Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Mer enn 30 kg overvekt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=127)
-   -   For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21873)

hjubs 25-01-11 14:20

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

jeg lå tre dage på sykehuset. nå er det 6 dager siden operasjonen og jeg er i overraskende bra form. ha litt vont enda men ikke noe å snakke om. i dag har jeg heller ikke tatt noe paracet. merker godt på energien at jeg ikke spiser mat..er litt lei flytende men snart kan jeg spise most.. og da blir det "fest" :) går ned nesten en kilo pr.2.dag...

koala83 27-01-11 20:23

Lurte på om det er noen her som har tatt Gastrick bypass i Riga? Vurderer å ta det der, når det er så lang vente tid med å få hjelp her. Hvis du i det hele tatt for det. Koster ikke så mye der borte som det gjør her. Har snakket med legen min, og han er positiv til det, men sa at jeg skulle sjekke litt mer rundt det først. Har lett igjennom alt av nettsider og har ikke funnet noe negativt om privat klinikken Baltic Bariatric. Men vil ikke bare hoppe rett uti noe, uten og sjekke stedet godt. Hadde satt pris på tilbake meldinger av alleslag:) Har slitt med vekta i 10 år nå og nå er jeg luta lei:eek:

Kitt 27-01-11 21:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av koala83 (Innlegg 1013049)
Lurte på om det er noen her som har tatt Gastrick bypass i Riga? Vurderer å ta det der, når det er så lang vente tid med å få hjelp her. Hvis du i det hele tatt for det. Koster ikke så mye der borte som det gjør her. Har snakket med legen min, og han er positiv til det, men sa at jeg skulle sjekke litt mer rundt det først. Har lett igjennom alt av nettsider og har ikke funnet noe negativt om privat klinikken Baltic Bariatric. Men vil ikke bare hoppe rett uti noe, uten og sjekke stedet godt. Hadde satt pris på tilbake meldinger av alleslag:) Har slitt med vekta i 10 år nå og nå er jeg luta lei:eek:

Har man råd, er det fritt frem å "snike i køen"! For den er jammen lang!:eek:

Har du lest på vektoperasjon.no? Flere der som har vært i Riga!
Jeg har ikke råd til å gjøre det privat. Står på venteliste på Bærum, men triller det inn penger er jeg i Riga så fort som bare f....:)

koala83 27-01-11 21:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1013153)
Har man råd, er det fritt frem å "snike i køen"! For den er jammen lang!:eek:

Har du lest på vektoperasjon.no? Flere der som har vært i Riga!
Jeg har ikke råd til å gjøre det privat. Står på venteliste på Bærum, men triller det inn penger er jeg i Riga så fort som bare f....:)

Det har jeg ikke, men det skal jeg sjekke ut:) Takk:) Skal ta opp et lån, som sagt, er en j... lang kø. Og jeg vil ikke vente i 3-4 år på kanskje få svar. Ønsker deg lykke til:) Håper det triller inn litt penger:)

Kitt 27-01-11 22:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av koala83 (Innlegg 1013160)
Det har jeg ikke, men det skal jeg sjekke ut:) Takk:) Skal ta opp et lån, som sagt, er en j... lang kø. Og jeg vil ikke vente i 3-4 år på kanskje få svar. Ønsker deg lykke til:) Håper det triller inn litt penger:)

Veldig mye nyttig info om alt som har med denne typen operasjoner å gjøre på vektoperasjon.no, men ikke like mange hyggelige mennesker som her!;)

Lykke til!

swegon 29-01-11 08:46

Hei

Jeg er innvilget gastric bypass, har diabetes 2 og hadde en BMI på 45 når jeg var på undersøkelse. Det tokk 1,5 år fra jeg søkte til operasjon var innvilget. Jeg har utsatt denne operasjon til våren 2012. Søkte fordi det var 4-5 års ventetid. Holder på å slanke meg ned til under 100 kg, har et mål om å klare dette innen desember 2011.

Slanket meg ned 10 kg i 2010, har tatt av meg 13 kg i januar 2011. Bør man ta opersjon fordi man har diabetes 2 eller bør man slanke seg ned til en akseptabel vekt?

