Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Desember/januarstarter-tråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=38996)

aragorn 08-01-11 16:21

Sv: Desember/januarstarter-tråden!

Hei alle

Jeg har lest en god del om man kan/skal få en vond smak i munnen, og jeg forstår jo fra dere at dere får det.

Jeg har ingen smak i munnen, og har heller ikke fått påpakning fra fruen om at det var noe galt med ånden min. Er det slik at man skal ha en slik ånde, eller er det bare noen som får det?

Jeg er i ketose, så langt jeg vet, stixa sa iallefall det både torsdag og fredagskveld.

Beurre 08-01-11 17:50

Bollemor, hva slags latte med karamell er det du drikker? Ble nysgjerrig - er så glad i karamell:sikle:

Får i meg altfor mye kunstig søtstoff selv: Fun light, lightbrus og suketter i kaffen (tør ikke skrive hvor mange):rodme: Kaffe med fløte blir ikke samme nytelsen for meg hvis den ikke er søt.

"Alle" sier jo at søtsuget forsvinner etter en stund hvis man kutter søtt, men jeg fatter liksom ikke at det kan gjelde meg:rolleyes: Har ikke turt å prøve - er redd for å bli så frustrert og gal at jeg sprekker totalt og ødelegger hele kuren.

Er det flere som vil fortelle litt om hvordan de har det når det gjelder søtsug? Kanskje noen vil prøve å kutte eller trappe ned sammen med meg etter hvert? Men først må jeg prøve den karamellatten;)

ikea 08-01-11 18:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Beurre (Innlegg 996168)
Er det flere som vil fortelle litt om hvordan de har det når det gjelder søtsug? Kanskje noen vil prøve å kutte eller trappe ned sammen med meg etter hvert? Men først må jeg prøve den karamellatten;)

Hei! Jeg drakk mye cola før, veldig mye! Jeg har kjøpt Pepsi Max, og digger det! Jeg drikker maks 1/2 l om dagen, begrenser meg til det ellers kunne jeg bare drukket og drukket. Kjente i dag at søtsuget var ganske så stort, og det er jo tross alt lørdag, så jeg kjøpte meg en sånn atkins melkesjokolade med crisp. 1, 4 g karbo var det i den sjokoladen tror jeg (muligens jeg husker feil, men det var ikke over 2 g hvertfall). Den smakte akkurat som Crispo. Så nå er søtsuget borte. Jeg fatter ikke det der med fett jeg heller, spiser jeg mer fett nå så kommer det ut av øra:p

ikea 08-01-11 18:13

Idag ble jeg virkelig satt på prøve! Å herregud. Den første prøvelsen:Var på jobb, hadde tatt med meg 2 proteinbrødskiver til frokost, men så glemte jeg omeletten til lunsj!!! Til middag der i dag var det risgrøt, satt flere ganger og tenkte; herregud, et par skjeer gjør jo ikke noe. JO DET GJØR DET FAKTISK! Reiste meg opp, gikk på vaktrommet og tok en goood slurk vann, jeg spiste ikke noe grøt:D Prøvelse 2: Sambo og jeg skulle ta noe kjapp mat, dro innom kebabsjappe, han bestilte kebabtallerken med masse pomfri, den duften seig seg inn i nesa. Så var det min tur da, "Hva skal det være"? - Jeg tar en kebabsalat jeg, UTEN noe rømme og saus.

Føler jeg skryter veldig nå, men er ikke det jeg prøver på, er bare stolt av meg selv:)

I kveld blir det hjemmelaget pizza med samboer, vanlig deig, ikke for meg da så klart. Jeg bare spiser fyllet jeg:) Hva blir det til middag for dere på denne lørdagskvelden?

TrillTrall 08-01-11 18:15

Sitat:

Jeg er egentlig en søtsnasker av dimensjoner! Men det er faktisk sant at man mister søtsuget om man ikke spiser sukker eller stivels i noen særlig grad. :) Jeg drikker en del te med suketter i løpet av dagen da, 1 sukett i et vanlig krus, 2 i den digre termokoppen min (4,5 dl!). I kveld har jeg tenkt å unne meg litt sjokoladekrem med sukrin. :)

TrillTrall 08-01-11 18:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ikea (Innlegg 996188)
I kveld blir det hjemmelaget pizza med samboer, vanlig deig, ikke for meg da så klart. Jeg bare spiser fyllet jeg:) Hva blir det til middag for dere på denne lørdagskvelden?

