Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kanutten 23-05-13 16:01

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1444172)
Hmmm... Og der tenker jeg bursdagsgaven til Lille Gubben var i boks! :D

:lol: Den funker på dusjvegger også hvis man har rette støffet i beholderen. :ja:

TrillTrall 23-05-13 19:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1444174)
:lol: Den funker på dusjvegger også hvis man har rette støffet i beholderen. :ja:

Virkelig?! Tjoho! Dusjveggene står for meg som et gedigent mareritt så det var virkelig gode nyheter!!! Jippi! Da blir det uten tvil Kärcher vindusvasker til bursda'n! :)

Lava 24-05-13 01:04

Har kjøpt to glass-neglefiler, men syns de er for tykke..

Noen som vet om man kan kjøpe tynnere filer?

Merket på mine er; "beter og fing'rs" har ikke embalasjen, kun filene og plastikken de ligger i.

Anne 24-05-13 01:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1444172)
Hmmm... Og der tenker jeg bursdagsgaven til Lille Gubben var i boks! :D

Blir en morsom lekesak for Lille Gubben det, tenker jeg:D
Forøvrig blander jeg bare litt salmiakk i vannet i beholdern. Trenger ikke kjøpe det d anbefaler i butikken. Jeg kjøpte på Jenia.

På badet kan du bruke noe som tar kalken i beholdern eller spraye på med egnet såpe.

Fordelen med denne "nalen" er at den er rask og den støvsuger opp vannet så det verken blir triper eller rennende vann ned i vindusposten. Oppladbar!

Lille Gubben kan glede seg til bursdagsgave:cool:

Lava 24-05-13 01:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1444230)
Blir en morsom lekesak for Lille Gubben det, tenker jeg:D
Forøvrig blander jeg bare litt salmiakk i vannet i beholdern. Trenger ikke kjøpe det d anbefaler i butikken. Jeg kjøpte på Jenia.

På badet kan du bruke noe som tar kalken i beholdern eller spraye på med egnet såpe.

Fordelen med denne "nalen" er at den er rask og den støvsuger opp vannet så det verken blir triper eller rennende vann ned i vindusposten. Oppladbar!

Lille Gubben kan glede seg til bursdagsgave:cool:

Næmmen!! Skal mannfolka få all gleden av å vaske vinduer nå da?? :D

hahaha

Dietta 24-05-13 07:50

Den vindusvaskerern har jeg lurt på å kjøpe lenge, og nå er jeg overbevist etter å ha lest om deres erfaringer :ja:

Lurer forøvrig på hvorfor jeg får støt hver gang jeg går ut av bilen og så tar på den for å lukke døra :(

Dietta 24-05-13 08:00

Nytt spørsmål:

Jeg skal male vinduer på hytta. Noen av de har begynt å flakke litt nederst i hjørnene, så jeg må skrape litt først.
Burde jeg bruke grunning (Visir) der hvor jeg skraper bort før jeg kliner på maling ?

Kitt 24-05-13 08:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1444244)
Nytt spørsmål:

Jeg skal male vinduer på hytta. Noen av de har begynt å flakke litt nederst i hjørnene, så jeg må skrape litt først.
Burde jeg bruke grunning (Visir) der hvor jeg skraper bort før jeg kliner på maling ?

Jepp! :)

Kitt 24-05-13 08:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1444242)
Den vindusvaskerern har jeg lurt på å kjøpe lenge, og nå er jeg overbevist etter å ha lest om deres erfaringer :ja:

Lurer forøvrig på hvorfor jeg får støt hver gang jeg går ut av bilen og så tar på den for å lukke døra :(

Fordi det dannes statisk elektrisistet når du vrikker deg rundt på bilsetet?
Var i hvert fall den forklaringen jeg fikk da det ikke skjedde i bilen jeg hadde skinnseter i.

Dietta 24-05-13 08:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1444247)
Jepp! :)

Godt jeg har en 3-liter stående da ;)

Dietta 24-05-13 08:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1444248)
Fordi det dannes statisk elektrisistet når du vrikker deg rundt på bilsetet?
Var i hvert fall den forklaringen jeg fikk da det ikke skjedde i bilen jeg hadde skinnseter i.

