Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   PCOS og karbohydratkontroll (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=80)
-   -   PCOS skravletråd (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=44085)

mizzim 06-09-11 10:21

Sv: PCOS skravletråd

jeg skjønner ingenting. imorra er det 7 uker siden jeg startet på ketolyse å har gått fint nedover hele tiden. på onsdag som var veide jeg 101,7 å når jeg startet på ketose veide jeg 108,6 så det er jo fin nedgang.
men så, på fredag veide jeg 101,4 kjempe fornøyd.
holdt meg helt til kuren som vanlig alle dager, å igår veide jeg 102,4 å idag 102,5.. har veiedag imorra å vil jo egentlig være under 101,7 da, for vil jo ned vær uke.
hva er grunnen til dette? er sååå frustrert nå, for er meget virkit for meg å være under 102,5 pga da er bmi en på 32 å vi får ikke prøverør om ikke bmi en er under 32, å så skal vi til første kosultasjon på sykehuset til mandag, å da vil jeg jo være godt under 102,5 ikke på det tallet... wrææææææææææææææl

Cho 06-09-11 11:39

Uffda,Liquid84 det høres ikke godt ut.
Forstår godt du synes synd på deg selv.

:klem:

Klara 06-09-11 16:11

Mizzim - Hvor er du i syklusen? Mange går opp et par kilo like før mensen. Det kommer sikkert til å gå bra hos legen, du er jo på grensen nå :klem:

Bjella 07-09-11 00:29

Det er ikke vann i kroppen da?
Jeg kan noen ganger lagre masse vann.
Hjelper å drikke masse.
Og som Klara sier øker gjerne vekten rett før mensen.
Lykke til, kan jo hende at stress også kan være årsaken.
Men forstår jo at du blir stresset av dette,
og at det ikke hjelper å si at du skal stresse ned.

mizzim 07-09-11 12:05

sitter du å lurer på om du skal begynne med lavkarbo, ketose?
men føler at det er myye stress, vanskelig å få til osv..

her er mine tanker:
føler du det går lett å greit, eller føler du det er mye arbeid å vanskelig? er spørsmål jeg får ofte. så her kommer mine svar.

jeg er såå overasket over hvor lett det går jeg. hadde liskom sett for meg at ketose, det er myye stress, myye jobb, vanskelig å følge osv. bare kunne spise det å det, ikke kunne røre brød, poteter, ris, pasta, å slikt. det går jo ikke, middagene kommer jo til å bli halve, å frokost uten brød eller knekkebrød.. nei huff..

men, det er jo kjempe lett, er sjeldent sulten, er så å si aldri kjesken, å maten er knall go.. så er rart hvor lett det går. baker mitt eget brød om jeg savner brød. poteter å ris osv er oppskrytt, for etter 7 uker savner jeg det fortsatt ikke.. føles helt merkelig, men kjempe bra på en gang:D

jeg vil bare si til dere der ute som vurderer å prøve. GJØR DET!! det er myye lettere en man forestiller seg. man er aldri sulten, så å si aldri kjesken.. å det føles herlig.
jeg har nå gått ned 7,9 kg på 7 uker:D så det funker:D

grip dagen å masse lykke til

liquid84 11-09-11 23:45

Ja, enda en uke der jeg bare har vært enda verre. :mad:

Var hos legen på mandag og fikk beskjed om å spise loff, kjeks og ellers usunt. :eek:

Jeg tenkte at jaja, jeg får prøve da. Legen ber meg jo om det og jeg er litt nyskjerrig på hvordan kroppen reagerer på mer karbohydrater.

Så jeg byttet ut en del lavkarbo knekkebrød med vanlig grov brød, spiste 2 spiseskjeier med pasta/ris/potet til middagene og smakte på en del som jeg ikke har gjort til vanlig.

Det har overasket meg hvor mye bedre jeg inbillte meg at ting har smakt og jeg fikk jo litt sjokk når jeg gikk på vekten og fant frem målebånde i dag.

