Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Dietta 14-01-13 02:29

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1417887)
Har et sp.mål til...

Jeg er litt hysterisk på en del ting, så jeg lurer på om dette er meg som er hysterisk, eller om det er min mann som er sløv... hehe...

Vi har en gårdsplass med helling rett nedefor. Rett over vår gårdsplass, kjører det biler, det går folk og så står det biler parkert.

I gårdsplassen vår har vi akkurat fått en tilhenger. Den er ikke sikret, kun parkert. Hvem som helst, barn og voksne kan både ta den, og trille tur med den. Vi hadde en tidligere også, og da tok våre to barn og trillet litt på den en gang vi ikke fulgte med. Det endte i flaks, så alt gikk bra.

Min mann mener jeg er stressa for ingenting. Jeg mener den må bort! hehe... Iallfall sikres eller låses fast på noen måte... Så ikke barna kan trille på den og kjøre den rett på andre folk eller på andre biler...

Hva syns dere? :)

Du kan i hvert fall legge murstein eller stein foran hjulene. Da vil den ikke trille av bare en liten dytt, og skulle ungene ville gå på tur med den, må de aktivt fjerne 4 steiner først :) Det er litt mer komplisert enn bare å løfte på den og trille avsted.

smgj 14-01-13 08:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1417884)
Når vi snakker om ull... Hva er egentlig forskjellen på sommerull og vinterull? Junior har noe undertøy i sommerull, men usikker på om jeg kan bruke det nå på vinteren?

Tipper det kun er tykkelsen det går på.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1417886)
Fluer i plantene:

Etter hver jul med juleplanter, får jeg fluer i stua. Ser det kravler i flere potter, (herlig)! Noen som VET hvordan man blir kvitt de? Har kastet noen planter, men det er noen jeg ønsker å beholde!

Finn en butikk som selger provado-tablettene. Trykk ned disse i jorda på ALLE plantene. (Eller løs dem opp i vannet du vanner med.) Hjelper i løpet av 2-3 uker. Kast alle spiselige urter sånn at du ikke spiser dette midlet. Ja, og fjern alt stående vann fra potter og ikke overvann. Hermygglarver trives i for våt jord.

TrillTrall 14-01-13 10:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1417884)
Når vi snakker om ull... Hva er egentlig forskjellen på sommerull og vinterull? Junior har noe undertøy i sommerull, men usikker på om jeg kan bruke det nå på vinteren?

Vill gjetting - sommerulla er mye tynnere enn vinterulla? ;) Om sommerulla er varm nok er det jo ikke noe problem å bruke den om vinteren, det kommer ikke noe ull-politi og tar deg. :D

Marella77 14-01-13 14:17

Tusen takk for tilbakemeldinger! :)

Nytt spørsmål:

Fyrer i peisen for andre gang. Er usikker på hvordan jeg skal bruke den. Det er to reguleringsmuligheter. Den ene stangen står det + og - på, så det tipper jeg er hvor mye trekk vi vil ha og derfor hvor mye futt vil vil ha i varmen.

Den andre digsten er jeg er usikker på. Den står helt nederst ved døren. Den kan dras ut ca 1,5 cm. Thats it! Noen som vet?

TrillTrall 14-01-13 14:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1418122)

Nytt spørsmål:

Fyrer i peisen for andre gang. Er usikker på hvordan jeg skal bruke den. Det er to reguleringsmuligheter. Den ene stangen står det + og - på, så det tipper jeg er hvor mye trekk vi vil ha og derfor hvor mye futt vil vil ha i varmen.

Den andre digsten er jeg er usikker på. Den står helt nederst ved døren. Den kan dras ut ca 1,5 cm. Thats it! Noen som vet?

Gjetter på at den dingsen nederst ved døra regulerer "undertrekken", hvis det er vanskelig å få fyr så åpner du den slik at det kommer luft til fra undersiden og da blir det fart skal du se! :)

Marella77 14-01-13 14:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1418127)
Gjetter på at den dingsen nederst ved døra regulerer "undertrekken", hvis det er vanskelig å få fyr så åpner du den slik at det kommer luft til fra undersiden og da blir det fart skal du se! :)

Tusen takk. Det var det jeg trodde. Men jeg vet ikke om den skal dras ut eller dyttes inn. Merker ikke noe forskjell inne ovnen ettersom hva jeg gjør... (føler meg veldig smart nå...)

smgj 14-01-13 14:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1418122)

Nytt spørsmål:

Det er ikke den som åpner nedfallet til askeskuffen? (Sånn er det hos oss... Vi har dog ovnspeis med askeskuff - ikke sikkert det er det som dere har?) Dersom du spar ut asken over i ei bøtte (vær sikker på at du ikke har levende glo) så bør du kunne se i bunnen av ildstedet om det er noe som beveger seg der når du drar ut/inn den nederste.