Da vrikker jeg noe j.... for tiden :o

Merkelig fenomen det der. Husker at jeg var sånn med en Astra vi hadde for mange år siden. Ikke skjedd med noen andre biler, og har ikkke vært trøbbel med Caravellen før nå på våren, og den er 13 år gammel :eek:

smgj 24-05-13 08:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1444255)
Da vrikker jeg noe j.... for tiden :o

Merkelig fenomen det der. Husker at jeg var sånn med en Astra vi hadde for mange år siden. Ikke skjedd med noen andre biler, og har ikkke vært trøbbel med Caravellen før nå på våren, og den er 13 år gammel :eek:

Kan også ha med en mindre elektrisitetsfeil i bilen å gjøre, eller at du rett og slett har begynt å bruke noen klær som er "ukompatible" med setetrekket. Dersom du åpner døra og legger hånden på dørkarmen (metallet) før du setter føttene på bakken, så skal du unngå det, mener jeg(?)

Det skal også finnes en anti-stat-spray (biltema?) som du kan prøve. :)

Fant også et annet tips her: http://www.dinside.no/4171/bli-kvitt-stot-fra-bilen

Dietta 24-05-13 09:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1444262)
Kan også ha med en mindre elektrisitetsfeil i bilen å gjøre, eller at du rett og slett har begynt å bruke noen klær som er "ukompatible" med setetrekket. Dersom du åpner døra og legger hånden på dørkarmen (metallet) før du setter føttene på bakken, så skal du unngå det, mener jeg(?)

Det skal også finnes en anti-stat-spray (biltema?) som du kan prøve. :)

Fant også et annet tips her: http://www.dinside.no/4171/bli-kvitt-stot-fra-bilen

Trikset med hånda på dørkarmen virker, det kan jeg skrive under på :ja:
Brukte de samme klærne og skoene da det begynte som jeg gjorde dagen før, så merkelig er det.
Skal spraye setene så får vi se hva som skjer. Tusen takk for tips :blomster:

TrillTrall 24-05-13 11:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1444232)
Næmmen!! Skal mannfolka få all gleden av å vaske vinduer nå da?? :D

hahaha

Hos oss er vindusvask Lille Gubbens oppgave. Opplest og vedtatt. :cool:

Hevingen 24-05-13 18:37

Jeg skal i konfirmasjon i morgen, og har ikke tenkt å ta med meg egen mat. Er for tiden i ketose, vil mengden kh jeg får i meg i morgen påvirke hvor lang tid det tar før jeg evt er tilbake i ketolyse? Altså færre kh - kortere tid før ketose igjen?

vaskeklut 24-05-13 18:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hevingen (Innlegg 1444339)
Jeg skal i konfirmasjon i morgen, og har ikke tenkt å ta med meg egen mat. Er for tiden i ketose, vil mengden kh jeg får i meg i morgen påvirke hvor lang tid det tar før jeg evt er tilbake i ketolyse? Altså færre kh - kortere tid før ketose igjen?

1) ketolyse er en retning innen lavkarbo, ketose er "tilstanden".
2) det avhenger jo av hva du dytter i gapet da om du kommer ut av ketose eller ikke.
3) hvor lang tid det tar er individuelt.

Kanutten 24-05-13 21:39

Hvis ungen din hadde hatt kreft, blitt skadet i en ulykke, hatt downs eller noe annet barn kan få/ha så får man i allefall LITT hjelp og opplysning. Poden min fikk ms-diagnosen da han var 17,8 år gammel. (Nesten myndig, men ikke)

Ergo han er for gammel til å gli rett inn i navsystemet.
Men han er også for UNG til å gli rett inn i navsystemet.
Videregående og skoler ellers har noe de kaller oppfølgings team OT. Alle forsikret meg om at han ville bli ivaretatt der. Men neida.

Så nå har jeg en gutt på 18 år, som ikke mestrer skolegang, som neppe får seg jobb fordi det er ikke vanlig at "barn" på hans alder får ms!!!

Nav sa selv at hadde han fått kreft hadde situasjonen stilt seg annerledes..
Så, hva gjør man??

Kitt 25-05-13 00:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1444363)
Hvis ungen din hadde hatt kreft, blitt skadet i en ulykke, hatt downs eller noe annet barn kan få/ha så får man i allefall LITT hjelp og opplysning. Poden min fikk ms-diagnosen da han var 17,8 år gammel. (Nesten myndig, men ikke)

Ergo han er for gammel til å gli rett inn i navsystemet.
Men han er også for UNG til å gli rett inn i navsystemet.
Videregående og skoler ellers har noe de kaller oppfølgings team OT. Alle forsikret meg om at han ville bli ivaretatt der. Men neida.

Så nå har jeg en gutt på 18 år, som ikke mestrer skolegang, som neppe får seg jobb fordi det er ikke vanlig at "barn" på hans alder får ms!!!