I dag ble det to osteburgere (ferdig kjøpte fra frysedisken, burgere med ost inni) med broccolimos (m/smør og krydder) og 7-8 rosenkål delt i biter og stekt i masse smør med krydder. :sikle:

Venus Willendorf 08-01-11 18:33

Er så redd for slike ferdigprodukter med kjøtt jeg, som karbonader, burgere osv, de kan jo være tilsatt så mye rart. Er det noe dere vet om som er trygt å spise?

Beurre 08-01-11 18:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ikea (Innlegg 996182)
Kjente i dag at søtsuget var ganske så stort, og det er jo tross alt lørdag, så jeg kjøpte meg en sånn atkins melkesjokolade med crisp. 1, 4 g karbo var det i den sjokoladen tror jeg (muligens jeg husker feil, men det var ikke over 2 g hvertfall). Den smakte akkurat som Crispo. Så nå er søtsuget borte.

Å ja, den er kjempegod:) Bare synd at det er så få steder de har den.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ikea (Innlegg 996188)
Føler jeg skryter veldig nå, men er ikke det jeg prøver på, er bare stolt av meg selv:)

Du har god grunn til å være stolt! Her inne er det vel lov å skryte - synes det er motiverende å lese, jeg:)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 996189)
Jeg er egentlig en søtsnasker av dimensjoner! Men det er faktisk sant at man mister søtsuget om man ikke spiser sukker eller stivels i noen særlig grad. :) Jeg drikker en del te med suketter i løpet av dagen da, 1 sukett i et vanlig krus, 2 i den digre termokoppen min (4,5 dl!). I kveld har jeg tenkt å unne meg litt sjokoladekrem med sukrin. :)

Bare 1 eller 2 suketter? Da er du jo kjempeflink! Du kan kanskje tenke deg hvilket nivå jeg ligger på:o

TrillTrall 08-01-11 19:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Beurre (Innlegg 996209)
Bare 1 eller 2 suketter? Da er du jo kjempeflink! Du kan kanskje tenke deg hvilket nivå jeg ligger på:o

Tidligere brukte jeg 2 suketter i et krus, men nå synes jeg det blir alt for søtt. :) Så det har helt klart hjulpet mot søtsuget å kutte ut sukker og stivelse! Mener jeg hørte om en her inne som brukte 5 (!) suketter i en kopp - det hadde ikke vært drikkelig for meg, verken tidligere eller nå! :eek:

Carisma 08-01-11 19:36

Nå vet jeg at jeg stort sett bare kommer med kjipe innlegg her inne, men: Husk at en livsstilsomlegging i stor grad også handler om å spise RENERE. Å bruke en masse produkter/drikke med kunstig søtning passer ikke helt inn med det. :o
En annen side av det er at alle disse kjemikaliene skal renses i kroppen, noe som tar masse ressurser som kroppen kunne brukt til å renske ut gammel dritt og brenne fett. Selvfølgelig er det deres valg, men gjør det i det minste til et bevisst valg, ikke et valg fordi dere er redd for å utfordre dere selv!
Om man velger å spise masse søtt fordi man er redd for å sprekke uten sier vel også det litt om at man må jobbe med hodet. Dessuten NOK fett og vann hindrer søtsug, søtstoffer øker suget! :ja:

hope10 08-01-11 19:51

Jeg har mistet matlysten jeg, er det også noe som er vanlig? Jeg blir bare ikke sulten når jeg skal...Men etter en stund så føler jeg at jeg må lage til noe siden de andre skal ha mat, å spiser litt...

