Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Photobscura 25-11-12 12:06

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ElisaT (Innlegg 1405606)
Prøv trykkeriet på UiO hvis du trenger å få renset pcen raskt, der har de garantert komprimert luft, og kanskje får du "låne" litt? Jeg var en tur på UiA og fikk tatt en rens på min maskin :).

Trykkeriet? :confused: Er ikke noe trykkeri på på UiO, så vidt jeg vet? Hva tenker du på? Vi har jo Houston, men de jobber vel mest med systemer og sånn. Nå er det mulig jeg må skifte vifta også, skal som sagt få en kompis til å kikke på. :)

Photobscura 25-11-12 12:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1405609)
Støvsuger pleier å hjelpe dersom du får løs dotten. Spesielt om du har et sånt smalt munnstykke til støvsugeren sånn at lufta får god fart. Prøv både over luft inntaket/vifta og "utblåsningen". Og du kan holde for det ene hullet mens du støvsuger over det andre for å få ekstra godt gjennomsug.

Om du åpner den for å rense bør du også sjekke at CPUen er godt skrudd fast. (Min løsna nemlig delvis etter kjøring til jobb daglig og da ble pc'en veldig raskt varm. Hjalp veldig å støvsuge og skru den godt til igjen.)
OG med katt eller tepper eller ullklær i huset så bør du A L D R I sette fra deg pc'en på golvet når den går... den suger nemlig inn all lo som beveger seg langs gulvet.

Har ikke noe smalt munnstykke, nei. Har faktisk kikka etter det, sånne kjempetynne munnstykker du kan sette på støvsugeren og gå over tastaturet med, men ikke funnet noe. Jeg støvsuger med spjeldet oppe i åpningene rundt vifta hver gang jeg støvsuger ellers, men det holder ikke. PC-en står alltid på et bord, og fraktes ikke noen steder. :) Det med CPU-en var et godt tips! :) (Særlig med tanke på at særlig dette med kræsj begynte etter at jeg fikk den igjen fra infocare ... :o)

Supera 25-11-12 12:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1405537)
Er det forresten noen som vet om man får kjøpt komprimert luft på Clas Ohlson? Eller Jernia, kanskje? Og koster det mye?

Hva med å besøke en venn med kompressor?
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1405551)
Når slutter dere å drikke om kvelden? Tenker på vann, brus osv .

Har ingen begrensninger på det. Drikker ofte rett før jeg legger meg, jeg. Da jeg var liten fikk jeg ikke lov til å drikke rett før jeg la meg. Ikke fordi jeg hadde et problem med det, men fordi moren min hadde et problem med det og trodde at det gjaldt alle.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1405568)
Alle mine har jeg fått gratis på apoteket, det er teststrimlene som er dyre og du trenger resept til.

Trenger man resept på strimler nå? Jeg kjøpte strimler for to år siden. Hadde man resept så fikk man dem billigere. Men man fikk kjøpt dem uten resept.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1405575)
Man får gratis blodsukkermålere på nettet, bare google abbot free style, og så følger det med teststrimler som BenteR sier.

Ikke nå lenger... Tror det var for mange lavkarbere som ville måle blodsukkret. ;) Nå må man ha diabetes for å få gratis.

Kanutten 25-11-12 12:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1405609)
Støvsuger pleier å hjelpe dersom du får løs dotten. Spesielt om du har et sånt smalt munnstykke til støvsugeren sånn at lufta får god fart. Prøv både over luft inntaket/vifta og "utblåsningen". Og du kan holde for det ene hullet mens du støvsuger over det andre for å få ekstra godt gjennomsug.

Om du åpner den for å rense bør du også sjekke at CPUen er godt skrudd fast. (Min løsna nemlig delvis etter kjøring til jobb daglig og da ble pc'en veldig raskt varm. Hjalp veldig å støvsuge og skru den godt til igjen.)
OG med katt eller tepper eller ullklær i huset så bør du A L D R I sette fra deg pc'en på golvet når den går... den suger nemlig inn all lo som beveger seg langs gulvet.

Jeg regner med at du tenker på noe annet enn cpu siden det er prosessoren og står på en sokkel. Kanskje det er vifta PÅ cpuen du tenker på? Hvis den er vifteavkjølt da.

smgj 25-11-12 12:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1405618)
Jeg regner med at du tenker på noe annet enn cpu siden det er prosessoren og står på en sokkel. Kanskje det er vifta PÅ cpuen du tenker på? Hvis den er vifteavkjølt da.

Jeg tenker på CPU/prosessor, ja... Det var DEN som løsna hos meg. Husk at det som regel også er temperaturmåler koblet til CPU'en (og kjølepasta mellom CPU og sokkel for å lede bort varme) så om det svikter her vil viftene dras igang, selv om det ikke er egen CPU-vifte. Jeg har da gått ut ifra at vi snakker om bærbar her, og de har som regel ikke dedikerte cpu-vifter.

