Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Ziltoidia 04-03-13 21:42

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1430678)
Dette stemmer vel ikke helt? Splenda tas ikke opp i noenting, det er litt av problemet. Det brytes ikke ned, og man har f.eks sporet søtere fisk (ikke utseendemessig :p) etter at cola light ble søtetmed det.

Åja. Hm.. men påvirker det ikke blodsukkeret?

Men ja, at det er noe miljøherk er jo grunn nok i seg selv til å unngå det.

Janis 04-03-13 23:03

Er det bare "Den lille nøttefabrikken" som fører Paranøtter?`
Svinedyr pose til nesten 50lappen.

Anarko 04-03-13 23:29

Kan man gi katter tran (type møllers)? Istedet for å kjøpe en pitteliten flaske på dyrebutikken med fiskeolje til nesten 200 kroner...

BenteR 05-03-13 01:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Janis (Innlegg 1430705)
Er det bare "Den lille nøttefabrikken" som fører Paranøtter?`
Svinedyr pose til nesten 50lappen.

Jeg kjøper disse
http://www.kinsarvik.no/products/315...er-200-gr.aspx
Pleier og bestille 20 poser i slengen :rolleyes:

BenteR 05-03-13 02:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1430709)
Kan man gi katter tran (type møllers)? Istedet for å kjøpe en pitteliten flaske på dyrebutikken med fiskeolje til nesten 200 kroner...

Jeg har hørt at tran for mennesker er tilsatt vitaminer for mennesker og at det vitamininnholdet er feil for dyr og derfor skal dyrene IKKE ha vår tran. Googlet litt, og fant bla dette

"Jeg har googlet dette litt og det jeg finner ut er at vanlig tran IKKE må gis til hunder og helt sikkert ikke katter heller. Tran for oss mennesker er tilsatt vitamin A, D og E. Hunder og katter trenger ikke så mye av disse vitaminene og dersom dyret får et kvalitetsfor, har den ikke bruk for tilskudd. Vitaminene A, D og E skilles ikke ut i urinen, men blir tatt opp i tarmene og kan føre til forgiftning pga for høyt nivå av en eller flere av disse vitaminene. Skulle katten din pga røyting eller lignende har bruk for ekstra tilskudd av omega3, bør du kjøpe Dr. Baddakys fiskeolje hos veterinæren. Denne er spesialtilpasset hunder og katter og ikke tilsatt A, D og E vitaminer. "
Kilde http://www.dyresiden.no/forum/viewtopic.php?t=7021

Lillemy71 05-03-13 08:24

Forstår ikke helt hvorfor dere vil gi fiskeolje til en katt? :rolleyes:

Janis 05-03-13 09:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1430718)
Jeg kjøper disse
http://www.kinsarvik.no/products/315...er-200-gr.aspx
Pleier og bestille 20 poser i slengen :rolleyes:

Tusen takk for tips :)
Blir det mye knasking hos deg? :p

Anarko 05-03-13 10:13

Tusen takk BenteR! :)
Lillemy: fordi at hannkatten min røyter noe enormt. Han får kvalitetsfòr, men jeg fikk tips om å gi han fiskeolje.

Janis 05-03-13 10:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1430771)
Lillemy: fordi at hannkatten min røyter noe enormt. Han får kvalitetsfòr, men jeg fikk tips om å gi han fiskeolje.

Kanskje det hjelper på hunder også?
Hunden min får Royal, trodde det var bra nok.
Men på en annen side, så er det vel en naturlig røyte sesong nå.

Janis 05-03-13 11:22

En dæsj Cocosa i stekepanna?
Til bacon, egg og div kjøtt.

Lillemy71 05-03-13 11:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1430771)

Mine katter også røyter noe helt vannvittig nå. Helt normalt på denne tiden av året. Hu ene begynte og flasse (tørr i huden stakkars) og jeg ble da tipset om mer fett i maten men ikke fra fisk siden det ikke er naturlig mat for en katt. Jeg gir fett fra koteletter, entrecote og kyllignfilet. Mindre fett på meg men kattene elsker det :D

smgj 05-03-13 12:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1430798)
Mine katter også røyter noe helt vannvittig nå. Helt normalt på denne tiden av året. Hu ene begynte og flasse (tørr i huden stakkars) og jeg ble da tipset om mer fett i maten men ikke fra fisk siden det ikke er naturlig mat for en katt. Jeg gir fett fra koteletter, entrecote og kyllignfilet. Mindre fett på meg men kattene elsker det :D

Har du prøvd egg? Et egg om dagen gjør pelsen kjempefin og blank. Egg - iallfall økologiske - skal vel også inneholde en grei fettsyreblanding, mente jeg? (Gidder ikke google)

Anarko 05-03-13 14:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1430817)
Har du prøvd egg? Et egg om dagen gjør pelsen kjempefin og blank. Egg - iallfall økologiske - skal vel også inneholde en grei fettsyreblanding, mente jeg? (Gidder ikke google)

Skal man i såfall koke egget?

Hannkatten min røyter mye hele året. Jeg har en hunnkatt også, de spiser samme maten, og hun røyter nesten ikke. Jeg har snakket med dyrebutikker, veterinærer osv, det eneste jeg får beskjed om er å gi mer fet mat. Så tar gladelig i mot tips om andre fettkilder som er trygge å gi mine vakre puser :)

Anarko 05-03-13 14:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Janis (Innlegg 1430776)
Kanskje det hjelper på hunder også?
Hunden min får Royal, trodde det var bra nok.
Men på en annen side, så er det vel en naturlig røyte sesong nå.