Noen andre som har det sånn? jeg er redd jeg spiser for lite fett siden det ser ut som om dere er så flinke til det.. jeg har bare fløte hellt over retten jeg, eller seterrømme til,det siste likte jeg så lite at det var såvidt jeg fikk i meg noe av det :/..gjør det noe,må det flyte i fett omtrent, for å virke skikkelig?

nisse 08-01-11 19:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bollemor (Innlegg 996038)
Flink og flink :p vet ikke om det er så mye bedre å blir litt hekta på kaffa latte med KARAMEL enn et glass pesi max eller 2????
Er jo søtstoff det oxo..

bedre og bedre. bare det at du klarte å slutte er helt topp! :D

nisse 08-01-11 20:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mamz (Innlegg 996097)
Så herlig :heia:

takk. skal gå denne gangen. må ned mye mere en på tickeren men det er som delmål. fant ut at jeg skal slanke meg for meg og meg bare. hadde altid rare grunner. leke med barna, gubben.... men nå er det klart. jeg skal ned. gikk ned 8 kg på en måned i fjor men husker ikke hvorfor jeg slutta. skulle bare ta en pause på par dager som ble til 10 måner og 17 kg pluss. spiste masse potetgull og sjokolade hver dag. klarer ikke forstå det men nå er det meg som har kontroll over kroppen min og hodet mitt. og det er jeg som bestemmer hva jeg putter i munnen min. det finnes ingen som kan stoppe meg. vi har masse godt hjemme men det gjør ikke noe. men kjøpte atkins sjokolade. greit å ha i huset. just in case :ja: lykke til alle sammen og ikke gi opp. :goodluck::heia:

Midnight Choir 08-01-11 20:25

Ostechips og sånt

Åh...nå ble jeg satt på en aldri så liten prøve. Mannen min hadde handlet smågodt til ungene, og jeg har alltid ELSKET smågodt...:( Og på et brøkdels sekund kjente jeg at jeg MÅ ha, jeg også. Men nei, nei, nei, av alle ting hadde jeg akkurat laget et brett med ostechips, og da var det bare å hive innpå et par slike, så ga hungeren etter godteri seg. Takk og lov!

Ostechips:
Revet/"pulverisert ost"(jeg bruker en parmesanblanding som kjøpes i små poster i ostehylla på vanlige matbutikker), litt krydder (jeg veksler mellom tørkede og friske urter, f.eks oregano, basilikum, rosmarin etc), legg blandingen på en stekeplate med bakepapir med spiseskje (små "topper" over hele platen". Stekes midt i ovnen på 180 grader i 6-8 minutter.

Delicious!!

Bollemor 08-01-11 20:30

Sitat:

Bollemor, hva slags latte med karamell er det du drikker? Ble nysgjerrig - er så glad i karamell:sikle:

Får i meg altfor mye kunstig søtstoff selv: Fun light, lightbrus og suketter i kaffen (tør ikke skrive hvor mange):rodme: Kaffe med fløte blir ikke samme nytelsen for meg hvis den ikke er søt.

"Alle" sier jo at søtsuget forsvinner etter en stund hvis man kutter søtt, men jeg fatter liksom ikke at det kan gjelde meg:rolleyes: Har ikke turt å prøve - er redd for å bli så frustrert og gal at jeg sprekker totalt og ødelegger hele kuren.

Jeg drikker vanlig kaffe med fløte, og så har jeg bestil fra utlandet en stor dunk med karamelsaus uten karbo (skummel t magen i store dosa:p)
Den er bare HIMMELSK!!! og veldig søt!

Hører alle sier det som du sier ja, om at det vil forsvinne.. og jeg merker jeg blir mer gal etter noe søt nå som jeg har sagt at det FY. Så skjønner den at du er redd for å sprekke !!

mamz 08-01-11 21:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Benedictee (Innlegg 995906)
Var selv uten pepsi max fra mandag til onsdag, men fant ut at vann er så ufattelig kjedelig. Jeg har behov for noe smak i livet. Så, et glass vann gir meg en bonus på et glass pepsi max :)

Så smart, det skal jammen jeg også gjøre :D drikker alt for mye pepsi max:rolleyes:

Venus Willendorf 08-01-11 23:04

Jeg har blitt så utrolig tørst, er det en ketose-greie?

