![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
|
Sitat:
Trodde måling av kolesterol var det samme som å måle fettavleiringer i blodårene?? Har da ikke ekstra mye fett når jeg stresser eller nyter alkohol?? :confused: |
Sitat:
Nekte meg å måle mitt eget blodsukker???:eek::eek::eek: Han kunne jo ha prøvd! Regner meg selv som såpass kompetent sykepleier at blodsukker- nivået mitt ikke akkurat tipper meg av pinnen!;):p:D |
Sitat:
Langtidsblodsukkeret mitt var 5,7 (normalt) da jeg målte i juni (etter flere måneder på lavkarbo). Vi glemte visst å måle det rett før jeg begynte på lavkarbo. :( Men jeg husker at jeg målte det i 2004 eller 2005, men ett annet sted så legen min har ikke tilgang til de resultatene. Så jeg har tenkt å ringe dit på mandag og høre om de kan lese det opp for meg eller sende det til meg. Og metformin får jeg ikke siden prøvene mine ble tolket etter 2002. Jeg har "normal" c-peptid. :rulleøyne Glukosebelastning viste nedsatt glukosetoleranse. Men var hos legen i dag og hun hadde forståelse for holdningen min, var imponert over hva jeg hadde lest meg til og var søren meg nesten lavkarbo! Altså ikke at hun spiser slik nå, men hun syntes at slikt hørtes ganske sunt ut. Hun var selv slakterdatter og spiste enormt mye fett kjøtt i sin barndom og var slank og sunn som bare det. Hun skulle prøve å få time til meg på endokrin-avdelingen på sykehuset i Stavanger. :snill: Hun sa at om hun så trodde at normalverdiene var totalt feil, så måtte hun holde seg til dem og hun følte seg ikke sikker nok på insulinresistanse heller. |
Sitat:
Sitat:
Lykke til!:) |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg fikk beskjed om at min 0.96 var helt normalt når jeg hadde dia2, så jeg vet ikke helt hva hvem tolker hvordan!:rolleyes::confused::p Skal krysse fingre for at legen din finner ut av at ting ikke er så svart/hvitt og gir deg metformin! Som jo ikke er noen vidunder medisin, men kan være en god hjelp på veien nedover!:D |
Sitat:
|
Jeg ble diagnostisert med insulinresistens med en c-peptid på 0,9 i andre omgang (husker ikke de opprinnelige verdiene mine, men legen min mente at jeg med denne c-peptiden var "frisk"), men det var av en lavkarboorienert kvinnesykdomsspesialist som samarbeider med bl.a Sofie Hexeberg.
De tallene som la nytt grunnlag for de nye normalverdiene i 2002 er basert på tall fra en studie på hjertesyke menn i femtiårene fra Vestlandet (?!). Veldig relevent for jenter i tjue-tredveårene, liksom :cool:. |
Sitat:
Men siden jeg alt hadde dia2 diagnosen, brydde de seg nok ikke så mye om den verdien hos meg. Gikk på et rehab- opplegg i en overvektsgruppe og det var legen der som sa at alle verdiene mine var heeelt normale. For meg i hvert fall!:p Hvorfor i all verden har noe fått for seg at dissse gubbene er representative for menneskeheten?:confused::mad::(:confused: |
Her står det 2002...
"Dette "normalområdet" er satt utfra en studie på hjertesyke, middelaldrende menn i Vestfold, hvor vi selvfølgelig kan forvente at mange av disse er både overvektige og insulinresistente. Øvre "normalområde" ble besluttet økt i Norge i 2002, fra 0,7 til 1,4 som øvre grense, på bakgrunn av studien ovenfor." |
Hvorfor er det sånn, at når jeg er på butikken uten handleliste og så går jeg der og lurer på om vi har ditt og datt.. Så, om jeg velger å ikke kjøpe den pakken med ris fordi jeg mener vi har hjemme så har vi ikke, og om jeg kjøper den så har vi i søkk og kav! Hvorfor er det alltid slik?
