Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Starter 1. juni - Blir du med? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=44671)

Appelsinpiken 05-06-11 21:33

Sv: Starter 1.juni - Blir du med?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt (Innlegg 1129726)
Har du mer protein enn fett, så har du misforstått litt :rolleyes:
Fettandelen skal alltid - uten unntak - være høyere enn proteinandelen. Overskudd av proteiner lagres som fett i kroppen. Har du ikke nok fett til å få det ut igjen, så havner du på platå eller får vektøkning. Du er sulten igjen fordi proteiner metter ikke - fettet gjør.

Ja, nettopp! Er akkurat det. Har jo fått med meg at jeg skal spise mest fett, deretter protein.
Men jeg klarer ikke få i meg nok fett, rett og slett.

Oi... Oppdaget faktisk nå at jeg har fått i meg masse fett i dag. Men de andre dagene har jeg slitt litt.
I dag er det jo 167,5 fett, 116,5 proteiner og 15,35 karber.
Men dette er jo bare en av dagene jeg har klart det, da. Hva er det egentlig dere spiser for å spise nok fett?

Bruker smør til steking, creme fraiche orginal, seterrømme, kremfløte... you name it... Syns jeg har oppi en ganske god slump også!

Pruttilutt 05-06-11 21:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MariaB (Innlegg 1129748)
Jeg har også et spørsmål her på søndagskvelden ;)

Disse stixene.... jeg vet at man ikke skal henge seg for mye opp i de, men som nybegynner synes jeg det er et greit verktøy. Mine stix blir aldri skikkelig lilla! De varierer fra lys- lys rosa til mørk rosa. Her på forumet leser jeg at utslag er utslag, men i ketolyse boka forstår jeg det som om at fettforbrenningen ikke er optimal ved svakt utslag? :confused:
Det skal sies at jeg drikker ganske mye vann i løpet av en dag...men..hva sier dere?

Utslag er utslag. Sterk lilla kan indikere at du er dehydrert og har mye salt i kroppen. Middels sterk lilla er optimalt - da er det ikke tegn til dehydrering eller få ketoner i kroppen. Men utslag er utslag. Jeg ville stilt spørsmål igjen ved vedvarende lyst utslag - bare for sikkerhets skyld.

Og ikke mål hver kveld. Da blir du sprø tilslutt :P

MariaB 05-06-11 21:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt (Innlegg 1129755)

Og ikke mål hver kveld. Da blir du sprø tilslutt :P

hehe, kan tenke meg det :p Men det er særdeles avhengihetsskapende!:o

Nei, nå skal jeg snart finne senga, det har vært en slitsom helg! *gjesp*

Pruttilutt 05-06-11 21:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Appelsinpiken (Innlegg 1129753)
Hva er det egentlig dere spiser for å spise nok fett?

Bruker smør til steking, creme fraiche orginal, seterrømme, kremfløte... you name it... Syns jeg har oppi en ganske god slump også!

Fettet fra baconet stekes egg i, ev. frokostlapper. Så fettet kommer inn i maten igjen. Majones på så og si alt. Er det grillmat bruker jeg aioli. MASSE aioli. Spiser ost, nesten 300 gram, hver dag. Til frokost, mellommåltid og lunch. 50 gram salte peanøtter til lunch som jeg har i osterullene. Til middag går det mye i fløte, oster, fetaoster, smør og rømme. Og kjøttdeig, ev. biff. Men jo mer proteinrik kjøtt - jo mer fettrikt tilbehør. Sauser, dressinger osv.

I et kaffekrus har jeg halvparten fløte og halvparten kaffe...

Charlott 05-06-11 21:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt (Innlegg 1129755)
Utslag er utslag. Sterk lilla kan indikere at du er dehydrert og har mye salt i kroppen. Middels sterk lilla er optimalt - da er det ikke tegn til dehydrering eller få ketoner i kroppen. Men utslag er utslag. Jeg ville stilt spørsmål igjen ved vedvarende lyst utslag - bare for sikkerhets skyld.

Middels sterk lilla er optimalt.... det var nytt for meg ;)

Antall ketoner i urina har vel svært lite å si for vektnedgangen.

Ting som dagens aktivitet, væskeinntak, sykluser, mengde salter osv osv vil nødvendigvis innvirke på antall ketoner i urinen :)

Utslag er utslag, enkelt og greit :)

Eve 05-06-11 21:45

Er det plass til en til. Jeg startet i slutten av mai.