1,2 kg opp (og det med diare hele uken). :eek:
1 cm mer på både rumpe, midje og lovehandels + 0,5 cm opp på lårene. :eek:

HOLY CRAAAAAAP!!! :eek::eek::eek:

Jaja, i morgen er det tilbake til lavkarbo og jeg ser faktisk frem til det.
Jeg er litt bedre, men tror ikke det har med hi karb kostholde å gjøre.
Fikk nå beskjed om at det ikke var noen basselusker eller parasitter som gjorde meg syk da og bra er nå det.

Nå håper jeg at jeg er over denne kneiken og at det er leeeeenge til neste gang jeg ikke føler meg. ;)

Og så vet jeg nå at jeg må enten leve på lavkarbo kosthold for god, gå på metformin eller rett og slett leve med å gå opp i vekt!

Carisma 12-09-11 01:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av liquid84 (Innlegg 1204812)
enten leve på lavkarbo kosthold for god, gå på metformin

Kan du ikke gjøre begge deler? Det gir best effekt.
At du gikk opp i vekt kommer av at karbohydrater binder vann.

liquid84 12-09-11 20:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1204831)
Kan du ikke gjøre begge deler? Det gir best effekt.
At du gikk opp i vekt kommer av at karbohydrater binder vann.

Grunnen til at jeg prøver å unngå metformin er at jeg blir så sabla dårlig av den. Konstant tynn mage, magesmerter, kvalme og hodepine... :(
Men den funker det gjør den. Så litt greit å vite at jeg har den i bakhånd.

Jeg vil egentlig ikke noe stort mer ned i vekt, kanskje 1 kilo -halv annet, men jeg vil mye heller ha kroppen til å funke.

I dag er jeg på dag 41 i syklusen og ingen tegn til mensen. Jeg er vant med å ha sykluser på mellom 150 og 180 dager da så kan vel ikke klage enda, men drømmen er selvfølgelig å ha sykluser på nærmere normalen (28 dager).

Jeg har også fått beskjed om at venstre eggstokk er livløs noe som gjør til at annenhver periode bare er venting. Prøver ikke å bli gravid akkuratt nå da, men vil kroppen skal funke til den dagen vi begynner å prøve igjen.

Får jeg ikke kroppen til å fungere med lavkarbo så får jeg gå tilbake på metformin, piller som trigger mensen, piller som trigger EL, blod prøver og UL i hytt og gevær.

Så karbohydrater binder vann altså, greit å vite. :)

Carisma 12-09-11 20:13

Hvor stor dose tar du da?
Du må begynne veldig lavt, og kanskje vente flere mnd før du trapper opp. Jeg gikk på 500mg i et halv år før jeg trappet opp til 2x500. Det holder for meg.

liquid84 12-09-11 20:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1205466)
Hvor stor dose tar du da?
Du må begynne veldig lavt, og kanskje vente flere mnd før du trapper opp. Jeg gikk på 500mg i et halv år før jeg trappet opp til 2x500. Det holder for meg.

Nå tar jeg jo ingen medisin, men jeg ble hevet rett på 3x500 når jeg fikk det sist, men klarte aldri mer enn 2x500 og var alikevell dårlig.
Gikk på dei i ca 6 måneder før jeg ble gravid og så i 26 uker til.

Jeg har også en fobi for å svelge tabletter så jeg må dele dei i 4 biter og knuse dei litt med hjørnetenne for å få dei ned. :eek::(
Fy F*** dei smaker jo sååååååå pyton! :mad:

Legen min sa jeg kunne få dei igjen, kanskje jeg skal ta i mot dei og ta 1 for dagen når vi vil begynne å prøve. Får se hva kroppen klarer selv innen da. :)

Carisma 12-09-11 21:34

Er ikke det tabletter som ikke skal deles?
Jeg trodde ikke jeg klarte svelge tabletter før, og måtte knuse de og ta i skje med vann. Men så ble jeg veldig sjuk, og måtte ta tabletter som ikke kunne deles, så jeg kom over det. :rolleyes:
De MÅ tas med mat, og alle som tar mer enn 500mg i starten blir veldig dårlige!

liquid84 12-09-11 22:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1205553)
Er ikke det tabletter som ikke skal deles?
Jeg trodde ikke jeg klarte svelge tabletter før, og måtte knuse de og ta i skje med vann. Men så ble jeg veldig sjuk, og måtte ta tabletter som ikke kunne deles, så jeg kom over det. :rolleyes:
De MÅ tas med mat, og alle som tar mer enn 500mg i starten blir veldig dårlige!

