Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Eurodiett (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=30)
-   -   FASE 1: Motivasjon, råd, hjelp og trøst (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19833)

grotingeling 20-09-09 11:19

Sv: FASE 1: Motivasjon, råd, hjelp og trøst

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lotta67 (Innlegg 772173)
men... noe sier meg at jeg kommer til å leve litt på sjokodrikker, barer, soyanøtter og sjokoladekjeks. Suppe har jeg ikke smakt ennå, men jeg tror jeg gruer meg. Omeletten til lunsj i dag, holdt jeg på å kaste opp av.

Du er i båt med mange her, de fleste ender opp med noen få produkter som fungerer ok. :rolleyes:

For min del er det sjokoladekjeks, sjokolademüsli, kakao, grønnsakssuppe, potet-purre-linsesuppe, spinat-karse-brokkolisuppe og pasta som gjelder. Bestiller også 1 pk pannekaker og 1 pk ost- og gressløk omelett i hver andre bestilling, rett og slett for å ikke gå lei av mine faste produkter. For meg så fungerer omelettene fint med hvitløkspulver eller hvitløkssalt, da smaker de så og si bare hvitløk :D

Kitty77 21-09-09 11:32

Hei. Imorgen skal jeg til legen for å (forhåpentligvis) starte med Eurodietten... Jeg er kjempemotivert og spent! Blir insiprert av å lese hva dere deler her inne - og kan se for meg at jeg kommer til å trenge dette forumet i opp & nedturer :)

Jeg lurer på følgende: hvor bestiller man produketene og tar det lang tid før man får dem? (får jo svaret fra legen imorgen da... men er så klar for å komme igang nå)

Hold motet opp folkens!

Biola 21-09-09 13:00

Hei!

Første halvannet døgn på ED er unnagjort. Og hva skal man si? Er vel ingen kulinarisk höjdare, men skal vel alltids få svelga unna. Mat må man jo ha.. (Men må si jeg ser fram til fase to, og i alle fall ETT normalt måltid i løpet av dagen.) Ser for meg det blir mye kjeks, sjokoladebarer og pasta. Suppene og pannekake har jeg ikke fått prøvd enda, blir spennende å se hvordan smaken er på dem.

Har drømt halve natten om at hele opplegget går i dass fordi jeg hele tiden glemmer meg og spiser brød, pasta, ris, og alt annet med masse karbohydrater i. :p

Men når jeg ser resultatene til dere andre her inne tenker jeg at DETTE SKAL JEG JAMMEN KLARE!

Biola 21-09-09 13:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitty77 (Innlegg 772688)
Jeg lurer på følgende: hvor bestiller man produketene og tar det lang tid før man får dem? (får jo svaret fra legen imorgen da... men er så klar for å komme igang nå)

Hold motet opp folkens!

Hei! Jeg var hos legen og tok div. prøver på en torsdag, tirsdagen etter var prøvesvarene klare, jeg hadde en ny time, og da bestilte vi produktene. De henta jeg lørdagen etter, så for min del tok det litt over en uke fra første legebesøk til jeg hadde produktene.

Lotta67 21-09-09 20:40

Jeg har funnet redningen for meg: Grillet squash og/eller aubergine! Skjærer i skiver og krydrer med løksalt og andre ting, f eks chilikrydder, Da følr jeg at jeg har noe som både fyller og som jeg kan tygge på. Kokt blomkål og brokkolig er jo også godt. Men ellers svelger jeg unna mange av produktene. I dag var jeg på dagstur til Oslo og da ble det soyanøtter, müslibar og sjokoladekjeks i veska. Så ble det en shake og squash da jeg kom hjem. I veska hadde jeg også en pakke sukkererter å knaske på, så jeg er stolt over denne dagen! :-)

Biola 22-09-09 09:57

Hørtes godt ut med grillet squash! Det skal jeg prøve. Ellers er karristekt blomkål en favoritt i heimen. Tar en liten teskje med meierismør (etter tips fra legen - kan steke i LITT smør) i teflongryta, når smøret har smelta har jeg i masse karri, bryter blomkål i bittesmå buketter, og freser den i karrismør. I går ville mannen heller ha det enn kokte gulrøtter til middagen. :D (Men risottoen min fikk jeg ha i fred...):p

Men lurer litt. For å friske opp salaten litt, kan jeg bruke soltørka tomater? :confused: (Ikke 250g, dah) Og er det noen som vet hvor mye frisk tomat en teskje eller spiseskje med soltørka tilsvarer?