Kitt 29-01-11 12:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av swegon (Innlegg 1014378)
Slanket meg ned 10 kg i 2010, har tatt av meg 13 kg i januar 2011. Bør man ta opersjon fordi man har diabetes 2 eller bør man slanke seg ned til en akseptabel vekt?

Mange blir kvitt sin dia2 for alltid etter en GBP, men langt fra alle!
Klart det er bedre å slanke seg ned i vekt enn å ta en operasjon, men det viser seg jo gang på gang at svært mange går opp i vekt igjen etter noen år.
Har man som mange med meg gått ned 20-30-40 eller flere kilo flere ganger, kan en operasjon være siste mulighet til å komme ned i en akseptabel vekt en gang for alle!:)
(Selv om noen få også går opp igjen etter en vektoperasjon, er tallene her snudd på hodet)

swegon 29-01-11 12:55

Jeg har mål å slanke meg ned til 90 kg, er 185 høy. Har nok ikke noe seriøs slanking før 2010, veide 150 kg på det meste. Har lagt om kostholdet og spiser ikke samme dritten som før, spiser mindre også. Hvordan er det å klare å holdet på vekten i fremtiden, er det noen som har erfaring...

Sesti 29-01-11 21:55

Jeg er slankeoperert :)
Første gang jeg leste denne tråden tenkte jeg at "aldri i verden om jeg skal gjøre det".
Men her sitter jeg da, 12 dager post.op, og jeg har det kjempebra! :)
Det å tro at en operasjon er en enkel utvei er hvertfall bare tull, for det første gjør det møkkvondt (!) og det er ganske krevende å få i seg alt man trenger.. Det skal jammen ikke være enkelt :)

Ønsker alle som vil ha operasjon lykke til :)

HeleneV 11-02-11 15:17

Jeg har ikke lest hele denne tråden, for den er laaang! :)

Vurderer GBP, da ikke noe funker skikkelig på disse påklistrede kiloene...

Gått på ketolyse i ca 4mnd, uten å gå ned så mange kilo. Startet på 117kg fordelt på 165cm. Nå 109,3. Altså BMI rundt 40 nå.

Lurer bare på ifht vektnedgang før en evt operasjon. Ser at mange går ned flere kilo før operasjon. Hva om jeg feks greier å presse meg ned til en BMI på 34 eller mindre før operasjon, vil jeg "miste retten" til operasjon da?

Prøver bare å samle mest mulig informasjon... :o Om jeg velger GBP, så er det noe med "stoltheten" å ha greid å gå ned disse kiloene SELV før operasjon.:rolleyes:

Kitt 11-02-11 15:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HeleneV (Innlegg 1027472)
Vurderer GBP, da ikke noe funker skikkelig på disse påklistrede kiloene...

Gått på ketolyse i ca 4mnd, uten å gå ned så mange kilo. Startet på 117kg fordelt på 165cm. Nå 109,3. Altså BMI rundt 40 nå.

Lurer bare på ifht vektnedgang før en evt operasjon. Ser at mange går ned flere kilo før operasjon. Hva om jeg feks greier å presse meg ned til en BMI på 34 eller mindre før operasjon, vil jeg "miste retten" til operasjon da?

Prøver bare å samle mest mulig informasjon... :o Om jeg velger GBP, så er det noe med "stoltheten" å ha greid å gå ned disse kiloene SELV før operasjon.:rolleyes:

Du må ha en BMI på minimum 40 eller 35 med tilleggssykdommer ved søknadstidspunktet for å komme til vurdering. Dvs den BMI du har når legen sender henvisningen.
Mange får beskjed om å gå ned før operasjonen da det første fettet som forsvinner er innvollsfett. For at kirurgen skal ha best mulige arbeidsforhold, er det fint om man klarer å kvitte seg med dette fettet før operasjonen!
Man ja, noen er "for" flink og får dermed ikke operasjon.
Tror dog dette er sjeldent, da det jo ikke er å gå ned i vekt osm er problemet for de fleste, men å holde vekten. Mange går jo opp og ned og opp og ned og opp og opp flere ganger!:p

Det er veldig lang ventetid på offentlig operasjon for oss som søker nå. 2-4 årfaktisk!:eek:
Dersom du vurderer operasjon, vil jeg ha fått avgårde en henvisning, så kan du heller takke nei når den tid kommer!