Tror ikke det er meningen dei skal deles nei, men jeg hadde ikke noe valg.
Jeg har vært ganske syk før og det endte med at jeg måtte ta store doser med barnemedisin fordi jeg bare ikke klarte å svelge tabletter som ikke kan deles.

Jeg klarer bare ikke å overskive svelgemekanismen. Pillen bare ligger i munnen til den løser seg opp i vann når jeg prøver. Helt sykt egentlig.

Jeg pleide ta dei med mat, men som sagt så begynte jeg på 2x500 og klarte aldri ta mer selv om legen ba meg ta 3x500. Jeg var så dårlig.
Og det å måtte ta dei samtidig som jeg hadde morgen kvalmen var bare heeeelt for jævligt. Brekket meg og brekket meg. Kvidde meg til hvert klokkeslett jeg skulle ta dei. *grøss*

Imp 13-09-11 00:07

Det er bare Enterotabletter som ikke skal knuses/deles tror jeg. Er det ikke det er det bare å knuse de.

Stakkars deg liquid, håper det går litt bedre etterhvert da... :klem:

Oktober 13-09-11 08:54

Må starte med en tablett, så øke med en til etter en uke fikk jeg beskjed om. Og så med en til etter enda en uke. Og alltid sammen med mat, ja.
Tips, hvis du skulle trenge de igjen :)

mizzim 13-09-11 22:42

var i Porsgrunn igår. fertilitets klinikk
vi kom der rundt 08.30 rimen var 09.00 men hadde med en sperm prøve fra mannen. leverte den å satt oss å ventet. kl rett på ni kom det en hyggelig mann p ropte oss opp, sa at det var en gjeste lege som ville være med om det var greit. jada sa vi.
vi kom inn på et hyggelig rom å satt oss. han spurte masse om diverse, egentlig alt mellom himmel å jord. når jeg fikk mensen, mage problemer opp igjennom osv.
å spurte mannen litt om div. så hentet han svar på mannens svømmere. å igjen, topp karakter. så var det min tur, en innvendig ul.
nå var jeg spent på han andre mannen som var med. hvorfor han var der. jo han skulle overta for faber svennson å ville ha mest mulig å best mulig opplæring før han overtok. hehe. så det er altså min nye gyn den mannen der. vittig.
innvendig ul, å de snakket sammen de to.
etterpå fortalte legen meg at han ikke trodde jeg hadde PCOS, for ene eggstokken var heelt frisk, ikke noe feil med å ingen tegn til pco størrelse på eggstokken, ingen cyster eller noe, den andre hadde litt tegn til noe som het multifolikulær eggstokk, men det var heller ikke noe store greier.
å så spurte han om jeg hadde gått mye ned i vekt, ja 25 kg,
fikk intrykk av at det kan være derfor faber konkluderte med at det var pcos, overvet å manglende el.
men så sier han.. det var et egg på vei nå. det var 12 mm, så det var litt lite til at du er på dag 11 i syklussen, det kan være tegn på litt vanskelig med å slippe egg, eller sein el, men han var meget positiv til at det var et egg på gang. så om et par dager skal jeg begynne å ta el tester å sjekke.
får jeg el denne mnd, så er det all ære til KETOSE altså:D
han sa å at i første omgang var det ingenting som tydet på at det ikke skulle klaffe for oss, så vi skal prøve 2 runder med insiminering. funker ikke det blir det prøverør. eller kommer det maange egg på hormon behandlingen for insiminering, kan de ta de eggene ut å gjøre behandlingen om til et prøverør.
etter denne sammtalen med legen, ble vi sent videre til en hyggelig sykepleier som fortale oss litt mer om prøverør, egg uthenting, egg generelt å slikt om en normal sykluss osv.
hun sa å at litt over 72% av de nedfrosne egga overlever opptining, og at 1 av 4 som de setter inn 2 egg på blir gravide med tvillinger.
så fikk vi en brosjyre, å litt mer info om medesinene jeg skal ta nå, pergotime å menopur, vært borti begge deler før.
skal ringe inn når mensen kommer, å så er vi igang med første behandling. så måtte ikke vente lenge fra sammtalen da:D
er stoor fornøyd med dagen

liquid84 13-09-11 22:58

Så flott mizzim. :D:D:D

Lykke til videre. ;)

