Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Anarko 02-09-10 19:06

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Må spørre hva det der er? Ser ekstremt godt ut. Jeg har ikke problem med det med osten vanligvis. Men så tar jeg på rimelig mye også... spørs vel litt hva som er under kanskje?

Sanney 02-09-10 19:10

en modda versjon av en kyllingryte jeg fant her inne.. men har seff glemt hvem som la den ut, jeg bare kopierte oppskriften til notisblokka :p
fløte og baconost vispet sammen som saus. jeg gidder ikke kjøpe grillet kylling så jeg steker opp et par fileer. mind modda versjon inneholder tandoorikrydder, litt hakket fersk chili, paprika og broccoli. jeg bruke også mye mindre baconost og fløte enn oppskriften.

syns jeg hadde masse revet ost oppå jeg da.. den snurper seg kanskje mer hvis underlaget er vått? den gjør jo ikke slikt nåt jeg lager minipizza med tørt fyll f eks

Idarull 02-09-10 19:16

Jeg lurer på om jeg kan bruke dette: http://www.gojiking.co.uk/shop/index...oildgn06gupjl2 i kaker og diverse? lavkarbo.

TrillTrall 02-09-10 19:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 925598)
Jeg lurer og på om det går an å kjøpe kun bakstykker på øredobber?

Datteren min fikk hull i ørene for ca 2 mnd siden. For to uker siden skifta vi ut til noen nye i sølv som vi hadde kjøpt på gullsmed. Nå kom det plutselig masse gøsj ut av begge, og det var hovent. Jeg skifta til gulløredobber og har smørt med noe bakteriedrepende og hun ble bra etter en dag. Er det noen som ikke tåler øredobber i sølv, eller var det tilfeldig at det kom gøsj 2 uker etter at vi satte de inn?

Sølvøredobber inneholder nesten alltid nikkel og det er allergisaker det! En del gulldobber inneholder også nikkel så det kan bli kostbart å lete seg frem til noen man tåler... :(

TrillTrall 02-09-10 19:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 925654)
Jeg er faktisk kjempeallergisk mot plastikkøredobber! Det skal liksom være det absolutt safe men jeg hovner opp og får allrgisjokk av det :eek:

Jeg reagerer ikke så kraftig som deg, men verker som bare fy også med plast ja. Bortsett fra noen jeg kjøpte hos en frisør, "kirurgisk plast" sto det og de tålte jeg! Men dessverre satt bakdelene så dårlig fast at de skvatt veggimellom hver gang jeg dro av meg genseren så det tok jo ikke mange dagene før jeg rotet bort den ene... :(

Brittk 02-09-10 22:04

Hei hei!
nokon som veit kor en får kjøpt større fløtepakker enn 1/3 liter?
Kva er fiberhusk og kor får en kjøpt det?
Kva bruker dykk cocosa til?
Er det anna snacks enn bacongull en kan ete på ketolyse?
Kvifor er nokon av dere skeptiske til Pepsi max? kan en ikkje drikke all sukkerfri leskedrikk?

samla opp en del spm når eg først var i gang :)

Anarko 02-09-10 22:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Brittk (Innlegg 927270)
Hei hei!
Kva er fiberhusk og kor får en kjøpt det?
Kvifor er nokon av dere skeptiske til Pepsi max? kan en ikkje drikke all sukkerfri leskedrikk?

samla opp en del spm når eg først var i gang :)

Skal prøve så godt jeg kan å svare på det jeg vet.
1. Jeg fikk faktisk kjøpt 1 liter med kremfløte på rema. Men de skal også ha dobbelt så store pakker enn det som er vanlig størrelse. Den literpakken er første gang jeg ser.
2. Fiberhusk er noe man bruker i deig, røre osv for å holde røra (t.d. pannekakerøre) sammen.
3. Cocosa vet jeg blir brukt en del i smoothies, bortsett fra det så kjenner jeg ikke til bruksområdet så godt :) Mener noen bruker det som steikefett også?
4. Jeg kan ikke så mye om ketolyse, men en moderat mengde av nøtter. Spørs hvilken del av ketolyseprogrammet du er i.
5. Noen er skeptiske pga søtningsstoffet aspartam. Men om du tåler det eller ei er noe du må oppdage selv. Kroppene våre reagerer forskjellig. Noen stagnerer i vekten av for mye ost (jamf. Skaldemann), mens andre kan spise kilovis med ost. Noen kan spise litt nøtter, andre ikke. Bacongull er salt btw, så det kan slå litt feil ut, siden vann binder seg i kroppen da. Siden jeg ikke veier meg, bare måler forskjell på buksene mine, så er jeg usikker på de forskjellige effektene på meg. Jeg er forsiktig med nøtter i alle fall. Men har ingen dårlig samvittighet for f.eks. sprite zero :)

På den annen side er det nok folk her med MYE mer peiling enn meg. Les litt rundt i de forskjellige trådene så finner du nok svar :)

Supera 02-09-10 22:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 927181)
Jeg lurer på om jeg kan bruke dette: http://www.gojiking.co.uk/shop/index...oildgn06gupjl2 i kaker og diverse? lavkarbo.