AKR 08-01-11 23:32

Har en følelse av jeg har er kommet i ketose igjen etter de teite utskeielsene i begynnelsen av uka.. Kanskje jeg ska stixe nå?? :) Blir så skuffet hvis jeg ikke er i ketose enda... Men tror ikke jeg klarer å vente til i morgen kveld ;)

AKR 08-01-11 23:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Venus Willendorf (Innlegg 996365)
Jeg har blitt så utrolig tørst, er det en ketose-greie?

Jeg er også veldig tørst, har vært det i hele dag. Jeg håper det har noe med ketosen å gjøre. Syns jeg husker å ha hatt det slik tidligere også når jeg har vært i ketose.

Beurre 08-01-11 23:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 996251)
Nå vet jeg at jeg stort sett bare kommer med kjipe innlegg her inne, men: Husk at en livsstilsomlegging i stor grad også handler om å spise RENERE. Å bruke en masse produkter/drikke med kunstig søtning passer ikke helt inn med det. :o
En annen side av det er at alle disse kjemikaliene skal renses i kroppen, noe som tar masse ressurser som kroppen kunne brukt til å renske ut gammel dritt og brenne fett. Selvfølgelig er det deres valg, men gjør det i det minste til et bevisst valg, ikke et valg fordi dere er redd for å utfordre dere selv!
Om man velger å spise masse søtt fordi man er redd for å sprekke uten sier vel også det litt om at man må jobbe med hodet. Dessuten NOK fett og vann hindrer søtsug, søtstoffer øker suget! :ja:

Bare vær ”kjip”, du;) Vi trenger litt konstruktiv kritikk slik at f.eks. de ufornuftige hjertesukkene mine ikke blir stående som en slags ”sannhet” her inne. Det er helt klart mye grums oppi hodet mitt som jeg bør jobbe med:o Jeg skrev innlegget fordi jeg innerst inne ønsker å få til en forandring. Er bare usikker på om det er totalkutt eller nedtrapping jeg bør satse på? Er det individuelt hva som funker best? Da jeg sluttet å røyke var det totalkutt som gjaldt, men vet ikke om dette kan sammenlignes.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bollemor (Innlegg 996293)
Jeg drikker vanlig kaffe med fløte, og så har jeg bestil fra utlandet en stor dunk med karamelsaus uten karbo (skummel t magen i store dosa:p)
Den er bare HIMMELSK!!! og veldig søt!

Hører alle sier det som du sier ja, om at det vil forsvinne.. og jeg merker jeg blir mer gal etter noe søt nå som jeg har sagt at det FY. Så skjønner den at du er redd for å sprekke !!

Takk for forståelsen:) Men håper jeg klarer å endre på den innstillingen.

Tror jeg skrinlegger latteprosjektet siden den karamellsausen ikke var så lett tilgjengelig – sikkert like greit;)

Happy83 09-01-11 00:16

Henger meg på denne tråden her.
Begynte med keto på mandag og det går overraskende bra med motivasjonen. får med sambo fra mandag da. det skal bli godt. men sliter med inntak av pepsi max foreløpig...
spiser masse isbergsalat og agurk til alt og elsker det. og toro bernaise saus til rent kjøtt. (bruker fløte i saus da) lagde noen kjempe gode snacks muffins i går (6 egg,2 stekte kyllingpølser og masse ost i muffinsformer på 20min. i 160g varmluftsovn. de ble RÅ gode. anbefales.
morro å lese om alle,stå på.
har gått ned 1,8kg på 6dager. jippi.

Carisma 09-01-11 00:19

En annen ting som slår meg, siden de fleste av oss sliter med å kutte ut pepsi max'en (jada, jeg har vært der jeg også, så jeg vet godt hva jeg snakker om). Er ikke det et tegn på at det er ting i den som ikke er helt bra for oss?