grotingeling 04-10-09 21:27

Hei til dere som er nye på ED - vil bare ønske dere lykke til og minne om at det ikke finnes dumme/rare spørsmål i forhold til dietten ;)

Lotta67 04-10-09 22:03

Ja, jeg er innom her hver dag/kveld og sjekker om det er noe nytt i trpden, men vi er vel ikke så mange som holder på? Eller? Jeg er godt inne i min tredje uke av fase 1 ;-)

Biola 04-10-09 22:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lotta67 (Innlegg 778533)
Ja, jeg er innom her hver dag/kveld og sjekker om det er noe nytt i trpden, men vi er vel ikke så mange som holder på? Eller? Jeg er godt inne i min tredje uke av fase 1 ;-)

Jeg er her i alle fall. Og blir i fase 1 drøye to uker til. Har vært i Oslo i helga hos ei venninne som ila helga runda 30 kg ned på ED. Ganske inspirert til å fortsette nå, ja.

Sjekker også som Lotta om det er noe nytt, men ofte er det ingenting. Kanskje vi skulle hatt en telletråd der vi teller oss?

Lotta67 05-10-09 21:46

Så fint at du henger med! Og så flott av venninna di, altså! Snart er det vår tur! :-) Stå på!Tre dager igjen av tredje uke, juhu!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Biola (Innlegg 778565)
Jeg er her i alle fall. Og blir i fase 1 drøye to uker til. Har vært i Oslo i helga hos ei venninne som ila helga runda 30 kg ned på ED. Ganske inspirert til å fortsette nå, ja.

Nikita 13-10-09 19:26

Hei.
Dette er første gang jeg skriver noe på forumet, men har lest mye her i forumet det siste året. Utrolig lærerikt, og MYE interesangt:).
Gikk selv på ED i fjor høst, og gikk ned ca 6 kg på to uker. Fikk imidlertid mye problemer med mensen, så jeg sluttet. Nå i dag har jeg begynt igjen:rolleyes:, og både gleder og gruer meg. Har funnet frem esken min med alle produktene som var igjen og har store planer om å være flink. Personlig liker jeg best de produktene jeg kan drikke, og da kalde:o. Ja suppene rister jeg ut i kaldt vann. Enklere enn varmt for meg.
Flere på fase 1 her nå, eller er alle over i fase 2????

Lotta67 13-10-09 21:04

Velkommen og lykke til! Jeg har to dager igjen på fase 1 og begynner på fase 2 på fredag. Håper du klarer å komme godt i gang! :-)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nikita (Innlegg 782371)
Flere på fase 1 her nå, eller er alle over i fase 2????

Biola 13-10-09 21:16

Hei, Nikita, og velkommen i fase 1-gjengen! Og grattis med flott vektnedgang fra tidligere! Jeg har ei uke igjen på fase 1, har da holdt på i tilsammen fire uker. Gleder meg stort til fase to og et normalt måltid om dagen. Men selv om jeg snart skal over på fase to, kommer jeg til å snike i kulissene i fase en en stund til.

Lykke til med runde to med ED!

arkine 14-10-09 19:19

det som redder meg om dagen ,, er raspa blomkål,, raspa løk,raspa paprika,, steker alt i panna med sopp i småbiter ,,,pluss forskjellig krydder ,,,det trengs mye salt
smaker veldig bra

Bindy 16-10-09 08:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arkine (Innlegg 782808)
det som redder meg om dagen ,, er raspa blomkål,, raspa løk,raspa paprika,, steker alt i panna med sopp i småbiter ,,,pluss forskjellig krydder ,,,det trengs mye salt
smaker veldig bra

Det har jeg ikke testet. Høres godt ut, så det må jeg prøve. Varierer du hvilket krydder du bruker på? Hvilket krydder synes du er best på?

arkine 16-10-09 20:26

salt , er det viktiske ,,,bruker også litt chili.og gjerne litt basilikum..og pepper,,sikkertt mye annet du kan slenge oppi av krydder

jeg blir skikklig tørr på hendene , knusktørr ,,,noen andre som blir det

Bindy 17-10-09 23:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arkine (Innlegg 783664)
salt , er det viktiske ,,,bruker også litt chili.og gjerne litt basilikum..og pepper,,sikkertt mye annet du kan slenge oppi av krydder

Prøvde i dag. Hadde i et par-tre spiseskjeer med hermetisk tomat. Kjempegodt!!

arkine 18-10-09 00:42

det med hermetisk tomat var kjempelurt da blir det ikke så tørt ,, kjøpe det på mandag

