Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Lillemy71 08-04-13 08:23

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Julie (Innlegg 1436145)
L
Litt av "problemet" mitt er at jeg alltid har vært ganske flink i alle fag på skolen (foruten kunst, musikk og drama), så jeg har aldri vært "nødt" til å utvikle en preferanse... Så nå vet jeg ikke hvilke av fagene mine jeg foretrekker (vet bare at det ikke er matte). :p (Dere begynner kanskje å skjønne hvorfor rådgiveren sa det hun sa :lol:)

Det finnes jo mange interessante utdanninger der man må gjennom en del matte i studieløpet, men kan holde det til et minimum og man trenger ikke å praktiserer så mye av det i arbeidslivet. Men så spørs det jo hva du legger i matte. Som ingeniør bruker jeg matte daglig, men ikke noen avanserte greier, jeg er mer inne i fysikkverdenen men det er jo mye matte der også :rolleyes:

Er enig med Carisma at jobb/folkehøyskole, et år i utlandet (om du kan) kan være en ide for å finne ut av ting. Ellers kan du jo ta et år på universitet der du bare følger et par klasser som virker interessant, om det lar seg gjøre. Lykke til, finner du ikke det rette med en gang er det bare og prøve igjen. Selv var jeg 29 da jeg gikk tilbake til høyskolen og har aldri angra.

Humbalaa 08-04-13 10:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1436220)
Hvorfor drikker du store mengder vann på en gang? Med mindre du er kjempetørst er det ingen grunn til å trø innpå hele døgnrasjonen på en gang...

Jeg gjør det for å hemme sultfølelsen og ikke kjedespise osv :) og for å få nok vann!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1436225)
Ja. :)

For å utdype: Det er viktig med nok væske, særlig på et ketogent kosthold. Et par tre liter per dag ligger innenfor det jevne, kanskje enda litt mer dersom du trener mye, men å innta hele dagsrasjonen i styrten har liten hensikt. Drikk litt jevnt over hele dagen. Et glass her og et glass der, når du er tørst pluss litt til. Ha med deg en vannflaske som du kan drikke litt jevnlig av.

Jeg drikker som oftest vann fra en farrisflaske , og når jeg drikker så drikker jeg som regel 0.5 liter om gangen ..

Ofte når jeg sitter heime og ser film og tar meg en god snus ( for å hindre søtsug og jeg er avhengi, så drikker jeg vann i tillegg for å ikke la meg friste av brus og andre søtsaker).

Men da får jeg begrense mitt vannintak da og spise mindre porsjoner, har til og med begynt å veie kjøttet jeg spiser . 100 gram kjøtt til middag med grønnsaker ved siden av. Dette går som det suser og da kan jeg vel kutte ut vannintaket også.

Må forresten takke alle for svar!

Photobscura 08-04-13 11:08

Ut fra vekt kontra fettprosent antar jeg at du er mann? Er ikke hundre gram kjøtt litt lite da? Særlig om du trener styrketrening i tillegg? Jeg trener ikke mye og er relativt normalvektig, men kan fint spise 150-200 gram kjøtt til middag for å bli mett.

TrillTrall 08-04-13 11:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Humbalaa (Innlegg 1436284)
Men da får jeg begrense mitt vannintak da og spise mindre porsjoner, har til og med begynt å veie kjøttet jeg spiser . 100 gram kjøtt til middag med grønnsaker ved siden av. Dette går som det suser og da kan jeg vel kutte ut vannintaket også.

Må forresten takke alle for svar!

Hvis Photo har rett i at du er mann og driver med styrketrening er da 100 g kjøtt alt for lite! Jeg er ei lita flis av et kvinnfolk og spiser minst 150 g som regel - når det gjelder kjøttdeig går det som oftest med en halv pakke, altså 200 g... :o

Humbalaa 08-04-13 11:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1436294)
Ut fra vekt kontra fettprosent antar jeg at du er mann? Er ikke hundre gram kjøtt litt lite da? Særlig om du trener styrketrening i tillegg? Jeg trener ikke mye og er relativt normalvektig, men kan fint spise 150-200 gram kjøtt til middag for å bli mett.

Jeg er nok mann ja! Mener jeg husker å ha lest at 100-150gram kjøtt holder for middags måltid , og siden har jeg holdt meg til det , kanskje jeg skal lese meg opp igjen på akkurat det. Men mindre volum skaper mindre arbeid for magen min med volumreduksjon, og jeg blir jo forsynt

Mener også at PT'en min anbefalte 100-150 gram kjøtt men nå ble jeg jaggu usikker

amritam 08-04-13 11:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Humbalaa (Innlegg 1436284)
Jeg drikker som oftest vann fra en farrisflaske , og når jeg drikker så drikker jeg som regel 0.5 liter om gangen ..

