Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Bønna200 09-12-12 21:34

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1409508)
Jeg ble litt usikker på lukta. Så valgte å holde meg på den trygge siden :)

Er jg usikker på noe, så gir jeg en bit til kattene. Vil de ha det er et null problem. ;)

Kitt 09-12-12 21:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1409505)
hvor lenge skal sånne plasterlappbandasjer sitte på? regner med at de jeg fikk med meg var for å bytte etter å ha dusja...

Rett og slett så lenge so m mulig om det ikke har trukket blod/væske gjennom dem.
For å forebygge infeksjoner bør du drøye dusjingen så lenge som mulig. Gjerne mange dager.
Så dusjer du med bandasjene på, tar de av etter dusjen og lar enten huden lufttørke godt eller blåser på med hårføner før du setter på de nye.

Anarko 09-12-12 22:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1409515)
Er jg usikker på noe, så gir jeg en bit til kattene. Vil de ha det er et null problem. ;)

Hah. Skal huske på den til en annen gang :D

Carisma 10-12-12 01:46

Hvor får jeg kjøpt hvite julekuler?

Supera 10-12-12 02:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1409548)

Ser ut til at IKEA har noen enkle hvite i alle fall. 15 kr for 12 stk. Regner med at det er forskjellige farger. Eventuelt så var de så billige at du kan kjøpe flere og bare bruke de hvite. :geip:

nellie 10-12-12 02:50

Sitat:

Vet ikke om det er en butikk som finnes landet rundt, men her i Sarp har vi ihvertfall en butikk som heter Marihøna. Der har de flotte julekuler i hvitt. Hvis ikke den butikken finnes i Oslo så er det en sånn typisk butikk som fører varer fra Sia.. Kanskje de har noe lignende i nærheten..

vaskeklut 10-12-12 02:58

Sitat:

glasmagasinet kanskje. mener jeg har sett slik der.

vaskeklut 10-12-12 03:34

dobbelpost.

vaskeklut 10-12-12 15:27

Hvem helte sirup i forumet? Jeg trodde vi holdt oss unna denslags... :cool:

Photobscura 10-12-12 15:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1409632)
Hvem helte sirup i forumet? Jeg trodde vi holdt oss unna denslags... :cool:

Mulig de samme som helte sirup i hjernen min ... :rolleyes:

vaskeklut 10-12-12 15:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1409637)
Mulig de samme som helte sirup i hjernen min ... :rolleyes:

frekke folk :eek:

men du. legg i fra deg bøkene og finn på noe hyggelig. det du leser nå fester seg ikke uansett! La hjernen fordøye det du allerede har lest og pugga. Jeg lover at den ikke blir mindre sirupete om du fortsetter ;) Lykke til i morra! :klem:

Sanney 10-12-12 15:58

hm, sirup'en forsvant plutselig fra min ende.. og den var sirup hele gårkveld og idag fram til ca kl 14...

vaskeklut 10-12-12 16:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1409641)
hm, sirup'en forsvant plutselig fra min ende.. og den var sirup hele gårkveld og idag fram til ca kl 14...

var vel noen som lagde sirupssnipper på den :D

Photobscura 10-12-12 16:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1409640)
frekke folk :eek:

men du. legg i fra deg bøkene og finn på noe hyggelig. det du leser nå fester seg ikke uansett! La hjernen fordøye det du allerede har lest og pugga. Jeg lover at den ikke blir mindre sirupete om du fortsetter ;) Lykke til i morra! :klem:

Takk! Men jeg må nesten prøve, for mye av det jeg repeterer nå husker jeg virkelig ingenting av! :( Men tar det rolig, da!

Kanskje 10-12-12 16:47

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hva er det som gjør at det fryser til is på innsiden av bilrutene? Jeg er nå lut lei vinter og kuldegrader - og å skraper rutene på to sider. Det forsvinner når varmeaparatet går, men når jeg senere skal ut i bilen så har det frosset igjen på innsiden :-(

Lillemy71 10-12-12 16:55

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1409659)
Hva er det som gjør at det fryser til is på innsiden av bilrutene? Jeg er nå lut lei vinter og kuldegrader - og å skraper rutene på to sider. Det forsvinner når varmeaparatet går, men når jeg senere skal ut i bilen så har det frosset igjen på innsiden :-(

Fukt i bilen. Viktig å varme den opp og lufte. Er du på en lengre tur kjør varmen på full guffe og ha vinduene litt nede. Har du mulighet til å sette den i en oppvarmet garasje, gjør det. Ellers anbefaler jeg deg å gå på f.eks Biltema og kjøpe en luftsluker. Den fjerner mye av fuktigheten man lett får i bilen. I tillegg er det viktig å holde rutene rene og fettfrie på innsiden. Ikke tørk av med hånd/hanske/ermet eller en halvskitten klut. Sørg for rene ruter og bruk rene spesialkluter for å tørke vekk dogg. Da dogger det mindre og iser mindre.