Biola 18-10-09 09:58

Juhuuuuuu!! Under 120!! Og mangler bare fattige 100g på første ti kilo!:D:D

Klar for de siste to dagene med fase 1, og så over i fase to. Åh, hjelpe meg som jeg gleder meg til ett vanlig måltid om dagen! (og hvisker lavt at jeg tyvstarta i går, med tacokjøtt i salaten)

Dette går rette veien, og jeg er MOTIVERT! Kom igjen, alle fase en'ere! Heier på oss!

arkine 18-10-09 10:07

gratulerer

Kitt 18-10-09 10:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arkine (Innlegg 784006)
det med hermetisk tomat var kjempelurt da blir det ikke så tørt ,, kjøpe det på mandag

Kjøp Landlord(Rema) sine. Minst karber!:D

Bindy 18-10-09 11:30

Gratis Biola med supert resultat så langt. Takk for tipset om Landlord tomat Kitt. Bruker en del tomat, så det tipset er verd å ta med seg.

Hvor mange aktive er vi som er i fase 1 nå? Jeg er i alle fall i fase 1 i litt over 2 uker til

arkine 18-10-09 13:45

jeg er i fase 1 i to uker til
går greit, i dag er jeg fysen på et eller annet ,,er ikke sulten,,men kjeder meg kanskje ,,og alle tror jo at det blir mer morro og spise kaker ,, smågodt osv ...

men det skal jeg ikke,,,

arkine 18-10-09 17:18

uf fysen heten går ikke over ,, har sinnsykt lyst på et stykke brød med masse smør og pålegg,,
vel bor alene eier ikke mat i huset, bortsett fra litt brød smør og syltetøy,og har ikke lyst på syltetøy
hadde rekesalat i går den kastet jeg heldigvis i går ( angrer litt på det nå da)
jaja holder vel ut ,,men er slitsomt med sånne ønsker og tanker

Bindy 18-10-09 18:13

Uff, ikke noe greit å ha det sånn. Jeg hadde en helt pyton dag i går. Ungene spiste sjokolade og popcorn. Jeg hadde bare SÅ lyst på. Men jeg greide å la være. :D Spiste meg veldig mett på middag i steden. Så tok jeg en sånn metthetsbar etterpå. Og de er bare SÅ kvalmende.

arkine 18-10-09 18:20

jeg har nå heldigvis latt være og kjøre og kjøpe noe i dag i ale fall,,

lagde litt grønnsaker nå ,og tok en extra vaniljecaramellbar ,, er jo lov med bare en bar ,men sukk , er vel bedre og skjeie ut med en sånn en , en,brød med smør og syltetøy ,og kjenner at det hadde ikke blitt med bare en,brødskive da hadde jeg nok hivd innpå ,,skal nok klare dagen i dag,,

men det kommer jo vår tur ,,

grotingeling 18-10-09 23:12

Hei Arkine - det er myyyyye bedre å ta en ekstra bar framfor å spise "vanlig snop" - og ja, det er tøft når suget etter noe.... kommer. :rolleyes:
I fase 1 hadde jeg alltid ferdig blandet salat i kjøleskapet, og en pakke ED-kjeks i veska i tilfelle suget kom. Dessuten var og er vannflasken min beste venn, og i de fleste tilfeller går suget etter snop vekk når magen er full av vann :D

Bindy 20-10-09 18:43

UFF, jeg har gått på en kjempesprekk. Spiste en dobbel vaffel med brunost og en skive loff :( At jeg kan være så idiotisk dum. Ja-ja, ny dag i morgen.

arkine 20-10-09 21:40

vel du er ikke alene , var på ikea i går og min venninne kjøpte en softis
vel det ble en på meg også

og den vaflen tenker jeg var god :D

Biola 20-10-09 22:46

Da var fase en over (for denne gang i alle fall), og jeg har i dag startet på fase to. (Men sniker nok i tråden her litt til, tenker jeg). Fortsatt lykke til Bindy, Nikita og Arkine, snart ser jeg dere i fase to-tråden??

Lotta67 21-10-09 12:18

Well done! Velkommen over til fase 2!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Biola (Innlegg 785219)
Da var fase en over (for denne gang i alle fall), og jeg har i dag startet på fase to. (Men sniker nok i tråden her litt til, tenker jeg). Fortsatt lykke til Bindy, Nikita og Arkine, snart ser jeg dere i fase to-tråden??

