Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kanutten 16-03-13 19:42

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1432994)
Dere var like (u)fine begge to.

Kan hende det....:o

langaard 16-03-13 20:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1432996)
Kan hende det....:o

Du kunne vel heller ha varma han litt:p

vaskeklut 16-03-13 21:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1432994)
Dere var like (u)fine begge to.

Enig.

vaskeklut 16-03-13 21:58

Hvorfor kan man bare få tre kortisonsprøyter i samme øh, senefeste? Jeg trenger fleeeeeeeeeeer :o

Kanskje 17-03-13 16:01

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Dere vet sånn stålamper, med lys opp mot taket, og en leselampe. Synes ofte disse blir så vinglete etter en stund, og direkte henger mot en side. Hvordan får man strammet dem opp så de står rett ??

Kitt 17-03-13 16:06

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1433113)
Dere vet sånn stålamper, med lys opp mot taket, og en leselampe. Synes ofte disse blir så vinglete etter en stund, og direkte henger mot en side. Hvordan får man strammet dem opp så de står rett ??

Skrur dem til igjen! Ofte sitter det en mutter under/nederst som må strammes med gjevne mellomrom!
Er lampen av litt dårligere kvalitet, bør den nok kastes når den begynner å få alvorlig slagside dersom den ikke kan skrur til!

Kanskje 17-03-13 17:00

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

aha ! skal prøve å vri på den mutteren.

amritam 17-03-13 22:34

Er det noen som har prøvd denne knekkebrødmixen og vet hvordan oppskriften for å bake dem er?
http://spisdegslank.no/index.php?nam...rettnummer=514

Lava 18-03-13 02:38

Er perleblomster giftige for katter? Mine prøver å spise dem...
Har søkt men fant ikke noe svar

BenteR 18-03-13 03:07

Denne listen er kjekk for oss dyre-eiere
http://charlott.no/toxipet/planter5d...st&order=nnavn

Der står ikke perleblomst oppført som giftig, men svært mange løkplanter er giftige, og da jeg googlet litt blir det frarådet og bruke perleblomst til kakedekor for eksempel.
Wikipedia er heller ikke så veldig hjelpsom http://no.wikipedia.org/wiki/Hyasintfamilien
og på denne tyske siden http://www.gartendatenbank.de/wiki/m...ubenhyazinthen forstår jeg det som det er usikkerhet om de er giftige

Cyan 18-03-13 11:16

Noen som vet hvor lang tid det tar før SRO audience gir tilbakemelding om man har fått publikumsplass på et show. Har søkt om billetter til et talkshow den 2. mai i London og er grådig spent :o

Lava 18-03-13 11:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1433200)
Denne listen er kjekk for oss dyre-eiere
http://charlott.no/toxipet/planter5d...st&order=nnavn

Der står ikke perleblomst oppført som giftig, men svært mange løkplanter er giftige, og da jeg googlet litt blir det frarådet og bruke perleblomst til kakedekor for eksempel.
Wikipedia er heller ikke så veldig hjelpsom http://no.wikipedia.org/wiki/Hyasintfamilien
og på denne tyske siden http://www.gartendatenbank.de/wiki/m...ubenhyazinthen forstår jeg det som det er usikkerhet om de er giftige

Takk! :)

Sivensvans 18-03-13 12:52

Mikro med crisp og grill-funksjon

Etter nærmere 20 år tok mikrobølgeovnen min kvelden etter lang og tro tjeneste. Jeg brukte den til å tine og varme mat i.

Nå har jeg fått i hus en Whirlpool GT 285 med crisp, jet crisp og grillfunksjon, men sliter med å finne oppskrifter og tips til hvordan jeg kan bruke den...!
Fulgte med kun et ark som forklarte de forskjellige funksjonene, så jeg føler meg litt lost:p

Noen som har noen gode tips og råd om hvordan jeg kan utnytte mulighetene?
Hva bruker du din mikrobølgeovn til?

Supera 19-03-13 20:36

Jeg skal ha en god gjeng på tacokveld hos meg til helga og må steke opp en stor porsjon kjøttdeig. Kan man steke en stor porsjon kjøttdeig på en lett måte - uten å steke 200g om gangen? Noen som har tips? Ser for meg at hvis man bare putter det i en ildfast form i ovnen at det blir kokt og ikke stekt. Det blir annet kjøtt til tacoen også, men må nesten ha kjøttdeig og har ikke lyst til å stå i en time og steke kjøttdeig på panna.

Carisma 19-03-13 21:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1433611)
Jeg skal ha en god gjeng på tacokveld hos meg til helga og må steke opp en stor porsjon kjøttdeig. Kan man steke en stor porsjon kjøttdeig på en lett måte - uten å steke 200g om gangen? Noen som har tips? Ser for meg at hvis man bare putter det i en ildfast form i ovnen at det blir kokt og ikke stekt. Det blir annet kjøtt til tacoen også, men må nesten ha kjøttdeig og har ikke lyst til å stå i en time og steke kjøttdeig på panna.

Du kan steke i en stor kjele, men jeg tror jeg ville teste på en plate i ovnen. Spredd det godt utover.