Hva mener du med om gangen? Alt samtidig, eller at du over en periode på f.eks. en halvtime eller en time drikker litt og litt av flaska? Hvis du styrter ned så mye på en gang, så er det ikke vits i - halvparten kommer til å renne rett igjennom, for kroppen greier ikke å ta opp så mye på en gang.

Humbalaa 08-04-13 12:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1436302)
Hva mener du med om gangen? Alt samtidig, eller at du over en periode på f.eks. en halvtime eller en time drikker litt og litt av flaska? Hvis du styrter ned så mye på en gang, så er det ikke vits i - halvparten kommer til å renne rett igjennom, for kroppen greier ikke å ta opp så mye på en gang.

med en gang så mener jeg en kort periode gjerne 10 min. før Middag kan jeg gjerne sluke(som styrting) i meg 0,5 litervann :)

mereo 08-04-13 12:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Humbalaa (Innlegg 1436316)
med en gang så mener jeg en kort periode gjerne 10 min. før Middag kan jeg gjerne sluke(som styrting) i meg 0,5 litervann :)

Er ikke det litt heftig med vann? Renner jo tvers igjenom, prøv å drikk mere jevnt gjennom dagen :)

amritam 08-04-13 12:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Humbalaa (Innlegg 1436316)

OK, det er ikke noe poeng. Jeg husker å ha lest et sted at på 10 min. greier kroppen å ta opp ca. 2,5 dl vann, resten går rett igjennom. Så når du er veldig tørst kan du styrte 2,5 dl, vente 10 min. og hvis du fortsatt er tørst, kan du drikke mer da.

mereo 08-04-13 12:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1436320)
OK, det er ikke noe poeng. Jeg husker å ha lest et sted at på 10 min. greier kroppen å ta opp ca. 2,5 dl vann, resten går rett igjennom. Så når du er veldig tørst kan du styrte 2,5 dl, vente 10 min. og hvis du fortsatt er tørst, kan du drikke mer da.

Noe ala det jeg har hørt.

Er vel lov å sette ned glasset mener jeg :)

Photobscura 08-04-13 14:19

Dersom du virkelig blir passe mett på 100 gram, så. Det har ikke så mye hensikt å spise så lite med mindre du har en virkelig dårlig apetittregulering, eller sliter med å komme over et platå, selv da synes jeg det høres ut til å være i minste laget for en voksen mann.
Jeg kan forstå at du ønsker å redusere volum på magesekken, men du behøver ikke å spise så mye i faktisk mengde for å få nok energi. Dessuten er det cellene som i all hovedsak gir signaler om sult, noe man kan kjenne en viss forskjell på når man har et greit inntak over en tid.
Når jeg sier at jeg spiser 150-200 gram kjøtt i et middagsmåltid tar jeg også høyde for at jeg spiser 2-3 ganger daglig, forresten. Dersom du lever ketogent skal du ikke behøve å spise lite og hyppig. Lytt til kroppen din og hvilke signaler den gir!
Håper du får i deg nok fett, i det minste! :)

Humbalaa 08-04-13 15:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1436344)
Dersom du virkelig blir passe mett på 100 gram, så. Det har ikke så mye hensikt å spise så lite med mindre du har en virkelig dårlig apetittregulering, eller sliter med å komme over et platå, selv da synes jeg det høres ut til å være i minste laget for en voksen mann.
Jeg kan forstå at du ønsker å redusere volum på magesekken, men du behøver ikke å spise så mye i faktisk mengde for å få nok energi. Dessuten er det cellene som i all hovedsak gir signaler om sult, noe man kan kjenne en viss forskjell på når man har et greit inntak over en tid.
Når jeg sier at jeg spiser 150-200 gram kjøtt i et middagsmåltid tar jeg også høyde for at jeg spiser 2-3 ganger daglig, forresten. Dersom du lever ketogent skal du ikke behøve å spise lite og hyppig. Lytt til kroppen din og hvilke signaler den gir!
Håper du får i deg nok fett, i det minste! :)

Kjære photo veldig hyggelige av deg å komme med så mange fine råd!!
Jeg har lest meg frem til at om du vil minke magesekken så må du spise lite og regelmessig men om det ikke gjelder for ketolyse er det også greit. Jeg vet ikke helt om jeg missforstår deg når du sier at du spiser 150-200 gram kjøtt til sammen i løpet av dagen eller om dette gjelder et måltid (?) men jeg understreker hvertfall at for min del gjelder dette bare middag! jeg spiser mye kokte egg, egg og bacon , piknikkskinke, tunfisk og sørger for masse fett, majones, smør osv. Jeg skal nok få i meg nok fett hvertfall :).

huff.. er så mye jeg lurer på her inne men det får jeg heller ta en annen gang :) haha!

