Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Nannahs supergode knekkebrød! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30214)

fiffi 13-06-10 17:35

Sv: Nannahs supergode knekkebrød!

Jeg har bakt disse for første gang i dag, de var supre! Mannen har spist så mange at jeg er redd han "gjør" i buksa hehe..

Det blir nok fast takst å bake disse:D

Tusen takk for super oppskrift!:)

Cec1973 13-06-10 22:08

Oj, jeg syntes knekkebødene så mildt sagt ikke gode ut. Der tok jeg feil gitt! Laget en prosjon nå i kveld og har spist ørlitegranne. Hadde dog litt problemer med å dele knekkebrødet, men pytt sann, det smaker det samme uansett...:-D Prøv å ha på Synnøve Findens smør med maldonsalt. SINNSYKT godt! Takk for tips! (Da gjenstår det å se om magen er like fornøyd...:-))

Cec xxx.

MAR 14-06-10 14:24

Hei! Skal lage disse i dag tenkte jeg, men lurer på en sak..

Jeg liker ikke sesamfrø og kan ikke spise solsikkefrø. Er veeldig glad i linfrø.. Mon tro om det funker å bytte ut både solsikkefrø og sesamfrø med linfrø? Evt erstatte noe av solsikkefrøene med gresskarkjerner?

Cec1973 14-06-10 14:58

Jeg kuttet forresten ut linfrøene, med det resultat at det antageligvis ble litt for mye væske så knekkebrødene var helt myke i morges! Vel, de smakte fortsatt godt! :-) får ta litt mindre vann neste gang! :-)

cec xxx.

Lillemy71 14-06-10 15:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cec1973 (Innlegg 890884)
Jeg kuttet forresten ut linfrøene, med det resultat at det antageligvis ble litt for mye væske så knekkebrødene var helt myke i morges! Vel, de smakte fortsatt godt! :-) får ta litt mindre vann neste gang! :-)

cec xxx.

Er bare å hive de inn i ovnen på ei rist og tørke de ei stund til. De bør heller ikke ligge i en helt tett plasboks, men gjerne i en sånn kakeboks i metall eller ha lokket litt åpent.

Steike/tørketiden vil variere etter hvilken ovn du har men jeg steiker de til e er helt harde og nesten litt svidd-da blir det popcorn smak i de og du kjenner ikke at det er frø/kli i. Ellers bruker jeg ikke søtt i (synes det er helt unødvendig) og en god del mer fiberhusk.

Et tips som gjør det enklere å dele knekkebrødene er å dele på nytt med et pizzahjul når de begynner å stivne men før de blir helt harde, da er de ganske greie å få delt opp.

Grovsnus 17-06-10 22:35

Brukte oppskrifta di, men tilsatte gresskarkjerner. Gresskar og solsikkekjerner kjørte jeg i "Foodprofessoren" da trengte oppskrifta mere vann, men fikk god smak, og det er lettere å nyttigjøre seg alt det gode inni frøene :-)
Mvh Grovsnus
(Takk for den oppskrifta Nannah)

Tiki 18-06-10 23:10

Disse skal jeg bake i helga. Tror jeg har alt jeg trenger. Har spist lite brød / knekkebrøderstatninger. Men er nå på jakt etter ting jeg kan ha med på ferier i sommer, som er lettvindt og greit. Bruker mye ostechips til vanlig, men mest praktisk med micro det da.

MAR 19-06-10 00:29

Selv kjøpte jeg en pakke revet jarlsberg (0g karber) og tilsatte i oppskriften, ble bare SÅ godt! Flere knekkebrød og kjempegod og spennende smak - herlig! Bare et lite forslag :)

Sisteinnsats 20-06-10 20:09

Nå har jeg også fått laget disse, og gjorde meg følgende erfaringer:

1. Husk å skjære opp før man steker..:p
Glemte det, jeg..

2. Brett nr 2 (hvis man steker ett og ett) krever litt kortere steketid.
Det gjorde ihvertfall det hos meg. Det andre brettet ble litt i overkant godt stekt.

3. De var kjempegode, og hele familien digget dem! :D

Lillemy71 21-06-10 07:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marteamanda (Innlegg 893234)
Selv kjøpte jeg en pakke revet jarlsberg (0g karber) og tilsatte i oppskriften, ble bare SÅ godt! Flere knekkebrød og kjempegod og spennende smak - herlig! Bare et lite forslag :)

Oh yes - oste knekkis er kjempegodt :D

Tiki 21-06-10 18:27

Disse var supergodet. Byttet ut gr. sosikkekjerner med gresskarkjerner, og strødde noen sesamfrø på toppen. Disse blir med på ferie i sommer gantert.

Gelica 05-07-10 12:03

I oppskriften står det litt søtt.
Hva og hvor mye brukes da? (er helt ny her)
Hvor mange kh er det i disse?

