Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kitt 01-01-13 22:00

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Wright kjøreskole i Asker er veldig bra! Spør etter kjørelærer Anders!
Begge våre, både Sønnen og bonusbarnet, hadde han og klarte seg på første forsøk! :D

Photobscura 01-01-13 22:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1414027)
Wright kjøreskole i Asker er veldig bra! Spør etter kjørelærer Anders!
Begge våre, både Sønnen og bonusbarnet, hadde han og klarte seg på første forsøk! :D

Takk for tips! Ser mest på pakketilbud, ettersom jeg har mulighet til å øvelseskjøre, pluss at jeg slipper trafikalt grunnkurs. En smule dyrt, men ikke ille! Og Asker er jo nært! :)

Carisma 01-01-13 22:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1414024)
Jeg har tenkt å ta førerkort i løpet av året! Har tenkt at det kan være en fordel å ta det i suburbene, f.eks. Drammen, Lillestrøm eller lignende. Har jeg rett i at det er lurt? Jeg har det nemlig for meg at det både er dyrere og vanskeligere å ta det i Oslo. Jeg har uansett ikke planer om å kjøre så mye i byen. Og om jeg har rett, kan noen anbefale en kjøreskole et sted bare en togtur unna?

Det er mange som tenker som deg, så f.eks Lillestrøm og follo har lenger ventetid på oppkjøring enn Oslo.
Sambo sjekket det samme da han skulle ta lappen. Han får forøvrig ikke fullrost tempo kjøreskole på sofienberg, kjørelærer Espen. Han anbefaler han i hytt og pine, og har vel sørget for omtrent hele hans omsetning det siste året via anbefalinger :rolleyes: En amerikaner han kjenner trengte bare fire kjøretimer før han kjørte opp, han hadde ikke kjørt i Norge, og bare et par år i USA da han var 16-17 ( nå midt i 30 åra). Sambo slapp mye billigere unna enn fryktet også (han fikk ikke øvelseskjørt mens han tok den siden vi hadde fått junior), selv om han selv ba om noen ekstra timer før oppkjøringen.
Uansett, ikke velg Svendsen selv om de har gode pakketilbud! De er bannlyst fra oppkjøring i flere fylker pga for dårlig opplæring og annet snusk. Og skjønner hvorfor! Ei venninne av meg tok lappen via de, og det var virkelig med livet som innsats å sitte på med henne :eek:

Photobscura 01-01-13 23:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1414042)
Det er mange som tenker som deg, så f.eks Lillestrøm og follo har lenger ventetid på oppkjøring enn Oslo.
Sambo sjekket det samme da han skulle ta lappen. Han får forøvrig ikke fullrost tempo kjøreskole på sofienberg, kjørelærer Espen. Han anbefaler han i hytt og pine, og har vel sørget for omtrent hele hans omsetning det siste året via anbefalinger :rolleyes: En amerikaner han kjenner trengte bare fire kjøretimer før han kjørte opp, han hadde ikke kjørt i Norge, og bare et par år i USA da han var 16-17 ( nå midt i 30 åra). Sambo slapp mye billigere unna enn fryktet også (han fikk ikke øvelseskjørt mens han tok den siden vi hadde fått junior), selv om han selv ba om noen ekstra timer før oppkjøringen.
Uansett, ikke velg Svendsen selv om de har gode pakketilbud! De er bannlyst fra oppkjøring i flere fylker pga for dårlig opplæring og annet snusk. Og skjønner hvorfor! Ei venninne av meg tok lappen via de, og det var virkelig med livet som innsats å sitte på med henne :eek:

Ah, takk! For både anbefaling og advarsel. ;) Kikker nå, og det var jo mye billigere kjøretimer!
Kan man ha så få som fire kjøretimer, altså? Trodde det var minimum åtte. Jeg har uansett kjørt mye før, og har som sagt mulighet til å kjøre med ei venninne, og dersom det ikke er verre å ta kjøretimer i Oslo enn utenfor Oslo, er det jo noe å tenke på. Og så bor jeg jo nesten på Sofienberg også!
Det blir nok sikkert ikke før veiene er bare at jeg får kommet i gang med øvelseskjøring, så jeg har enda god tid til å finne ut av det!

Carisma 01-01-13 23:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1414046)
Ah, takk! For både anbefaling og advarsel. ;) Kikker nå, og det var jo mye billigere kjøretimer!
Kan man ha så få som fire kjøretimer, altså? Trodde det var minimum åtte. Jeg har uansett kjørt mye før, og har som sagt mulighet til å kjøre med ei venninne, og dersom det ikke er verre å ta kjøretimer i Oslo enn utenfor Oslo, er det jo noe å tenke på. Og så bor jeg jo nesten på Sofienberg også!
Det blir nok sikkert ikke før veiene er bare at jeg får kommet i gang med øvelseskjøring, så jeg har enda god tid til å finne ut av det!