Nav sa selv at hadde han fått kreft hadde situasjonen stilt seg annerledes..
Så, hva gjør man??

Du maser på alt og alle og melder han i MS- forbundet og bruker dem for alt de er verdt. Du sjekker alle forsikringer og alt som kan ha noen slags form for hjelp å komme med. Du får tak i en ergoterapeut som kan kartlegge hva han kan trenge av hjelpemidler og hva han har krav på på sikt.
osv osv osv

Jeg skjønner at dette ikke er lett, men den som gir seg er en dritt!;) MS er desverre, og heldigvis, en svært uforutsigbar sykdom. Ingen kan si noe om hvor syk han kan bli eller hvor frisk han kon holde seg. Jeg har sett alt fra mirakuløse bedringer til svært rask forverring og krysser alt jeg har for at Poden din er en av dem som ikke blir hardest rammet!:suss:

Kanutten 25-05-13 00:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1444380)
Du maser på alt og alle og melder han i MS- forbundet og bruker dem for alt de er verdt. Du sjekker alle forsikringer og alt som kan ha noen slags form for hjelp å komme med. Du får tak i en ergoterapeut som kan kartlegge hva han kan trenge av hjelpemidler og hva han har krav på på sikt.
osv osv osv

Jeg skjønner at dette ikke er lett, men den som gir seg er en dritt!;) MS er desverre, og heldigvis, en svært uforutsigbar sykdom. Ingen kan si noe om hvor syk han kan bli eller hvor frisk han kon holde seg. Jeg har sett alt fra mirakuløse bedringer til svært rask forverring og krysser alt jeg har for at Poden din er en av dem som ikke blir hardest rammet!:suss:

:klem: Poden er ikke så hardt rammet nå, men ingen kjenner progressjonen. Han har hatt 3 schuber(?) etter jul og det er vel mye. Men han har begynt med ldn og påstår selv at han føler seg litt bedre.

Det beste fikk jeg vite nå nettopp; så lenge en av oss nære er meldt inn i ms-foreninga kan to pårørende sammen med pas seff dra til Hakadal på kurs av ymse slag! Mat, trim, vitaminer og mineraler etc etc, og det på nav!!
Vi som følger med får automatisk permitering fra jobb. Håper dette stemmer for han er tross slt bare 18 år og er ung og ny i ikke bare en voksen verden, nen en voksen verden med komplikasjoner.

Yrla 25-05-13 09:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hevingen (Innlegg 1444339)

tilbake i ketose ja

Kanskje 26-05-13 15:50

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Er det noen som vet hvor mye sånn ca slike ferdige levegger i tre koster ? Slike man setter opp med stolpe imellom. Har sjekket på noen nettsider men det står ikke pris bare andre opplysninger.

Kitt 26-05-13 16:25

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1444517)
Er det noen som vet hvor mye sånn ca slike ferdige levegger i tre koster ? Slike man setter opp med stolpe imellom. Har sjekket på noen nettsider men det står ikke pris bare andre opplysninger.

Avhengig av størrelse og type, fra 300,- til drøyt tusen!

Se side 96-97 feks!

TrillTrall 26-05-13 16:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1444522)
Avhengig av størrelse og type, fra 300,- til drøyt tusen!

Se side 96-97 feks!

Høh - der var akkurat det jeg skulle hatt. Men hvordan fester man slike? Jordspyd og full pakke, eller er det en enklere måte?

Kitt 26-05-13 16:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1444526)
Høh - der var akkurat det jeg skulle hatt. Men hvordan fester man slike? Jordspyd og full pakke, eller er det en enklere måte?

Tenker det kommer an på hvor du skal ha dem, hvor stabile du ønsker at de skal være etc. Svigers har noen med føtter på på terrassen, feks.

TrillTrall 26-05-13 16:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1444527)
Tenker det kommer an på hvor du skal ha dem, hvor stabile du ønsker at de skal være etc. Svigers har noen med føtter på på terrassen, feks.

Alt som står her som det evt. kan festes i er et vegghjørne og to gamle gjerdestolper... Noen terrasse å sette dem på er det dessverre ikke. :( De kunne kanskje rett og slett vært skrudd fast på gjerdestolpene og stallhjørnet? Dessverre er det litt for sent nå tror jeg, men det hadde vært akkurat hva jeg trenger, dog kunne de godt vært max. 120 cm høye da, trenger ikke være 180 cm til mitt bruk.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.