Supera 19-03-13 22:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1433624)
Du kan steke i en stor kjele, men jeg tror jeg ville teste på en plate i ovnen. Spredd det godt utover.

Steker man i stor kjele så blir det jo kokt og ikke stekt på grunn av alt vannet i kjøttdeigen... Plate i ovnen blir jo litt bedre. Kan jo ta i tre brett og sette på varmluft kanskje?

Ziltoidia 20-03-13 00:47

Såeh, er det noen som vet hva jeg skal se etter i engelske butikker når jeg leter etter det som i i Norge kaller 'lettsaltet sideflesk'? Finner bare bacon, og 'rashers', som tydeligvis også er bacon.

Carisma 20-03-13 01:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1433657)
Såeh, er det noen som vet hva jeg skal se etter i engelske butikker når jeg leter etter det som i i Norge kaller 'lettsaltet sideflesk'? Finner bare bacon, og 'rashers', som tydeligvis også er bacon.

Urøkt bacon kanskje?

Ziltoidia 20-03-13 01:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1433658)
Urøkt bacon kanskje?

Når jeg leser wikipedia nærmere i sømmene, så gir jo det faktisk mening. :p Takk!
Sitat:

Kanskje mest populært i dag er røykt sideflesk, kjend under det engelske namnet for røykt og/eller salta flesk, «bacon».

Lava 20-03-13 01:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1433611)

Jeg slenger da 400 gr i panna om gangen, trykker den flat og steker på ene siden før jeg vender og deler opp etter litt steking, funker flott og blir ikke kokt.
Har ikke prøvd i langpanne, men kanskje? Da må du jo likevel dele opp på forhånd og snu og røre, så det er kanskje ikke så mye tid å spare.
Ferdigstekt kjøttdeig holder seg jo, så du kan ta det en dag eller to i forveien.

Lava 20-03-13 02:00

Hvordan fungerer "tretthetsbrudd" i foten?

Jeg har hatt vondt en stund på oppsiden av foten, blåmerke og hovent. Kunne ikke gå med tresko, og div andre sko. Det er fortsatt vond ved trykk.
Lurer derfor på om det kan ha vært ett brudd..

En avdød venninne fikk "tretthetsbrudd" sånn plutselig, tilfeldig oppdaget hos legen. Hun hadde ikke slått/dunket/annet med foten. Ikke jeg heller.

Hvordan vil det evt behandles? hvis det kan?

Lava 20-03-13 03:38

vet noen om hvor det er "tryggest" å registrere seg som single på ett nettsted?

Min bror er klar for å prøve, men jeg vet ikke hvor det er best...

Har hørt av andre at noen sider har "åpne dager" hvor man kan se alle, eller noe slikt, og han vil helst holde det hemmelig for naboer og slikt. :)

Lillemy71 20-03-13 08:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1433668)

Har hørt av andre at noen sider har "åpne dager" hvor man kan se alle, eller noe slikt, og han vil helst holde det hemmelig for naboer og slikt. :)

Tja vanskelig og si hva som er "tryggest", kommer ann på hva du legger i det begrepet. En del slike nettsider lar deg opprette bruker og gir deg begrenset adgang til funksjoner, slik at du kan prøve litt. Men det begrenser seg jo hva man kan se og hvor lett det er og komme i kontakt med andre medlemmer. Noen sider viser bla ikke bilder før man har betalt medlemsskap og det kan jo være en fordel. Selv på "åpne" dager er det jo begrenset hva "ikke-medlemmer" kan se, det er ihvertfall min erfaring. Selv har jeg prøvd Match.com, men etter at den ble slik at alle fra hele verden som er på Match kan se alle profiler ble det litt slitsomt. Fikk alt for mange lugubre forslag fra østeuropeiske og asiatiske mannfolk som bare var ute etter en billett til Norge. Muligens det er litt enklere for en mann men vil tro det er nok av damer der ute som er ute etter det samme. Min beste erfaring er på Sukker.no og en venninne fant mannen sin der. De arrangerer jo også singlefester innimellom for de som vil gå på det.

Lykke til til broren din :) Si at det bare er å hive seg utpå og ikke være flau over det. "Alle" gjør det jo om dagen. Det viktigste er å være ærlig og være seg selv (har lang erfaring på slike nettsteder :o).

Cyan 20-03-13 13:57

Jeg skal lage Boeuf Bourguignon (med elgkjøtt) i påsken. Har aldri laget det før, men har funnet en oppskrift som bruker 1 kg kjøtt. Jeg har derimot drøyt 1.4 kilo kjøtt (veid i frossen tilstand), og lurer på om jeg burde justere oppskriften noe - da spesielt med hensyn til væske, og om jeg gjør det burde jeg da legge til mer rødvin eller bare mer kjøttbuljong? Og bør jeg da også ha litt mer mel i? Oppskriften sier i utgangspunktet 1/2 flaske rødvin og 4 dl kjøttbuljong og 2 ss hvetemel.

Jeg er ikke så dreven på å lage denne type mat :o

Anarko 20-03-13 14:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1433668)

Har en kompis som kan gå god for sukker.no. Men vet ikke om de har åpne dager der? En venninne av meg var medlem på sukker tidligere, hun fant sin mann der :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:48.