Mulig han slapp med færre siden han hadde det midlertidige førerkortet fra USA.
Sambo kjørte mye utenfor byen i begynnelsen, helt opp til Harestua og sånn faktisk. Og utover i Enebakk. Men det er uansett en stor fordel å ha kjørt litt i Oslo, og om du tar lappen utenfor må du uansett ha bykjøring en gang før oppkjøring.
Det er nok rimeligere inne i byen pga større konkurranse.

Photobscura 01-01-13 23:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1414058)
Mulig han slapp med færre siden han hadde det midlertidige førerkortet fra USA.
Sambo kjørte mye utenfor byen i begynnelsen, helt opp til Harestua og sånn faktisk. Og utover i Enebakk. Men det er uansett en stor fordel å ha kjørt litt i Oslo, og om du tar lappen utenfor må du uansett ha bykjøring en gang før oppkjøring.
Det er nok rimeligere inne i byen pga større konkurranse.

Aha! Takk for tipset uansett! Det er jo bare en halv kilometer å gå fra her også! Skal vurderes sterkt. :)

Kanskje 03-01-13 00:06

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Noen som vet hvordan man kan få høyt hår uten å tuppere det helt i stykker? Noe man kan legge under liksom? Ikke som før da de brukte brødskalker hehe men noe mer moderne. :)

Kitt 03-01-13 00:10

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1414355)
Noen som vet hvordan man kan få høyt hår uten å tuppere det helt i stykker? Noe man kan legge under liksom? Ikke som før da de brukte brødskalker hehe men noe mer moderne. :)

Du får vel kjøpt sånne ringer/smultringer med "hår" i tilnærmet din farge hos feks Glitter, tror jeg!

Supera 03-01-13 02:48

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1414355)

Tørrshampo f.eks.

Og sorry for slem tome, men... En ting er å bruke farger som et virkemiddel en gang i blant, men er det virkelig nødvendig å skrive med farger nesten hele tiden? Jeg redigerer det konsekvent bort fra sitatene når jeg siterer deg fordi det er jo helt forferdelig å lese når hele teksten er farget.

Lava 03-01-13 09:11

God morgen. Lurer på to ting

Er det ok å ta E vitamin (350mg) og 2 kapsler magnesium samtidig? (tar dem sammen med mat om kvelden)

Hvor lenge før en operasjon bør man kutte ut røyken? og evt etterpå om det blir nødvendig :p

Kitt 03-01-13 09:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1414420)
God morgen. Lurer på to ting

Er det ok å ta E vitamin (350mg) og 2 kapsler magnesium samtidig? (tar dem sammen med mat om kvelden)

Hvor lenge før en operasjon bør man kutte ut røyken? og evt etterpå om det blir nødvendig :p

Helt ok å ta sammen!

Du bør kutte ut røyken min 3 uker før en operasjon og du bør i hvert fall holde opp til sting/stifter er tatt!
Du skal også kutte ut vit- E 2 uker før en operasjon!

Lava 03-01-13 09:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1414423)
Helt ok å ta sammen!

Du bør kutte ut røyken min 3 uker før en operasjon og du bør i hvert fall holde opp til sting/stifter er tatt!
Du skal også kutte ut vit- E 2 uker før en operasjon!

Takk Kitt. :) Blir operasjon innen mai, så da får jeg kutte røyken 1. april, som en liten aprilsnarr :D
E-vitaminet visste jeg om, men fint at du sa det tilfelle andre også lurer.

Edit: Gror godt altså, blir man haste operert så rekker man jo ikke slutte,
men dette er op i ansiktet og da tenker jeg det er greit å droppe røyk for å få
finest mulig arr.

langaard 03-01-13 11:03

Finnes det et bra calsiumtilskudd man kan ta:confused:

Kitt 03-01-13 12:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1414452)
Finnes det et bra calsiumtilskudd man kan ta:confused:

Det man får anbefalt etter GBP heter Calcigran Forte, 1000mg/800IE. Tror man må ha resept, men de skal være bra og smaker osm tyggetabletter godt! :)

langaard 03-01-13 12:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1414473)
Det man får anbefalt etter GBP heter Calcigran Forte, 1000mg/800IE. Tror man må ha resept, men de skal være bra og smaker osm tyggetabletter godt! :)

Takk, Kitt:)

Marella77 03-01-13 13:04

PROTEIN

Hvor mye protein skal ma spise hver dag? Hva er anbefalt? Kanskje det er forskjellig i forhold til diett?