Bindy 22-10-09 20:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bindy (Innlegg 785095)
UFF, jeg har gått på en kjempesprekk. Spiste en dobbel vaffel med brunost og en skive loff :( At jeg kan være så idiotisk dum. Ja-ja, ny dag i morgen.

Ble ikke bare sprekk den dagen, men dagen etterpå også. Et resultat av dårlig planlegging og lav viljestyrke. Var på kurs og hadde en kjempesprekk på lasagna som ble servert til lunch. :( Dro til byen etterpå og kjøpte urinstix for å kunne sjekke hvor lang tid det går før jeg kommer i ketose igjen. Til min store overraskelse (og glede), så var jeg fortsatt i ketose. Tok en stix dagen etterpå - og var fremdeles i ketose. :confused: Trodde virkelig en hel pastalunch skulle virke inn på det. Men jeg skal ikke klage, er fornøyd jeg :D Også er jeg tilbake på full ED diett.

arkine 24-10-09 18:23

det er kjempevansklig denne kuren sammen med andre folk ,jeg har hatt sprekk i tre dager nå,selskap torsdag og fredag med overnatting til i dag,ble frokost på ferja hjem ,hadde glemt og ta med produktene ,
men ok en skal leve også ,og syns ikke jeg kan si i selskap at nei jeg skal ike ha verken mat eller drikke ,,da får jeg heller bli hjemme ,og det var det jeg ville ,men fant ikke på en dårlig unnskyldning
har ikke fråtset i kaker ,men reker og irish og vin og loff selfølgelig
skal ikke angre på disse dagene ,,

så i morgen er det påan igjen:p

tinus76 24-10-09 21:42

Heisann, jeg er helt ny og derfor i fase 1.
Er det en makstid for fase 1 - kun en mnd, eller kan du drøye den ut litt?
Er i første uke og skal til kosteveilder 3. november, så det er jo før en mnd er gått da.

Går dere andre til kosteveileder i forbindelse med ED, og evt hvor ofte?

tinus76 24-10-09 21:57

Et annet spm: er det ok å spise bønnespirer på boks? Av alle teite ting så syns jeg de er bedre enne ferske - ja tro det eller ei. Men vet ikke om det er bra sieden de ligger i en slags lake kanskje?

Lotta67 24-10-09 22:38

Fase 1 = 1 md/4 uker
Fase 2 = 2 md/8 uker
Fase 3 = MINIMUM 6 uker før du igjen kan ta en ny runde på fase 1, om du orker det.

Mer har jeg ikke spurt om foreløpig. Jeg skal i fase 3 18. desember og vet ikke om jeg er så glad i det rett før jul... kunne vært like greit og vært i fase 2 over jul, for å gjøre det enkelt. Det som skjer i fase 3, er jo en gradvis overgang til karbohydrater, i form av frukt. Mer vet jeg ikke, for jeg må først og fremst konsentrere meg om disse åtte ukene i fase 2, så får jeg ta det derfra :-).

Jeg går til en klinikk der jeg har tatt blodprøver og vært til samtale hos lege og sykepleier. Jeg var tilbake hos sykepleier etter fire uker i fase 1 og skal tilbake igjen i begynnelsen av desember, når det begynner å nærme seg slutten av fase 2. Og trenger jeg mer veiledning, kan jeg ringe og be om tid. De tok blodprøve etter fire uker også, blant annet for å følge opp i forhold til... var det lever, tro? De skal jo sjekke at det går greit for kroppen å være i ketose.

I tillegg tar jeg jo 8-10 piller/vitaminer hver dag, som står på en anbefalt liste. Har du fått den lista og skaffet deg dette? Første gang jeg kjøpte alt, kom det på 1500 kr på apoteket, så dette er jo ikke noen billigkur med alt vi skal kjøpe og gjøre...

Lykke til og send meg gjerne en PM om du lurer på mer! :-)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tinus76 (Innlegg 786595)
Heisann, jeg er helt ny og derfor i fase 1.
Er det en makstid for fase 1 - kun en mnd, eller kan du drøye den ut litt?
Er i første uke og skal til kosteveilder 3. november, så det er jo før en mnd er gått da.

Går dere andre til kosteveileder i forbindelse med ED, og evt hvor ofte?

tinus76 24-10-09 22:57

Hei Lotta!

Takk for svar!

Ja tar aølle de vitaminene, kom i samme pris jeg også..... Gikk til legen samme dag, han hører til samme klinikk som kostveilder, og det kosta og 1400 :eek: Jaja, det er en motivasjon bare det - bruker jeg først så mye penger på det, så skal jeg jammen klare det!!

