![]() |
Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi
Sitat:
|
Sitat:
Karber: 4 Kcal Proteiner: 4 Kcal Fett: 9 Kcal Regn dette opp mot grammene av de ulike næringsstoffene, for så å regne den prosentvise fordelingen ut fra det totale energiinntaket... da skal du se det stemmer... ;) |
Sitat:
|
Hei Sten Sture...
Vet du også er opptatt av denne spisemåten, og har surfet nettet en del og deltatt i forskjellige fora... Lurer på om du har noen linker til andre fora som kan være av interesse for flere av oss her inne som er opptatt av vår måte å spise på... ;) |
Sitat:
Sten Sture |
Sitat:
|
Sitat:
Jag skrev ett svar men det tycks ha försvunnit. Provar igen. Jag har mina länkar i en kraschad dator men jag har börjat att bygga upp en ny samling. Här är några exempel: Det australiska Kwasniewski-forumet: http://www.ahoa.org.au/cgi-bin/cgifo...fault&start=15 En nyöppnad hemsida med statistik etc om övervikt. Ser lovande ut: http://www.fetmaparadoxen.se/ På www.kanalen.org finns det en massa diskussionslistor. En av listorna heter kolhydratiker och där byter man tips om Atkins, SSS, Montignac etc. Jag hinner inte delta där just nu. Den svenska läkare Uffe Ravnskov har en bra hemsida där han förklarar varför kolesterol inte är farligt. http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm Han har också grundat ett internationellt nätverk av kolesterolskeptiker: http://www.thincs.org/ Den roligaste svenska sidan om bantning: http://www.yttermera.se/lagom/index.html Gunnar Lindgren är en oförtröttlig debattör och miljöforskare. Läs t ex hans sammanställning om matfetter: http://www.gunnarlindgren.com/ Jan Engvald presenterar sig själv som “hälsodetektiv”. Att han är en skicklig sådan visar han i “Oväntat... om kosten”: http://home.brikks.com/xje00/health/om_kosten.htm Världens bästa faktabas om naturlig kost finns på: http://www.westonaprice.org/index.html Stenålderskost diskuterar man i Sverige på: http://www.paleodiet.nu Annars finns det en massa svenska forum, men inga är särskilt intressanta för er. De heter t ex Netdoktor, Piggelin, Bendro etc etc. Anledningen till att de inte är intressanta är att Lawkarbo är det bästa foumet i ämnet i Norden! Sten Sture |
Takk Sten Sture....
Et par av linkene var nye for meg...men ellers så ser jeg at vi har funnet frem til mye av de samme kildene... Har du forresten sett på de forskningsresultatene og rapportene jeg har lagt på en link her inne?? Har flere rapporter liggende, men har ikke hatt tid til å legge dem ut... http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6823 Vi hörs!! |
Sitat:
Dessutom letar jag länkar och referenser av ett speciellt skäl. Jag behöver ingen ny kunskap, eftersom jag skriver på egna erfarenheter. Vad jag behöver är att lära känna motståndarsidans argument. Jag är alltså mer intresserad av "dumma" referenser än av kloka. Därför har jag inte så mycket att bidra med... Sten Sture |
Her er ei oppskrift på leverpostei som min mor alltid lagde da jeg var liten, som faktisk er den beste jeg noensinne har smakt...