Du finner masse info på vektoperasjon.no

HeleneV 11-02-11 15:52

:) Takk for raskt svar, Kitt !

Har allerede meldt meg inn på vektoperasjon.no. Hehe:rolleyes:

Men det er så masse informasjon, at man nesten drukner... :o

Kitt 11-02-11 16:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HeleneV (Innlegg 1027504)
:) Takk for raskt svar, Kitt !

Har allerede meldt meg inn på vektoperasjon.no. Hehe:rolleyes:

Men det er så masse informasjon, at man nesten drukner... :o

Vet! :)Det er mye på en gang! Og det er forskjell på offentlig og om man tar det privat, i Norge eller i utlandet.
Mye varierer fra sykehus til sykehus og det blir gitt forskjellige beskjeder og.........

Det finnes sikkert flere nettsteder om dette også, men jeg har valgt å kun forholde meg til en, ellers er jeg redd jeg hadde blitt koko!:p

HeleneV 11-02-11 16:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1027510)
Vet! :)Det er mye på en gang! Og det er forskjell på offentlig og om man tar det privat, i Norge eller i utlandet.
Mye varierer fra sykehus til sykehus og det blir gitt forskjellige beskjeder og.........

Det finnes sikkert flere nettsteder om dette også, men jeg har valgt å kun forholde meg til en, ellers er jeg redd jeg hadde blitt koko!:p

Jepp, det var det jeg tenkte også ifht mange nettsteder (spesielt når jeg meldte meg inn, og så hvor MYE informasjon som lå der! :o) Bedre med informasjonen på en plass... Men jeg trives innmari godt på forumet her da :) Det er mange kjekke folk, og det er "så enkelt å spørre" her...

Ja, jeg er klar over at køa er lang... :( I første omgang tenker jeg offentlig. Nærmeste for meg er Ålesund. Men om jeg får avslag, så blir det nok privat. Jeg begynner faktisk å tenke sparing allerede. Skrekken er å vente i 2 år, vurderes og så få avslag... :o

HeleneV 11-02-11 16:34

Du er GBP-op du, Kitt?

Kitt 11-02-11 17:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HeleneV (Innlegg 1027552)
Du er GBP-op du, Kitt?

Å,nei da! Ble satt på venteliste i slutten av oktober, så har jo kommet litt på vei!:p
Har mann og barn og masse huslån, så noe privat blir det ikke!
Har BMI på 35, men vanskelig regulererbar, insulinbehandlet diabetes2, betente hofter og ødelagte knær gjør at det gir meg oppstart ifb operasjon innen garantidato!

Trenger å miste minst 35kg og har etter x- antall slankekurer gitt opp å håpe at jeg skal klare det selv!:p

Om du titter i journalen min på side 239, #5962, finner du brevet jeg la ved henvisningen til GBP!

Tenkte å sende overvektsteamet på Bærum sykehus et nytt brev snart og fortelle at jeg nå må øke og øke insulindosen og at jeg får sår på hornhinnene av det høye blodsukkeret! Aner ikke om det får meg lengre frem i køen, men det skade ikke å opp datere dem litt uansett!;)

HeleneV 11-02-11 18:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1027579)
Å,nei da! Ble satt på venteliste i slutten av oktober, så har jo kommet litt på vei!:p
Har mann og barn og masse huslån, så noe privat blir det ikke!
Har BMI på 35, men vanskelig regulererbar, insulinbehandlet diabetes2, betente hofter og ødelagte knær gjør at det gir meg oppstart ifb operasjon innen garantidato!

Trenger å miste minst 35kg og har etter x- antall slankekurer gitt opp å håpe at jeg skal klare det selv!:p

Om du titter i journalen min på side 239, #5962, finner du brevet jeg la ved henvisningen til GBP!