Gleder meg til å prøve :-)

Kitt 05-07-10 12:15

Litt søtt er vel en teskje eller så. Splenda, sukrin, Hermesetas, natreen, mye søtstoff å velge i! Alle finner som regel "sin" greie! Jeg kjøper Hermesetas i Sverige og er svært fornøyd med det!:D

Det står i oppskriften at det er ca 1 karb pr knekkebrød om du får 32 stk!;)

Gelica 05-07-10 17:33

Trenger litt hjelp her.
Jeg har nå kjøpt alle ingrediensene, MEN fikk ikke tak i fiberhusk.
Kan jeg lage knekkebrødene uten dette, eller må jeg vente til jeg får tak i det?
Må jeg på helsekostbutikken for å få tak i dette?

Håper jeg kan lage dette i kveld uten fiberhusk, men bare om det smaker like godt uten:-)

Kitt 05-07-10 17:44

Er nok viktig å ha Fiberhusk som fungerer som bindemiddel.
De har det på ICA og Meny, vet jeg, ellers blir det nok helsekost- butikker, ja!

Gelica 05-07-10 18:55

Tusen takk for raskt svar.
Da blir det ikke knekkebrød før i morgen.
Jeg ELSKER knekkebrød og er veldig spent på resultatet:-)

Fikk svar på at det er ca 1 kh per knekkebrød, så da kan man spise noen i løpet av en dag med masse pålegg på :-)
Gleder meg !!

Lillemy71 05-07-10 19:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gelica (Innlegg 899344)

Fikk svar på at det er ca 1 kh per knekkebrød, så da kan man spise noen i løpet av en dag med masse pålegg på :-)
Gleder meg !!

Husk bare at brøderstatninger (også knekkebrød) kan virke som partystopper for mange.

Carisma 05-07-10 22:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gelica (Innlegg 899344)

Du kan jo lage microknekkebrødet du finner oppskrift på i forumet så lenge. Trenger bare linfrø og vann.

Rin 06-07-10 08:03

Alle elsker disse knekkebrødene. Jeg er på besøk hos familie og lagde et par brett med disse, de var borte vekk etter knapt to dager. :eek::p

Gelica 06-07-10 21:49

Da fikk jeg endelig tak i fiberhusk og knekkebrødene står nå i ovnen :-)
MEN hvordan skal de oppbevares?
Ser plast frarådes og at man burde ha en type blikkboks, noe jeg ikke har.
Hjelp?

Karbosara 06-07-10 23:10

Jeg har mine i en knekkebrødboks i skuffen. Den er av plast.
Er de sprø nok, går det bra.

Gelica 06-07-10 23:13

Ok, takker for raskt svar :-)

Carisma 07-07-10 00:29

Jeg bruke de tyne plastboksene fra Ikea med blått lokk. Går fint det. Eller så kan du bare droppe lokket.

Lillemy71 07-07-10 07:41

Jeg har en julekakeboks i metal og en gammel konfekteske i metall som jeg bruker. Ellers har jeg brukt plastboks og hatt de i da jeg skulle på tur og de ble ikke seige.

Ina64 07-07-10 14:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av slektskap (Innlegg 863296)
Testet for første gang i dag tidlig - og ble ganske fornøyd!

MEN, det var jo noe dritt å få det utover papiret - noen gode tips?

Og MÅ det være så mye fiberhusk i? Er vel det som gjør at det henger sammen på et vis, men utenom JBK som er nevnt over her, finnes det andre alternativer?

Jeg bakte disse i dag, og da brukte jeg en kjevle som jeg fuktet godt med vann først. Det fungerte veldig greit. :)

Gelica 07-07-10 17:37

Nam, nam og atter nam.
Disse var kjempegode :-)
Spiser nå knekkebrødene med smør og camenbert hmmmmmmmmm :-)

Imse 08-07-10 11:53

Vil bare si at det funker helt utmerket å bruke et par egg i stedenfor fiberhusk. Svigermor hadde ikke igjen fiberhusk og tok egg, og siden prøvde jeg det også, og det funker, og det smaker enda bedre( om det er mulig;) )..

mumlen 15-07-10 20:33

Hva er fiberhusk?

Kitt 15-07-10 20:58

JBKM og fiberhusk er binde-/fortykningsmiddel vi bruker i feks pannekaker og vafler, brød og sauser fordi vi ikke skal bruke mel!;)

Fofa 17-07-10 03:02

Disse skal jeg prøve å lage på søndag.. Lurer bare på én ting; hvor store skjærer dere dem? Ca knekkebrødstørrelse? Eller mer som kjeks? Dere som får 32 stk, tenker jeg... :)

mumlen 17-07-10 14:04

Jeg prøvde meg på denne oppskriften i går, men de ble mislykka:( Alt hang fast i bakepapiret. De var veldig gode på smak, men bakepapiret smakte ikke så godt;) Hva har jeg gjort feil??

