![]() |
Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
Jeg har den siste tiden bakt et brød i uken - har blitt helt avhengig av det.
Jeg bruker køkkenmaskinen med kniv. Kommer alt det tørre i og kjører ca. 1-2 min. Tilsetter deretter resten + 1 tsk natron. Baker den i silikonform (med papir) midt i ovnen ved 200 grader i 1 1/2 time. Å bruke litt natron bevirker at brødet hevet litt - blir helt perfekt. |
Herremin, dette må jeg bare prøve:-)
|
Har bakt brød ørten ganger på lavkarbovis... JEG steker dem ca 1 time på 220 grader, tar brøda ut av oven og skjærer det opp i skiver tvert.. Lar skivene ligge å tørke en times tid før jeg "samler" alle skivene til et brød igjen og legger hele greia i frysern. Tar deretter ut skiver etter behov som jeg varmer litt eller tiner i ristern.
Jeg lar IKKE frøa ligge i vann, det blir bare klisj og ekkelt. Men jeg halvmoser dem. Og jeg bruker natron i tillegg. Så lenge hovedgreia er 6-7 egg, 1 boks rømme/CC og 100-200 gr linfrø, kan man ha i det man lyster alt etter karbinnhold. Selv er jeg en flittig bruker av hvetekim, glutenmel, soyamel, fiberhusk, malte nøtter, ymse frø, bare fantasien setter grenser! MEN det som sagt et must å skjære skiver og tørke skivene etter steking... |
Hvis du ettersteker brødet litt, slipper du kanskje å legge skivene til tørk;)
|
Sitat:
Eller jeg tørker det egentlig ikke, jeg lar skivene ligge til dampen har gått ut av dem...:p Mine skiver blir aldri klissete, kanskje fordi jeg maler frøa? |
Jeg har mitt brød i ovnen nå.. Gleder meg til det er ferdig:-) :)
|
Nå har jeg også erfart at skivene må tørkes litt:-) Så neste gang jeg skal bake legger jeg ikke linfrø i vannn. Så skal jeg tørke brødet i skiver etterpå ( i ovnen)
|
Jeg har også bakt i dag. Hverken malte eller la frøene i vann. Brukte også litt hvetekim i tillegg ti kruskakli. Ble helt perfekt! Trengte ikke å stå til kvelden. Trengte ikke å skjære det i skiver.. Til og med min kjære mann syntes det var godt..:p Hehe. Nå står naboen å baker det også etter å ha smakt her hos meg.
|
Hvordan maler man opp eller knuser frøene i disse brødoppskriftene på enklest mulig måte:confused:
Jeg er ny og skal få min mann i gang. Han "brekker seg" når han får hele korn og frø i maten:( |
Sitat:
På min kjøkkenmaskin og til min stavmikser, så fulgte det med en liten "chopper" som man kan hakke/male saker og ting i. Ellers får du kjøpt ferdigmalte(knuste linfrø. :) |
Jeg malte ikke mine opp.. Skal fortelle hvorfor...skulle nemlig det.. hadde frøene i litermåleren.. tok stavmikseren.. bzzzzz. frø over HELE kjøkkenet..:o ergo, tok hele frø...:D
|
Sitat:
da blir det ikke rot og søl. Bruk heller kjøkkenmaskin eller blender hvis du har, lokk er et absolutt must om du skal knuse frøene. Neste gang tror jeg jeg lager "lapper" og steker de til det blir knekkebrød. |
Mmm.. det høres godt ut.. Må nok vente et par uker jeg nå.. Har begynt på Atkins induksjon i dag:D
|
Da står mitt i ovnen. Kjøpte ferdigmalte linfrø og hadde sesamfrøene i hele. Har lagt litt folie over formen i ovnen. Håper det blir godt!
|
Sitat:
|
Lollypop brødet er fantastisk:D bakt det 3 ganger nå, spiser 2 skiver hver morgen;) god, enkel og viktigst; rask frokost:D. Begynte å bli litt lei av egg, men siden jeg spiser det sjeldnere nå, går det bedre;)
|
Åh.. nå har jeg bakt det igjen også.. Men denne gangen med litt solsikkefrø i også. Kan anbefales!
|
Lollipop : Jeg tror jeg elsker deg! Du har løftet lavkarbo diett til en ny dimensjon. Og dette er det ikke bare jeg som sier. hilsen også mannen min, naboen min og mammaen min:p
|
tom. mamma likte brødet:p (hun som er fransk brød slave) takk ijen:)!
|
Har gitt videre oppskriften til ei venninne som får vondt i magen av vanlig brød, ei dame på jobb som er gift med en diabetiker og ei annen jente på jobben som begynner på lavkarbo hver uke :rolleyes:.
Alle elsker det :D |
Takker for super oppskrift på meget godt brød!!
Spiser 2 tynne skiver til frokost og tar med 2 skiver på jobb til lunsj. Her er min til nå beste måte å lage dette brødet...
