Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

TrillTrall 11-02-13 15:30

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1426177)
Det jeg lurer på, ville du selv ha oppfattet dette som frekt/fornærmende, eller har vi alle godt av en liten påminnelse nå og da?

Du vil nok fort bli oppfattet som en litt masete besserwisser... Hva med å ta en telefon til "søppelselskapet" og be dem legge ut ny info i postkassene?

Trolljenta 11-02-13 18:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1426177)
Det jeg lurer på, ville du selv ha oppfattet dette som frekt/fornærmende, eller har vi alle godt av en liten påminnelse nå og da?

Har dere ikke en oppgangsansvarlig/ordensansvarlig i oppgangen? Isåfall bør det tas gjennom han/henne eller eventuelt styret i borettslaget mener jeg.

Jeg har tenkt til å komme med samme påminnelsen her fordi enkelte kaster plast og uvaskede ting i papirspannet, men jeg er oppgangsansvarlig og styremedlem i borettslaget. Dog har jeg tenkt til å sende ut en kjapp påminnelse og ikke diverse linker og belærende informasjon.

vaskeklut 11-02-13 19:34

Erfaring tilsier: folk gir faen uansett hvor mye info som sendes ut. Belærende eller ikke. Det er testa ut i blokka mi i hvert fall :rolleyes: (nei, ikke jeg som sendte ut!)

Photobscura 11-02-13 23:03

Kan jeg male kjøkkenskapene mine med veggmaling? Tenker liksom at de veggene, i likhet med kjøkkenskapene, er malte tre/sponplater, i all hovedsak, liksom. Jeg har grunnet dem.

Kanutten 11-02-13 23:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1426307)
Kan jeg male kjøkkenskapene mine med veggmaling? Tenker liksom at de veggene, i likhet med kjøkkenskapene, er malte tre/sponplater, i all hovedsak, liksom. Jeg har grunnet dem.

Kanskje en runde heftegrunning???

Jeg mente vi hadde det da vi malte. Først pussa ned, deretter grunning, så heftegrunning og så maling. Pussa ned innimellom.

Kitt 11-02-13 23:14

Sitat:

Veggmaling er som regel mye mattere enn skap/dørmaling og vil derfor være mye verre å holde rent for søl og fingermerker etc!
Ellers spiller det vel ingen rolle! Jeg har aldri brydd meg noe om hva jeg maler med hva og det pleier å bli bra uansett!:D:D

Photobscura 11-02-13 23:27

Flott! Har jo en haug med veggmaling som står i fare for å forspilles. :D (At de er matte gjør ingenting, veggmalinga er i "satin", så det er vel sånn ca halvmatt. :) Dessuten bruker jeg jo bare knottene når jeg åpner/lukker skapene, så fingermerker blir det lite av.)

Carisma 11-02-13 23:38

Sitat:

http://www.ifi.no/mobler-krever-robust-maling

Photobscura 11-02-13 23:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1426318)

Nåja. Jeg vasker (deler av) veggene vel så ofte som kjøkkenskapene. :p Ikke tar jeg i noe særlig i skapene heller, men i knottene.

Carisma 11-02-13 23:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1426319)
Nåja. Jeg vasker (deler av) veggene vel så ofte som kjøkkenskapene. :p Ikke tar jeg i noe særlig i skapene heller, men i knottene.

Det er vel mer det at det er lett å lage riper og sånn i. Vi har malt vanlige dører med veggmaling og det ble veldig fort stygt selv om vi ikke selv syntes vi var i nærheten av døra engang.

Photobscura 12-02-13 00:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1426321)
Det er vel mer det at det er lett å lage riper og sånn i. Vi har malt vanlige dører med veggmaling og det ble veldig fort stygt selv om vi ikke selv syntes vi var i nærheten av døra engang.

Var da dørene lakket i forkant? Grunnet/heftgrunnet dere dem? Har selv malt lister med vanlig veggmaling som ripet lett opp. Det endte med at jeg pusset dem ned og grunnet dem og malte dem med samme malinga. Satt fint, det.

Carisma 12-02-13 00:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1426326)
Var da dørene lakket i forkant? Grunnet/heftgrunnet dere dem? Har selv malt lister med vanlig veggmaling som ripet lett opp. Det endte med at jeg pusset dem ned og grunnet dem og malte dem med samme malinga. Satt fint, det.