Jeg gjør i alle fall det. I følge matvareguiden har vaniljestang 12,65g kh og det er jo ikke mange grammene man bruker når man bruker det.

Idarull 02-09-10 22:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 927288)
Jeg gjør i alle fall det. I følge matvareguiden har vaniljestang 12,65g kh og det er jo ikke mange grammene man bruker når man bruker det.

Okei, takk for svar! skal seriøst vurdere å bestille det :)

TrillTrall 02-09-10 22:22

Sitat:

Det har de vel på alle dagligvarebutikker??? Kanskje ikke laaaangt ute på landet, men ellers vil jeg tro det. Selv butikken ved jobben min, med verdens mest begredelige utvalg har det.

Jeg ønsker meg sånne 4-pk med småbokser med seterrømme, men de finnes bare med lettrømme tror jeg. :(

Supera 02-09-10 22:29

Sitat:

Cocosa er også herlig i te, og det funker nok i kaffe også (liker ikke kaffe, så kan ikke svare på det). Man kan også shotte Cocosa som den er om morgenen eller før trening (bensin på fettforbrenningsbålet vårt). Jeg har også slengt oppi noen klatter i en Bali kyllinggryte rett før det skulle serveres. Det ble herlig! Litt ekstra fett og med kokossmak. :snill:
Det er to typer da. Extra Virgin smaker kokos, men Pure er litt renset så den har mistet kokossmaken (og en del av det sunne) men er til gjengjeld god å steke i.

Angående snacks: Man kan lage sjokolade selv fra Økosjokolade. :sikle: Hvis man vil søte, så kan man søte med stevia eller sukrin f.eks. Og man kan forresten bruke Cocosa i sjokoladen. ;) Det blir herlig!

Eller man kan spise Atkins-bar.

Brittk 02-09-10 22:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 927291)
Det har de vel på alle dagligvarebutikker??? Kanskje ikke laaaangt ute på landet, men ellers vil jeg tro det. Selv butikken ved jobben min, med verdens mest begredelige utvalg har det.

Jeg ønsker meg sånne 4-pk med småbokser med seterrømme, men de finnes bare med lettrømme tror jeg. :(

har sett både på rema furuset, rimi haugerud og meny Tveita, men har enda ikkje sett liters pakker med fløte. lurte å sjekke smart club i morgen. men får berre leite litt til så finn eg det sikkert.

ja det stemme nok med rømmen, den ha eg berre sett i lettvarianten.

Kitt 02-09-10 22:40

Min ellers så velfylte Rema- butikk har kun store fløtekartonger før høytider som jul og 17. mai. Ja, og Fastelaven, da!

Nå etter sist 17. mai fikk jeg faktisk 3 x1/2 liter gratis fordi de gikk ut på dato!:p

Tror nok Meny og Ultra etc alltid har, da!

Anarko 02-09-10 22:45

Literskartonger har jeg ikke sett før denne uka da slik at det er sagt :)
Jeg tipper de tok det inn siden man må feire norgesrekord i kaffidrikking (som forøvrig uoffisiellt er blitt tatt av meg med over 10 kopper kaffi på jobb i dag).

Nei, nå må jeg legge meg og lade opp til ny dag med mer kaffi!

Godnatt godtfolk! :D

vaskeklut 03-09-10 00:02

Jeg har sett literskartonger på Coop OBS! :)

Carisma 03-09-10 00:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Brittk (Innlegg 927296)
har sett både på rema furuset, rimi haugerud og meny Tveita, men har enda ikkje sett liters pakker med fløte.

Rema på Haugenstua hadde før hvertfall. Og Meny på Kalbakken tror jeg har, Meny på Brobekk har hvertfall. Og Ica på Linnerud, selv om jeg boikotter de etter de solgte meg råtten makrell! :rolleyes: Tror kanskje det er 0.75 npen av de har, men det er hvertfall større enn 0,33.

Ferskenbeinet 03-09-10 08:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 927156)
Hvorfor snurper osten alltid seg sammen i midten?! halve middagen blir jo uten ost...