Kaija 09-01-11 01:27

Hei, jeg er ny på forumet, og vil gjerne være med her. Fint å ha noen som kjører omtrent samme opplegget. Startet på mandag, og etter en tøff uke, med mye hodepine og fysj, har jeg og kroppen hatt det finfint nå i helga. Ketose er ikke dumt, nei. Mye bedre og jevnere humør, og veldig varme tær. :knegg: Kroppen kjennes lettere også. Jeg veide meg ikke før start, men vekta i dag viste før jul-vekt, og det føles ikke SÅ nødvendig å ha på seg panserholdinnstrømpisene døgnet rundt, så da regner jeg med at ting fungerer som de skal. Denne uka har jeg bare rukket/orket å trene pilates en gang, men neste uke blir det litt spinning, og kanskje aqua og pilates. Fint å komme inn i gode treningsrutiner også.

Synes det er vanskelig å få full oversikt over hva jeg kan og ikke kan spise, og kjører veldig safe, med ikke så veldig spennende mat foreløpig. Regner med å kunne utvide menylisten min etter hvert som jeg blir sikrere i dette.

Eh, ja Pepsi Maxen står på skal kutte ut etter hvert-lista mi også. Akkurat det er det litt vanskelig å innstille seg på, men ...

Venus Willendorf 09-01-11 02:59

Velkommen, Kaija :)

Blupp 09-01-11 07:39

Bare 0,5 kg ned siste uke, men 0,5% ned i fett :)
Satse friskt på mange skritt og 3 treninger i neste uke også ... Vil ha fettprosenten min under 30 ...

skravlelinda 09-01-11 08:14

Jeg har på en uke gått ned 2.5 kg, og 5 cm rundt magen :eek: :eek: :eek:

Måtte jo ha vært oppblåst som en ballong etter jula.... Uansett, så sier dette meg at lowcarb er noe jeg vil fortsette med for alltid :)

skravlelinda 09-01-11 08:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Happy83 (Innlegg 996419)
Henger meg på denne tråden her.
Begynte med keto på mandag og det går overraskende bra med motivasjonen. får med sambo fra mandag da. det skal bli godt. men sliter med inntak av pepsi max foreløpig...
spiser masse isbergsalat og agurk til alt og elsker det. og toro bernaise saus til rent kjøtt. (bruker fløte i saus da) lagde noen kjempe gode snacks muffins i går (6 egg,2 stekte kyllingpølser og masse ost i muffinsformer på 20min. i 160g varmluftsovn. de ble RÅ gode. anbefales.
morro å lese om alle,stå på.
har gått ned 1,8kg på 6dager. jippi.

Du må prøve brokkolimos til middag, det er rett og slett vanvittig godt!!! Ungene sitter bare å roper "mere, mere" :rolleyes:

Vi koker to små blomkål i 7 min, siler av vannet, hiver en stor klatt
meierismør opp i, 5 skiver ost, ei skje seterrømme og salt og pepper - bruk stavmikseren opp i panna -vips finished!!! Enjoy :)

Kaija 09-01-11 11:44

Dette er visst litt vanskelig å skjønne for mannen min. Han skulle handle i går. -Hæ, skal du ha baconchips??? Og litt etterpå: -Ja, du skrev seterrømme, og ikke den andre, så jeg kjøpte det, meeeen... Og så skulle han være snill, tenke på hun der som skulle ned i vekt og slikt, og kom hjem med en svær ananas. :D

inger synnøve 09-01-11 11:46

idag var det veie dag
jeg 78.3 ned til 76,7
min kjære 97 ned 93

:):):):):)

langaard 09-01-11 12:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kaija (Innlegg 996522)
Dette er visst litt vanskelig å skjønne for mannen min. Han skulle handle i går. -Hæ, skal du ha baconchips??? Og litt etterpå: -Ja, du skrev seterrømme, og ikke den andre, så jeg kjøpte det, meeeen... Og så skulle han være snill, tenke på hun der som skulle ned i vekt og slikt, og kom hjem med en svær ananas. :D

Ha ha, ja de mannfolka.....:lol::lol:

Venus Willendorf 09-01-11 12:42

Ned 2,8 kg siden fredag :D

Men det er det beryktede store vannfallet man får i begynnelsen, samt at jeg var på en slik vekt-topp på fredag. En slik som faller litt etter en dag eller to uansett, selv om man ikke begynner på ketolyse den dagen. Så regner med det roer seg fra nå av.