|
Sitat:
Det er det samme som når man glemmer å kjøpe den ene tingen som man i utgangspunktet dro for å handle :P |
Sitat:
|
Det ..eh, er fordi det er noen (butikken) sender ut vibber og sånn som gjør at du kjøper masse annet, slik at de tjener mer penger. Så når du ikke kommer hjem med det du egentlig skulle ha, så må du tilbake til butikken. Der har vi det, tenker jeg! HAh, jeg har nok avslørt hemmeligheten til butikkene :D
...Bare så synd de vibbene påvirker meg og :rolleyes: Men jeg er blitt flinkere etter at jeg begynte å bruke handleliste.. :cool: går sjelden på butikken uten nå.. Da forsvinner det fort mye penger på grunn av de der vibbene! :eek: |
Sitat:
Og vi går på limpinnen, gang etter gang:p |
Jeg skal kjøre på med skikkelig skjerpings nå etter å ha vært veldig slapp, og har helt glemt dette med fett og proteiner. Jeg skal spise like mange gram protein som vekten jeg skal ned til? Og hva med fett? Hjelp! :)
|
Hei hei:)
Lurer på en ting anngående alkohol og ketolysedietten: er det slik at man ikke lenger har den fettforbrenningen man oppnår i ketolysedietten når man drikker alkohol, eller er dette bare vist man drikker alkohol med mye karbohydrater slik at man overskriver karbohydrat grensen på max inntak per dag??? Hjelp :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Alle vet jo at kroppen forbrenner alkohol FØR noe annet i kroppen.. Og man kan ikke påskynne forbrenningen av alkohol; det tar den tiden det tar utifra hvor mye man har drukket...
Så det jeg lurer på. Har kroppen TO forbrenningsovner da??? For i går, så drakk jeg to glass vin.. Normal sett så ville jeg sitte ute på verandaen og ikke gjøre noe mer fysisk enn å heve glasset.. MEN jeg trimma i går! 90 min på sykkel! Sykla gørrlangt! Brukte mange kcal også ifølge sykkelen.. Så disse kcal som jeg brukte, hvis de IKKE gikk til ekstra forbrenning av de to glass vina jeg drakk, for det er vi jo blitt fortalt at det går ikke..alkoholen bruker sin tid uansett.. hva forbrente jeg da??? Hvis alkoholen hadde tatt all plassen i forbrenningsovnen? Eller lagra jeg energi?? Altså motsatt av leggepåsegenergi.. ?? dvs har kroppen blir skyldig meg kcal... Eller har kroppen flere ovner?? |
Hei alle sammen! :)
Kan noen fortelle meg hvilke te jeg burde kjøpe? Har sett at det finnest såkalte "snik karbohydrater" i noen sorter te, er det rikitg? Klem fra meg :) |
Sitat:
Te som er smakstillsatt med frukt og bær inneholder selvfølgelig kh, men så lenge du ikke har tenkt å spise teposen så er det bare å fortsette å drikke den te’en man liker best. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Lurer på om flere har fått "tilbake på jobb etter ferie-sjokk"... Er jo ikke en eneste fridag i sikte før 23. desember! *sukk*
Får trøste meg med at jeg ikke behøver å jobbe natt eller helg, som i en del yrker. |
Yogi-te er bra! Ellers er jeg veldig glad i et merke som heter celesteal seasoning. Begge disse teene har nok smak til at søtning er helt unødvendig :).
|
Jeg bestiller nydelige teer fra Adagio.com. Det er løsvekt. Drikker flere kopper med grønn te derfra hver dag. Har ikke lest om det er karber i det, bør kanskje sjekke det...
|
Er det noen her som er flinke på excel 2007? Jeg har laget et diagram der jeg fyller inn vekta mi, men ettersom tiden har gått og det har blitt mange veiinger, vises nå nesten hele greia som en lang strek man såvidt kan se litt variasjon på. Diagrammet starter på 0 kg og går til 120, selv om jeg starta på under 100 når jeg begynnte, og nå ligger på litt under 80. Ser for meg at det hadde blitt tydeligere hvis det hadde gått fra f.eks. 60 til 100, men jeg får ikke til å redigere det. Har gått gjennom alt jeg kan se av muligheter, men det eneste jeg får til er å endre fra linjediagram til stolpediagram, og å endre på fargene. Akkurat det er jo ikke så viktig, og ikke det jeg ville ... :p Noen som vet hvordan jeg kan endre dette?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Noen som har noen gode råd til hvordan jeg skal bli kvitt senebetennelse i armen bortsettfra å slutte å bruke den?
|
Sitat:
|
Skal til legen på mandag, men er redd for at han vil foreslå sykemelding, og det vil jeg helst ikke. Men vil jo bli bra da.
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:21. |