Jeg vil tippe det er pga innholdet er såpass flytende? Når det er flytende vil det boble masse i ovnen, og da er kantene enkleste stedet for boblene å komme ut. Om konsistensen er litt stivere blir det ikke så mye bobler! Har du prøvd å legge osten litt oppover kanten?

manne 03-09-10 08:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 927156)
Hvorfor snurper osten alltid seg sammen i midten?! halve middagen blir jo uten ost...

http://img.photobucket.com/albums/v7...d/IMG_0189.jpg

Legger du osteskivene med mellomrom vil de ikke snurpe seg sammen til en stor flate... eller riv opp osten før du legger den på.

Forøvrig har jeg merket mer sammensnurping på retter der osten ligger på hele steketiden...enn retter der osten blir lagt på halvveis uti stekingen.

Ethewia 03-09-10 12:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 926767)
Ah! Nå funka det. Takktakk :D Må bare lete litt :p De sier det er på øya man først merker at man begynner å bli blind.... :o:D *pusse linsene*

Da jeg sjekka ut det jeg skulle sjekke ut for å svare deg, så endte jeg selvsagt opp med å bestille noe jeg ikke burde ha gjort. Kan jeg skylde på deg for det? :p

Brittk 03-09-10 14:15

Er det berre meg?
dei siste dagane ha eg vore ekstremt trøtt. Laurdag er min 14 dag på ketolyse så er forholdsvis ny. men i natt sov eg 13 tima? skulle tru eg va på vei i dvale :)

vaskeklut 03-09-10 14:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ethewia (Innlegg 927542)
Da jeg sjekka ut det jeg skulle sjekke ut for å svare deg, så endte jeg selvsagt opp med å bestille noe jeg ikke burde ha gjort. Kan jeg skylde på deg for det? :p

Helt klart, bare du ikke tvinger meg til å betale :D:p

Idarull 03-09-10 16:55

Må spørre om noe igjen, er dette bra for kroppen? http://www.iherb.com/Now-Foods-Eryth...454-g/579?at=0

Noen som vet hva det kan brukes til? Står at det er rent og naturlig søtning.

Sanney 03-09-10 16:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av manne (Innlegg 927402)
Legger du osteskivene med mellomrom vil de ikke snurpe seg sammen til en stor flate... eller riv opp osten før du legger den på.

Forøvrig har jeg merket mer sammensnurping på retter der osten ligger på hele steketiden...enn retter der osten blir lagt på halvveis uti stekingen.

osten var revet da jeg hadde dem på.. og det er en våt grateng ja.. osten på hele tiden, jeg vil ha den halveis brun :p

Supera 03-09-10 17:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 927715)
Må spørre om noe igjen, er dette bra for kroppen? http://www.iherb.com/Now-Foods-Eryth...454-g/579?at=0

Noen som vet hva det kan brukes til? Står at det er rent og naturlig søtning.

Ett annet navn på samme stoffet er sukrin. Påvirker ikke blodsukkeret. :snill:

Carisma 03-09-10 20:36

Har det blitt et veldig kalorifokus her inne i det siste? :confused: Eller er jeg bare uheldig med hvilke tråder jeg leser?...

Supera 03-09-10 21:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 927816)
Har det blitt et veldig kalorifokus her inne i det siste? :confused: Eller er jeg bare uheldig med hvilke tråder jeg leser?...

Oi... Kanskje like greit at jeg er slapp med å lese nye tråder for tida. :geip:

Ferskenbeinet 03-09-10 21:35

Syns heller det er VELDIG mange tråder om "huff jeg går så sakte ned, kun 5kg på 1 uke"... De blir jeg lei av...

Supera 04-09-10 00:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 927851)
Syns heller det er VELDIG mange tråder om "huff jeg går så sakte ned, kun 5kg på 1 uke"... De blir jeg lei av...

De er det alltid mange av. :geip:

Photobscura 04-09-10 10:24

Jeg sitter her med en oppskrift på en strikkegenser, og leser i oppskriften om størrelse, og skjønner ikke helt hva "overvidde" betyr. Er det rundt bryst/mage/skuldre? Den er 100 i medium, og det hørtes jo litt stort ut, om jeg i det hele tatt er inne på noe ...

Gracella 04-09-10 10:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 927851)

"... Og nå har jeg gått på denne kuren i to uker og går ikke ned noe mer!! Har bare hatt to sprekker..." :rolleyes: ;)

Tror forventningene er fra alle ukebladkurene som lover maaaange kilo ned på 1 til 3 uker - og selvfølgelig heeeelt uten anstrengelse eller forsakelser.

TrillTrall 04-09-10 10:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 927962)
Jeg sitter her med en oppskrift på en strikkegenser, og leser i oppskriften om størrelse, og skjønner ikke helt hva "overvidde" betyr. Er det rundt bryst/mage/skuldre? Den er 100 i medium, og det hørtes jo litt stort ut, om jeg i det hele tatt er inne på noe ...

Jeg mener overvidde er rundt brystkassen. :) Men jeg er ingen håndarbeidsguru...