De var malte på forhånd. Fra femtitallet engang, så hva som var underst vet ingen tror jeg. Vi slipte med sandpapir, heftgrunnet og malte tre lag maling.

Photobscura 12-02-13 00:51

Hmm ... Jeg får male et lite hjørne på innsida av en skapdør og se. Funker det, sparer jeg penger på maling, samt at jeg får brukt opp det jeg har.

annex 12-02-13 13:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1426333)
Hmm ... Jeg får male et lite hjørne på innsida av en skapdør og se. Funker det, sparer jeg penger på maling, samt at jeg får brukt opp det jeg har.

Det går med så lite maling på kjøkkenskapa, at jeg ville spandert egen egnet maling for de.

TrillTrall 12-02-13 14:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1426333)

Jeg hadde brukt den malinga du har jeg. Jeg tror vi brukte halvblank maling da vi malte kjøkkenskapene hos Lille Gubben og det ble så bra så. Etter 2,5 år ser det like fint ut. :) Det er vel ikke så mange skap du har? Blir det for ille får du legge i litt penger og male opp igjen når du blir lei! :)

Photobscura 12-02-13 15:25

Vel, hjørne på innsida av ei skapdør malt med veggmaling, så får jeg gi det litt tid før jeg tar en vaske- og skrapetest. :)
Kjøper jeg ny, blir det fortsatt mye til overs som jeg ikke har bruk for. Men jeg får se!

Kanskje 12-02-13 16:40

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg malte nylig mine kjøkkenskap, og da anbefalte de oljemaling. Men ser i ettertid at jeg kunne brukt vannbasert også. Men det er blankt og fint og sitte bra på :) utrolig hvor stor forskjell litt maling på noen skapdører kan gjøre !

Kanutten 12-02-13 17:01

Jeg vil ha lunsjen perfekt i morgen, så hva slags dressing er god til en salat bestående av ruccola, små perletomater, rødløk, rista pinjekjerner, ringer av snackpaprika, fetaost, kyllingbiter marinert i sursøt chilisaus og sprøstekt bacon?

Dietta 12-02-13 17:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1426407)
Jeg vil ha lunsjen perfekt i morgen, så hva slags dressing er god til en salat bestående av ruccola, små perletomater, rødløk, rista pinjekjerner, ringer av snackpaprika, fetaost, kyllingbiter marinert i sursøt chilisaus og sprøstekt bacon?

Jeg liker dressing med sting, så min enkle dressing er cf med chili og hvitløk. La det stå en stund så smaken setter seg godt o cf'en. Hvis du synes det er for tykt, brukk litt vann så det blir mer tyntflytende.
Bruker gjerne litt paprikapulver i også, og kanskje en liten dæsj dijonsennep :)

Kanutten 12-02-13 17:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1426410)
Jeg liker dressing med sting, så min enkle dressing er cf med chili og hvitløk. La det stå en stund så smaken setter seg godt o cf'en. Hvis du synes det er for tykt, brukk litt vann så det blir mer tyntflytende.
Bruker gjerne litt paprikapulver i også, og kanskje en liten dæsj dijonsennep :)

:sikle: Takker!! :suss:

Dietta 12-02-13 17:14

Lurer på om noen har prøvd å bake/lage noe med det fettreduserte sesammelet fra Funksjonellmat ?

Carisma 12-02-13 21:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1426407)

Pestodressingen som kjøpes ferdig er god til alt med pinjekjerner :ja:

Camomilla 13-02-13 15:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1426415)
Lurer på om noen har prøvd å bake/lage noe med det fettreduserte sesammelet fra Funksjonellmat ?

Dette lurer jeg også på - håpet mitt er jo å kunne få noe litt mer smaksnøytralt ift. mandel- eller kokosmel :) Tenker paibunn, kjeks osv ...

Dietta 13-02-13 16:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Camomilla (Innlegg 1426615)
Dette lurer jeg også på - håpet mitt er jo å kunne få noe litt mer smaksnøytralt ift. mandel- eller kokosmel :) Tenker paibunn, kjeks osv ...

Da lurer vi videre sammen ;)

amritam 13-02-13 16:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1426415)

Jeg har brukt det i muffins sammen med kokosmel og hasselnøttmel. Det ble veldig bra. Nå var det sjokolademuffins, da, så smaken ble vel litt overdøvet at kakao, så den kan jeg ikke uttale meg så mye om.

Har tenkt å prøve det i brød snart.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:41.