TrillTrall 14-01-13 15:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1418128)
Tusen takk. Det var det jeg trodde. Men jeg vet ikke om den skal dras ut eller dyttes inn. Merker ikke noe forskjell inne ovnen ettersom hva jeg gjør... (føler meg veldig smart nå...)

Det kan være som smgj sier, men det kan også tenkes at det er så fullt av aske i ovnen din at det ikke kommer inn luft av den grunn.

Carisma 14-01-13 16:45

Sitat:

Har et sp.mål til...

Jeg er litt hysterisk på en del ting, så jeg lurer på om dette er meg som er hysterisk, eller om det er min mann som er sløv... hehe...

Vi har en gårdsplass med helling rett nedefor. Rett over vår gårdsplass, kjører det biler, det går folk og så står det biler parkert.

I gårdsplassen vår har vi akkurat fått en tilhenger. Den er ikke sikret, kun parkert. Hvem som helst, barn og voksne kan både ta den, og trille tur med den. Vi hadde en tidligere også, og da tok våre to barn og trillet litt på den en gang vi ikke fulgte med. Det endte i flaks, så alt gikk bra.

Min mann mener jeg er stressa for ingenting. Jeg mener den må bort! hehe... Iallfall sikres eller låses fast på noen måte... Så ikke barna kan trille på den og kjøre den rett på andre folk eller på andre biler...

Om den ruller og treffer noe/noen er det dere som er ansvarlig for skadene. Så det kan bli dyrt å la den stå usikret! Tenk om noen må svinge unna og treffer en fotgjenger f.eks?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1417994)
Vill gjetting - sommerulla er mye tynnere enn vinterulla? ;) Om sommerulla er varm nok er det jo ikke noe problem å bruke den om vinteren, det kommer ikke noe ull-politi og tar deg. :D

Vanskelig å vite om den er varm nok når han som bruker den ikke kan si fra... :o

nellie 14-01-13 16:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1418157)

Vanskelig å vite om den er varm nok når han som bruker den ikke kan si fra... :o

Du kjenner på han om han er kald!:)

Kitt 14-01-13 16:51

Sitat:

Dere bør kjøpe en lås til nesehjulet som hindrer den i å trille og forhindrer den fra å bli stjålet!

Marella77 14-01-13 18:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1418138)
Det kan være som smgj sier, men det kan også tenkes at det er så fullt av aske i ovnen din at det ikke kommer inn luft av den grunn.

Ovnen er rengjort på fohånd, og ikke brukt på 2 år. Takk for svar :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1418157)
Om den ruller og treffer noe/noen er det dere som er ansvarlig for skadene. Så det kan bli dyrt å la den stå usikret! Tenk om noen må svinge unna og treffer en fotgjenger f.eks?

Takk, jeg tenkte ikke på den delen!!!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1418163)
Dere bør kjøpe en lås til nesehjulet som hindrer den i å trille og forhindrer den fra å bli stjålet!

Det skal vi gjøre! Visste ikke at det fantes en sånn lås.

Kjekt med dere her som vet så mye! Min mann bryr seg lite om sånt, så jeg føler meg så hysterisk! ;)

TrillTrall 14-01-13 21:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1418196)
Det skal vi gjøre! Visste ikke at det fantes en sånn lås.

Joda, det finnes, vi har en sånn på tilhengeren, men jeg tror ikke den forhindrer hengeren i å rulle? Det er en metall-"kasse" som settes over "tappen" som skal gå over kula på hengerfestet og den låses med en hengelås. Om man skal få igjen noe på forsikringen om hengeren blir stjålet tror jeg muligens man må ha en sånn.

smgj 14-01-13 22:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1418243)
Joda, det finnes, vi har en sånn på tilhengeren, men jeg tror ikke den forhindrer hengeren i å rulle? Det er en metall-"kasse" som settes over "tappen" som skal gå over kula på hengerfestet og den låses med en hengelås. Om man skal få igjen noe på forsikringen om hengeren blir stjålet tror jeg muligens man må ha en sånn.

Men... går det ikke bare an å få tak i en wire og en hengelås og "lenke den fast" i nærmeste faste objekt da?

TrillTrall 14-01-13 22:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1418270)
Men... går det ikke bare an å få tak i en wire og en hengelås og "lenke den fast" i nærmeste faste objekt da?

Det gjør det sikkert, men for sikkerhets skyld ville jeg hørt med forsikringsselskapet med tanke på erstatning ved evt. tyveri. :)

Sanney 15-01-13 18:44

kan man få ekstra støtte til medisiner hvis man er permittert? Fikk resept på ny diabetes medisin som kommer til å koste ca 1000 kr mnd med mindre den blir mye billigere når frikortet kommer, og ble permittert 5 timer senere... det blir trangt nok uten medisiner...