Cho 14-09-11 09:43

Så bra Mizzim og lykke til videre:heia:

liquid84 16-09-11 09:43

JAAAAAA!!!!! :D

tipp hvem som fikk mensen i går da?????? ;)

Så da har jeg hatt en syklus på 44 dager, noe som er myyye bedre enn dei 150-180 dagene jeg har vært vant med. :D

Jeg snakket med gynekologen min og hørte siden jeg hadde 2 uker med EL slim (noen som tyder på at kroppen ikke får til å ha EL), men hun sa at når jeg hadde fått mensen nøyaktig 14 dager etter EL slimet sluttet så tydet det på at kroppen bare hadde brukt lang tid på det. :D

Så da var vi 1 steg videre. Da er det bare spørs neste syklus på andre siden (føler meg sikker på at El var på høyre side denne gangen) for på venstre side er det ingen EL aktivitet i det hele tatt og det kan dra ut syklusen mye siden mensen blir trigget av EL.

Men i dag skal jeg være glad for mensen smerter fra helvete. :p

LENGE LEVE LAVKARBO!!!!!!!!!!!! :D:D:D

Oktober 16-09-11 10:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av liquid84 (Innlegg 1208959)
JAAAAAA!!!!! :D

tipp hvem som fikk mensen i går da?????? ;)

LENGE LEVE LAVKARBO!!!!!!!!!!!! :D:D:D

Gratulerer med mens:lol:

Klara 16-09-11 14:08

Hurra, Liquid84, gratulerer med mens!

Og så er det jo ikke sikkert at den kommer på den andre siden neste gang, kommer an på hvem som vinner kappløpet ;)

Joseffa 16-09-11 21:25

Første dag gang på lavkarbo.no. Leste om gunstige helseeffekter ved lavkarbo kosthold i "Frisk med lavkarbo" - Er veldig interessert i å gå litt ned i vekt samt hadde vært fantastisk om noe av hårveksten jeg har i ansiketet hadde forsvunnet. Noen som har erfart redusert hårvekst etter lavkarbo kosthold ( primært dere med pco)?

Imp 16-09-11 23:30

Hurra for mensen Liquid! Tipper det er ikke mange som har opplevd det slik, men jeg husker følelsen, det er fantastisk! For meg var det et tegn på at systemet var i orden igjen.

Lykke til Joseffa!

Klara 17-09-11 09:09

Hei Joseffa, og velkommen til oss!
Jeg har lurt på det samme, men ikke funnet noen entydige svar ennå. Selv har jeg spist lavkarbo i ca 5 mnd, og fått mange positive effekter, men hårveksten er den samme. Mulig det tar lengere tid. Håper i hvert fall at det vil komme en forandring etterhvert!

mizzim 18-09-11 20:35

kjenner jeg trenger motivasjon.. er blitt helt slapp på å bake å lage ting.. men vil lage nå, satt på nett her å tråla, funnet lavkarbo loff, kanelsnurrene du linket:D, å diverse..
jeg er nemlig dritt lei av egg vær enbeste morra. har hatt egg til frokost vær dag i 8 uker nå.. fysj..
å så er jeg inni en periode jeg savner big one, rundstykker, pomes frites hamburgerbrøs osv.. vet det meste kan bakes lav karbo style, men smaker ikke likt..
er bare så slitsomt å være lei av egg, sammtidig som man er tiltaksløs.. mister skikkelig motivasjonen merker jeg..
ååå.. spesielt npr vekta har vist 2 sifret å så viser den 3 sifret igjen.. åååå..
noen gode ord til meg?

men en gla nyhet..
etter 8 uker på lavkarbo fikk jeg pos el test på fredag.. å den var neg igjen på lørdag.. så ... jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
jeg har fått egg løsning av meg selv.. for meg med pcos er dette svææært gøy å kunne si...
jeg har fått egg løsning.. ååå all ære til ketose..
derfor måå jeg bare fåp igjen motivasjonen:D

Klara 18-09-11 21:54

Grattis med positiv EL-test, Mizzim! Det er jo supert!