Jeg husker nedgangen var jevn og daglig sist gang, men husker ikke hvor mye det var daglig. Hvor mye går dere ned per dag, sånn ca?

Venus Willendorf 09-01-11 12:46

Den blomkålmosen hørtes interessant ut, Skravlelinda. Den må jeg prøve!

Og Kaija, så gøy :D Jeg er beredt på å gjøre shoppingen selv fremover, ellers kommer nok typen hjem med pizza og slikt

Bollemor 09-01-11 12:49

søkki!! så flink dere er :D Skal veie meg i morgen jeg =)

mamz 09-01-11 13:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av inger synnøve (Innlegg 996523)
idag var det veie dag
jeg 78.3 ned til 76,7
min kjære 97 ned 93

:):):):):)

wow, her går det unna :heia: så flinke dere er :):)

Happy83 09-01-11 14:23

Morro med masse tips og takk for brokkolimos,dette skal prøves.
mett etter en god egg og bacon frokost.
stå på folkens.. morro med alle som går ned,vitner om flinke folk. :)

mamz 09-01-11 15:59

Syns dere er kjempeflinke hele gjengen, stå på dere :heia:

Midnight Choir 09-01-11 15:59

Nå begynner jeg virkelig å bli bekymret her...!

Jeg startet mandag 3.januar og var raskt i ketose. Jeg har vektnedgang, hodepine "ketodeånde", svettetokter, føler meg god og mett, mye mer våken og opplagt, og alt skule tilsi at jeg er på god vei. MEN: igår hadde jeg ikke utslag på stix´n, og jeg har for nysgjerrighetens skyld testet stix på ulike tidspunkter ila dagene som har gått, rett og slett for å gjøre meg kjent med nr det gir utslag og ikke. Men igårkveld var det ingen utslag, og nå har jeg forsøkt flere ganger og ingenting skjer. Jeg fatter ikke hvordan jeg skal ha fått i meg for mye karbs, for jeg har sjekket varedeklarasjoner opp og ned i mente, og jeg har økt veldig fettinntaket.

Sognemorr, kyllingklubber med skinn, bacon, egg, meierismør, creme fraiche, fet fisk, maaaaaaasse vann, lite kaffe og isåfall mye fløte i, NULL Pepsi Max,brokkoli, blomkål, tomater, salater, fetaost med lake, de feteste oster, oliven og akkurat nå; baconsvor. Og likevel; ut av ketose. :(

Jeg drikker som nevnt utrolig mye vann (halvlitersglass før, mellom og under alle måltider, så jeg har hatt svake utslag (men rosa, ikke beige - før nå). Jeg har gått ned fra 73,5-69,1 kg siden mandag, så noe er da definitivt på gang, men hva gjør jeg galt...? Nå stikker jeg ut på en joggetur, så håper jeg testen i kveld sier noe annet, men.... Hvis jeg skal ha et så vanvittig fettholdig kosthold, så er jeg nødt til å være i ketose, ellers kommer motivasjonen til å gå til bunns som et blylodd...

beklager denne sutringen. Skal se an hva som skjer. Begynte dessuten å lure på om stix ´ene er ødelagt, for vi har det fryktelig varmt hjemme og boksen står i stua der det definitivt er varmest, men det er vel å tro på julenissen....

inger synnøve 09-01-11 16:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mamz (Innlegg 996591)
wow, her går det unna :heia: så flinke dere er :):)

tusen takk :) det er gøy når nåla går nedover. det går litt trekt med meg men det forstår jeg,jeg har slanket meg 20kg tidligere,men har gått opp 5 så d er de som jeg vil ha av igjen og de sitter godt kan man si he he he:)

Venus Willendorf 09-01-11 16:51

Lykke til med neste stix, Midnight Choir :)
Hørtes merkelig ut det der ja

Midnight Choir 09-01-11 16:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Venus Willendorf (Innlegg 996716)
Lykke til med neste stix, Midnight Choir :)
Hørtes merkelig ut det der ja

Tusen takk! :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:51.