Yrla 08-04-13 15:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Humbalaa (Innlegg 1436299)
Jeg er nok mann ja! Mener jeg husker å ha lest at 100-150gram kjøtt holder for middags måltid , og siden har jeg holdt meg til det , kanskje jeg skal lese meg opp igjen på akkurat det. Men mindre volum skaper mindre arbeid for magen min med volumreduksjon, og jeg blir jo forsynt

Mener også at PT'en min anbefalte 100-150 gram kjøtt men nå ble jeg jaggu usikker

hvis du spiser noe annet med proteiner i tillegg, som 50-100 g ost eller egg er det ikke lite, synes jeg. Fettkilde til + grønnsaker og sopp hjelper også på å skape metthet.

Photobscura 08-04-13 15:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Humbalaa (Innlegg 1436359)
Kjære photo veldig hyggelige av deg å komme med så mange fine råd!!
Jeg har lest meg frem til at om du vil minke magesekken så må du spise lite og regelmessig men om det ikke gjelder for ketolyse er det også greit. Jeg vet ikke helt om jeg missforstår deg når du sier at du spiser 150-200 gram kjøtt til sammen i løpet av dagen eller om dette gjelder et måltid (?) men jeg understreker hvertfall at for min del gjelder dette bare middag! jeg spiser mye kokte egg, egg og bacon , piknikkskinke, tunfisk og sørger for masse fett, majones, smør osv. Jeg skal nok få i meg nok fett hvertfall :).

huff.. er så mye jeg lurer på her inne men det får jeg heller ta en annen gang :) haha!

Ja, det er snakk om til ett måltid. Middagen/dagens måltid nummer to er alltid mitt største måltid, forsåvidt. Jeg spiser ikke alltid 150-200 gram, altså. Men jeg kan fint gjøre det!
Jeg spør igjen - blir du passe mett av 100 gram kjøtt? Hvorfor er det så viktig for deg å få mindre magesekk? Jeg tenker at når du spiser næringstett nok mat, så vil mengdene gjerne minke også, dersom du spiste store mengder mat før, f.eks., og da vil dette med magesekken gå av seg selv. :)

Humbalaa 08-04-13 17:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1436364)
Ja, det er snakk om til ett måltid. Middagen/dagens måltid nummer to er alltid mitt største måltid, forsåvidt. Jeg spiser ikke alltid 150-200 gram, altså. Men jeg kan fint gjøre det!
Jeg spør igjen - blir du passe mett av 100 gram kjøtt? Hvorfor er det så viktig for deg å få mindre magesekk? Jeg tenker at når du spiser næringstett nok mat, så vil mengdene gjerne minke også, dersom du spiste store mengder mat før, f.eks., og da vil dette med magesekken gå av seg selv. :)

Jeg har nettopp spist 100 gram strimlet svinekjøtt + woka blomkål,sjampingon,gulrot og blomkål pg jeg ble mett! Jeg er litt redd for å overspise da jeg er veldig glad i kjøtt :)

Jeg vil ha mindre magesekk så jeg kan få en figur jeg hadde før, atletisk , mitt hovedmål er å få en sportslig kropp så jeg føler meg bedre og det er gøy å se hva man kan oppnå om man går inn for det :-)

Carisma 08-04-13 22:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Humbalaa (Innlegg 1436379)
Jeg har nettopp spist 100 gram strimlet svinekjøtt + woka blomkål,sjampingon,gulrot og blomkål pg jeg ble mett! Jeg er litt redd for å overspise da jeg er veldig glad i kjøtt :)

Jeg vil ha mindre magesekk så jeg kan få en figur jeg hadde før, atletisk , mitt hovedmål er å få en sportslig kropp så jeg føler meg bedre og det er gøy å se hva man kan oppnå om man går inn for det :-)

Du skal spise MYE kjøtt for å overspiste på et ketogent kosthold! Spis når du er sulten og til du er passe mett, så regulerer mengdene seg selv. Noen dager holder det med litt kjøtt, andre dager trenger man 2-3 kjøttstykker.
Se heller litt på totalmengde proteiner om du må telle noe, fremfor gram kjøtt.