Nydelige brød!!! Dette trenger man:
http://img.photobucket.com/albums/v4...lysebrd002.jpg |
Sitat:
|
skal man ikke ha soyaprotein eller noe i???
*haster, står med røren nå, hihi ;) |
Ingen soyaprotein nei ;)
|
Nå står brødet mitt i ovnen. Jeg rota det til, og la bare ca 110 gram linfrø i ovnen, og spedde på med 45 gram ekstra sesamfrø, og 45 gram ekstra kruskakli for å få den rette mengden tørt. Håper brødet blir bra!
Skal sjekke ovnen med jevne mellomrom slik at det ikke brenner seg, som jeg har sett andres har gjort ;) :) :D |
Idag har jeg spist Lollypopbrød til frokost. Mitt brød endte på ca 4 Kh pr 100 gram. Brødet ble veldig godt, men det metter ikke på langt nær som egg&bacon, så det blir snart lunsj! Uansett er det velldig ålreit å kunne ha ei brødskive av og til igjen!
|
Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 3 g karbo per 100 g!
Dette ble veldig bra!! Deilig med en tynn, tynn skive brød:) Og veldig enkelt og greit å bake! Skal smøre sammen et til, så har vi en del liggende i frysern:) Jeg hadde hele herligheten i ei silikonform, og da ble det jo et høyt og fint brød + at det var veldig enkelt å få ut. Anbefales!! Veldig godt å ha skiver igjen:) Og det uten de dyyyyre spesialsakene...
|
Min variant blir som helt vanlig, govt brød. Passe konsistens og virker ferskt selv etter noen dager. legger det i papirpose i frser eller på benken.
7 egg - vispes lett sammen for hånd 1 boks cc - blandes i , stresser ikke med å mose den 100 gr sesamfrø - hele i 100 gr kruskakli 130 gr linfrø - hele og tørre i 70 gr solsikkekjerner 1 ts natron 1 ts Splenda 1++ ts salt Som dere ser har jeg ikke olje/smør i - det glemte nok venninna mi å skrive opp på oppskriften jeg fikk... :-) Det synes jeg er helt ok, brødet er digg! Stekes 170 gr i to timer. Tar det ut av bakepapirkledd brødform med en gang og lar det kjøles lenge på benken. Skjærer opp i skiver og fryser når avkjølt. |
hei:)
hva er en boks cc? *flau* |
Cottage cheese :)
|
Da står det brød i ovnen her, jeg er spent.
Er det egentlig samma hva slags linser en bruker? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Dette brødet var veldig godt! Luktet så fantastisk at ungene sirklet som sultne gribber rundt ovnen... :P
Mitt ble veldig klisset inni, neste gang skal jeg mikse litt pluss/minus ymse saker, det var egentlig veldig gøy å lage det og smakte nydelig :D |
Hvis brødet blir veldig klissete, stek det lenger. Jeg glemte mitt i ovnen en gang slik at det sto 3 timer isteden for 2.. Ble faktisk bare bedre av det:p
Ellers har jeg variert brødet noen ganger ved å kutte ut linfrøene ( blir nemlig litt lei av de) og erstattet med soyaflokker. Veeldig godt synes jeg:D |
Med linser ble det ikke klissete, men mer karbo da.
|
Har laga lollypop-brødet tre ganger nå. Første gangen med CF og 6 egg (man tager hva man haver...) og neste gang som iflg den "originale" oppskrifta. Veldig fornøyd begge gangene! Eeeelsker dette brødet.
Den tredje gangen (igår) tenkte jeg at jeg skulle forsøke å bløtlegge linfrøene...Ikke bra! Brødet ble stekt like lenge/lenger enn de to første gangene, og jeg tror det fikk hvile like lenge oxo. Men det var skikkelig klissete! Falt bare fra hverandre :( Forsøkte å steke det litt til, lot det stå og hvile enda litt til, men uten effekt. Så det var ikke så mye å skryte av til modern (skulle ta med og vise henne. Typisk!), hadde heldigvis noen skiver igjen av brød #2... ;) Neste gang går jeg tilbake til å bare knuse linfrøene ja :P |
Ecli: Skjær opp i skiver og tørk dem i stekeovnen :)
|
Gjorde et forsøk på det, men det bare smuldra opp! Men jeg tok da de små bitene og stekte i ovnen evt i stekepanna. Funka fint det. Fint at jeg har ferie nå, for det var ikke noe å ta med seg i matpakka på jobb ;)
|
Nå står brødet i ovnen, håper det blir bra!
Men mitt blir det mer karber i, står 34 g karbs på linfrøene ( de hadde bare en sort på mega :( ), så jeg bytta ut halvparten med solsikkekjerner for å få litt mindre i, så totalt blir det 77,2 karbohydrater på hele brødet. Men jeg går på Fedon, så det er vel ikke noe krise. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24. |