Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Photobscura 30-12-12 17:30

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ElisaT (Innlegg 1413393)
Det meste er åpent, som for eksempel sentere, dagligvarebutikker osv, men jeg tror alle stenger senest kl tre. Og du får kjøpt øl i dagligvare. Jeg tror nok endel selvstendige småbutikker har stengt, det har jeg erfart.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1413394)
De aller fleste butikker har åpent. Her jeg bor er gatebuttikkene åpne til kl 13, og senterbutikkene til kl 14. Matbutikkene har åpent til 15/16 alt ettersom. Kan nok regne med at det er lengre åpningstider i større byer. :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av grotingeling (Innlegg 1413395)
De fleste "vanlige" butikker har kort åpningstid på nyttårsaften, her vest ser det ut til at kjøpesentrene i alle fall er åpne til kl 16.

Takker! Fant uansett ut med litt leting at 2. handbutikken jeg tenkte å besøke i et desperat nyttårskjolebehov er åpen fra tolv til fire i morgen. :)

Dilly 30-12-12 17:35

Jeg må også en tur på butikken i morgen. Satser på kjøpesenteret i byen. Skal bare kjøpe litt brød + juice, og så har jeg lyst til å kjøpe noen hvite dekkebriketter eller noe, som er heelt annerledes enn jul. Er møkklei juleservise og julegreier nå.
Satser på å finne noe stæsj på Kid og Nille :)

Anarko 30-12-12 19:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av grotingeling (Innlegg 1413395)
De fleste "vanlige" butikker har kort åpningstid på nyttårsaften, her vest ser det ut til at kjøpesentrene i alle fall er åpne til kl 16.

De er åpne så lenge i Bergensområdet altså? Flott! Da slipper jeg å komme meg opp av sengen så tidlig siden jeg skal på nattevakt i morgen :)

Kanutten 30-12-12 19:11

Hva kom først? Vondtene i kroppen eller diareen? :p

Beklager spørsmålet, men går det an å ha så vondt i kroppen at kroppen responderer med diare?

Anarko 30-12-12 19:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1413423)
Hva kom først? Vondtene i kroppen eller diareen? :p

Beklager spørsmålet, men går det an å ha så vondt i kroppen at kroppen responderer med diare?

Ja. Det har med at kroppen blir "stresset".

silje21 30-12-12 21:26

kan verifisere at både oppkast og diaree kan komme med smerter, dessverre :)
Ellers så lurer jeg på hvorfor folk blir sjokkert over at man ikke har planer om å bli dritings nyttårsaften?

vaskeklut 30-12-12 21:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1413438)
Ellers så lurer jeg på hvorfor folk blir sjokkert over at man ikke har planer om å bli dritings nyttårsaften?

det lurer jeg også på! helt tragisk. det sterkeste jeg kommer til å drikke er kaffe :cool:

BenteR 30-12-12 21:45

Jeg skeier nok ut med et glass vin :rolleyes:
Det er rett og slett ekkelt når "samfunnet" lager et slikt drikkepress :mad:

TrillTrall 30-12-12 22:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1413438)

Helt teit, det sterkeste jeg kommer til å drikke er antagelig julebrus eller te. ;)

smgj 30-12-12 22:03

Har nok noe med alder å gjøre... I min krets er det like akseptabelt å drikke seg svingstang (og bli mobbet for det) som å ta et enkelt glass. Det er også akseptabelt (men forbundet med mer nysgjerrig undring) å ikke drikke alkohol i det hele tatt. :) Noen fordeler skal det da være med halve - nei, nesten hele - venneflokken i reproduksjonsalderen. :D