Jeg leste akkurat at man skulle spise 1,2 g pr kg. Dvs at jeg som veier 91,3 kg skal spise ca 110g protein. Hver dag. Det hørtes mye ut! Dette er hentet fra PSMF-dietten, som er en ekstrem diett.

I kylling er det 20-30 gram protein pr 100, dvs at jeg må spise (om jeg regner med 25 g/100) 4 kyllingfilet à 100 gram, dvs 400 g kylling pr dag for å spise ca 110 g protein hver dag? Er det jeg som surrer noe veldig her eller? Stemmer dette?

Hentet fra: http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Kitt 03-01-13 13:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1414478)
PROTEIN

Hvor mye protein skal ma spise hver dag? Hva er anbefalt? Kanskje det er forskjellig i forhold til diett?

Jeg leste akkurat at man skulle spise 1,2 g pr kg. Dvs at jeg som veier 91,3 kg skal spise ca 110g protein. Hver dag. Det hørtes mye ut! Dette er hentet fra PSMF-dietten, som er en ekstrem diett.

I kylling er det 20-30 gram protein pr 100, dvs at jeg må spise (om jeg regner med 25 g/100) 4 kyllingfilet à 100 gram, dvs 400 g kylling pr dag for å spise ca 110 g protein hver dag? Er det jeg som surrer noe veldig her eller? Stemmer dette?

Dersom du er normalt aktiv, dvs ikke trener mye, holder det med ca 1g protein pr kg kroppsvekt!

Utregningen din er riktig om du bare spiser kylling! ;)

Marella77 03-01-13 14:16

Takk for svar Kit! Syns du dette var mye kjøtt? Vet du hvor mye kjøtt det er vanlig å spise når man går på ketolysedietten?

Har et spørsmål til: Når man er på PSMF dietten, så er det snakk om en spisedag... Betyr det at man skal spise mer den dagen, eller at man ikke skal spise mer enn en dag i uken?

j88 03-01-13 14:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1414498)
Takk for svar Kit! Syns du dette var mye kjøtt? Vet du hvor mye kjøtt det er vanlig å spise når man går på ketolysedietten?

Har et spørsmål til: Når man er på PSMF dietten, så er det snakk om en spisedag... Betyr det at man skal spise mer den dagen, eller at man ikke skal spise mer enn en dag i uken?

på PSMF dietten så skal man hovedsakelig spise kun proteiner, og trene styrke, men den ene spisedagen kan man spise litt mere, også karbohydrater.

Marella77 03-01-13 14:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av j88 (Innlegg 1414502)
på PSMF dietten så skal man hovedsakelig spise kun proteiner, og trene styrke, men den ene spisedagen kan man spise litt mere, også karbohydrater.

ok, sånn ja! Takk for svar!! :)

Marella77 03-01-13 14:26

Nytt spørsmål:

Laktosefri kremfløte har mye lengre holdbarhetsdato. Hvorfor velge vanlig kremfløte når man kan bruke laktosefri?

Supera 03-01-13 14:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1414478)
PROTEIN

Sitat:

Vurderer du PSMF? PSMF er lavkarbo, lavfett, lavkalori og høyprotein... Når man kutter ut karbohydrater må man erstatte denne energien med fett og ikke protein. Protein er en byggestein og fungerer dårlig som energikilde... Anbefaler deg å lese hovedinnlegget i denne tråden. PSFM er ikke noe jeg vil anbefale i alle fall...

j88 03-01-13 14:31

Sitat:

om du vil prøve den dietten anbefaler jeg deg å lese denne artikkelen. http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Marella77 03-01-13 14:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av j88 (Innlegg 1414509)
om du vil prøve den dietten anbefaler jeg deg å lese denne artikkelen. http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Takk, men det er akkurat denne artikkelen jeg har lest, hehe... Kanskje jeg ikke leste den godt nok, for jeg fikk ikke svar på alt der. Men takk for svar og tips ;)

Marella77 03-01-13 14:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1414508)
Vurderer du PSMF? PSMF er lavkarbo, lavfett, lavkalori og høyprotein... Når man kutter ut karbohydrater må man erstatte denne energien med fett og ikke protein. Protein er en byggestein og fungerer dårlig som energikilde... Anbefaler deg å lese hovedinnlegget i denne tråden. PSFM er ikke noe jeg vil anbefale i alle fall...

Jeg leste at man skulle pøse på med gode grønnsaker, de som var lave på karbo. Tenkte at dette kunne være bra for en liten periode. Men tenker evt. å tilsette litt fett i tillegg, men da virker den kanskje ikke?

Skal lese det du tipset om nå...

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24.