Lillemy71 17-07-10 17:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fofa (Innlegg 903229)
Disse skal jeg prøve å lage på søndag.. Lurer bare på én ting; hvor store skjærer dere dem? Ca knekkebrødstørrelse? Eller mer som kjeks? Dere som får 32 stk, tenker jeg... :)

Er nå vel bare å ta pizzahjulet og dele i 4x4 urter på hvert brett så får du 32 stykk. Enkelt og greit :D

Lillemy71 17-07-10 17:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mumlen (Innlegg 903309)
Jeg prøvde meg på denne oppskriften i går, men de ble mislykka:( Alt hang fast i bakepapiret. De var veldig gode på smak, men bakepapiret smakte ikke så godt;) Hva har jeg gjort feil??

Jeg tror ikke det står noen plass og om andre gjør det, men jeg smører alltid bakepapiret. Dvs jeg har en slik oljespray for baking som jeg bruker og sprayer masse på papiret, ellers blir det ekstra fiber i knekkebrødet :D I tillegg tar jeg papiret bort mens det ennå er varmt.

Jeg har gjort denne tabben et par ganger, men jeg kasta ikke knekkebrødene men lot de ligge i en boks noen dager og etter en stund fikk jeg papiret av ganske greit - for det meste :rolleyes:

Fofa 18-07-10 21:16

Har aldri i mitt liv laget knekkebrød...men nå har jeg akkurat tatt første brettet ut av ovnen.. Kanskje et dumt spørsmål, men; er det meningen at knekkebrødene skal være sprø når de tas ut av ovnen?? eller blir de sprø ettersom de kjøles ned?

Nannah 18-07-10 23:44

De skal være sprø...er de ikke det må de stekes lenger.

grotingeling 24-07-10 21:56

Vil herved offisielt melde meg inn i halleluja-koret - disse knekkebrødene er bare helt fantastiske :D

trude.lutt 29-07-10 15:12

Utrolig gode! Det var disse som fikk meg til å forstå at jeg kan leve på lavkarb!

Pandora 03-08-10 21:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nannah (Innlegg 814428)
Jeg ble så inspirert av frokost-tv og hjemmelagde knekkebrød så jeg laget min egen variant. Og de ble bare såååå gode!!!

200 g solsikkekjerner
1dl linfrø(50g)
1dl sesamfrø(50g
2,25 dl kli (50g
2ss fiberhusk(store toppede)
1/2 ts salt
litt søtt
5dl vann

Rør sammen deigen...la den hvile i ti min så fiberhusken får svelle... og smør utover bakepapir på to plater og rut opp med pizzahjul.
Jeg fikk 32 skiver. Stek begge platene samtidig i varmluft 160g 1t 10 min..la platene bytte plass to ganger underveis.
og snu dem med forsiden inn

Jeg som elsker alt som er sprøtt!!! Er i extase :heia:

Og ja...bare i underkant av 1 karb pr stk :D

Måtte bare dytte på denne oppskriften fra flnke Nannah - sikkert noen nye her inne som ikke har prøvd dem enda. Har ikke tall på hvor mange brett av disse her som har gått med her i huset etter at jeg fant oppskriften (til alle i familen!)

Fantastisk gode er de...og supre å ha med på jobben som nødproviant feks. Har ny porsjon i ovnen ikveld; sommerferien over og lange jobbkvelder venter..:engel_ikk

Iset 04-08-10 00:01

Jeg elsker disse. Bakte nettopp en ladning. Men jeg får dem aldri tynne nok, har prøvd flere ganger. Jeg fikk noen og tyve knekkebrød utav porsjonen, aldri i livet om jeg klarer å få 32 eller i nærheten av det. ARGH. Men de er i hvert fall utrolig digge!
Neste gang skal jeg lage røren mye tynnere og helle dem på brettet, da får jeg vel flere knekkebrød ja.

Ellers; er det noen som har prøvd å lage rundstykker av denne? Røren er jo ganske tykk, så det går kanskje an?

Dilly 04-08-10 08:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 910442)
Jeg elsker disse. Bakte nettopp en ladning. Men jeg får dem aldri tynne nok, har prøvd flere ganger. Jeg fikk noen og tyve knekkebrød utav porsjonen, aldri i livet om jeg klarer å få 32 eller i nærheten av det. ARGH. Men de er i hvert fall utrolig digge!
Neste gang skal jeg lage røren mye tynnere og helle dem på brettet, da får jeg vel flere knekkebrød ja.

Ellers; er det noen som har prøvd å lage rundstykker av denne? Røren er jo ganske tykk, så det går kanskje an?

Har du forsøkt å kline røra utover bakepapiret med en slikkepott? Det må være en som er tynn og myk, og man må være veldig lett på hånden. Det er også en fordel å dyppe slikkepotten i vann mens man holder på med klineriet. Jeg fikk det veldig greit til med den metoden.

Enig med alle her i at det er noen nydelige knekkebrød. Problemet er bare å stoppe før boksen er tom

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:20.