Mors leverpostei 600 gr okse elle svinelever 300 spekk 50 gr løk 4 ss smør 1 dl bokhvetemel 4-5 dl melk 3 stk egg 2,5 ts salt, etter smak (opprinnelig var det 1,5 ss) 1 ts pepper, etter smak ½ ts malt nellik, etter smak ½ ts allehånde, etter smak Mal lever, spekk og løk i en foodprosessor. Lag saus av smør, mel og melk. Avkjøles. Bland sammen med leverblandingen sammen med krydderet. Tilsett deretter 3 egg, ett om gangen. Smør en bakeform godt med smør, og sett den i en langpanne fylt med vann nederst i ovnen. Stekes i vannbadet på 130-150 grader, alt etter når vannet i langpanna koker, i ca 2 timer. Legg bakepapir over forma, men ta av papiret mot slutten slik at overflata brunes litt. Avkjøles helt før den hvelves ut. Pakkes i aluminiumsfolie i porsjonsbiter, og frys ned. Ta opp en porsjonsbit etter hvert som du trenger det. Energi: 4392 Kcal Fett: 75% Protein: 17% Karbo: 8% |
Takk Ziggy,
denne oppskriften så god ut, men siden jeg visste så lite om bokhvete så søkte jeg på nettet og fant en tråd om korn....og der står det også litt om bokhvete om andre lurer også. Tillater meg å legge den her jeg http://www.sunkost.no/comweb.asp?ID=...ment=1&session= |
Sitat:
Funderer forresten på å opprette en egen tråd her med oppskriftene tilpasset OE jeg... da blir det litt lettere å finne frem til dem etter hvert som det er behov for dem...:) |
Sitat:
:klem: |
Sitat:
|
Sitter å funderer litt igjen her. Prøvde å sette opp meny for en eventuell OE-dag, men jeg sliter virkelig med å få nok karber.. :p I det samfunnet vi lever i, bør jo egentlig ikke dette være et problem, men jeg spiser ikke kornprodukter (fordøyelsen protesterer..) Og jeg har ikke slik fancy bokmel som det snakkes om :rolleyes:
Så hvis jeg skal holde meg under den anbefalte grensen grønnsaker blir det sjelden mer enn 30 g karbo. Hmm. Må nesten ha en stor potet og ei gulrot om det skal monne. Har virkelig ikke GI noe å si i dette kostholdet? *Tusler på butikken for å kjøpe "forbudte" grønnsaker* ;) Bare 'litt' forvirra gitt :D |
Sitat:
Ellers så kan man spise mere enn 300 gr grønnsaker, til tross for at Kwasniewski ikke anbefaler det, så er det flere på OE som ikke har problemer med å spise mere, så lenge de holder seg innenfor anbefalingene... Og du... du trenger ikke å spise alle karbene, men så mange som du mener er tilstrekkelig for deg selv... men et visst minimum bør du innta!!!:p |
Så det er ikke krise om man får en karbohydrat-andel på 4-5% og spiser sin tilmålte mengde protein og resten fett? Noe a la disse folkene som sier at hjernen ikke fungerer uten så og så mye karbohydrater. Jeg får jo i meg rikelig med antioksidanter, men alle grønnsakene jeg har i kjøleskapet nå er særdeles lavkarbo :D
|
Sitat:
|
Sitat:
Att jag anger 5 procent i min bok är bara för att göra det enkelt för användarna. Då kan man lägga upp något annat än bara kött på tallriken. Det blir faktiskt ganska mycket grönsaker om man håller sig till dem som växer ovan jord. Det ser trevligt ut och underlättar samvaron med andra. Dessutom är det gott. Men några näringsmässiga skäl att äta grönsaker finns inte. En bit lever innehåller mer nyttigheter än en hel salladsskål med grönt. Sten Sture |
Sitat:
|
Sitat:
På grunnlag av at eskimoen ute i isødet klarte seg uten ? Eller.... Trodde det var viktig med et balansert og variert kosthold. Ser ikke noe poeng i å spise ensidig kjedelig mat uten grønnsaker fordi om f.eks. eskimoene eller steinaldermannen gjorde/måtte det.... Et måltid uten grønnsaker/bær er for meg utenkelig. Og å si at det ikke er næringsmessig viktig er litt på kanten syns jeg....... Spesielt med tanke på alle de unge som leser her inne. Jeg tor absolutt at din vei funker og at den har noe for seg. Jeg respekterer ditt syn og dine meninger, OG din rett til å tro/mene det du vil. Men tror nok du må gi rom for at andre kan mene/tro noe annet og at din vei ikke er den eneste rette, det eneste riktige, - og heller ikke passer for alle. Jaja, jeg spiser nå uansett ikke lever - klarer ikke smaken - uansett tilberedingsmåte. Men det er smak og behag .... :) |
Sitat:
Jag klagar inte på broccoli. Det är en utmärkt grönsak, med stora mängder vitamin C. SJälv brukar jag mixa broccoli med smör och grädde. Ibland lägger jag i en avocado också. Det är ett utmärkt tillbehör till min stekta mat. Broccoli innehåller fibrer också, men dem bryr jag mig inte om. Ingen har någonsin lyckats visa att fibrer är nyttiga, trots att många har försökt. Det jag beskriver är min väg. Du ska självklart följa din. Det finns många vägar som leder till målet. Sten Sture |
Sitat:
Ser man det slik er det jo mange ting man ikke behøver å spise om man bare lever på lever...... men det blir jo litt kjedelig og ensidig da ,,,,, :D |
Sitat:
Man bör undvika all form av ensidighet. Våra jagande förfäder åt allting på bytesdjuren (utom pälsen). Om vi ska leva på jägarkost så bör vi alltså äta så många sorters kött, fisk och fågel som möjligt. Samt gärna äta inälvsmat. Sten Sture |
Hei!
Tror kanskje jeg har postet denne linken tidligere, men ... Ukes-meny for OE, med utregning av innhold osv... http://homodiet.netfirms.com/menu/day_one.htm AjN |
Sitat:
Hvorfor står det at man bør spise minst 4 egg pr dag? For min del hadde det betydd at nesten halvparten av proteininntaket mitt ville bestått av egg. Og det blir vel ikke helt optimalt i lengden? :p Og hvor får man kjøpt produkter av innmat? (Hva slags butikker og helst hvor disse er i Trondheimsområdet..) Jepp. Ellers vil jeg absolutt si at denne måten å spise på passer meg ypperlig :D |
Sitat:
Husk at du kan bruke 2 hele egg, og 1 eggeplomme... for det er eggeplommen som har de beste næringsstoffene...;) Når det gjelder innmat, ja så finner du det i leverpostei, på Mega, Ultra osv har de f.eks lever i frysedisken til ca 40,- pr kilo, spekk til ca 50,- pr kilo, lungemos finner du i de fleste butikkene, smaker godt med bl.a. løk, hvitløk og hakkede tomater samt krydder, blodpudding finnes også i de fleste forretningene... Spiser ikke lenger blodpudding selv, for jeg var så vant til å spise det med sirup på....og har ikke funnet noen annen måte å servere dem på som jeg liker... |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg har vel egentlig alltid vært litt "sær" i kostholdet - testa ut mye rart, bryr meg ikke om hva folk synes på det området ! Man må få spise som man vil, så lenge man ikke prakker det på andre :) AjN |
Setter inn et svar her som jeg ga AjN i dagboka hennes...