Photobscura 04-09-10 10:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 927973)
Jeg mener overvidde er rundt brystkassen. :) Men jeg er ingen håndarbeidsguru...

Ok, men nå målte jeg på det jeg hadde begynt på (for ett år siden? To? :p) rett og slett ved å være så gæren at jeg tok det av pinnene og dro på meg det. Det var alt for stort, så jeg må strikke den i small (knis!).
Det er en Mariusgenser i søttitalls jentemodell med raglandsfelling, så den vil uansett være finest når den er litt kroppsnær. Heldigvis hadde jeg ikke strikka mer enn vrangbord pluss fem seks cm, så det var ikke så ille å måtte ta den opp.

vaskeklut 04-09-10 11:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 927975)
Ok, men nå målte jeg på det jeg hadde begynt på (for ett år siden? To? :p) rett og slett ved å være så gæren at jeg tok det av pinnene og dro på meg det. Det var alt for stort, så jeg må strikke den i small (knis!).
Det er en Mariusgenser i søttitalls jentemodell med raglandsfelling, så den vil uansett være finest når den er litt kroppsnær. Heldigvis hadde jeg ikke strikka mer enn vrangbord pluss fem seks cm, så det var ikke så ille å måtte ta den opp.

Ååååh! Jeg har så lyst på en sånn! Strikker du til meg og i samma slengen? :D :p

manne 04-09-10 11:07

Jeg lurer på om det er flere som synes det er vanskelig å måle seg... nå er det like før jeg tegner streker på mannemannen sånn at jeg husker fra gang til gang HVOR jeg har målebåndet... :rolleyes:

Det skiller jo flere cm overalt... :eek:

Photobscura 04-09-10 11:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 927978)
Ååååh! Jeg har så lyst på en sånn! Strikker du til meg og i samma slengen? :D :p

Hahaha :p. Jeg tar jo faktisk bestillinger (knitting for food ;)), men gensere er mye jobb, så det blir ikke billig ;). Men dette er min første mariusgenser; min egen variant i svart, vindrød og naturhvit (jeg kler ikke marineblå :o), så jeg må nesten strikke den først sånn at jeg vet jeg får det til!

Supera 04-09-10 11:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av manne (Innlegg 927983)
Jeg lurer på om det er flere som synes det er vanskelig å måle seg... nå er det like før jeg tegner streker på mannemannen sånn at jeg husker fra gang til gang HVOR jeg har målebåndet... :rolleyes:

Det skiller jo flere cm overalt... :eek:

*rekker opp hånda* Og så er jeg jo så myk flere av plassene jeg skal måle... "Hvor stramt hadde jeg båndet sist?"

Ethewia 04-09-10 13:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 927975)

:O Du er jammen ambisiøs! Å strikke genser er liksom, i mine øyne, type det største man kan gjøre innafor strikking. Du må si ifra hvordan det går. :)

Hvor lenge har du strikka forresten?

Photobscura 04-09-10 13:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ethewia (Innlegg 928033)
:O Du er jammen ambisiøs! Å strikke genser er liksom, i mine øyne, type det største man kan gjøre innafor strikking. Du må si ifra hvordan det går. :)

Hvor lenge har du strikka forresten?

Jeg har strikka mange gensere før, da! Men aldri Mariusgenser. Og heller aldri raglandsfelling (sånn at man strikker ermene inn i bolen i stedet får montere de på etterpå).
Jeg har strikka siden jeg var fem.
Skal holde dere oppdatert :D. Har en del oppdrag som må gjøres, men skal bevilge meg en liten time om dagen til genseren min, sånn at den en gang blir ferdig!

Ethewia 04-09-10 13:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 928035)
Jeg har strikka mange gensere før, da! Men aldri Mariusgenser. Og heller aldri raglandsfelling (sånn at man strikker ermene inn i bolen i stedet får montere de på etterpå).
Jeg har strikka siden jeg var fem.
Skal holde dere oppdatert :D. Har en del oppdrag som må gjøres, men skal bevilge meg en liten time om dagen til genseren min, sånn at den en gang blir ferdig!

Aha, du er ganske dreven da, med andre ord. But still, jeg synes det er stort. Og Mariusgenser er fint, og veldig koselig. ^^

vaskeklut 04-09-10 14:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 927985)
Hahaha :p. Jeg tar jo faktisk bestillinger (knitting for food ;)), men gensere er mye jobb, så det blir ikke billig ;). Men dette er min første mariusgenser; min egen variant i svart, vindrød og naturhvit (jeg kler ikke marineblå :o), så jeg må nesten strikke den først sånn at jeg vet jeg får det til!

Hihi, når (?) jeg blir rik lover jeg å legge inn bestilling :D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02.