Julen skal gå greit for meg når det kommer til det meste, men julaften ahr jeg lyst på pinnekjøtt, kålrabistappe og riskrem - er da i fase 2 - kan jeg skeie ut den ene gangen da mon tro?

Når det gjelder kostveielder så fikk ejg velge selv hvor ofte jeg ville gå - syns det var greit med en gang i mnd med tanke på oppfølging etc..

arkine 25-10-09 10:49

fasiten er som lotta sier ,men samtidig sier legene forskjellig
10 til 30 dager i fase en,,men kan også gå lenger om en ønsker og blodprøver og alt er i orden,, det har mye med hvor mye du skal ned i vekt ,
en kan også gå tilbake til fase en om en ser at fase to ikke gir den vektnedgangen som er ønsket ,,og fase to kan også forlenges om en ønsker det,,

og om du kan spise det du ønsker på julaften
ja det kan du ,,men vektnedgangen kan bli forsinket
så jeg syns nå at om du ønsker og spise dette på julaften , så skal du gjøre det ( men et godt råd, ikke vei deg dagen etter en utskjeielse ,du legger ikke på deg ,men vekten kan vise mer fordi du da samler vann i kroppen)

og er det noen som har klart fase en,uten en enda utskjeielse (jeg klarte det første gang jeg gikk på euro,men da var jeg heller ikke sosial ,satt bare hjemme ,,og syns jo det var verdt det ,,
denne gangen har jeg desverre hatt tre dager utskeielse ,,grunnet selskap jeg ikke klarte og finne på en dårlig unnskyldning for og slippe ,( og var dum nok til og gå på vekta i dag) men minner meg selv på at det er bare vann enda )starter på ny frisk i dag

men skal jo også sies at denne gangen har jeg ikke så mange kilo som skal ned som forige gang

Lotta67 25-10-09 12:15

I siste nummer av Norsk Ukeblad var det 2 sider viet til vitaminer som er gunstige for fordøyelse og forbrenning. Alle som stod der, er av dem jeg nå tar! De viste til Fedon sine sider, da, inkluder 2-3 andre nettsider, så dette er vel allment kjent.

Hos meg er også lege og kostveileder på samme sted, så det er greit nok. Jeg tenker også det samme, at bruker jeg så mye penger på dette, så skal jeg jammen klare det!!!

Du kan godt skeie ut, men jeg har hørt at det kan ta en uke å komme i ketose igjen etter en slik utskeielse, så det må du bare ha i bakhodet. Jeg har ikke helt bestemt meg for hvordan jeg skal gjøre det i julen.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tinus76 (Innlegg 786627)
Ja tar aølle de vitaminene, kom i samme pris jeg også..... Gikk til legen samme dag, han hører til samme klinikk som kostveilder, og det kosta og 1400 :eek: Jaja, det er en motivasjon bare det - bruker jeg først så mye penger på det, så skal jeg jammen klare det!!

Julen skal gå greit for meg når det kommer til det meste, men julaften ahr jeg lyst på pinnekjøtt, kålrabistappe og riskrem - er da i fase 2 - kan jeg skeie ut den ene gangen da mon tro?

Lotta67 25-10-09 12:17

Ja, det jeg sa, var makstidene for å være i de forskjellige fasene. Jeg har bar forholdt meg til dem og ikke diskutert annet med veilederen min, heller.

Jeg klarte fire uker i Fase 1 uten utskeielser og er nå i min andre uke i Fase 2, fremdeles også uten utskeielser. Håper jeg klarer å holde det sånn. Men i går og i dag har jeg hatt vondt i hodet, men jeg tror ikke det har med dette å gjøre, jeg har også snue og har sovet dårlig den siste uke, så jeg tror det kan ha en sammenheng med det.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arkine (Innlegg 786778)
fasiten er som lotta sier ,men samtidig sier legene forskjellig
10 til 30 dager i fase en,,men kan også gå lenger om en ønsker og blodprøver og alt er i orden,, det har mye med hvor mye du skal ned i vekt ,
en kan også gå tilbake til fase en om en ser at fase to ikke gir den vektnedgangen som er ønsket ,,og fase to kan også forlenges om en ønsker det,,

og er det noen som har klart fase en,uten en enda utskjeielse (jeg klarte det første gang jeg gikk på euro,men da var jeg heller ikke sosial ,satt bare hjemme ,,og syns jo det var verdt det ,,

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:38.