Cyan 09-04-13 09:37

I slutten av mai skal jeg på en konferanse i København, og siden jeg aldri har vært der (:eek:), tenkte jeg å benytte sjansen og dra et par dager tidligere. Konferansen starter mandags kveld og jeg drar nedover søndags formiddag. Jeg har altså nesten en hel søndag og mandags formiddag og ettermiddag til å gjøre hva jeg vil :D Tipper at jeg vil bruke mandagen på litt shopping og bare traske gatelangs, men trenger noen tips til hva jeg kan gjøre søndagen. Hvis det er fint vær vil jeg helst bruke dagen på å gå en del, så tips på fine parker, arkitektur og gåturer mottas gjerne :) Tar også imot tips på hva jeg kan gjøre hvis søndagen blir regnfull og guffen.

mereo 09-04-13 09:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av cyan (Innlegg 1436559)
i slutten av mai skal jeg på en konferanse i københavn, og siden jeg aldri har vært der (:eek:), tenkte jeg å benytte sjansen og dra et par dager tidligere. Konferansen starter mandags kveld og jeg drar nedover søndags formiddag. Jeg har altså nesten en hel søndag og mandags formiddag og ettermiddag til å gjøre hva jeg vil :d tipper at jeg vil bruke mandagen på litt shopping og bare traske gatelangs, men trenger noen tips til hva jeg kan gjøre søndagen. Hvis det er fint vær vil jeg helst bruke dagen på å gå en del, så tips på fine parker, arkitektur og gåturer mottas gjerne :) tar også imot tips på hva jeg kan gjøre hvis søndagen blir regnfull og guffen.

tivoli!!!!!!!

Cyan 09-04-13 10:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mereo (Innlegg 1436565)
tivoli!!!!!!!

HAdde tenkt å stå over tivoli - heller ta det med familien en gang.

Rin 09-04-13 11:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1436559)
I slutten av mai skal jeg på en konferanse i København, og siden jeg aldri har vært der (:eek:), tenkte jeg å benytte sjansen og dra et par dager tidligere. Konferansen starter mandags kveld og jeg drar nedover søndags formiddag. Jeg har altså nesten en hel søndag og mandags formiddag og ettermiddag til å gjøre hva jeg vil :D Tipper at jeg vil bruke mandagen på litt shopping og bare traske gatelangs, men trenger noen tips til hva jeg kan gjøre søndagen. Hvis det er fint vær vil jeg helst bruke dagen på å gå en del, så tips på fine parker, arkitektur og gåturer mottas gjerne :) Tar også imot tips på hva jeg kan gjøre hvis søndagen blir regnfull og guffen.

Torvehallerne er et fint sted å rusle gjennom. Der er også Palæo-restauranten hvor man feks kan spise en "meatza" (jeg rakk ikke å teste maten der selv, men det var kjekt å se, i alle fall). Og så er det en fin dyrepark, men det er kanskje for de barnsligere blant oss. :p

Cyan 09-04-13 12:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1436587)
Torvehallerne er et fint sted å rusle gjennom. Der er også Palæo-restauranten hvor man feks kan spise en "meatza" (jeg rakk ikke å teste maten der selv, men det var kjekt å se, i alle fall). Og så er det en fin dyrepark, men det er kanskje for de barnsligere blant oss. :p

Takk! Akkurat sånn type ting jeg er på jakt etter :) Zoo er jo kjempeflott, det :)

Furine 09-04-13 13:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1436610)
Takk! Akkurat sånn type ting jeg er på jakt etter :) Zoo er jo kjempeflott, det :)

Zooen er fin, den. Ganske flott flodhestområde og elefantområde blant anna, likte også "drivhusområdet" med mange, til dels store, sommarfuglar. (Lurt å vere der til andre tider enn til dømes palmehelg i strålande ver - slik som når vi var der, peisfullt overalt. :rolleyes:) Dei har også tasmanske pungdjevlar! :D

Køben er fin, generelt. :ja: Fint å gå i området med Amalienborg, Kastellet etc.

Humbalaa 09-04-13 16:17

Noen som vet om Extra tyggegummi inneholder kunstigsukker? Sorbitol er jo kjempe fyfy!!. På pakken ser jeg ingenting.

vaskeklut 09-04-13 16:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Humbalaa (Innlegg 1436632)
Noen som vet om Extra tyggegummi inneholder kunstigsukker? Sorbitol er jo kjempe fyfy!!. På pakken ser jeg ingenting.

Det inneholder xylitol/bjørkesøt så vidt jeg vet.

Humbalaa 09-04-13 16:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1436633)
Det inneholder xylitol/bjørkesøt så vidt jeg vet.

Kan jeg tygge på det om jeg går på ketolyse?. Takker for svar!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.