Kanutten 10-12-12 17:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1409661)
Fukt i bilen. Viktig å varme den opp og lufte. Er du på en lengre tur kjør varmen på full guffe og ha vinduene litt nede. Har du mulighet til å sette den i en oppvarmet garasje, gjør det. Ellers anbefaler jeg deg å gå på f.eks Biltema og kjøpe en luftsluker. Den fjerner mye av fuktigheten man lett får i bilen. I tillegg er det viktig å holde rutene rene og fettfrie på innsiden. Ikke tørk av med hånd/hanske/ermet eller en halvskitten klut. Sørg for rene ruter og bruk rene spesialkluter for å tørke vekk dogg. Da dogger det mindre og iser mindre.

Og hvis det ikke er nedbør så ha et par vinduer litt åpne over natta.

akas 10-12-12 20:42

Sitat:

Har du Air-Condition i bilen, så er det veldig til hjelp å få ut fuktighet på vinteren. :D

Photobscura 10-12-12 21:02

Hvor lenge kan en fryst tynnribbe ligge i kjøleskapet før det er krise?

Carisma 10-12-12 21:16

Sitat:

Puss vinduene med spylervæske på innsida, slik som er beregnet for kuldegrader.

BenteR 10-12-12 22:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1409724)
Hvor lenge kan en fryst tynnribbe ligge i kjøleskapet før det er krise?

Jeg lar den tine to dager, rubber den med krydderier og slikt og lar den ligge tre dager og godgjøre seg før jeg steker den.
Det tåler den iallefall.

Photobscura 10-12-12 22:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1409743)
Jeg lar den tine to dager, rubber den med krydderier og slikt og lar den ligge tre dager og godgjøre seg før jeg steker den.
Det tåler den iallefall.

Ah. Jeg tenkte i grunn om det var mulig å legge den i kjøleskapet mens jeg er bortreist i seks dager. Det er kanskje ikke så lurt, da. Eller? :o

elien 11-12-12 00:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1409745)
Ah. Jeg tenkte i grunn om det var mulig å legge den i kjøleskapet mens jeg er bortreist i seks dager. Det er kanskje ikke så lurt, da. Eller? :o

Du kan muligens steke den, tror den holder lenger som stekt. Jeg steker ofte ribbe et par dager før den ska brukes. Det er også bedre å skåret den fint opp når den er stekt.

Så e det bare å la ribben få en liten sjarmør etappe i ovnen før spising.

Men jeg ville også som noen andre sa rubbe den inn med salt og pepper 2 til 3 dager før stekingen:)

Elin

Photobscura 11-12-12 00:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elien (Innlegg 1409756)
Du kan muligens steke den, tror den holder lenger som stekt. Jeg steker ofte ribbe et par dager før den ska brukes. Det er også bedre å skåret den fint opp når den er stekt.

Så e det bare å la ribben få en liten sjarmør etappe i ovnen før spising.

Men jeg ville også som noen andre sa rubbe den inn med salt og pepper 2 til 3 dager før stekingen:)

Elin

No no no! Her skal det gå forskriftsmessig for seg med Nannahs langstekemetode! Eneste jeg stoler på, samt at det virkelig ikke er tiden for eksperimentering. ;)
Nei, da får den bare ligge i fryseren så lenge, så får jeg legge den i kaldt vann når jeg kommer hjem, sånn at den tiner over natta så jeg får krydra den tidsnok. :)

Carisma 11-12-12 01:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1409745)

Hvis du legger den inn fryst, og døra er lukket i seks dager er det ikke sikkert den tiner engang. Jeg ville ikke vært redd for å legge den sånn. Men ikke tin den først og legg inn igjen....

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:54.