Tenkte å sende overvektsteamet på Bærum sykehus et nytt brev snart og fortelle at jeg nå må øke og øke insulindosen og at jeg får sår på hornhinnene av det høye blodsukkeret! Aner ikke om det får meg lengre frem i køen, men det skade ikke å opp datere dem litt uansett!;)

Uff, nei.. Jeg er nok i den heldige posisjonen at jeg har kapital i bakhånd, eller kan (bør) ta opp noe særlig mer lån jeg heller. Sykepleierlønna er ikke sånn veldig fet nei...Og ikke fant jeg meg en rik doktor til mann heller :D (Men jeg fant meg en veldig kjekk sykepleier-mann da...:rolleyes:)

Skal lese i journalen din, jeg. :)

Ikke noe særlig med dia'n din da. Håper GBP/vektreduksjon vil hjelpe på diabetesen din! Håper at dette kan "trøkke" deg lengre frem i køen.

Forøvrig vet jeg det er det flere som har hatt god erfaring med kombinasjon Humalog/Lantus når de har uregjerlig blodsukker... -Men vektnedgang er jo ENDA bedre!!!! :D

Kitt 11-02-11 18:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HeleneV (Innlegg 1027601)
Uff, nei.. Jeg er nok i den heldige posisjonen at jeg har kapital i bakhånd, eller kan (bør) ta opp noe særlig mer lån jeg heller. Sykepleierlønna er ikke sånn veldig fet nei...Og ikke fant jeg meg en rik doktor til mann heller :D (Men jeg fant meg en veldig kjekk sykepleier-mann da...:rolleyes:)

Skal lese i journalen din, jeg. :)

Ikke noe særlig med dia'n din da. Håper GBP/vektreduksjon vil hjelpe på diabetesen din! Håper at dette kan "trøkke" deg lengre frem i køen.

Forøvrig vet jeg det er det flere som har hatt god erfaring med kombinasjon Humalog/Lantus når de har uregjerlig blodsukker... -Men vektnedgang er jo ENDA bedre!!!! :D

Nei, sykepleier- lønn blir man ikke fet av, og i hvert fall ikke når jeg på AAP bare får 66% av det jeg hadde i 50% nattstilling!:(
Ikke fant jeg noen lege og heller ingen sykepleier iom at jeg var gift før jeg begynte på sykepleierskolen!;)
Men kjekk er han! Selv med +20kg etter snart 18 år!:love:

Overlater til dia- legen min å bestemme hva jeg skal prøve i hvilken rekkefølge. For øyeblikket 5+5 Byetta og 16+18 Insulatard! Lever i håpet om at en varig vektreduksjon vil gjøre sprøytene overflødige i det minste, men det ser ut som om insulin- produksjonen min er veldig redusert! Men det er lov å håpe uansett!:)

HeleneV 11-02-11 22:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1027622)
Nei, sykepleier- lønn blir man ikke fet av, og i hvert fall ikke når jeg på AAP bare får 66% av det jeg hadde i 50% nattstilling!:(
Ikke fant jeg noen lege og heller ingen sykepleier iom at jeg var gift før jeg begynte på sykepleierskolen!;)
Men kjekk er han! Selv med +20kg etter snart 18 år!:love:

Overlater til dia- legen min å bestemme hva jeg skal prøve i hvilken rekkefølge. For øyeblikket 5+5 Byetta og 16+18 Insulatard! Lever i håpet om at en varig vektreduksjon vil gjøre sprøytene overflødige i det minste, men det ser ut som om insulin- produksjonen min er veldig redusert! Men det er lov å håpe uansett!:)

Glad jeg ikke har dia -enda. Er arvelig disponert (pappa), så der det denne vekta da... Tenker mer og mer på helsa etter hvert som vekta bare har gått opp og opp de siste 10 årene :o

Jeg skal i alle fall gjøre skikkelig research på GBP. Er veldig mange som er skeptisk/negativ. Og det skjønner jeg jo. Men jeg vil gjerne få muligheten til å "leve vanlig" nå når jeg er i begynnelsen av 30-åra. -Enn om 10-15 år når jeg allerede har fått tilleggssykdommer pga vekta.

