. Noen som kan hjelpe?
Jeg har forhøyet:
B-leukocytter
B-LYMPH#
B-RBC
i tillegg ligger jeg helt øverst på B-trombocytter

Jeg ligger lavt på:
Er-MCH
Er-MCV
Også ligger jeg helt i nederste sjiktet på natrium (kan det være derfor jeg samler så lett vann??)

Leukocytter er hvite blodlegemer og disse stiger feks ved infeksjoner. Lymfocytter er en type hvite blodlegemer.

RBC er nok røde blodlegemer.

Trombocytter er blodplater og disse kan også stige ved infeksjoner, særlig kroniske.

MCV og MCH brukes ved anemiutredning.

Ang natrium vet jeg ikke.

Noen av disse svarene er litt motsigende, syns jeg, så det er legen din som sammen med sykdomshistorien og symptomer må tolke helheten i prøvesvarene.

silje21 17-06-13 22:36

Hva er det som gjør at jeg hikker sånn om jeg drikker noe litt fort? Og om jeg vel har begynt å hikke når jeg drikker, så gjør jeg det omtrent hele dagen :/ men nesten bare når jeg drikker. Dette gjelder vann og te, og evnt alt annet jeg måtte drikkke.

Carisma 18-06-13 00:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1447857)
Leukocytter er hvite blodlegemer og disse stiger feks ved infeksjoner. Lymfocytter er en type hvite blodlegemer.

RBC er nok røde blodlegemer.

Trombocytter er blodplater og disse kan også stige ved infeksjoner, særlig kroniske.

MCV og MCH brukes ved anemiutredning.

Ang natrium vet jeg ikke.

Noen av disse svarene er litt motsigende, syns jeg, så det er legen din som sammen med sykdomshistorien og symptomer må tolke helheten i prøvesvarene.

Så det jeg kan konkludere ned er at det er mye blod i omløp? :D
Ja, jeg ble ikke særlig klok på det lille jeg fant om det... Men et par av de sa noe om å være obs i forbindelse med svimmelhet og blødninger, som jo nettopp var grunnen til at jeg ville ha en prøve (svimmel og neseblod, jeg har knapt blødd det i mitt liv og nå flere ganger i uka). Men det skrev de ingenting om i følgeskrivet, bare at jeg skulle ta ny hbA1c om 3 mnd. :rolleyes:

Lava 18-06-13 05:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Julie (Innlegg 1447816)

Jeg var med nykatten nå, og fikk pasta på sprøyte til ham, og noe annet til de voksne som skal legges i nakken.
Ungen tok det bra, og bæsja masse døde ekle "isj" etter noen timer!

Katter bør ha sjekk 1 gang i året om de ikke feiler noe

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.