På dyrebutikken jeg var innom sist hadde de fiskeolje til hunder også :)

Janis 05-03-13 14:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1430835)
På dyrebutikken jeg var innom sist hadde de fiskeolje til hunder også :)

Da skal jeg prøve det.
Papillonen min, med den lange hvite pelsen.. kan tenke deg hvordan det blir på gulvet. :rolleyes: Hår overalt.

TrillTrall 05-03-13 15:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1430834)

Koker kattene eggene de finner i naturen? ;) Jeg ville gitt det rått.

smgj 05-03-13 15:32

Sitat:

Hannkatten min røyter mye hele året. Jeg har en hunnkatt også, de spiser samme maten, og hun røyter nesten ikke. Jeg har snakket med dyrebutikker, veterinærer osv, det eneste jeg får beskjed om er å gi mer fet mat. Så tar gladelig i mot tips om andre fettkilder som er trygge å gi mine vakre puser :)

(Lett vispet) Rått egg, ja. Om de ikke liker det så har vi hatt stor suksess for vår kresne kattefrøken å blande det med bittelitt våtfor. (Jupp, de er AKKURAT som unger. ):p

Anarko 05-03-13 15:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1430843)
Koker kattene eggene de finner i naturen? ;) Jeg ville gitt det rått.

Jeg har blitt såpass mye overrasket av pusene mine gjennom årene, og intelligensen deres blant annet, at det skulle pokker ikke forundre meg.. :P

Anarko 05-03-13 15:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1430846)
(Lett vispet) Rått egg, ja. Om de ikke liker det så har vi hatt stor suksess for vår kresne kattefrøken å blande det med bittelitt våtfor. (Jupp, de er AKKURAT som unger. ):p

Det skal jeg prøve! Om de liker det er det supert!

Lillemy71 05-03-13 17:48

Sitat:

Jeg gir tørrfor til kattene også for at der skal få de rette vitaminer/mineraler. I naturen vil jo en katt spise alt av innvoller og tildels ben og ved å bare gi rent kjøtt/fett evt fisk vil den ikke få irktig balanse i kosten. Jeg kjøper foret med mest proteiner og fett av merket Eukanuba, men i tillegg forer jeg altså med fett/kjøtt fra ulike animalske kilder. Tenker på hva en villkatt naturlig ville spist og det er jo fugl, mus og evt annet småvilt som et ekorn i ny og ne. Prøver også å gi egg men de synes ikke det er noe stas. Vet mange som sverger til fiskeoljen til katter/hunder men det er delte meninger om dette og veterinæren jeg bruker mente på at det jeg holdt på med var bedre for katten. Men det er jo bare å prøve fiskeoljen det blir jo tross alt solgt som kattetilskudd :)

BenteR 05-03-13 17:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Janis (Innlegg 1430755)
Tusen takk for tips :)
Blir det mye knasking hos deg? :p

Paranøtter er rike på selen, og selen er ganske essensielt for og få ned antistoffer. Jeg har flere typer antistoffer i kroppen, og da er smakfulle paranøtter absolutt ikke og forakte:D
Jeg knasker dem som de er. Skal jeg spise f,els en halv kiwi, har jeg alltid noen paranøtter samtidig for og fiorhindre blodsukkerstigning, og lager jeg energibarer, så bruker jeg halvparten paranøtter og halvparten mandler.

Janis 05-03-13 23:25

Ang. diett.no:
Jeg fant ut at det er en genial side for meg.

Når jeg skal legge inn frokosten på 2. stk "ziggy lapper"- hvordan gjør jeg det riktig?

Gracella 06-03-13 01:44

Hva er det egentlig som renner av yoghurt når man har den i et kaffefilter og lar den stå en stund?
Jeg kjøpte en halvliter yoghurt naturell og skulle la den renne av litt, men glemte av den, så den stod nesten en hel dag. Da var det bare en liten klump igjen av yoghurten og nesten 3 dl med denne væsken som dannes.
En kokk jeg kjenner, sa at det er "sukkervann", fint å bruke i bakverk osv.
Er det virkelig "laktosevann"?? :confused:

amritam 06-03-13 16:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 1430949)
Hva er det egentlig som renner av yoghurt når man har den i et kaffefilter og lar den stå en stund?
Jeg kjøpte en halvliter yoghurt naturell og skulle la den renne av litt, men glemte av den, så den stod nesten en hel dag. Da var det bare en liten klump igjen av yoghurten og nesten 3 dl med denne væsken som dannes.
En kokk jeg kjenner, sa at det er "sukkervann", fint å bruke i bakverk osv.
Er det virkelig "laktosevann"?? :confused:

Ja, det er i hvert fall mye laktose i denne væsken. Hva den evt. inneholder i tillegg vet jeg ikke.

Marella77 06-03-13 18:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1430378)
Her sier de at en gjennomsnittskvinne har et skjelett som veier 2,5 kilo
http://www.vektklubb.no/artikkel/knu...ygning-7522412

Tusen takk, det var akkurat denne jeg lette etter! :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24.