![]() |
Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose
Sitat:
Hadde du huska navnet på vinen, så kunne du enkelt søkt den opp på vinmonopolets egen hjemmeside.... derimot så gir søket "Chardonay" over 1000 treff. En tilfeldig valgt Chardonay til en rimelig penge har f.eks. 4g/liter, som ikke er veldig mye, men du finner andre med lavere innhold. Her er den jeg litt tilfeldig plukka ut av det store søket: http://www.vinmonopolet.no/vareutval...07/sku-3492101 Chablis pleier å være ganske fin og tørr, og den første jeg sjekka på lista i prisklassen 125-150 hadde bare 0,3g/liter http://www.vinmonopolet.no/vareutval...10/sku-1453001 Så her er det bare å leite litt :) |
Sitat:
|
Sitat:
............................. Jeg er dønn fersk på dette,har lyst å begynne å prøve lavkarbo jeg også som en livstil.Jeg tar meg gjerne drinker i helgene.Wiskey har null karbo i seg,men det tar jo tid å forbrenne alkoholen. Det jeg erfarer etter at jeg drikker er matsuget som kommer. Det er vel største faren ved å drikke alkoholen slik sett. |
jeg drakk 2 flakser vin igår, tørr hvitvin. ellers spiste jeg kun ketose mat og holdt meg under mine 15 gr. men igår kveld når jeg tisset på stiken ga den ikke utsalag??
å idag var jeg over 1 kg tyngre en på onsdag, sist jeg veide meg.. så.. hvorfor ga den ikke utsalag igår?? snuuufs.. er alt ødelagt nå? |
Sitat:
Neida. Så klart det ikke er det. Det er det i tilfelle du som bestemmer. For det første: Heng deg ikke opp i sticksen, den er kun en halvdårlig indikator. Du har fortsatt ketoner i omløp tross alkohol, ettersom det også blir til ketoner, sånn som fett. Så lenge du ligger på rundt 20 gram kh om dagen er det nesten umulig å ikke være i målbar ketose, så hvorfor du ikke har utslag vet fuglene, men det skal du ikke henge deg opp i. Mulig det var mye sukker i vinen tross at den var tørr? At du veier en kilo mer i dag kan ha tusen forskjellige årsaker, men mange erfarer å både veie mye mindre eller mye mer dagen etter ei kule. Enten er man dehydrert, eller så er man dehydrert og kroppen overkompenserer med å samle ekstra vann. Glem det hele og fortsett som før, det er mitt beste tips! Det er det jevne som drar, ikke hva som skjer én gang. |
takk:D det var gode ord ¨høre.. nei nå er det hard core ketolyse mat igjen ja. hehe.. har jo vært det hele tiden, bare med untak av vinen igår.
så får håpe vekta hopper seg nedover igjen fort:D har jo en max vekt jeg kan veie innen 12 september.. hehe, så håper på å klare det. var jo 0,4 under på onsdag.. ville helst enda mer under, men nå er jeg over liksom.. jaja det ordner seg nok:D |
Sitat:
Dette er akkurat tingen, en vin som er tørr kan fort ha opp mot 6-7 gram sukker pr liter, eller så lite som 0,3 - 0,5 gram/liter. Det samme gjelder også for rødvin. Jeg ville derfor ikke ikke gått kun etter om vinen er tørr eller ikke, men sett på det faktiske sukkerinnholdet i vinen. Om noen ønsker det kan jeg legge ut lister over sukkerinnhold i de vinene som finnes i basisutvalget på vinmonopolet, både røde og hvite. |
Sitat:
|
1 Vedlegg
Sitat:
Legger med listen over hvitvin for de som vil se. |
Sitat:
Er det en lur regnemåte jeg ikke skjønner? :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg liker òg det, men gikk på en smell for å si det mildt (hvor kom de blåmerkene fra :D) så tenkte å prøve noe annet enn vin og sprit :)
Og så passet det ikke med polet, så derfor ble det kiwi :) Kjøpte lite øl også da, så får vi se : p |
Har lest nå igjennom hele nybegynner tråden og de trådene som var linket til der som var relevante for meg. Blant dem så var det denne tråden, som for meg er relativt viktig.