Pruttilutt 05-06-11 21:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Eve (Innlegg 1129783)
Er det plass til en til. Jeg startet i slutten av mai.

Vælkomin te gards!:D

Rikkem0r 05-06-11 22:02

Velkommen Eve :blomster:

KarboMamma 05-06-11 22:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt (Innlegg 1129678)
Ketosen? Er du ikke i ketose enda? Da må du bli strengere og fokusere mer på fettet. :)

Vet egentlig ikke, da jeg ikke har testet med stix. Har ikke fått den ekstreme ånden som jeg har hatt tidligere, så jeg tror ikke jeg er i ketose enda. Bør vel kanskje ta en tur på apoteket i morgen for innkjøp av stix..? Det eneste jeg merker er at jeg har fått et skikkelig energiboost de siste dagene.

Ut i fra hva jeg spiser bør jeg være i ketose for lenge siden... Kan sukkererstatninger være en stopper her? Har nemlig hatt et veldig behov for Zero og Fun etter at jeg begynte å spise så mye fett...

Pruttilutt 05-06-11 22:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarboMamma (Innlegg 1129865)
Vet egentlig ikke, da jeg ikke har testet med stix. Har ikke fått den ekstreme ånden som jeg har hatt tidligere, så jeg tror ikke jeg er i ketose enda. Bør vel kanskje ta en tur på apoteket i morgen for innkjøp av stix..? Det eneste jeg merker er at jeg har fått et skikkelig energiboost de siste dagene.

Ut i fra hva jeg spiser bør jeg være i ketose for lenge siden... Kan sukkererstatninger være en stopper her? Har nemlig hatt et veldig behov for Zero og Fun etter at jeg begynte å spise så mye fett...

Stix kan være greit. Jeg stixer et par kvelder i uken, mest for å dempe stresset. Noe særlig ånde har jeg ikke. Samtidig som jeg har mer energi enn før, er jeg samtidig klar til å sove flere timer når som helst.
Det er individuelt hvorvidt søtningsstoffer trigger kroppen til å produsere insulin, for noen er følsom for det og tar det opp i kroppen. Hvis vekten ikke rikker på seg snart kan du vurdere kutte ut.

Elanessë 05-06-11 22:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rikkem0r (Innlegg 1129636)
Andre enn meg som har veiedag imorgen??:spent:

Jeppsjepps! Mandag er det ingen nåde nei :p

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MariaB (Innlegg 1129650)
Dessuten er tanta på besøk, og betyr straks et par kg opp. Jaja, morgendagen vil vise ;)

Samme situasjon vi da. Håååper ikke mensen ødelegger for oss. Jeg er litt ekstra spent, for jeg har den nå for første gang på to år. Så aner ikke hvordan kroppen/vekta reagerer på den. Men det er vel en kjent og gjennomsnittlig sak sikkert at man er mer væskefyllt (?) da slik at man går opp i vekt... hmm... Håper likevel på det beste!! Er bare noen hundre gram i fra å være nede på et annet titall, så jeg håååper.

Pruttilutt 05-06-11 22:43

Har veiedag i morgen, men tror ikke det blir særlig positivt. Har vært nede på 91,5 denne uken, og kveldsvekta i dag er 93...
Kanskje tirsdag? :p

Appelsinpiken 05-06-11 22:45

Har visst enda flere spørsmål jeg..

Jeg sliter jo med å spise nok fett, men holder karboene nede. Men jeg har ikke lagt merke til noen ketoseånde (og kjæresten har ikke kommentert, og jeg tror ikke det er fordi han prøver å være snill...).

Betyr det at jeg ikke er i ketose siden jeg ikke spiser nok fett? Har spist lavkarbo i over en uke (med nedtrapping for å unngå å bli så syk som jeg ble forrige gang jeg prøvde og failet etter en måned) og spist ca 15-20 karber om dagen i tre-fire dager. Eller tar det bare ekstra lang tid for noen ?

Pruttilutt 05-06-11 22:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Appelsinpiken (Innlegg 1129912)
Har visst enda flere spørsmål jeg..

Jeg sliter jo med å spise nok fett, men holder karboene nede. Men jeg har ikke lagt merke til noen ketoseånde (og kjæresten har ikke kommentert, og jeg tror ikke det er fordi han prøver å være snill...).

