Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Velkommen til spørsmål & svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6329)

FruDrue 16-06-10 00:01

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Hei hei :)

Er helt ny både på forumet og med dette kostholdet. Har spist lavkarbo siden forgje mandag, leser og har fått enormt mye bra informasjon her inne. Så takk for et supert forum. Jeg føler meg i mye bedre form en på mange år, har mer energi, er i bedre og mer stabilt humør :)

Har prøvd å finne frem til dette, men uten hell. Jeg har lest mye om disse partystopperne, men finner bare hva som kan utløse de ol. Det jeg lurer på er om partystoppere tar en ut av ketose, eller er man fortsatt i ketose, men man stopper opp vektnedgangen og blir liggende på samme vekt.

Gerd 16-06-10 12:41

Yoghurt er ikke anbefalt på ketolysekuren. For mye melkesukker og derfor for mye karber. :) (ser at du har ketolyse i filosofiboksen din)

Trulte67 16-06-10 18:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jae-ols (Innlegg 891873)
Yoghurt naturell er kanskje grei nok når det gjelder lavkarbo. Hva kan jeg blande naturell med for å få litt mere smak?

den islandske - naturell - kan du spise litt av :) - men ikke hele boksen til et måltid da.

arnakristin 16-06-10 18:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av FruDrue (Innlegg 891653)
Har prøvd å finne frem til dette, men uten hell. Jeg har lest mye om disse partystopperne, men finner bare hva som kan utløse de ol. Det jeg lurer på er om partystoppere tar en ut av ketose, eller er man fortsatt i ketose, men man stopper opp vektnedgangen og blir liggende på samme vekt.

Hei,
Det er bare for høyt kh inntak som kan få deg ut av ketosen. Ketose er ikke ensbetydende med vektnedgang. Så svaret på spørsmålet ditt blir at du er i ketose men går ikke ned i vekt.
Det er ikke bare matvarer som kan være en partystopper, sykdom, medisiner, dårlig søvnkvalitet og ikke minst stress er noen faktorer som kan virke inn på manglende vektnedgang.

Trulte67 16-06-10 20:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jae-ols (Innlegg 892043)
Går ketose kuren ut over nattesøvnen? Jeg har hatt innsovingsproblemer etter at jeg begynte med ketose.

jeg sover like godt som før :)

Kanutten 16-06-10 20:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jae-ols (Innlegg 892043)
Går ketose kuren ut over nattesøvnen? Jeg har hatt innsovingsproblemer etter at jeg begynte med ketose.

I 20 karbers ketose sov meg færre timer pr døgn, men samtidig dypere, tror jeg, siden jeg drømte så innmari. Det holdt med 5-6 timer for meg da..

Vintergumman 16-06-10 21:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 892046)
I 20 karbers ketose sov meg færre timer pr døgn, men samtidig dypere, tror jeg, siden jeg drømte så innmari. Det holdt med 5-6 timer for meg da..

vet du, det der har jeg merka og.. Sovehjerte har krympa litt (endelig) :)

FruDrue 16-06-10 22:44

Tusen takk for svar arnakristin!

Nosweet 17-06-10 23:48

Hei

Jeg lurer på to ting.

Kan jeg bruke musli som er kjøpt i butikken? Jeg er så glad i musli med yoghurt om morgenen.

Er det karbohydrater i banan?

arnakristin 18-06-10 00:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nosweet (Innlegg 892778)
Hei

Jeg lurer på to ting.

Kan jeg bruke musli som er kjøpt i butikken? Jeg er så glad i musli med yoghurt om morgenen.

Hei,
Ikke helt oppdatert på Lindberg men vil tro at kjøpemusli kan inneholde for mye kh, noen til og med tilsatt sukker. Banan inneholder mye kh. Dersom du er usikker på kh innholdet i matvarer/ingredienser så kan du slå opp på Matvareguiden

Zillah 18-06-10 20:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nosweet (Innlegg 892778)
Hei

Jeg lurer på to ting.

Fedon Lindberg har müsli i sin matvarekolleksjon. Den er ganske så god, syns no eg (min klare müslifavoritt mtp smaken) og er ikkje dei vanlege sukkerbombene du ellers får kjøpt på butikken. Den ser slik ut (følg link) og fins i ein del butikkar.

Banan har ein god del karbohydrat. Umodne bananar har forholdsvis meir stivelse, jo lenger dei får ligge jo meir av stivelsen blir brutt ned til sukkerartar, med påfølgande høgre GI. Ein GI-tabell kan forøvrig vere hendig å ha viss du følger Fedon :)

Photobscura 18-06-10 22:28

Prøve denne?

Trulte67 19-06-10 18:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jae-ols (Innlegg 893420)
Hva kan man ha i kremfløten for å gjøre den litt smak? Er det søtningsmiddelet til Fedon Lindberg ok? Er det mye karb i jordbær?

jordbær er vel 6,6 karbo eller noe sånt. Velg gjerne heller bringebær med ca halve karboinnholdet.
Jeg har ikke hatt søtstoff i kremen på mange år, bare vaniljesukker, som jeg nå har bytta ut med vaniljepulver. Men du kan vel prøve litt strøsuketter (natreen eller noe). Fedons søtstoff tror jeg ikke er ok på min diett ihvertfall.

Nerthus 19-06-10 22:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jae-ols (Innlegg 893420)
Hva kan man ha i kremfløten for å gjøre den litt smak? Er det søtningsmiddelet til Fedon Lindberg ok? Er det mye karb i jordbær?

jeg bruker flytende natreen - mindre karbo enn i strøvarianten, blander seg lettere og du trenger ikke så mye. Blander meg ikke inn i debatten søtningsstoff eller ikke, min erfaring er at dette ikke har noen påvirkning på MIn vektnedgang eller glede i hverdagen ;)

Vintergumman 15-07-10 22:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jae-ols (Innlegg 902750)
nå går det i lettis for der er det vel ikke karbo! For is må man ha. Og softis blir for drøyt.

Snu pakka og les på innholdsfortegnelsen.
Kan fort hende du får deg et lite sjokk ettersom lett-produkter ofte er tilsatt sukker. Og hele lavkarbo-livsstilen innebærer at man styrer unna lett-produkter.

periodeslanker 17-07-10 11:47

Noen som kan forklare meg hvordan jeg får den weight loss tickeren inn på profilen min?:confused:

snøfte 18-07-10 01:05

Synes å huske at jeg leste for leeeenge siden om en lettvint måte å steke bacon på, tror det var i stekeovnen. Har prøvd å lete etter den, men klarer ikke å finne det. Eller kanskje jeg har drømt om en god måte å stek bacon på:-)

Trulte67 18-07-10 11:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av snøfte (Innlegg 903445)
Synes å huske at jeg leste for leeeenge siden om en lettvint måte å steke bacon på, tror det var i stekeovnen. Har prøvd å lete etter den, men klarer ikke å finne det. Eller kanskje jeg har drømt om en god måte å stek bacon på:-)

det er for å spare seg selv for stekeosen, for den er helsefarlig. Stekeos ER helsefarlig for astmatikere om man får i seg mye.
Samboern min prøvde å steke bacon i stekeovnen en gang, og det ble ikke godt, sier han. Det ble ikke sprøtt.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:38.