![]() |
Sv: Gerds ostekake
Sitat:
|
Sitat:
Men ikke seterrømmen, har vanlig rømme. Ikke tine kremost, har philidelfiaost. |
Sitat:
|
Takk,takk. Da går jeg i gang med bakingen:)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Og det du sa, var vel at sånt spiser vi ikke på LAVKARBO? |
Sitat:
|
Sitat:
Hakker du mandlene med kniv? Eller kan man bruke stavmikseren til å hakke dem? |
Du kan hakke mandler med stavmikser, det har iallefall jeg gjort med stort hell....
|
Hvordan blir målene med gelatinplater og Fun Light saft ?
Hvor mye saft? Hvor mye vann? Hvor mange gelatinplater? Mulig det står et sted i tråden her, men skal til å lage kaka snart, så håper på kjapt svar :-) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
hjep - jeg har bare gelatinpulver - det funker eller??
|
Vi laget denne i går og hadde den i 17. mai-feiring i dag :)
Det ble med Heistad jordbærgelé både i fyllet og som lokk med friske jordbær under, og det ble kjempegodt! http://www.blokksberg.com/images/smilies/yum2.gif Alle likte veldig godt mandelbunnen. Litt å tygge i, og ikke så søt som når man bruker søte kjeks. Og som nevnt over her: fyllet er jo mer enn søtt nok! Neste gang skal jeg lage den uten gelélokk, og med Cloettas ananasgelé i fyllet. |
Vil bare si at jeg lagde denne igjen til 17 mai.
Glemte å kjøpe seterrømme så måtte bruke lett rømme :mad: Ble allt for flytende :( Var synd for jeg ville jo at alle skulle like lavkarbo kaka mi :) Men, men.. Var jo døds god første gangen :D |
Sitat:
Mandler (og nøtter og baconcrisp) har en tendens til å spre seg ut over hele kjøkkenet når man minst venter det... :rolleyes: |
Da står min første Gerds Ostekake i kjøleskapet til middag hos besteforeldre i morgen, og jammen ble det 10 teste-"muffins" i fryseren også. ^^
Kjøpte stavmikser på Clas Ohlson for en tid tilbake. 600kr tror jeg den kostet, og den kommer med det vanlige verktøyet samt ei visp, et slags smoothie-glass og en mini-foodprosessor-ting, altså et glass med kniver i man bare fester stavmikseren oppå. Beste kjøpet jeg har gjort på lenge! =D |
Denne står i kjøleskapet nå:D
Hvordan i ALL verden skal jeg greie og vente til i morgen??? Smakte på kremen:p Ble frelst allerede der... Hohoho:D |
Takk Gerd for ei super oppskrift.
Jeg har laget kaka nå. Står nå i kjøleskapet. Laga 15 stk store muffinsformer istedet for kakeform. Slurpet i meg restene av fyllet på slikkepotten etter jeg var ferdig, og det smakte veeeldig godt!!! Gleder meg til i morgen! Brukte fun light bringebærsaft, philadelfiaost jeg da, og bittelitt kanel rett oppå bunnen før ostablandingen... :) |
No står mi og i kjøleskapet, må testbake før den ordentlige kaka skal etast. Trur eg hadde litt mykje smør, for det såg ut som at botn var laga av smør med bittelitt nøtter i.
|
Sitat:
|
Laget denne i dag - igjen....for 15 gang minst! Igjen, TAKK GERD!!! :)
|
Jeg laget denne i går til middagsgjester i dag. Laget gelè av 2dl funlight granateple, 1dl vann og 5ts gelantinpulver( hadde holdt med 4 tenker jeg,og jeg mener 1ts pulver=1 gelantinblad).
