![]() |
Sv: Januartrening 2012
Mandag:
15 min ellipsemaskin i høyt tempo 30 min styrketrening Tirsdag: 55 min spinning, høy intensitet 100/200 Planlagt: Onsdag: fri Torsdag: 55 min spinning 55 min bodypump Fredag: 55 min spinning Og kanskje får jeg til litt på lørdag og søndag denne uka også, selv om helga er travel. |
18. januar
30 minutter yoga 60 minutter SH`bam ....prøver meg på noe nytt i dag 60 minutter corebar..... dette er også en ny time for meg 19. januar 30 minutter yoga 2130/3000 Måtte kaste inn håndkleet i dag. En lei forkjølelse holdt meg våken i natt og kroppen er slækk. Den skal ikke måtte konkurrere med trening i dag, nei. Litt yoga ble det dog. |
18.01
45 minutter på ellipsemaskinen. 10 minutter oppvarming, 30 minutter snille intervaller med makspuls på 86%. 5 minutter nedtrapping. 45 minutter styrke på mage (pilatesøvelser), skulderøverlser i slynge + shrugs med 10 kiloshantler og rygghev. |
Synes det er tipp topp at det er så mange fler som mosjonerer/trener her nå, enn det var før!:heia:
|
Somlet meg ut på treningssenter i dag, må innrømme at skiløyper virket mer fristende, men fornuften seiret i form av at det er lenge siden skikkelig styrkeøkt nå.
17/1: 70 min riding - 5759 skritt 18/1: 30 min tredemølle - 50 min styrke - 10 min tøying http://tickers.TickerFactory.com/ezt...F/exercise.png http://tickers.TickerFactory.com/ezt...O/exercise.png |
50 min Pilates Boot Camp.
Merkes etter 2 uker på sofaen :D |
Mage- og armprogram
Oppvarming 10 min på ellipse, med tabata og tabata kjernemusklatur Ca 60 min Gå frem og tilbake til jobb, 50 min, men det gjør jeg hver dag, så jeg teller ikke alltid det. Jepp, litt ovenpå der. .. |
Sitat:
Samme skjedde på jobben også. Full sal nå i begynnelsen, meeeen, når overmotet tar slutt så blir det nok mer enn nok ledige møller, sykler og stepkasser rundt påsketider.. Jeg vedder ca en Big Snickers på at dette er en forbigående trend, også her inne dessverre. hvis noen nå føler seg fornærmet og banner over meg, så er det bra, kanskje akkurat DU (ikke deg nellie) fortsetter trene da ;) |
Sitat:
Du vet. Jeg har vært her inne i noen år, så har et litt videre perspektiv enn bare i dag i forhold til før jul.. Det var en tid der folk skrøt så ille av at de ikke trengte røre en finger og likevel rase ned i vekt. Åh, så deilig. Sånn er det heldigvis ikke nå lenger. Eller. Folk kan fortsatt la være og trene og gå ned i vekt, men det er stadig fler som også velger å trene og det er tipp topp. Synes jeg.;) |
Sitat:
Er bra som du sier at det skjer en endring. Ja jeg er jo skikkelig jypling her inne, men må også si jeg merket at det var en litt sånn merkelig holdning her inne i god tid før jul, som gikk på det du sier her. Trening var ikke nødvendig for å gå ned i vekt og jeg fikk litt følelsen av at det var undervurdert av mange her inne. Man går jo ned i vekt på lavkarbo uten å trene, det har jeg erfart med egne øyne selv (sett andre i familien) så det er kanskje ikke så rart det blir litt hallelujastemning da. At stadig flere deler av sine erfaringer om trening på lavkarb er supert, jeg er temmelig sikker på at vi fremover vil ha flere og flere som motbeviser enkelte påstander om at det ikke er mulig å yte på et akseptabelt amatørnivå på lavkarbo. Går man inn på forum.kondis.no hvor det er mange som driver utholdenhetsidrett på temmelig høyt nivå, ser jeg en dreining mot lavkarbo i kostholdet hos stadig flere. Det er en god støtteerklæring. |
Trening/mosjon er jo rett og slett noe alle burde gjøre for å investere, ikke bare i nedgangen sin, men også helsa NÅ og til når man blir eldre. Men jeg tror at mange synes det virker så uoverkommelig.. Mange som tror at de må ut og løpe 10 mil annen hver dag for at det skal være "trening" liksom.. Det holder lenge å gå en halvtimes tur pr dag i variert terreng/få opp pulsen et par ganger i løpet av turen. Hvertfall i forhold til å ikke gjøre noe som helst. Utfordre litt liksom..
Heia trening! |
Det med progresjon, eller mangel på, var noe av det jeg reagerte på i en tidligere tråd som denne. Folk la ut minutter de hadde trent, men ikke noe om intensitet eller progresjon. Dog skal det sies at for mange, og da snakker jeg generelt, og ikke folk her, så er det jo meget bra bare det at de beveger seg.