Skjønner at du er lei av egg, altså! Jeg synes også frokost er utfordrene, og jeg er ikke på ketolyse. Men hva med meatza, kan du spise det på ketolyse? I så fall er det en god og innmari mettende frokost, lett å lage og du kan lage opp for flere dager. ;)

mizzim 19-09-11 13:02

hva er det maetza greiene du snakker om da? hørtes spennende ut:D aner ikke om jeg kan ha det for vet ikke hva det er:D

ja klara.. tenk.. egg lsøning, helt av meg selv... er sååå gla:D
har såå tro på klaff denne mnd, det har mannen å.. så vi får jo bare håpe:D

Klara 19-09-11 17:08

Meatza er en "pizza", med kjøttdeig til bunn og ost oppå. Det finnes flere oppskrifter på det, både her inne og på blogger rundt omkring ;)

Det er deilig når man har trua, altså! Hadde vært topp hvis dere fikk det til på egenhånd! Lykke til med pp!

lelevløp 24-09-11 14:02

JEG OG HAR FÅTT TILBAKE MENEN ETTER OVER 2 ÅR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lavkarbo er helt utrolig, og burde anbefales av leger for PCOS-kvinner spør du meg!! <3<3

Klara 24-09-11 21:30

Hurra! Gratulerer med mensen :D :heia:
Helt enig med deg! Lavkarbo burde være det første leger anbefaler for PCOS-jenter!

lelevløp 26-09-11 06:36

TUSEN TAKK :-) Det skal bli gøy å høre va legen har å si til dette =) håper bare det ikke var et engangstilfelle..

Jeg lurer på alle sammen.. Jeg har følt så å si en ketolyse-streng lavkarbo for å få tilbake mensen.. må jeg fortsette med dette nå, eller kan jeg prøve meg med litt mer karbo? .. Fikk mensen tilbae etter 2 år uten, ved å gå på denne kuren i ca 1 mnd.

takktakk:-)

Cho 26-09-11 16:50

Gratulerer med mensen, Leveløp:heia:

lelevløp 30-09-11 07:52

Heii igjenn :-))
Som jeg skrev lengre opp har jeg fårr tilbake mensen for første gang på to år. Jeg hadde utredning for 1 oh ett halvt år siden, men fikk ikke behandling da jeg skulle til utlandet et år. Jeg er bare 20, og 166 og 55 kilo. Altså er jeg mere under enn overvektig. hadde aldrig trodd ketolyse, lavkarbo ville gi meg mensen så fort! er i ekstase. Jeg har time hos spesialist om noen uke, og lurer vldig på om dere kan hjelpe meg litt før jeg drar!!!!

Jeg tenker jeg blir satt på p-piller noe som for såvidt er greit. Men jeg lurer på :
Symptomene jeg har som jeg gjerne vil bli kvitt er håravfall, har svært tynt hår og så har jeg veldig mye hår langs kinnene. er det noen p-piller som spessiellt hjelper mot dette??
Og så har jeg ikke pupper i det hele tatt, noen som har opplevd at dette forandrer seg? har ikke utviklet med siden jeg var 13 egentlig.

TUSEN TAKK FOR ALL HJELP JEG KAN FÅ!!

Klara 30-09-11 13:38

Hm, det er vel Diane p-piller som er mest brukt for PCOS tror jeg.

Her er en veldig bra oversiktsartikkel fra Tidsskriftet, legeforeningens egen side. Det står bl.a. om p-piller:

Sitat:

P-piller er effektive for behandling av menstruasjonsforstyrrelser. En del moderne p-piller øker dessuten nivået av HDL og har en forebyggende effekt når det gjelder endometriehyperplasi, endometriecancer og ovarialcancer. Dessuten øker p-piller konsentrasjonen av serum-SHBG samtidig som de hemmer sekresjonen av androgen, noe som medfører at serumnivået av fritt testosteron synker. Dette vil igjen kunne ha positiv effekt når det gjelder hirsutisme. Imidlertid er det viktig å merke seg at p-piller av kombinasjonstypen øker insulinresistensen. Den kliniske betydningen av denne biokjemiske effekten er usikker.
Det står også nevnt noen behandlingsalternativer for bl.a. hirtuisme (økt hårvekst), men ikke noe om alopeci (hårtap).