Betyr det at jeg ikke er i ketose siden jeg ikke spiser nok fett? Har spist lavkarbo i over en uke (med nedtrapping for å unngå å bli så syk som jeg ble forrige gang jeg prøvde og failet etter en måned) og spist ca 15-20 karber om dagen i tre-fire dager. Eller tar det bare ekstra lang tid for noen ?

Da bør du se om du klarer presse inn noen gode fettkilder innimellom. Fett er alfa omega.
Å komme i ketose er individuelt. Noen tar 3-4 dager, andre tar 12 timer.

Charlott 05-06-11 22:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Appelsinpiken (Innlegg 1129912)
Jeg sliter jo med å spise nok fett, men holder karboene nede. ...

Har du oversikt over hvordan næringsfordelinga er? Hvor mye fett, protein og karber? :)

Rikkem0r 05-06-11 23:11

Uff jeg blir så paranoid jeg, av å ha de stixa liggende.. Mååå liksom sjekke hver kveld bare for å forsikre meg om at det jeg gjør er riktig, fler som sliter med det samme? evt tips for å legge fra seg den uvanen? Jeg har slutta å veie meg hver dag- men stixa er vanskelige å holde seg unna altså..
Og så kom jeg til å tenke på en ting.. Her om dagen var jeg hos ei venninne og vi bestemte oss for å grille. Hun tilbydde meg pølser, mais og potetsalat, men jeg svippa heller på meny og kjøpte meg et par kjøttstykker og avokado, tomat og rødløk( avokadosalat er så godt:p) og koste meg med det jeg:rolleyes: Så spør hu igjen, etter jeg har sagt at jeg spiser lavkarbo som hu godt vet hva betyr, om jeg vil ha potetsalat... Jeg sier nei takk og spiser videre, så kommer kommentaren: "asså, du blir ikke no tjukkere selv om du spiser den liksom"
Hvordan takler dere de kommentarene der? Jeg sa ingenting jeg da, bare kikka ganske dumt på hu og fortsatte og spise.. Er det forventet at jeg må forklare meg i det vide og det breie bare fordi jeg spiser litt annerledes enn de liksom??
Måtte bare få det ut... Jeg synes det blir så fjollete med sånn kommentarer, og dum som jeg er lar jeg meg provosere litt og..

Pruttilutt 05-06-11 23:24

Blir provosert over hvordan enkelte kan få seg til å være så ufin. For det er jo det det er! Når du gir uttrykk for at du ikke spiser slik - for uansett grunn - så skal det respekteres! Jeg, f.eks., har allergi for mandler og har alltid måtte takket nei til mandelbunnkaker. Jeg har takket nei med begrunnelse i allergi. Når jeg nå takker nei til noe jeg ikke "tåler" nå lengre, så kommer det spørsmål. Jeg svarer bare at jeg ikke tåler enkelte ingredienser. Er det noen som vet hva jeg holder på med og har viten om det - så blir jeg irritert og sur hvis de atpåtil skal presse på meg noe. Det skjedde meg i går, når jeg tenker meg om. :rolleyes:

Pruttilutt 05-06-11 23:26

... og det har faktisk falt ut av meg følgende kommentar

"Kanskje du også burde kutte det....."
:cool:

Appelsinpiken 05-06-11 23:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1129926)
Har du oversikt over hvordan næringsfordelinga er? Hvor mye fett, protein og karber? :)

Jada. Skriver inn på diett.no så godt det lar seg gjøre.
Typisk; ca 100 protein, 20 karber, 80 fett. Fritt regnet utfra et gjennomsnitt fra de siste dagene.
Har noen dager innimellom hvor alt har vært supert, og jeg holder meg mett. Men jeg syns det er supervanskelig å spise nok fett.

Appelsinpiken 05-06-11 23:29

Pruttilutt: Lager du hjemmelaget aioli eller kjøper du den noe sted?
Spiste salat her om dagen med aioli det var helt fantastisk (selv om de jeg var sammen med resten av kvelden ikke var helt enig :rolleyes:)

Rikkem0r 05-06-11 23:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt (Innlegg 1129962)
... og det har faktisk falt ut av meg følgende kommentar

"Kanskje du også burde kutte det....."
:cool:

Kanskje det er det jeg skal si til henne neste gang:ja: for jeg tviler ikke på at "neste gang" kommer.. Folk som har utdannelse innen helsefag bør i grunn vite bedre.. men, men :snill:

Pruttilutt 05-06-11 23:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Appelsinpiken (Innlegg 1129968)
Spiste salat her om dagen med aioli det var helt fantastisk (selv om de jeg var sammen med resten av kvelden ikke var helt enig :rolleyes:)

Til din forrige post:
Du har for mye proteiner i forhold til fett. Bytt om på dem.