Har barn som jeg gjerne kunne tenkt meg å være MER aktiv sammen med. Jeg kjenner at vekta blir mer og mer et hinder for det, selv om mottoet mitt bestandig har vært at "Vekta skal aldri få bli et hinder i å la meg gjøre det jeg har lyst til"...:rolleyes: Tross vekta har jeg vært med på fjellturer, trening og annet. Samtidig begynner det å bli et hinder (alderen? ;)), og da MÅ jeg begynne seriøst å gå ned i vekt! (ikke bare prøve og feile i flere tiår fremover slik det har vært siste 10 årene).

Legen min ville vente til neste time om et par mnd å se hvordan vektnedgangen har vært; og om det ikke var noe særlig frem(ned)gang ville han henvise til GBP. Da hadde jeg også fått litt tid på å gjøre litt research, og bestemme meg for hva jeg vil. Og det er vel bare å frese på med den henvisningen, som du sier kan man heller (forhåpentligvis) hoppe ut av køen (hvis man er så heldig) :)

Impulsiw 16-02-11 19:38

Jeg er GBP operert. Det blir 1 år i mai siden operasjo. Har mistet 85% av overvekten og er veldig fornøyd.

Men har 6 kg igjen til mål og de må jeg virkelig JOBBE for;)

Kanskje 16-02-11 21:25

Legen min har sendt inn søknad om operasjon. Har BMI på over 40 så jeg har rett på dekket operasjon. Men blir ikke operert før tidligst våren 2012.

Nå prøver jeg på egenhånd å få til noe ..... det har ikke lykkes før, men jeg prøver med ketolysekuren nå. ¨Går sakte... En operasjon er jo ikke noe man har lyst til, skulle gjerne klare det selv ... men det er ikke så lett, og kan ikke leve resten av livet mitt fanget i en fettklump, hemmes på såååå mange områder, og har fått belastningssmerter i kroppen. Noe må gjøres. og klarer jeg det ikke selv, så må en operasjon til.

Impulsiw 16-02-11 21:41

Jeg søkte operasjon og tenkte nå har jeg GOD tid til å prøve å ta det av på egenhånd. Og jeg prøvde virkelig...

Det gikk dårlig så jeg trengte operasjonen. Angrer ikke ET sekund..det er det beste jeg noen gang kunne gjort :)

HeleneV 17-02-11 22:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1032164)
Legen min har sendt inn søknad om operasjon. Har BMI på over 40 så jeg har rett på dekket operasjon. Men blir ikke operert før tidligst våren 2012.

Nå prøver jeg på egenhånd å få til noe ..... det har ikke lykkes før, men jeg prøver med ketolysekuren nå. ¨Går sakte... En operasjon er jo ikke noe man har lyst til, skulle gjerne klare det selv ... men det er ikke så lett, og kan ikke leve resten av livet mitt fanget i en fettklump, hemmes på såååå mange områder, og har fått belastningssmerter i kroppen. Noe må gjøres. og klarer jeg det ikke selv, så må en operasjon til.

Ja, det er det jeg tenker også: man vil jo så gjerne gå ned kiloene selv. Tror det har med stoltheten å gjøre (for min del). Samtidig vil jeg ikke bruke alle mine år på å slanke meg med alle kurene som egentlig på sikt bare gjør det verre (men elsker lavkarbo, kan nesten ikke kalle det en kur, heller livsstil). Jeg ønsker noe fom FUNKER, leve som en normal person, handle klær uten å tenke på å "skjule her og kamuflere der". :o

-Det å ikke spise mye kan jeg godt akseptere -på livstid. Men å leve i et stort fettberg som hemmer meg på livstid, kan jeg ikke akseptere. Mengder med mat er ikke et must for å leve godt. Jeg tenker at hvis jeg KUN KAN spise litt, må jeg jo da nyte maten ekstra masse! ;)

Jeg har bestemt meg, legen får henvise meg nå. Jeg har kjent godt etter lenge. Vurdert for og i mot. Og landet på GBP. Jeg kommer også sikkert til å tenke; hvorfor har jeg ikke gjort dette før? :p