Aner desverre ikke når det gjelder pupper. Mine har alltid vært ganske store (på vei til å bli ganske lange i stedet :lol:)

Det er det jeg kan komme på. Blir spennende å høre hva spesialisten sier!

Circe 30-09-11 23:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lelevløp (Innlegg 1219102)
Heii igjenn :-))
Som jeg skrev lengre opp har jeg fårr tilbake mensen for første gang på to år. Jeg hadde utredning for 1 oh ett halvt år siden, men fikk ikke behandling da jeg skulle til utlandet et år. Jeg er bare 20, og 166 og 55 kilo. Altså er jeg mere under enn overvektig. hadde aldrig trodd ketolyse, lavkarbo ville gi meg mensen så fort! er i ekstase. Jeg har time hos spesialist om noen uke, og lurer vldig på om dere kan hjelpe meg litt før jeg drar!!!!

Jeg tenker jeg blir satt på p-piller noe som for såvidt er greit. Men jeg lurer på :
Symptomene jeg har som jeg gjerne vil bli kvitt er håravfall, har svært tynt hår og så har jeg veldig mye hår langs kinnene. er det noen p-piller som spessiellt hjelper mot dette??
Og så har jeg ikke pupper i det hele tatt, noen som har opplevd at dette forandrer seg? har ikke utviklet med siden jeg var 13 egentlig.

TUSEN TAKK FOR ALL HJELP JEG KAN FÅ!!

Hei :)
Jeg er ny her, lest litt her, men fikk lyst til å lage bruker nå :)

Nå er det ikke sikkert at jeg har PCOS, for jeg har ikke fått diagnosen hos gynekolog ennå. Venter på time. Men jeg har mange av symptomene så det er ganske sannsynlig at jeg har PCOS. Håper nesten jeg får diagnosen så jeg kan begynne ordentlig på lavkarbo. For det har jeg ikke orket ennå, er ikke særlig glad i lavkarbo-mat. Men om det hjelper på symptomene er det jo veldig verdt det!

Jeg er som deg mer undervektig enn overvektig. Har gått på p-pillen Diane en stund. Vet ikke noe om håravfall, for jeg har tykt hår, men p-pillen har ikke hjulpet særlig på andre ting på meg hvertfall. Har fått litt mindre uren hud da, men samme hårmengde i ansikt osv, og ikke noe vekst i brystene :( Jeg er 21 år og har heller ikke utviklet bryster. Så føler veldig med deg. Men kanskje du er heldig, det er jo verdt å prøve p-piller :) Men tenk på at du kan få bivirkninger, før du evt begynner. :)

lelevløp 03-10-11 06:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Circe (Innlegg 1219840)
Hei :)

Jeg er som deg mer undervektig enn overvektig. Har gått på p-pillen Diane en stund. Vet ikke noe om håravfall, for jeg har tykt hår, men p-pillen har ikke hjulpet særlig på andre ting på meg hvertfall. Har fått litt mindre uren hud da, men samme hårmengde i ansikt osv, og ikke noe vekst i brystene :( Jeg er 21 år og har heller ikke utviklet bryster. Så føler veldig med deg. Men kanskje du er heldig, det er jo verdt å prøve p-piller :) Men tenk på at du kan få bivirkninger, før du evt begynner. :)

Hei og takk for svaar :-))
Synes det er veldig fin å høre om noen som "er veldig" lik meg!!.. Det er jo ganske få som sier ikke er overvektig, og jeg synes det er vanskelig når alle prater om at de plir friske når de går ned i vekt for det går ikke for meg..

Før jeg fikk diagnosen gikk jeg på p-piller ett år som prevansjon, men måtte slutte pg, forferdelig umørsvigninger.. Og det var da jeg ikke fikk tilbake mensen etter at jeg sluttet med de jeg fikk utredning og diagnose. Derfor er jeg litt redd for igjenn å prøve pillene igjenn.. samtidig som jeg har jo blitt endre nå, og kanskje det vil hjelpe på mot hunørsvigningene.. noen som har opplevd dette?.. prøvde flere forskjellige den gangen også.

