Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Lillemy71 20-03-13 14:16

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1433740)
Jeg skal lage Boeuf Bourguignon (med elgkjøtt) i påsken. Har aldri laget det før, men har funnet en oppskrift som bruker 1 kg kjøtt. Jeg har derimot drøyt 1.4 kilo kjøtt (veid i frossen tilstand), og lurer på om jeg burde justere oppskriften noe - da spesielt med hensyn til væske, og om jeg gjør det burde jeg da legge til mer rødvin eller bare mer kjøttbuljong? Og bør jeg da også ha litt mer mel i? Oppskriften sier i utgangspunktet 1/2 flaske rødvin og 4 dl kjøttbuljong og 2 ss hvetemel.

Jeg er ikke så dreven på å lage denne type mat :o

Det kommer jo ann på om det er rent kjøtt du har eller om det evt må renskjæres noe, kanskje blir det ikke så mye mer kjøtt. Dersom du ikke bruker mer væske, blir det rett og slett litt mindre saus på kjøttet. Øker du opp væskemengden må du kanskje øke litt på hvetemel men ikke så mye for dette skal jo være en slags sjysaus. Hva du evt skal øke på med av buljong eller vin blir jo en smakssak også, så kanskje litt av begge deler? Evt kan du ta alt i oppskriften og gange opp med 1,4 men det blir jo fort litt "teite" mål på diverse ingredienser.

Hadde jeg vært deg hadde jeg bare brukt kjøttet du har og målt opp de andre ingrediensen etter oppskriften, ser det ut til å bli litt lite saus kan du jo fylle på litt til før alt er ferdig.

Cyan 20-03-13 14:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1433742)
Det kommer jo ann på om det er rent kjøtt du har eller om det evt må renskjæres noe, kanskje blir det ikke så mye mer kjøtt. Dersom du ikke bruker mer væske, blir det rett og slett litt mindre saus på kjøttet. Øker du opp væskemengden må du kanskje øke litt på hvetemel men ikke så mye for dette skal jo være en slags sjysaus. Hva du evt skal øke på med av buljong eller vin blir jo en smakssak også, så kanskje litt av begge deler? Evt kan du ta alt i oppskriften og gange opp med 1,4 men det blir jo fort litt "teite" mål på diverse ingredienser.

Hadde jeg vært deg hadde jeg bare brukt kjøttet du har og målt opp de andre ingrediensen etter oppskriften, ser det ut til å bli litt lite saus kan du jo fylle på litt til før alt er ferdig.

Det er rent kjøtt jeg har, men elg (fra høstjakta :D) og ikke okse. Litt usikker på hvordan elg oppfører seg i forhold til okse mtp krymping og sånt.

Tenkte i utgangspunktet å gjøre som du foreslår, men var litt usikker på dette med rødvinsmengde siden jeg aldri har laget noe rødvinssausgreier :p På bildet i oppskriften ser den gryta i og for seg ganske tynn ut, så kanskje det er like greit å beholde mengdene. Mer kjøtt bruker jo som regel ikke å være et onde ;)

Lillemy71 20-03-13 14:54

Synes og huske at krympinga er omtrent som for storfe, men det kommer jo litt an på hvor på dyret kjøttet er i fra. Elg er vel også noe magrere enn storfe, så litt ekstra fett i gryta skader jo ikke :D

Cyan 20-03-13 15:15

Ekstra fett skal bli :D Apropos rødvin i matlaging, noe spesielt man bør tenke på eller fungerer en hvilken som helst billigvin?

smgj 20-03-13 16:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1433752)
Ekstra fett skal bli :D Apropos rødvin i matlaging, noe spesielt man bør tenke på eller fungerer en hvilken som helst billigvin?

Unngå de som er veldig skarpe/syrlige. Til elg hadde jeg lett etter en rimelig merlot (Merlot er som regel litt mer(skogs-)bæraktig, rund i smaken)

Photobscura 20-03-13 16:38

Kan noen fortelle meg hvorfor jeg har et litt uregelmessig rødt nettingaktig (stormasket, og med bred netting i så fall, men det var ellers den beste sammenligenlsen jeg kunne kommer på. :p) mønster på lårene? Ikke utslettaktig; hovent eller kløete, gjør ikke vondt. Ser mer sånn brennesle-rødt ut eller som om man skulle ha smekket til med en strikk eller noe. La merke til det for et par uker siden også, vet ikke om det har vært der i mellomtiden før nå igjen.