Anarko 30-12-12 22:19

Jeg har fortalt sånn ca hele venneflokken min at drikkingen kommer til å bli kuttet ned til et minimum neste år. Spesielle anledninger og bursdager er selvsagt greit, men er dritlei av fredag/lørdagsdrikking uten at det er noe spesielt. Selv om jeg drikker lite så blir jeg trøtt dagenderpå. Men tror de fleste i min gjeng syns det høres fornuftig ut. Noen av de har til og med sagt de vil joine :)

silje21 30-12-12 23:06

har aldri likt å drikke meg full jeg, og liker generelt ikke fulle folk, plagsomme, høylytte og vulgære, i alle aldre dessverre. Selvfølgelig gjelder det ikke alle, men...
Har et ganske bredt spekter av kjente, unge som voksne ( er 23 selv, samboern er 28), og for de aller fleste er det helt naturlig å skulle være full til nyttårs. For man må jo få ha det litt gøy vel?, tror de glemmer alle de andre helgene de har det sånn gøy jeg. Forøvrig ser jeg ingen grunn til at alkohol = gøy. Er vel bare vi som er litt snåle da som ikke vil bli fulle. Skal bare være hjemme og slappe av vi uansett, kalkunmiddag og spillekveld:)

Anarko 30-12-12 23:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1413464)
har aldri likt å drikke meg full jeg, og liker generelt ikke fulle folk, plagsomme, høylytte og vulgære, i alle aldre dessverre. Selvfølgelig gjelder det ikke alle, men...
Har et ganske bredt spekter av kjente, unge som voksne ( er 23 selv, samboern er 28), og for de aller fleste er det helt naturlig å skulle være full til nyttårs. For man må jo få ha det litt gøy vel?, tror de glemmer alle de andre helgene de har det sånn gøy jeg. Forøvrig ser jeg ingen grunn til at alkohol = gøy. Er vel bare vi som er litt snåle da som ikke vil bli fulle. Skal bare være hjemme og slappe av vi uansett, kalkunmiddag og spillekveld:)

Ja, enig med deg der. Jeg drikker meg sjeldent full, men brisen. Nå er jeg bare lei hele drikkingen. Det blir jo ikke noe spesielt lenger med det når det er flere ganger pr mnd, selv om man ikke drikker seg full... Nei, edruelig treningsAnarko fra nå av :)

silje21 30-12-12 23:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1413467)
Ja, enig med deg der. Jeg drikker meg sjeldent full, men brisen. Nå er jeg bare lei hele drikkingen. Det blir jo ikke noe spesielt lenger med det når det er flere ganger pr mnd, selv om man ikke drikker seg full... Nei, edruelig treningsAnarko fra nå av :)

brisen er helt greit det, selv om jeg personlig pleier ha max 2 cidere eller 2 svake drinker når jeg vel drikker. Vurderer å bli helt avholds helt egentlig, ser ingen grunn til å drikke, for drikkingens skyld hvertfall. Men er da godt med en cider til maten nå og da også, så semi-avholdsSilje på vei da kanskje hehe.

Hvordan får man mannen sin til å skjønne at bart og geiteskjegg ... er fælt? xD

Kanutten 30-12-12 23:52

Vi skal bruke morgendagen til å forberede oss på et nytt år hvor vi har planer om store nyttårsforsetter. Siden vi er to om dem tror jeg vi skal klare dem. Men vi skal likavel unne oss et par glass vin til kalkisen.

Lava 31-12-12 01:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1413362)
En god gammeldags sjekk kanskje?

Haha, selvsagt! Og man får sikkert "gavekort" i banken. Takk :)

TrillTrall 31-12-12 14:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1413473)

Med mindre vedkommende har samme bank som deg så hadde jeg droppet en eller annen form for "gavekort" fra en bank. Jeg fikk noe slikt fra Fokus bank en gang og har ikke konto i den banken selv. Steike som jeg strevde med å få ut de pengene! Man kan jo ikke gå i banken og få tatt dem ut lenger - bankene driver jo ikke med slikt! Jeg prøvde meg i en annen bank med kasse, men det gikk jo ikke. Fikk til slutt pengene over disk, men de gjorde det egentlig ikke sånn lenger fikk jeg vite.

Carisma 31-12-12 14:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1413473)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1413715)
Med mindre vedkommende har samme bank som deg så hadde jeg droppet en eller annen form for "gavekort" fra en bank. Jeg fikk noe slikt fra Fokus bank en gang og har ikke konto i den banken selv. Steike som jeg strevde med å få ut de pengene! Man kan jo ikke gå i banken og få tatt dem ut lenger - bankene driver jo ikke med slikt! Jeg prøvde meg i en annen bank med kasse, men det gikk jo ikke. Fikk til slutt pengene over disk, men de gjorde det egentlig ikke sånn lenger fikk jeg vite.