Iset 17-02-11 22:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HeleneV (Innlegg 1033152)

-Det å ikke spise mye kan jeg godt akseptere -på livstid. Men å leve i et stort fettberg som hemmer meg på livstid, kan jeg ikke akseptere. Mengder med mat er ikke et must for å leve godt. Jeg tenker at hvis jeg KUN KAN spise litt, må jeg jo da nyte maten ekstra masse! ;)

Dessuten spiser man mer enn man tror, jeg klarer fint feks. 2-3 pizzastykker eller 2 brødskiver osv. Spiser helt normale mengder for en slank person, egentlig. Det er ikke mulig å se på mine porsjoner at jeg er vektoperert, annet enn når jeg spiser ute å restaurant der porsjonene er ganske store, da tror ofte kelneren jeg ikke liker maten for det er så mye igjen. :o

Og du blir jo mett av mindre, og er du mett så er du mett. Jeg VIL jo ikke spise mer når jeg er sprekkmett, da vil jeg jo helst ikke mat mer mat på en uke, hehe. Jeg lider i hvert fall INGEN nød. :)

Lurt å bli henvist nå, siden ventetiden er på flere år. Man kan alltids ombestemme seg mens man venter.

HeleneV 21-02-11 18:18

Hmm... Jeg har aldri spist INNMARI mye (men sikkert for mye likevel, og feil), men håper at en evt. GBP likevel vil ha ønsket eff. :rolleyes:

Men jeg har et spm til: Hvordan går det med væskeinntaket når man har så liten mage? Greier man å drikke nok? Fordeler dere mye utover dagen? Er det lettere å bli dehydrert når man er GBP-operert pga liten magesekk? (Ble mange spm dette, men det dukker opp spm i hist og pist etterhvert nå som jeg har bestemt meg) :o

Homer Simpson 22-02-11 13:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HeleneV (Innlegg 1036542)
Hmm... Jeg har aldri spist INNMARI mye (men sikkert for mye likevel, og feil), men håper at en evt. GBP likevel vil ha ønsket eff. :rolleyes:

Men jeg har et spm til: Hvordan går det med væskeinntaket når man har så liten mage? Greier man å drikke nok? Fordeler dere mye utover dagen? Er det lettere å bli dehydrert når man er GBP-operert pga liten magesekk? (Ble mange spm dette, men det dukker opp spm i hist og pist etterhvert nå som jeg har bestemt meg) :o

Er ikke operert selv, men forstår det sånn at vann/væske renner rett gjennom magesekken og til tykktarmen (er det ikke den som kommer etter?).
Så dehydrering skulle ikke være noe problem

Kanskje 22-02-11 19:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Homer Simpson (Innlegg 1037229)
Er ikke operert selv, men forstår det sånn at vann/væske renner rett gjennom magesekken og til tykktarmen (er det ikke den som kommer etter?).
Så dehydrering skulle ikke være noe problem

tror mange går med vannflaske og super litt og litt hele dagen

Zillah 22-02-11 20:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Homer Simpson (Innlegg 1037229)
vann/væske renner rett gjennom magesekken og til tykktarmen

Det blir sagt at væska renn gjennom ja. Og det er tynntarmen som kjem først :)

Men om ein bøtter innpå mykje vatn svært raskt, så kjennes det nok. Eg får vondt i magen eg, om eg tar ein halvliter på styrten. fort går det ikkje ut i tarmen.

HeleneV 23-02-11 17:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 1037568)
Det blir sagt at væska renn gjennom ja. Og det er tynntarmen som kjem først :)

Men om ein bøtter innpå mykje vatn svært raskt, så kjennes det nok. Eg får vondt i magen eg, om eg tar ein halvliter på styrten. fort går det ikkje ut i tarmen.

Ja, det var egentlig det jeg tenkte på, at man ikke kan drikke så mye på en gang før man får vondt/ubehag. Vet at mesteparten av vannabsorbsjon foregår i colon, så om duodenum/ileum/jejunum sjaltes ut vil ikke det ha noe spesielt å si for absorbsjonen av vann. Kanskje jeg uttrykte meg feil.