Carisma 20-03-13 16:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1433664)
Hvordan fungerer "tretthetsbrudd" i foten?

Jeg har hatt vondt en stund på oppsiden av foten, blåmerke og hovent. Kunne ikke gå med tresko, og div andre sko. Det er fortsatt vond ved trykk.
Lurer derfor på om det kan ha vært ett brudd..

En avdød venninne fikk "tretthetsbrudd" sånn plutselig, tilfeldig oppdaget hos legen. Hun hadde ikke slått/dunket/annet med foten. Ikke jeg heller.

Hvordan vil det evt behandles? hvis det kan?

Hørtes ut som det bør sjekkes for evt blodpropp.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1433668)
vet noen om hvor det er "tryggest" å registrere seg som single på ett nettsted?

Min bror er klar for å prøve, men jeg vet ikke hvor det er best...

Har hørt av andre at noen sider har "åpne dager" hvor man kan se alle, eller noe slikt, og han vil helst holde det hemmelig for naboer og slikt. :)

Man registrerer seg jo med et kallenavn, så man skal jo jobbe litt for å finne kjente sånn uten videre. (men er det så ille at naboene vet man er på leit da? Kanskje drømmedama er i nabolaget? :o jeg vil si det er positivt med de som går aktivt utog leter fremfor de som sitter og venter på at noen skal ette ned utenfor trappa liksom...)

Sukker.no er vel litt oppbrukt? I følge mine single venninner er det mest et sted for de som er ute etter spenning på si' eller noe uforpliktende enn de som seriøst vil ha et forhold. Hvertfall i aldersgruppa 30+ til 45.

På betalstedene vet man hvertfall at folk er seriøse, ellers gidder de ikke betale for sånt. Dessuten trenger man jo ikke begrense seg til et sted. Flere steder gir flere muligheter.

Lillemy71 20-03-13 16:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1433752)

Kan jo søke litt på nettet og se om du finner noe lurt, ellers går det an å spørre på polet. De fleste er veldig flinke og hjelpsomme og vet sikkert om noe lurt du kan bruke :)

langaard 20-03-13 17:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1433758)
Kan noen fortelle meg hvorfor jeg har et litt uregelmessig rødt nettingaktig (stormasket, og med bred netting i så fall, men det var ellers den beste sammenligenlsen jeg kunne kommer på. :p) mønster på lårene? Ikke utslettaktig; hovent eller kløete, gjør ikke vondt. Ser mer sånn brennesle-rødt ut eller som om man skulle ha smekket til med en strikk eller noe. La merke til det for et par uker siden også, vet ikke om det har vært der i mellomtiden før nå igjen.

Kan det komme av lav fettposent, at det er blodårer du ser:confused:

Photobscura 20-03-13 17:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1433764)
Kan det komme av lav fettposent, at det er blodårer du ser:confused:

Riktignok har jeg tynne lår, men ikke så ille. :p Fettprosenten ellers er ikke spesielt lav heller. Det ser ikke ut som blodårer, tror jeg?!

Kanutten 20-03-13 18:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1432814)
Noen som vet hva slags sykehus som skriver ut LDN? De gjør det ikke her og jeg vil så gjerne at mspoden min skal få prøve den.

:heia: Da har jeg fått både resept og pillerter!! Poden kan begynne i dag allerede! Jeg lurer bare på hvordan nevrologen kommer til å reagere.......:o

smgj 20-03-13 18:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1433782)
:heia: Da har jeg fått både resept og pillerter!! Poden kan begynne i dag allerede! Jeg lurer bare på hvordan nevrologen kommer til å reagere.......:o

Vel - enten blir han bedre, får ingen virkning, eller merkelige drømmer... Det er vel stort sett alternativene. Nevrologen kan enten tro på dette, stille seg åpen for å se, eller bli drttfornærmet...

