![]() |
Sv: Jukseloff
Mmmm... nå kan det bli skikkelig saker under rekene :sikle:
|
Dytter opp denne jeg. Jeg har både brukt orginalen( til PC-snuppa, all ære til henne!!! ) til både bløtkake og smörgåstårta. Serverte som smörgåstårta i et selskap, og sa ikke at den var uten mel, og ingen hadde smakt så god smörgåstårta før. Og det er perfekt festmat for lavkarberen:D Fantastisk sommermat om man skal invitere på noe som kan stå i kjøleskapet en stundt, og samtidig både metter og ser godt ut.
|
Sitat:
|
Sitat:
Fyll 1: 125g kremost m/urter og 1 1/2dl vispet fløte røres sammen. Vend inn ca 300g skinke ( jeg pleier å hakke den i hakkebollen til stavmikseren), 1/2-1 hakket paprika og litt revet hvit ost( prøv deg frem, jeg husker ikke helt mengden). Fyll 2: 1 1/2dl rømme el. creme fraiche og 1pk majones røres sammen. Ha i 3 hardkokte egg i biter, 1 avrent boks tunfisk og krydre med salt og pepper og gjerne litt sitron. Toppen: 125g kremost med krydder og 1 1/2dl vispet fløte. Legg på fyllene på hver sin bunn, legg på toppen og ha på toppingen. Pynt så med ønsket pynt, feks hakket isbergsalat( svenskene bruker ofte det på kanten rundt, dytt det på), påleggsskinke-ruller, paprika ringer, tomat, agurk, eggeskiver. Det er lurt å vente med å ha på pynt som kan bli slapp/vassen til like før servering. Toppen kan gjerne bugne av grønnsaker, egg osv. |
Jeg laget denne loffen i går, på fiberhusk for første gang. Og det synes jeg faktisk var mye bedre. Og jeg har brukt johannesbrødkjernemel i flere år.. Heretter blir det fiberhusk.
Men bruker dere virkelig søtt i dere som lager denne? Det høres en smule rart ut, hva er vitsen? Jeg pleier aldri å ha søtt i vanlig loff. |
Re: Sv: Jukseloff
Sitat:
|
Jeg har laget jukseloff for første gang nå i kveld. 3 egg, litt salt og 2 ts fiberhusk. Det var alt. Det ble et hyggelig bekjentskap som garantert vil inntreffe fra tid til annen i tiden fremover!
Jeg ønsket meg reker og majones og savnet loffen. Dette ble en veldig god erstatning! Jeg er lykkelig! :love: |
Legger denne opp igjen , er vel endel nye her nå :) dette blir lunsjen min i dag :D
|
Genialt til snitter og smörgåstårta. Og folk som ikke spiser lavkarbo har satt pris på disse også!
|
Mulig jeg har gjort noe feil, men syns ikke dette ble særlig loffete :o
Men! Godt var det, og dette blir nå min nye måte å få i meg egg på! Innmari lei hardkokte egg og omelett. Forresten, jeg hadde skikkelig trøbbel med å stivpiske hvittene, før jeg hadde oppi omtrent tre ganger så mye salt (røra ble ikke spesielt salt uansett). Men er det meninga at det skal ha en litt sånn kremaktig utseende, eller skal det bli ennå stivere, typ ikke falle ut når man snur bollen på hodet? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Interessant :) kan denne fryses?
|
Sitat:
|
I dag blir det disse, lenge siden sist.
|
Sitat:
|
Jeg har nettopp failet litt! Jeg er litt syk og litt sulten så ville prøve å lage dette siden det er raskt og enkelt. Det fantes bare fibrex i butikken, og etter litt søking da jeg kom hjem fant jeg jo ut at det ikke er det samme sak. Men jeg fant ut at jeg måtte prøve for det!
"Loffen" jeg sitter igjen med her nå smaker rett og slett tørrfisk! ^^ |
Absolutt verd å prøve. Nå har jeg spist loffskiver og i kveld skal det bli pizza, det er lenge siden sist jeg prøvde det ;)
|
Fungerte helt greit som pizzabunn. Jeg hadde oppi litt revet ost og halvstekte den før jeg hadde på fyll og stekte ferdig. Min kjære sa at det smakte deilig. :p
|
Da har jeg testa denne! Helt ok! :) Ikke akkurat så veldig loff-aktig, men det gjør ikke noe, jeg er ikke så glad i loff. Men blir den ikke litt vel soggy for pizza?
Jeg brukte forresten xanthan gum. Kanskje jeg heller burde teste fiberhusk? Den har jo helt andre egenskaper, men denne er så billig å lage, at det er verdt å prøve. (Mulig noen har skrevet om det, men det er over elleve sider å gå gjennom. :p) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg tror det meste av lavkarbo brøderstatninger er godt etter lengre tids avholdenhet fra brød... :D DVS at det tar lang tid å venne seg av den tilvente smaken og i det hele tatt vurdere nye ting med åpent sinn.
|
Nå har jeg aldri likt brød noe særlig, synes f.eks. steinaldertype brød er mye bedre enn vanlig brød, men italiensk pizza med tynn tynn sprø bunn var jeg litt svak for. Lagde heller ikke denne primært for å vurdere det som pizzabunn, men av nysgjerrighet. Minner litt om polarlappene som var populære en stund. Har spist dem med pålegg, som nettopp lapper/brød.
Og definitivt bedre med fiberhusk! Strødde også over sesamfrø, det var ålreit! :) |
Jeg har forresten bare stekt dem i en 24 cm silikonkakeform, med greit resultat. Men funker det å steke dem på brett, med bakepapir, liksom som lapper? Kan liksom tenke meg at de blir enda litt tørrere da også, ettersom silikonet holder på fukt. (Sorry om det har blitt spurt om før, men igjen ... elleve sider ... :cool:)
|
Jeg bare smører hele røra utover bakepapir og deler opp i ruter etter steking. Steker kun i rund form om jeg skal lage smørgåsgårta.
|
samme her.
|
Aha. Takker! :)
Smörgåstårta er det lenge siden jeg har spist! Stor klassiker i alle familieselskaper i hin tid. Brødet er jo strengt tatt bare en "formalitet", så det burde jeg jo teste en gang. :) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:53. |