Selv øker jeg vektbelastningen m 2,5-5 kg annenhver uke, og legger om treningen ca tre ganger i året for å variere. |
Husker jeg irriterte meg VOLDSOMT over denne før jul:
"Sofie hexeberg: Du blir sulten av og trene" http://www.side2.no/helse/article3261219.ece Denne var i avisa også. Er sånne høl i hue anbefalinger som også bidrar til lavkarbo-hatet. |
Sitat:
Joda, intensitetssone er viktig for å ha målsetninger å jobbe mot, men samtidig er det helt greit å skrive 60 minutter spinning og 60 min styrke. Det er den enkelte som setter sine mål og såvidt jeg vet så er 60 min spinning typisk terskeltrening det, altså sone i3-i4. Styrketrening er jo styrke, tror de færreste her inne sitter og løfter 1 kg 100x..... Når noen sier gåtur, så er det vel heller ikke unaturlig å anta at denne i sin helhet er i sone i1, dvs beste fettforbrenningssone :) Så man skal ikke kimse av antall minutter, det betyr faktisk noe for mange, meg selv inkludert. Husarbeid derimot er jeg mer skeptisk til. Da er kroppen min i komfortsonen i1, mens hodet jobber intenst i anaerob sone i5 fordi jeg HATER husarbeid...hehehe. |
Sitat:
Men Hexenberg er kanskje selv en vellykket sofaslanker som aldri helt har fått til dette med å bevege seg ut av komfortsonen? ;) |
OK. Jeg er av de som teller minutter og ikke har den minste snøring på terskler... Men, jeg lytter til kroppen, prøver å variere og se etter fremgang. Selvfølgelig leser og ser jeg mange tips, noe tar jeg til meg. I begynnelsen, så var husarbeid eller hagearbeid god trening, da jeg gikk fra nesten to års passiv tilværelse. Da har det lite for seg å snakke om terskler eller intervall. Hadde noen dyttet det nedover meg da, (noe som egentlig skjedde på et tidligere tidspunkt, svømming var ikke bra nok, jeg måtte på treningssenter...) så hadde jeg bare gitt opp. Synes en slik tråd bør ha rom for alle nivåer. Den har i hvert fall vært viktig for å trekke meg i gang.
|
Jeg må si at jeg er mer opptatt av å dytte riktige ting i munnen når jeg har vært flink til å trene. Hvorfor ødelegge en skikkelig god treningsdag med søplemat? Ja, du kan spise masse men er målet å ikke gå opp i vekt men bli litt strammere må de aller fleste begrense seg. Og da prøver jeg heller å fylle på med de gode tingene og legge meg mett (nei, ikke stappmett) om kvelden.
Testet ut situps på ball i går og konkluderer med at om du gjør en øvelse, som egentlig er ganske basic, helt riktig..... Så klarer du ikke mange fordi den "tar hele tiden". Så antall repetisjoner bryr jeg meg ikke om, men progresjon i forhold til forrige uke rocker! Flere som forvirring har opplevd at det er lettere å holde lenger i høy pulssone (87-92%) på lavkarbo? Opplever en utrolig forbedring på å kontrollere pulsen i hht instruksjoner. Moro!!!! |
Sitat:
Jeg har ikke noe fokus progresjon nå, fordi at jeg fokuserer på vektnedgang, fremfor sportslige resultater. På styrkesiden kjører jeg igjennom kroppen en gang pr uke (tilsammen, fordelt ut over noen dager) bare for å vedlikeholde, mens jeg kardioerer for å gå ned i vekt. Også så mye fysio som mulig for å få skuldra tilbake "on track" da.. Hver sin fremgangsmåte.:) |
Sitat:
|
All bevegelse er bra!
For et utrent menneske kan mas (les velmente råd fra en annen - tolkes som mas for mottaker) virke mot sin hensikt, slik at man blir helt overveldet og heller dropper ut av hele treningen fordi det rett og slett blir for mye fokus på hva man må passe på, tenke over om man "gjør riktig" etc etc... Nei. Få kroppen ut av sofaen uansett hvilken måte man ønsker og gjøre det på! :visemuskl |
Sitat:
Selv har jeg også det selvom jeg forkynner mine trente minutter og ikke er opptatt av sone ditt eller datt. Jeg lytter til kroppen og presser, stønner og svetter som bare rakkerpokkern under mine økter. Variasjon har jeg også blitt god på og trener bevisst variert. Heldigvis er det kun meg selv jeg har behov for å stå til rette for når det gjelder det hele. Det å henge med i en tråd som denne er bare som bidrag, i tillegg til annen motivasjon, til å holde seg selv i ørene. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Mitt bidrag i dag:
Gå til og fra jobb. Fikk rett og slett treningsfri. Jobber med og lære hodet mitt at hviledager også må til. Men jeg kjenner den sitter langt inne..... Skjerpings! |
Sitat:
Så den dagen du slutter trene så er det din skyld at jeg kutter, ok? :) Respect og det mener jeg pokker ta meg også. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:01. |