Sitat:
Meieriproduktene er greie de, fettsyrene her er å anbefale... Om du skulle ha justert på noe, så ville jeg ha spist mere salat med rømmedressing eller grønnsaker enn brød til måltider, og kuttet nøttene og delfiakaka for en stund... og husk... det er ca 34 gr sukker pr 100 gr 70% sjokolade også da... Både nøtter og korn sender ut signaler til kroppen vår om at det bærer mot en ny "vinter", og at det er lurt å holde på de fettreservene vi har inntil kroppen virkelig trenger dem. Husk, vi har en kropp som er tilpasset å overleve lange vintre uten butikker stappet med korn, nøtter og frukt. Detter er varer som vi genetisk sett har tilpasset oss å spise rett før vinteren begynner, og det kan virke som om karbohydratinnholdet/ sammensetningen i disse matvarene trigger eller bremser vår fettreserver på samme måte som blåbær ol. gjør det for bjørnen. Som Skaldeman påpekte i boka si, og i en tråd her inne... skulle bjørnen heller ha spist bare elg og rådyr istedet for bær i løpet av høsten, ja så ville den ha frosset ihjel, da den ikke hadde fått fylt opp fettreservene sine. Det er bare å¨se seg omkring, de fleste ville dyr som lever på våre breddegrader starter en genetisk styrt fettlagringsprosess i forkant av vinteren for i det hele tatt for å ha en mulighet til å overleve... det som er det rare, er at ingen ernæringsspesialister eller andre har vært inne på tanken om at også vi, mennesket, er tilpasset de samme mekanismene for å ha en mulighet til å overleve harde vintre. Problemet i så måte, er at vi i dag faktisk har sommer hele året, men all verdens frukt, nøtter og korn tilgjengelig som en vesentlig del av vårt kosthold... kanskje heller ikke rart at de sterkeste av oss... vi som faktisk ville ha overlevd en hard vinter i urtiden... har vektproblemer med en slik ubegrenset mattilgang... da kroppen hele tiden arbeider for å lagre og holde på energireservene gjennom hele den kunstige "høsten" i påvente av en vinter som aldri kommer... Jaja... poenget er i allefall at det kan være lurt å holde seg til kjøtt, fett og grønnsaker om du vil ned i vekt med dette kostholdet... akkurat som våre forfedre levde om vinteren... Skaldeman skriver også om dette i boka si... og man kan finne enda mere info om urmenneskenes kosthold på bl.a. Weston A. Price Foundations websider... :p * Sniker meg stille tilbake til biologibøkene mine igjen... har jo snart eksamen...* |
Sitat:
|
aha!! nå gikk det opp et lite lys for meg :)
takk!! |
Og husk at dette ikke bare gjelder våre forfedre som levde av jakt, fiske og fangst langs kanten av innlandsisen etter hvert som den trakk seg mer og mer nordover... dette gjaldt også mens våre forfedre levde i afrika, der man i motsetning til vintrene måtte lagre ektra næring for å takle tørketidene... tror ikke det var mye korn, frukt og grønnsaker mv. som var tilgjengelig under disse periodene heller...
Men det er klart, hvis man mener at vi mennesker ikke er biologisk tilpasset slike svingninger i næringstilgangen og årstidene gjennom alle de årtusenene vi levde på naturens vilkår, ja så passer nok Grethe Roede m.fl. helt utmerket...;) |
*Om noen skulle lure....så er jeg litt mindre å treffe her på forumet for tiden...da jeg sitter intenst fordypet i biologibøkene nå rett før eksamen... men jeg stikker innom en gang i blant... og kommer sterkere tilbake etter den 15 desember...*
|
Du Ziggy, når du får nesa di opp av bøkene og skuldrene ned på et akseptabelt nivå etter eksamen, kan ikke du finne noen kule, deilige oppskrifter på noe som kan ligne på julebakst? :snill:
|
Sitat:
Men det driter jeg i, lavkarbo/høyfett-filosofiene blir jo mer og mer kjent nå, så snart er det nok slutt på den slags tankegang uansett. :D |
Lykke til med lesing til eksamen og eksamen, Ziggy...:)
Må si det nå så jeg ikke glemmer det:p |
Sitat:
|
Hehe det sier alle ja, at man ikke kan leve med det.
Jeg leste en helt fjern diskusjon i går, om kosthold, på et annet forum. Gadd ikke svare, for da blir det bare bråk. Det stod bla: "Ikke alle dietter inneholder mat som er sunn for kroppen, det er jo Atkins et eksempel på. Det er tilogmed farlig for kroppen". :råll: Det stod også: "Lindberg er ikke så farlig som Atkins, men heller ikke det kostholdet er MULIG å leve på resten av livet". :eek: :eek: Jeg dauer. Jeg klarer ikke lese sånt, for jeg eksploderer! |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:47. |