Jeg lager ikke hjemmelaget aioli, rett og slett fordi jeg nettopp har lært meg å like det :P Jeg kjøpte Coop sin sommer-kampanje-aioli til 8,90,-, det er 80 gram med 4 karb per 100 og 48 fett. Halv halvparten av det, altså 40 gram, i ei skål med 50 gram majones. Da blir den ikke så sterk samt at det blir mer fett:rolleyes:

Sanquala 05-06-11 23:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt (Innlegg 1129983)
Jeg lager ikke hjemmelaget aioli, rett og slett fordi jeg nettopp har lært meg å like det :P Jeg kjøpte Coop sin sommer-kampanje-aioli til 8,90,-, det er 80 gram med 4 karb per 100 og 48 fett. Halv halvparten av det, altså 40 gram, i ei skål med 50 gram majones. Da blir den ikke så sterk samt at det blir mer fett:rolleyes:

Du burde prøve Bama sin aioli, den er bare himmelsk :D
vet ikke hvordan den er på karbo pr 100g da.

Appelsinpiken 05-06-11 23:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt (Innlegg 1129983)
Til din forrige post:
Du har for mye proteiner i forhold til fett. Bytt om på dem.

Supert! Da skal jeg på obs en tur i morgen og kjøpe. Så blir det masse aioli på tur. Da skal jeg klare å få spist mer fett også. Avocado, kanskje?

Pruttilutt 05-06-11 23:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Appelsinpiken (Innlegg 1129995)
Supert! Da skal jeg på obs en tur i morgen og kjøpe. Så blir det masse aioli på tur. Da skal jeg klare å få spist mer fett også. Avocado, kanskje?

Kyllingboller (Coop sine) dyppet i aioli? Ost- og skinkeruller dyppet i aioli? Grillskiver med aiolisalat? Mulighetene er mange. :)

KarboMamma 06-06-11 07:44

Ned 300 g i dag, og tanta er på besøk.. Kanskje det skjer noe her om et par dager da! *håpefull*

Ser det er mange her som sliter med spørsmål og mas fra omgivelsene om hvorfor man ikke kan spise ditt og datt. Selv har jeg tatt en grundig test for intoleranse... Den tar for seg en og en matvare, og måler hvor intolerant man er. Allergi og intoleranse er to forskjellige ting, og jeg har et generelt intrykk av at mange nok er intolerante for poteter, hvete, gjær osv uten å vite det (det var jeg). Denne koster riktignok en god del (tror jeg betalte over 2000,-), men til gjengjeld får man noe å slenge i bordet til de som er værst... :cool:

En annen ting... Vet at kaffe egentlig skal reduseres betraktelig på ketolyse, men det klarer jeg bare ikke. Barna er oppe rundt 05 og da MÅ KarboMamma ha en styrkedrikk... Kan det være en partystopper? Drikker sikkert en liter kaffe iløpet av dagen :o

Rikkem0r 06-06-11 08:01

Jeg har ikke hatt no problemer med kaffe som partystopper, men for noen kan helt sikkert den også være det.. Bare husk å tell med karbene ;)

KarboMamma 06-06-11 08:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rikkem0r (Innlegg 1130093)
Jeg har ikke hatt no problemer med kaffe som partystopper, men for noen kan helt sikkert den også være det.. Bare husk å tell med karbene ;)

HÆ!!:eek::eek::eek: Karber i kaffe!!:confused::eek: DET har jeg ikke tenkt på! *sjekke i en rasende fart*

Rikkem0r 06-06-11 08:20

Hmm, ja nå ser jeg her at det bare er oppført på utilberedt kaffe- ikke kokt/traktet i karbohydrat tabellen... Jeg har alltid regna 0,8g pr 2dl, men kanskje noen andre har mer peiling på dette?:rolleyes:
Edit: Sjekka boka til Torkil: "Følgende kan du drikke ubegrenset: vann, mineralvann, te, kaffe, de fleste typer lettbrus osv.."
Meeeen hvis du har boka? så står det også på side 114 at kaffe har 0,4g karb på 100g.. Ja, ikke lett å vite hva man skal forholde seg til alltid....:)

jenta26 06-06-11 08:25

da har jeg vært på vekta i dag, 200 gram ned siden i går, 1 kg ned siden torsdag og 3,8 kg ned siden 20 mai fra 76,7-72,9:)

men ser dere som har skrevet opp hva dere spiser, mange av dere spiser ikke grønnsaker?