Det store spørsmålet er om dere kan samarbeide videre hvis siste alternativ er det som slår til... Jeg sparket selv fastlegen i en liknende situasjon, men det er vanskeligere å gjøre det med spesialister.

Vet ikke hvordan det er med MS, men har lest med hashimotos at man skal starte på 1,5mg(?) og trappe opp for å unngå søvnpåvirkningen (og for hashimotos: at overgangen for kroppen blir for stor dersom LDN virker veldig bra)

Kanutten 20-03-13 18:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1433785)
Vel - enten blir han bedre, får ingen virkning, eller merkelige drømmer... Det er vel stort sett alternativene. Nevrologen kan enten tro på dette, stille seg åpen for å se, eller bli drttfornærmet...

Det store spørsmålet er om dere kan samarbeide videre hvis siste alternativ er det som slår til... Jeg sparket selv fastlegen i en liknende situasjon, men det er vanskeligere å gjøre det med spesialister.

Vet ikke hvordan det er med MS, men har lest med hashimotos at man skal starte på 1,5mg(?) og trappe opp for å unngå søvnpåvirkningen (og for hashimotos: at overgangen for kroppen blir for stor dersom LDN virker veldig bra)

Han skal gå i fire uker på 1.5, deretter fire uker på 3, så skal han opp på 4.5 for å sjekke der. Der blir han enten værende eller så er det ned til 3 igjen.

Anne 20-03-13 19:09

Sitat:

Jeg får lignende merker hvis jeg sitter lenge i badstua eller får "varmeutslett" når jeg sitter i sola med en mørk bukse feks. Går fort over...

Photobscura 20-03-13 19:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1433788)
Jeg får lignende merker hvis jeg sitter lenge i badstua eller får "varmeutslett" når jeg sitter i sola med en mørk bukse feks. Går fort over...

Ja, tenkte det var varmeutslett da jeg fikk det da jeg var i Barcelona, men har ikke akkurat omgått av varme i dag. :p Hmm ...

Anne 20-03-13 19:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1433794)
Ja, tenkte det var varmeutslett da jeg fikk det da jeg var i Barcelona, men har ikke akkurat omgått av varme i dag. :p Hmm ...

Ikke sittet i solveggen en halvtime heller?

Photobscura 20-03-13 19:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1433796)
Ikke sittet i solveggen en halvtime heller?

Hvilken? :p

langaard 20-03-13 20:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1433799)
Hvilken? :p

Kanskje det skyldes kulde, da:)

Photobscura 20-03-13 20:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1433803)
Kanskje det skyldes kulde, da:)

Ja, kanskje det? Har bare aldri sett noe sånt på kroppen min før, tror jeg.

Carisma 20-03-13 20:30

Kulde tenkte jeg også :ja: små barn får jo lett sånn når de blir kalde.

Rin 20-03-13 21:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1433807)

Jeg blir sånn om jeg blir for kald på låra. Ellers så tenkte jeg at du driver og kjenner på ketoseånde og sånn for tida, og min erfaring er at de gangene jeg har vært ute av ketose og gått inn igjen, så blir huden også midlertidig ekstremt følsom for syntetiske stoffer og det blir hissig rødt der det gjelder.

Kanutten 20-03-13 21:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1433807)

Dårlig blodsirkulasjon kan også forårsake slike mønstre på huden.

Bønna200 20-03-13 22:10

Sitat:

jeg får noe sånt når jeg blir enten for varm eller for kald. :ja: Trodde nesten det bare var meg, siden det er så mye rart med denne skrotten. :p

ancecilla 20-03-13 22:37

:confused:
Dette er bare en test fra en nybegynner:eek:
:D:)

Photobscura 21-03-13 08:48

Og i dag var det borte igjen! :p
Tror ikke det har noe med ketose å gjøre, altså. Jeg har antagelig vært mer eller mindre i ketose hele tiden, men får bare den ketosesmaken i munnen når jeg får spist nok og bra nok, noe jeg her vært veldig flink på den siste halvannen uka, og ikke nødvendigvis i Barcelona. :p

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:58.