Kitt 25-02-11 22:04

Tenkte bare jeg skulle legge inn et innlegg fra et annet forum. Kanskje noen kan ha nytte av det:

Jeg har fått tak i verdens flotteste bok for meg akkurat nå som nyoperert, den er svensk og heter:

Etfter Gatric Bypass-operationen- Vägledning och recept för den första tiden, skrevet av leg.dietist Marie Odin
For det første så er boken lettlest, den beskriver hva kroppen vår trenger etter operasjonen, hvor mye trenger vi, hva trenger vi ,og er full av masse flotte bilder og maaaange herlige oppskrifter for flytende-, moset- og vanlig mat-perioden. Alle oppskrifter med kcalori og protein-innhold.
En fantastisk flott kokebok og oppslagsverk i denne famlende nye tiden, hvor man er litt usikker på alt....

Jeg bestilte boken på capris.no - boken koster kr 246,- og vi får fri frakt . Denne kommer jeg til å bruke mye !

ANBEFALES !

Iset 26-02-11 18:18

Man klarer ikke å drikke så mye om gangen i starten, jeg fikk faktisk litt panikk de første ukene fordi jeg følte jeg var tørst hele tiden og aldri fikk slukket den skikkelig. Men etter noen uker/måneder går det seg til og man drikker helt normalt. Jeg har ingen problemet med å bælme nedpå noe som helst nå altså, jeg lever og spiser HELT normalt.

HeleneV 27-02-11 12:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 1041131)
Man klarer ikke å drikke så mye om gangen i starten, jeg fikk faktisk litt panikk de første ukene fordi jeg følte jeg var tørst hele tiden og aldri fikk slukket den skikkelig. Men etter noen uker/måneder går det seg til og man drikker helt normalt. Jeg har ingen problemet med å bælme nedpå noe som helst nå altså, jeg lever og spiser HELT normalt.

Det var fint!! :) Det er som sagt så mange tanker og spm om sånne "småting" som dukker opp når man er i vurderingsfasen. Uff, høres ikke godt ut å ikke få slukket tørsten...:o

HeleneV 16-03-11 20:30

:) ÅÅÅÅ!!! Må bare få dele dagens nyhet her! Har fortalt foreldrene mine om at jeg vurderer operasjon. De vet jo at jeg har slitt med vekta i årevis, og har VIRKELIG prøvd....

Pappa sier han vil sponse hele/deler av operasjon, privat når de selger det ene huset (de har to). :eek: Han skjønner at dette er noe jeg har tenkt nøye gjennom, og han sier at helse ikke kan settes en prislapp på...:o

Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal (av)reagere akkurat nå. Er jo både kjempeglad for å kunne gjennomføre operasjon tidligere enn 2-4 år, OG føle at man blir tatt på alvor av foreldrene sine. Jeg er jo 30 år, sånn sett... Men har jo ikke anledning til å ta opp lån til dette formålet. Så her har det vært snakk om å vente på offentlig, eller spare. Og det tar jo og en stund.

Blir vel ikke penger før sommer/høst -men det er jo ikke ille mtp ventetidene i det offentlige....

Kitt 16-03-11 20:39

Gratulerer med utsikter til snarlig operasjon!:heia:
Må føles utrolig godt!:)

Fungirl 16-03-11 20:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HeleneV (Innlegg 1058456)
:) ÅÅÅÅ!!! Må bare få dele dagens nyhet her! Har fortalt foreldrene mine om at jeg vurderer operasjon. De vet jo at jeg har slitt med vekta i årevis, og har VIRKELIG prøvd....

Pappa sier han vil sponse hele/deler av operasjon, privat når de selger det ene huset (de har to). :eek: Han skjønner at dette er noe jeg har tenkt nøye gjennom, og han sier at helse ikke kan settes en prislapp på...:o

Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal (av)reagere akkurat nå. Er jo både kjempeglad for å kunne gjennomføre operasjon tidligere enn 2-4 år, OG føle at man blir tatt på alvor av foreldrene sine. Jeg er jo 30 år, sånn sett... Men har jo ikke anledning til å ta opp lån til dette formålet. Så her har det vært snakk om å vente på offentlig, eller spare. Og det tar jo og en stund.