Circe 04-10-11 14:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lelevløp (Innlegg 1221195)
Hei og takk for svaar :-))
Synes det er veldig fin å høre om noen som "er veldig" lik meg!!.. Det er jo ganske få som sier ikke er overvektig, og jeg synes det er vanskelig når alle prater om at de plir friske når de går ned i vekt for det går ikke for meg..

Før jeg fikk diagnosen gikk jeg på p-piller ett år som prevansjon, men måtte slutte pg, forferdelig umørsvigninger.. Og det var da jeg ikke fikk tilbake mensen etter at jeg sluttet med de jeg fikk utredning og diagnose. Derfor er jeg litt redd for igjenn å prøve pillene igjenn.. samtidig som jeg har jo blitt endre nå, og kanskje det vil hjelpe på mot hunørsvigningene.. noen som har opplevd dette?.. prøvde flere forskjellige den gangen også.

Ja, det er fint å ha noen å snakke med i samme situasjon :) Legene bare avfeier meg med en gang når jeg tar opp PCOS, for "jeg er jo tynn" :rolleyes: Men jeg HAR jo høyt testosteron i alle fall (det jeg har blitt fortalt fra blodprøver de har tatt). Vet ikke hvordan de andre hormonene mine er, for de har ikke sagt noe om det.
Jeg går på p-piller og får en del humørsvingninger, men jeg må jo ha prevansjon uansett så jeg holder det bare ut. Kan bli veldig sinna noen ganger. Men vet ikke om jeg bare er sånn eller om det er pga p-pillene? Tror det kan ha noe med blodsukkeret mitt å gjøre og..
Jeg har gått på Diane i to år til sammen og har gått på de ett år i strekk nå. Synes de er helt ok, de gjør ikke huden min verre i hvertfall, som andre merker har gjort. Men bortsett fra det er det ikke så mye positive effekter på meg, bortsett fra at jeg ikke blir gravid da :P

Forresten så har jeg tenkt på noe. Det burde være sånn at de som har PCOS pga gener og ikke overvekt, som "må" spise lavkarbo, burde få støtte fra NAV til kostholdet hver måned. Sånn som de med cøliaki. For lavkarbo-kosthold er ganske dyrt synes jeg, i forhold til vanlig norsk kosthold. Hvertfall når man er student :) Hva mener dere?
Sikkert vanskelig å få igjennom noe sånt da. Er ikke alle leger som tror på lavkarbo heller. Men kanskje det kan bli sånn en gang i tiden :)

Imp 09-10-11 22:03

Jeg er ikke enig i det, jeg syns ikke lavkarbo er dyrt. Nå handler vi en gang i uka. Før handlet vi omtrent hver dag, det kom ofte på mellom 300-500 kr. Nå kommer ukeshandlingen på mellom 1000-1600 kroner. Da spiser vi godt, har lørdagsgodis, kanskje en kake eller noen muffins innimellom der. Og mannen spiser høykarbo, så her er jo iregnet hans mat også. Ville antakelig blitt billigere uten søplematen hans (sjokoladepulver, ketchup, sursøt saus osv) selv om han ville spist mer lavkarbo.

Klara 10-10-11 11:35

Enig med deg, Imp, i at det ikke er så dyrt med lavkarbo. Men jeg husker det var litt dyrere i starten, både fordi jeg var mer sulten i omleggingsfasen, og fordi jeg trodde jeg måtte spise så veldig strengt. Det kommer jo an på hvilken retning man er på, men for meg på LCHF er det samme matbudsjett som før. Grønnsaker, bønner og linser er ikke dyrere enn pasta, ris og poteter, synes jeg.

Circe - I tillegg er det nok slik at alle som har PCOS har det pga gener. Selv om forskningen ikke har kommet så langt på dette feltet, ser det ikke ut til å være noe man kan spise på seg, sånn som dia2.

Klara 10-10-11 11:36

Hyggelig å se deg igjen her inne, Imp! Hvordan går det med deg? :klem:

Klara 10-10-11 15:49

Godt poeng, Cho. Jeg er nok også flinkere til å handle på tilbud nå. Hamstre gulost til halv pris, for eksempel :ja:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:19.