![]() |
Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Å nei, det der er veldig spesielt. Jeg har to voksne barn, og da var morsinstinktet til stede (håper jeg) men ellers er det veldig forskjellig hvordan jeg reagerer på andres barn, Noen føler jeg absolutt ingenting for, og stresser med å komme meg vekk. Andre vekker rare følelser. Ja, det er merkelig.
Morsinstinkt er vel ikke noe som har fasitsvar. |
Sitat:
|
Sitat:
Men lille tanteungen på 3 år tvinner tante rundt lillefingeren... :) |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg mener morsinstinkt i stor grad er behov for føle seg nyttig/verdsatt forøvrig. Mao er det såkalte morsinstinktet en stor porsjon egoisme. |
Sitat:
Jeg har generelt ikke sånn voldsomt morsinnstikt, men overfor noen av tantebarna er det sterkere enn andre. For noen av nabobarna er det en litt mer "stemor" innstinkt (sånn stygg stemor fra eventyrene... :o, takler ikke helt supernysgjerrige og småfrekke småbarn...). For dyr derimot, de har jeg alltid beskyttelse og morsinnstinkt for, iallfall baby-dyr. Ikke den stinkende, litt travle bikkja til søster'n. ;) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg er en bjørnemor; gjør hva jeg kan for ungene mine og har alltid gjort det. Ikke fordi de skal like meg bedre eller jeg skal føle meg uunværlig, men rett og slett en brennende varm kjærlighet fra de ble født.
Om du vil kalle det morsinstinkt eller morskjærlighet, går det ut på et fett. Når det gjelder andres unger; jeg er et sånt håpløst menneske som liker mennesker i alle aldre, og unger er bare fremtidens voksne.:) |
Denne kroppen er litt rar... Den kan stå og hoppe opp og ned på de samme +/- 300 grammene i et par uker og så plutselig - så og si over natten! - slipper den 0,5-1 kg! Rare kroppen. :)
|
Sitat:
Enkelte andre igjen har det ikkje. Det er greit nok tenker eg, så lenge ein ikkje har eller har ønske om å få barn. Ei veninne av meg arbeidde på ein mødreheim der mamma'ne overhodet ikkje viste nokon form for morinstinkt for ungane sine. Personalet måtte trå til for det dei fleste andre ville klart heilt utan å tenke for å dekke heilt grunnleggande behov. Da er det eit problem. Slikt kan jo målast. Fysiologiske reaksjonar i kroppen når ein høyrer spedbarnsgråt, til dømes, kor sterk responsen er og korleis ein ubevisst skiljer mellom eige barn og andres. Spennande. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg lurer på om noen av dere vet om gode nettsteder eller bøker om betennelsesdempende mat? Begynner å bli desperat etter å prøve å bli frisk nå, legene samarbeider ikke, alt går seint og jeg klarer bare å ligge på sofaen hele dagen, og det tar livet av meg, jeg er IKKE skapt for det. Har fått små drypp fra flere leger om at immunforsvaret mitt er på tur og at jeg har "vandrende" betennelser i kroppen som den stadig kjemper for å bli kvitt. Jeg vil gjerne hjelpe og tenker at inntak av føde kan ha noe å si.
|
Sitat:
Riktig balanse mellom omega-3,-6 og -9 er også viktig for betennelsesbekjempning uten at jeg kan mye om det. Du kan søke det opp her inne. Vet kloke hoder har skrevet om det flere ganger! Lavkarbokosthold er jo noe mange sverger til for å holde plagsomme kropper oppgående og tilnærmet smertefrie, så det er i hvert fall et godt sted å begynne! |
Sitat:
Å unngå - sukker - andre høy-gi-karbohydrater (stivelse og også tilsatt fruktose, selv om det ikke regnes som høyGI) - vanlig, billige oljer (omega6 og ofte av feil type) - alkohol (la leveren få jobbe med å prosessere mat og vanlig avgifting, ikke gi den tilleggsbelastning) - tilsetningsstoffer - spesielt de som ikke også finnes naturlig i mat(vi vet ikke hva disse gjør med oss på lang sikt) - mel (en intoeranse for mange) - finn dine egene intoleranser og unngå disse (melk er vanlig, men også andre) - forsøk å redusere loaden av sprøytemidler i maten din om du har råd og mulighet... Å få i seg mye av: - naturlig omega3 både fra vegitabilske kilder, men mest fra fet fisk - antioksidanter (fra all naturlig mat "med farge" som man tåler - blåbær, rødbeter, paprika, søtpotet (ja, liitt) rødkål, gulerøtter, appelsiner og krydder) - noen særegne tips her: http://bodyecology.com/articles/top_...flammation.php - proteiner fra varierte biter av dyret (lever, oksehale og andre ting inneholder gjerne andre mineralfordelinger/aminosyrer enn muskelkjøtt) og varierte kilder til protein (skalldyr, ,fugl, fisk, kjøtt av så mange ulike dyr som mulig...) - vurder kosttilskudd ... En god del kan ha betennelsesdempende virkning, men det er også et langt lerret å bleke å finne fram til det som passer deg. Gjør annet som støtter opp under prosessen: - tren passe: hverken for mye eller for lite - sov godt og nok - unngå stress - ikke "drep" maten fullstendig før du spiser den ... lett koking/rask steking er bedre enn helt døde matvarer ... og om du bor i et såkalt "sykt hus" så prøv å bytte bolig. - normaliser mage-tarm dersom du har problemer her... (VIKTIG) Se også http://www.drweil.com/drw/u/ART02012...lammatory-diet men vær klar over at "lavkarbo/lavfett-splitten" også preger synet på betennelsesdempende anbefalinger ... det finnes to leire. :rolleyes: Om du har muligheten til å ta en tur til Oslo så kan jeg tipse deg om et privat helsesenter som jobber blant annet med sånne problemstillinger. |
Dere som har vært en del i Tøyen-badet. Når på dagen er det best å være der, særlig mtp. folkemengder? Formiddagen, midt på dagen eller på kvelden? Og hvordan er helgene ift. ukedagene? (Og ikke si 8-9 på morran, skal dette være gjennomførbart for både meg og min kjære snakker vi antagelig tidligst klokka elleve. :p)
|
Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Min eldre bestemor har fått bestemor har fått beskjed om at hun har fått lumbago.
Hun har nå hatt vondt siden jul. Hun har fått paracett 1 gram, med beskjed om å ta tre om dagen. Og smørre med smertestillende salve. Så lurer jeg: Kunne ikke kiropraktorbehandling hjulpet på dette? Fysioterapi? Slik jeg forstår det så er det nærver i klem som er årsaken til smertene. Vil ikke en kiropraktor kunne løsne opp slik at de ikke lenger er i klem? Hvor lang tid på hun regne med at dette tar? |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Takk Photo og Carisma :-)
Så det er på sin plass å få henne til å snakke med legen, og prøve å få noe behandling? Hun er jo overbevist om at paracett - DET er sterke greiene det .... men ser hun begynner å bli sliten av å gå med dette. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:29. |