Kanskje et universalgavekort er like lurt? De kan brukes veldig mange plasser. Jeg har fått slike etter å ha deltatt i fokusgrupper/spørreundersøkelser og de er veldig kjekke.

http://www.presentkort.no/

TrillTrall 31-12-12 14:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1413716)
Kanskje et universalgavekort er like lurt? De kan brukes veldig mange plasser. Jeg har fått slike etter å ha deltatt i fokusgrupper/spørreundersøkelser og de er veldig kjekke.

http://www.presentkort.no/

Det var mye lurere! I Trondheim har man f.eks. Midtbykortet og flere store kjøpesentra har egne gavekort som kan brukes på hele senteret. Men hvis det er penger man vil gi så bør man finne kontonummeret eller kanskje man fremdeles kan sende penger slik at mottaker får en utbetalingsblankett som kan løses inn på posten? Men om jeg kjenner posten rett er ikke gebyret der rent lite...

smgj 31-12-12 14:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1413719)
Det var mye lurere! I Trondheim har man f.eks. Midtbykortet og flere store kjøpesentra har egne gavekort som kan brukes på hele senteret. Men hvis det er penger man vil gi så bør man finne kontonummeret eller kanskje man fremdeles kan sende penger slik at mottaker får en utbetalingsblankett som kan løses inn på posten? Men om jeg kjenner posten rett er ikke gebyret der rent lite...

Helt håpløst å sende utbetalinger, ja. Men visagavekortet er jo fint, her er ett av dem http://www.spendon.no/ og de kan brukes alle steder som tar vanlig visa. :)

Kanutten 31-12-12 15:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1413724)
Helt håpløst å sende utbetalinger, ja. Men visagavekortet er jo fint, her er ett av dem http://www.spendon.no/ og de kan brukes alle steder som tar vanlig visa. :)

Det er ikke chip på disse korta så det er egentlig få butikker man får brukt dem i. Jeg kjøpte et slik et til poden og det endte opp med at jeg kjøpte det tilbake fra ham for på nette går det greitt å bruke spendon.

smgj 01-01-13 12:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1413734)
Det er ikke chip på disse korta så det er egentlig få butikker man får brukt dem i. Jeg kjøpte et slik et til poden og det endte opp med at jeg kjøpte det tilbake fra ham for på nette går det greitt å bruke spendon.

Det skal da kunne brukes uten chip også... Virker ikke chipen (på et vanlig kort) skal man jo kunne bruke stripa. Stripa er riktignok mindre sikker, men de stedene jeg har vært fungerer den som "reserveløsning". Men som du sier - nettet er fint. :)

vaskeklut 01-01-13 12:51

er toget fra oslo til trondheim stappfullt i dag? (jeg har billett, ikke derfor jeg lurer.)

Supera 01-01-13 16:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1413879)
Det skal da kunne brukes uten chip også... Virker ikke chipen (på et vanlig kort) skal man jo kunne bruke stripa. Stripa er riktignok mindre sikker, men de stedene jeg har vært fungerer den som "reserveløsning". Men som du sier - nettet er fint. :)

Tja, jeg har opplevd at det står "bruk stripa" og bruker så stripa og så må man vente i evigheter før man ender med å måtte bruke chipen. Dette var på Mega og jeg var for kjapp med å bruke stripa da det stod "bruk stripa" at de rakk ikke å stoppe meg. De visste nemlig at det ikke gikk. Men kanskje det er annerledes når det ikke er chip på kortet eller at det er i en annen butikk?

Photobscura 01-01-13 21:57

Jeg har tenkt å ta førerkort i løpet av året! Har tenkt at det kan være en fordel å ta det i suburbene, f.eks. Drammen, Lillestrøm eller lignende. Har jeg rett i at det er lurt? Jeg har det nemlig for meg at det både er dyrere og vanskeligere å ta det i Oslo. Jeg har uansett ikke planer om å kjøre så mye i byen. Og om jeg har rett, kan noen anbefale en kjøreskole et sted bare en togtur unna?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24.