Denne var mye bedre enn med bringebærsmak, men så er jeg fullstendig allergisk mot smaken på kunstig bringebærsaft/gelè. Fikk mye skryt av vennina mi som bare måtte ha oppskriften, for hun hadde ikke tenkt på det med å lage gelè av funlight og hun liker heller ikke bringebærsmaken. Ville bare skrive ned forholdet på gelèen i denne tråden for jeg satt en time i går og prøvde å finne ut hvilket forhold man skulle ha av saft og vann og gelantin. |
Lagde denne som bursdagskake til mamma for ca en uke siden - med jordbærgelé istedenfor bringebærgelé. Det var kjempegodt! Neste gang tror jeg heller at jeg skal finhakke mandlene, og blandet det med smør gradvis. Er mulig det ble litt mye smør i bunnen. : P
|
Variant av Gerds ostekake med fryktelig resultat ;-)
Jeg lagde en variant av denne i helgen, og det gikk aldeles skrekkelig - Jeg er sikker på at jeg spiste minst en kvart kake! :D
Min variant av bunnen:
Toppen: Fulgte stort sett originaloppskriften med 1 boks seterrømme, 1 pk kremfløte og 1 pk Tine kremost naturell. Jeg la til 1/2 boks Philadelphia naturell siden noen tidligere i tråden hadde etterlyst mer ostesmak. ..og... Jeg hadde dårlig tid og fant ikke Heistad/Eldorado gele i nærbutikken. Siden jeg har mislyktes med improvisering av ostekakefyll før (Den smakte som stivnet yoghurt. Selv ikke 5-åringen ville ha den, selv om den var knall rosa!) tok jeg ikke sjansen på fun light.. Dermed ble det sukkerbomba fra Freia.. :o Uansett: NAMMMMMMMM skremmende, farlig god! Jeg kan definitivt bare bake denne når jeg får minst 3 personer på besøk, :syklubb: ellers blir det alt for mye ostekake på meg! :spisesnak.. selv om jeg nå har fått tak i Eldorado-gele til neste gang og dermed kan spise den nesten uten dårlig samvittighet. :D Takk til Gerd for bra oppskrift! :heia: |
Da står min variant i kjøleskapet, er litt redd det ble litt mye smør i bunnen, og jeg valgte å bruke fun light m sitron smak, håper dette blir vellykka..:D skal teste den i morgen, og om den er god så blir det en ny til dåpen til mitt gudbarn på søndag..:D
|
Sitat:
|
Dette er blitt min absolutte kake-favoritt! Kjempegod kake som jeg anbefaler på det sterkeste. Bruker Mascarpone-ost, synes det blir veldig godt :)
|
Nå har jeg prøvd oppskriften din også Gerd!!! Gjorde litt om på den jeg da, for jeg hadde ikke mandler blant annet... Brukte 250 g kongeblanding i bunnen, og 100 g usalta smør. Den ble bedre enn høykarbo! :D
I ostekremeostekremen brukte jeg Fun Light Appelsin, noe som gjorde den syrlig og frisk, og geleèlokket laget jeg av Confecta sukkerfri jordbærgeleè. Mmmmmmmmmmmm, så god den var!!! :D http://bloggfiler.no/marensslankeblo...6825615981.jpg http://bloggfiler.no/marensslankeblo...6861289830.jpg http://bloggfiler.no/marensslankeblo...6861292250.jpg http://bloggfiler.no/marensslankeblo...6861294948.jpg Tusen takk for digg oppskrift!!! :D |
Lenge siden jeg har laget denne, nå, men det er fordi jeg var litt uheldig sist da jeg skulle lage den med Fun Light... Men har funnet Eldorado sin sukkerfrie gelè, så det blir iallfall til jul igjen! :D
|
MMM, lagde denne, dvs litt av den, i dag! ;)
Jeg tåler ikke mandler så jeg driver å funderer på hva jeg kan ha i bunnen, og her i byen er det dårlig utvalg av diverse spesialråvarer! :confused: Men, jeg lagde fromasjoste delen med Artic Blueberry Fun Light og fordelte det hele i 11 muffinsformer, regnet meg da frem til at det er 2 kh i en! Og, det var syyykt godt, tok en til Senkveld og følte virkelig at jeg "dreit på dråget" (at jeg spiste høykarbo) men det gjorde jeg jo ikke!! TUSEN TAKK GERD!! :D ps! Hva tror du om feks Fedon sin sjokoladekjeks (7karber i 6 kjeks) blandet med meierismør og en anelse kanel som bunn? Eller finnes det andre forslag? Tåler kun peanøtter, ikke noe annet i "nøtte"verden, men så er jo heller ikke peanøtter i nøttefamilien heller da, det er jo en belgfrukt, hvis ikke hukommelsen min er helt på jordet her nå! :eek: |
Einaste eg har å seie; NAM!!!!
|
Nå står den i kjøleskapet! Veldig spent kan man si hehe, aldri hverken laget eller spist ostekake før!!
Men har en proff ostekake spiser i sofaen her, samboer kalles det, så får nok vite om den ble bra, sånn ikveld en gang^^ |
Denne må jeg testen, genialt med prosjonsvarianter, greit å ha noe kos innimellom som er lov- og lager jeg en hel kake, så må jeg liksom spise den opp med en gang.
|
Sitat:
|
Lagde denne i helga.
Med fun light saft og gelantinpulver. Ble knallgod!! Var veldig enkel å lage også!! :-) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:35. |