![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
genser er hvit igjen! :heia: takk alle!
|
Sitat:
|
Noen her som har peiling på pre/probiotika særlig i forhold til antibiotikabehandling av streptokokker? Har ei lita niese her, som har hatt noen harde runder og har mye vondt i magen. Hun kan visst ikke ha melkesyrebakterier på grunn av laktoseintoleranse, forsto jeg.
|
Sitat:
|
Sitat:
Ja, ja. Du vet i hvert fall hvordan du skal få det bort ;) |
Sitat:
om hun er laktoseintolerant kan man jo f.eks bruke laktosefri biola eller laktosefri naturell yoghurt? i tillegg finnes det å få kjøpt laktase (enzymet vi intolerante mangler) på apoteket som man tar når man spiser melkeprodukter. om hun ikke tåler laktosefritt meierprodukt er det sannsynligvis melkeallergi.. |
Sitat:
|
Sitat:
Poenget er vel heller at jeg ikke vet hvilke bakterier som går dundas av de gode når man tar antibiotika mot streptokokker! Søstera mi var helt clueless, så tydelig at det fortsatt er litt sånn ikke opplagt at man må gjenopprette bakteriefloraen etter antibiotikakur. De skal til legen igjen på nyåret, men man vet jo aldri hva han vet ... Smgj? Aner at du kanskje har noe å bidra med her? :D |
Sitat:
Når det gjelder biola og desslike så virker de på vanlige mager såvidt jeg forstår mer på grunn av surmelksfaktoren enn på grunn av gjenværende bakterier. Det er et problem at det aller, aler meste man får kjøpt er pasturisert etter at det er ferdiggjæret. Jeg ville sagt - har hun symptomer på mage/tarmproblemer, så må hun nok til med enten sterke bakterieprodukter som #VSL3 (det eneste stedet jeg vet som skriver ut det er heggeli helhetsmedisin, men man får det iallfall på resept fra jernbanetorgets bootsapotek) eller forsøke seg med hjemmegjæret kål/kombucha/kefir (man får kjøpt starterpulver på nettet... som laktoseintolerant må man nesten bare eksperimentere... en lang kefirkultur kan være nok til at hun tåler det..... eller ikke). Her snakker jeg altså etter egen erfaring. Husets Herre hadde kjempevirkning av VSL#3 da han ble matforgiftet i SørAfrika - på meg virket det lite, og 1ss hjemmegjæret kål virket MYE mer (jeg angrer på at jeg brukte mye penger på VSL'en) - har hun ikke symptomer så bestill rett og slett probiotika fra f.eks bigvits, og velg typer med flest mulig ulike bakterier og størst mulig mengde. Vær klar over at det er usikkert hvor mye av disse som kommer seg levende til tarmen. Som prebiotika så er det viktig å spise mye rå/halvrå grønnsaker til maten. Det er det beste "foret" for sånne ettersom jeg har forstått. |
Tusen takk for opplysninger, Smgj! Skal sende tips videre til min søster. :) Hun har vært gjennom to skikkelig antibiotikakurer nå på relativt kort tid, og har vondt i magen, og vondt for å gå på do. :(
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg kan ikke fordra svisker, men i mine høykarbodager, så spiste jeg en pose :eek: lakrisbåter hvis jeg var i trøbbel - og jeg skal si det funker ;) |
Sitat:
|
Dette er et veldig intimt spørsmål, men.... Hvor lange "tørkeperioder" er ok før man må innse at noe er trøblete i forholdet? Eller kanskje viktigere, hvor ofte er det ok å ha tørkeperioder?
|
Sitat:
Men bare om man kan snakke litt om det! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Er dere begge to ganske friske, eller kan det være noenmangler ute å går? Er du helt sikker påat det er trøbbel i samlivet og ikke andre steder, mener jeg! Jeg sendte Gubben til legen for å måle hormonnivåer etc etter en lang, laber periode hvor jeg følte på tørke på noen plan i livet vårt! Alt var ok, men han skjønte jo at jeg reagerte på væremåten hans når det plaget meg såpass at han måtte til legen!;) |
Sitat:
Jeg aner ikke om han er ok med det. Han sier han ikke er det, men gjør ikke akkurat noen innsats for å endre på det :rolleyes: Og egentlig er det vel ikke selve tørken som er issuet, men den manglende interessen for å finne ut hvorfor. :o Sitat:
Men spørsmålet er vel egentlig mer på generell basis, når ringer varselbjellene hos folk? Og hva gjør dere med de? |
Sitat:
Jeg selv har gitt opp..... Edit: jeg sier jeg hadde kuttet ut, men har ikke gjort det, venter vel på rett tid og sted.. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:29. |