BenteR 15-01-13 19:00

Diabetesmedisin går jo på blåresept, og når du når frikort-taket på 2040 kroner så er det gratis etterpå
http://www.helfo.no/privatperson/fri...r/default.aspx
Jeg hentet akkurat ut teststrimler til blodsukkermåleren; 522 kroner i egenandel.
I fjor fikk jeg frikort allerde i slutten av januar; dette året håper jeg at jeg slipper og renne så mye til leger og sykehus, slik at frikort ikke oppnås før februar/mars.

Kanutten 15-01-13 19:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1418583)
kan man få ekstra støtte til medisiner hvis man er permittert? Fikk resept på ny diabetes medisin som kommer til å koste ca 1000 kr mnd med mindre den blir mye billigere når frikortet kommer, og ble permittert 5 timer senere... det blir trangt nok uten medisiner...

Du kan få medisinen på blå hvitresept. :o
En blå hvitresept betyr at medisin du er avhengig av, omtrent uansett hva det er, kan bli til en blåresept. Det betyr at etter en viss sum koster det ingenting.

Sanney 15-01-13 19:04

tja, jeg punga ut over 700 kr bare idag, og hver pakke victoza koster 520 kr. nar jeg kommer opp i normaldose varer den bare 15 dager. som regel har jeg frikort rundt sommerferien/september. i år får jeg vel frikort allerede i februar/mars. men jeg blir jo permittert allerede ved slutten av januar. da mister jeg hele 8000kr mnd.. da er 520 kr veldig mye. så jeg lurte på om jeg kan få støtte før jeg har fått frikort.

Kanutten 15-01-13 19:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1418591)
Diabetesmedisin går jo på blåresept, og når du når frikort-taket på 2040 kroner så er det gratis etterpå
http://www.helfo.no/privatperson/fri...r/default.aspx
Jeg hentet akkurat ut teststrimler til blodsukkermåleren; 522 kroner i egenandel.
I fjor fikk jeg frikort allerde i slutten av januar; dette året håper jeg at jeg slipper og renne så mye til leger og sykehus, slik at frikort ikke oppnås før februar/mars.

Hvorfor er noe unntatt egenandel?
Podens medisin koster 100 000 i året, men han får den gratis? Vi betaler ikke egenandel en gang.

Kanskje 15-01-13 19:30

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Har alle kvinner morsinstinkt? Sånn at man bare får lyst til å ta små hjelpeløse vesen opp og klemme de inntil seg, og gi kjærlighet og trygghet? Jeg er helt håpløs for tiden, Enten det er valper som gråter eller en liten apeunge på tv. :p.

Kitt 15-01-13 19:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1418597)
Hvorfor er noe unntatt egenandel?
Podens medisin koster 100 000 i året, men han får den gratis? Vi betaler ikke egenandel en gang.

Det er på en måte ikke medisiner, tror jeg. Det er en behandling i gang satt av en spesialist på et sykehus!
Kan nok hende han må betale egenandel neste runde når han er over 18! Men i overkant av 2000,- for medisiner til over 100 000,- er jo ikke akkurat dyrt, da!

Kanutten 15-01-13 19:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1418611)
Det er på en måte ikke medisiner, tror jeg. Det er en behandling i gang satt av en spesialist på et sykehus!
Kan nok hende han må betale egenandel neste runde når han er over 18! Men i overkant av 2000,- for medisiner til over 100 000,- er jo ikke akkurat dyrt, da!

Neida, jeg betaler det med glede! Egenandelen altså. :p

Rin 15-01-13 20:08

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1418608)
Har alle kvinner morsinstinkt? Sånn at man bare får lyst til å ta små hjelpeløse vesen opp og klemme de inntil seg, og gi kjærlighet og trygghet? Jeg er helt håpløs for tiden, Enten det er valper som gråter eller en liten apeunge på tv. :p.

Dette ser ut som et retorisk spørsmål, men svaret er: Nei. Lykkelig sterilisert. :cool:

Photobscura 15-01-13 20:42

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1418619)
Dette ser ut som et retorisk spørsmål, men svaret er: Nei. Lykkelig sterilisert. :cool:

Enig med Rin! Med unntak av steriliseringen, da. ;) Har ikke bestemt meg, og det er ingen krise med noen av utfallene, selv om det ikke opptar meg det grann atm. Dog blir jeg veeeeldig soft i sjela av dyrebabyer: kattunger, f.eks., kan få meg helt ut av balanse! :p Jeg tror dette er like individuelt som det meste annet, egentlig.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:46.