Jeg drikker gjerne Jack & Cola på fester, og festene er som regel en gang i uken. Jack har som jeg fant ingen karbohydrater i form av sukker/stivelse (KILDE) og Cola kan lett erstattes med en sukkerfri variant. (hvilken finner jeg nok ut selv, evt om jeg kommer til å erstatte det med vann ved siden av spriten). Det jeg sitter her og lurer mest på er det med hvor lenge det tar før kroppen er tilbake til den tilstanden den var i før man begynte å konsumere alkohol. Noen nevner at man er tilbake til "normalen" når alkoholen er ute av blodet, mens andre skriver 3-5 dager... Men påvirker alkoholen kroppen på andre måter enn å opptre som en energi kilde i en periode? Hvis ja, hvor lenge tar det før kroppen er tilbake til samme tilstand som før man begynte å konsumere alkohol? Og hva betyr dette i praksis for en som er på en Atkins/Ketose diett? PS. Jeg klarer å holde meg borte fra flasken de første 2 ukene, men jeg vil vite hvordan jeg bør forholde meg til alkohol i det lengre løp. |
Sitat:
I forhold til om alkoholen påvirker noe annet rent fysiologisk, er jeg usikker på. Eller, alkohol er jo dehydrerende da. Og vann er viktig for fettforbrenninga (se f.eks. her). Så pass på å drikke nok vann gjennom kvelden for å i alle fall tildels veie opp for vannet du mister pga alkoholen. Drikker du ikke nok, kan du også oppleve å tilsynelatende ha gått ned en kilo i løpet av kvelden. Men det er kun vann, og vil komme på ganske kjapt igjen, type en dag eller to (i alle fall for mitt vedkommende, mulig det kan variere). Ellers er jo en av farene å spise ekstra, nattmat f.eks., og kanskje man er uforsiktig med hva den består av. Hvor lang tid til kroppen er tilbake der du vil, avhenger selvsagt av hva du eventuelt måtte skeie ut med. Er det mange karbohydrater, vil det ta lenger tid enn om det er få. Logisk nok. :p I forhold til ketosen, så vil du ikke nødvendigvis "falle ut", men det blir en annen variant. Ketonene kommer av forbrent alkohol i stedet for fett. Som forøvrig også betyr at du kan bli fortere full enn vanlig (se under avsnittet om alkohol her). Men det har du kanskje finni ut av allerede. Hvordan du bør forholde deg til alkohol må du bestemme selv. Noen velger å holde seg helt unna, det anbefales så vidt jeg husker på ketolyse, i alle fall de første ukene. Andre igjen drikker nå og da, og igjen noen velger å bruke en del av kvota si på et glass vin hver kveld. Hva Atkins sier er jeg usikker på, det avhenger vel også av hvilken fase du er i. Personlig drikker jeg når jeg vil, men det blir sjeldent oftere enn én gang i måneden, som regel annenhver måned. Men nå spiser jeg ikke ketogent da. Om du skal drikke én gang i uka, vil det nok gå ut over vektnedgangen. (Nå har jeg antatt at du skal ned i vekt uten at du egentlig har skrevet det, men det er fordi du nevnte ketogent kosthold. Om du ikke skal ned i vekt, så står du jo mer fritt, i alle fall i forhold til stagnasjonskonsekvenser.) |
Hvor får man kjøpt dette lavkarbo-ølet?
Har vært innom Rema 1000, Mega, Ultra. De to siste har jo stort utvalg av øl, men ingen av dem hadde hverken Red light, Hansa Ultra, Lysholmer Pure eller Grans Bright |
Sitat:
|
Bør man fremdeles få i seg mye fett dagen derpå? Slik jeg forstår det forbrenner man altså ikke fett når man har alkohol i blodet. Bør man ikke da spise magrere(men fremdeles ikke karbohudrater) frem til alkoholen er ute av kroppen?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Det er ganske stor forskjell på sukkerinnholdet i rødvin og såkalte "tørre" hvitviner. Alle viner på Polet er lagt inn med karbohydratinnhold i LCM-appen. Gratis får man de tre vinene med lavest sukkerinnhold i hver type. Inneholder den nye Matvaretabellen med ca. 1300 matvarer gratis også. Kan lastes ned for iPhone her http://itunes.apple.com/no/app/lcm-n...8527?l=nb&mt=8
|
Jeg er sorfan av jameson wiskey så da vet jeg hva jeg skal drikke på byen:)
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:09. |