KarboMamma 06-06-11 08:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rikkem0r (Innlegg 1130103)
Hmm, ja nå ser jeg her at det bare er oppført på utilberedt kaffe- ikke kokt/traktet i karbohydrat tabellen... Jeg har alltid regna 0,8g pr 2dl, men kanskje noen andre har mer peiling på dette?:rolleyes:
Edit: Sjekka boka til Torkil: "Følgende kan du drikke ubegrenset: vann, mineralvann, te, kaffe, de fleste typer lettbrus osv..
Da Klarer du deg nok bare bra :D

PHEW!! Fikk helt hetta her jeg sitter!! :eek::o

KarboMamma 06-06-11 08:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jenta26 (Innlegg 1130107)
da har jeg vært på vekta i dag, 200 gram ned siden i går, 1 kg ned siden torsdag og 3,8 kg ned siden 20 mai fra 76,7-72,9:)

men ser dere som har skrevet opp hva dere spiser, mange av dere spiser ikke grønnsaker?

Gratulerer med nedgang!! Bra jobbet!! :D

MariaB 06-06-11 08:28

Bare 100 gram ned her, men med alle medvirkende faktorer, så er jeg i grunn glad jeg ikke går opp ;)

Orlando 06-06-11 08:36

6 dager ut i juni men er det mulig å slenge seg på ? Jeg er helt fersk i Lavkarbo gamet men har lest og lest. Hvilken retning jeg tilhører jeg litt usikker på men heller nok mot Ketolyse.
Starter friskt i dag. Frokosten har bestått av cottagechees med cremfraiche/fløte blanding.

KarboMamma 06-06-11 08:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Orlando (Innlegg 1130120)
6 dager ut i juni men er det mulig å slenge seg på ? Jeg er helt fersk i Lavkarbo gamet men har lest og lest. Hvilken retning jeg tilhører jeg litt usikker på men heller nok mot Ketolyse.
Starter friskt i dag. Frokosten har bestått av cottagechees med cremfraiche/fløte blanding.

Velkommen i gjengen! Her er vi både nystartere og travere :)

Rikkem0r 06-06-11 08:41

Velkommen Orlando :blomster:

MariaB 06-06-11 08:58

Velkommen Orlando!

Nei, her er det bare å komme igang med dagen....må få gjort noe husabreid mens minsten sover!

Må bare drikke kaffe først! ;)

Elanessë 06-06-11 08:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Appelsinpiken (Innlegg 1129968)

Jeg kjøper på Rema - mmm!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarboMamma (Innlegg 1130081)
Ned 300 g i dag

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jenta26 (Innlegg 1130107)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MariaB (Innlegg 1130113)
Bare 100 gram ned her, men med alle medvirkende faktorer, så er jeg i grunn glad jeg ikke går opp ;)

Kjempebra å lese om så mye nedgang her!! :heia:
----------------

På meg ble det nok opp 1,3 kilo gitt! :( Skiiiiikkelig kjedelig å gå den veien, når jeg ønsket så mye og gå ned nå. MEN jeg er jo meget klar over årsakene, som jo ikke skal være noe varige (alkoholen fra fredag, og MENSEN for første gang på 2 år). Så håper jeg kan gå dette tallet like raskt ned igjen. Planen er å veie seg på fredag igjen, for det blir siste mulighet før sommerferie del 1.

Sanna 1 06-06-11 09:06

Jeg får ikke veid meg før jeg kommer hjem på onsdag.
Men føler ikke at jeg har gått nevneverdig ned.
Og dette med ketose, synes jeg virker vanskelig. Befinner meg milevis unna apotek, så jeg får ikke kjøpt sticks nå... Ikke har jeg stålånde og ikke føler jeg meg annerledes på noen måte.... så da er vel noe feil da, kanskje.
Får kanskje et "herlig" sjokk, når jeg går på vekta da ? Alt fettet jeg har dyttet i meg, har satt seg fast på ræ... :o
Jeg har foressten prøvd å legge inn maten på Diett. no. Men fikk sjokk da 50 gram kjøttdeig viste over 1200 kcal.
Hva iallverden kan det bety ?

jenta26 06-06-11 09:08

dere som går på ketolyse her, er dere ikke veldig nøye på grønnsaker til hvert måltid?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:45.