Blir vel ikke penger før sommer/høst -men det er jo ikke ille mtp ventetidene i det offentlige....

Gratulere så masse med valget du har tatt og så flott at at foreldrene dine vil og kan hjelpe deg :)
Selv er det 5 uker siden jeg opererte så om det er noe du lurer på og som du tror jeg kan hjelpe med så er det bare å spørre :)

Masse lykke til :heia:

Cyan 16-03-11 21:37

Jeg har legetime i morgen (for noe annet), og jeg har veid for og imot om jeg skal ta opp dette med operasjon. Jeg har vært på konstant slanking siden jeg var 17 og er nå i en alder av 31 år ca 45 kilo tyngre enn den gang. Jeg vet fortsatt ikke om jeg skal tørre å spørre legen om dette, men med så lang ventetid som det er i det offentlige er det vel bare å hoppe i det ... :o

LilleM0r 16-03-11 21:58

Så flotte foreldre du har, de har skjønt hva som er viktig for deg:)
Virkelig litt av en gave...

Og jeg skal til Aleris i morgen.....skal ta prøver og vurderes for operasjon:)
Er utrolig spent, det er en stor beslutnings om skal tas.
Men jeg tror den er verdt det.....

HeleneV 16-03-11 22:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fungirl (Innlegg 1058473)
Gratulere så masse med valget du har tatt og så flott at at foreldrene dine vil og kan hjelpe deg :)
Selv er det 5 uker siden jeg opererte så om det er noe du lurer på og som du tror jeg kan hjelpe med så er det bare å spørre :)

Masse lykke til :heia:

:) Oi! Blir spennende å følge deg! Fortell gjerne om operasjonen din og erfaringene da! Off/priv?

Prata med en kjenning av meg som tok op for 5 år siden, hun var seriøst stor. (Hun er fremdeles større enn meg selv om hun er operert). Hun har gått ned 60 kg og er fornøyd med det, tatt utgangspunktet i betraktning. :o Hun har egentlig angst for alt som heter operasjoner, men kan bare anbefale dette på det sterkeste siden dette gjorde så mye med hennes livskvalitet. Hun kjenner en del som har utført GBP, og INGEN har hatt hatt komplikasjoner. :)

Er jo skrekkeksemplene man hører om. Tenker at om jeg skulle få en eller annen komplikasjon post-op, så er dette komplikasjoner man stort sett kan gjøre noe med. Og det er jo de første dagene (når man er på sykehus) at det er flest komplikasjoner. Og farene er man jo obs på... Nei, jeg har ikke skrupler med dette.

HeleneV 16-03-11 22:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1058504)
Jeg har legetime i morgen (for noe annet), og jeg har veid for og imot om jeg skal ta opp dette med operasjon. Jeg har vært på konstant slanking siden jeg var 17 og er nå i en alder av 31 år ca 45 kilo tyngre enn den gang. Jeg vet fortsatt ikke om jeg skal tørre å spørre legen om dette, men med så lang ventetid som det er i det offentlige er det vel bare å hoppe i det ... :o

HOPP I DET!!!:) Fortell gjerne hvordan du ble møtt av legen din her!! -Er så mange måter å bli møtt...

HeleneV 16-03-11 22:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LilleM0r (Innlegg 1058532)
Så flotte foreldre du har, de har skjønt hva som er viktig for deg:)
Virkelig litt av en gave...

Og jeg skal til Aleris i morgen.....skal ta prøver og vurderes for operasjon:)
Er utrolig spent, det er en stor beslutnings om skal tas.
Men jeg tror den er verdt det.....

Hehe.... Ja, jeg har fått "arven" i form av fett, og "arven" til å gjøre noe med det.... (Æsj... Det ble litt klisjèaktig altså...) :o

Hører gjerne din historie! Orket du ikke vente lenge i køa? Tok du opp lån? Sparte?? (Sorry, er bare så nysgjerrig på hvordan andre har gjort det... :o)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:47.