Photobscura 25-11-12 12:41

Jeg har jo alt presisert at det er en bærbar. ;)

ElisaT 25-11-12 15:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1405611)
Trykkeriet? :confused: Er ikke noe trykkeri på på UiO, så vidt jeg vet? Hva tenker du på? Vi har jo Houston, men de jobber vel mest med systemer og sånn. Nå er det mulig jeg må skifte vifta også, skal som sagt få en kompis til å kikke på. :)

Ved HiT og UiA har de egne trykkerier, dvs der de lager egne kompendier, osv. Regner med at de har det på UiO også :).

smgj 25-11-12 15:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1405623)
Jeg har jo alt presisert at det er en bærbar. ;)

Det var ment som en forklaring, ikke et spørsmål.

TrillTrall 25-11-12 16:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1405612)
Har ikke noe smalt munnstykke, nei. Har faktisk kikka etter det, sånne kjempetynne munnstykker du kan sette på støvsugeren og gå over tastaturet med, men ikke funnet noe. Jeg støvsuger med spjeldet oppe i åpningene rundt vifta hver gang jeg støvsuger ellers, men det holder ikke. PC-en står alltid på et bord, og fraktes ikke noen steder. :) Det med CPU-en var et godt tips! :) (Særlig med tanke på at særlig dette med kræsj begynte etter at jeg fikk den igjen fra infocare ... :o)

http://dustclub.inkclub.com/ProductL...tillbeh%C3%B6r

Se om du finner noe her? Jeg kjøpte nylig sånn børste-munnstykke til min støvsuger, var i postkassa i løpet av 3-4 dager og det passa perfekt. :) Bare mål diameteren på røret på støvsugeren din og bestill rett størrelse.

Photobscura 25-11-12 16:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1405653)
http://dustclub.inkclub.com/ProductL...tillbeh%C3%B6r

Se om du finner noe her? Jeg kjøpte nylig sånn børste-munnstykke til min støvsuger, var i postkassa i løpet av 3-4 dager og det passa perfekt. :) Bare mål diameteren på røret på støvsugeren din og bestill rett størrelse.

Jeg har børstemunnstykke, men jeg trenger et munnstykke som er suuuupertynt i tilfelle. ;) Vil ikke inn i datamaskinen min med en sånn stor børste.

TrillTrall 25-11-12 16:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1405655)
Jeg har børstemunnstykke, men jeg trenger et munnstykke som er suuuupertynt i tilfelle. ;) Vil ikke inn i datamaskinen min med en sånn stor børste.

Det er smale munnstykker også i den lenken jeg viste deg. :) Spørs hvor smalt du skal ha da...

Photobscura 25-11-12 16:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1405659)
Det er smale munnstykker også i den lenken jeg viste deg. :) Spørs hvor smalt du skal ha da...

Som en penn, eller tynnere. ;) Har sett dem en gang i tida. Men det er en stund siden.

avaritia 25-11-12 23:19

Har en liten kattepus (se profilbildet), som er snart 5 mnd. Hentet henne hos dyrebeskyttelsen her når hun var 3 mnd. inntil 2-3 uker siden var alt perfekt, hun virket storfornøyd og frisk. Men de siste 2-3 ukene har hun holdt på med noe som høres ut som uling, mye og ofte. Leker med henne, koser, etc. Hun får ordentlig mat, har tilgang på vann flere steder etc. Begynner å bli et problem da jeg jobber hjemmefra og hun er konstant i denne "ule-modusen", samtidig som hun hopper og spretter rundt arbeidspulten. Er en tur til veterinæren en ide? Eller burde jeg bare stenge henne ute fra kontoret når jeg jobber? Hjertet smelter jo helt når denne skapningen setter i sine lange såre ul...
P.S; vet ikke om dette er riktig tråd :confused:

Supera 25-11-12 23:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av avaritia (Innlegg 1405778)
Har en liten kattepus (se profilbildet), som er snart 5 mnd. Hentet henne hos dyrebeskyttelsen her når hun var 3 mnd. inntil 2-3 uker siden var alt perfekt, hun virket storfornøyd og frisk. Men de siste 2-3 ukene har hun holdt på med noe som høres ut som uling, mye og ofte. Leker med henne, koser, etc. Hun får ordentlig mat, har tilgang på vann flere steder etc. Begynner å bli et problem da jeg jobber hjemmefra og hun er konstant i denne "ule-modusen", samtidig som hun hopper og spretter rundt arbeidspulten. Er en tur til veterinæren en ide? Eller burde jeg bare stenge henne ute fra kontoret når jeg jobber? Hjertet smelter jo helt når denne skapningen setter i sine lange såre ul...

Tipper hun har blitt kjønnsmoden og har løpetid. I så fall bør du holde henne inne selv om hun gjerne vil ut, med mindre du VIL ha kattunger. ;)

Carisma 25-11-12 23:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1405779)
Tipper hun har blitt kjønnsmoden og har løpetid. I så fall bør du holde henne inne selv om hun gjerne vil ut, med mindre du VIL ha kattunger. ;)

What Supera said! :cool:

TrillTrall 25-11-12 23:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av avaritia (Innlegg 1405778)

Steriliser. Steriliser. Steriliser. IKKE la henne få et kull først, det er bare tull. Bestill time hos dyrlegen i morra.

Photobscura 26-11-12 00:10

Hva de andre sa! Eller, aller helst kastrer! Det er vel det vanligste å gjøre med damekattene også det, nå?!

BenteR 26-11-12 00:46

Signerer de andre; på tide og kastrere.
Vi kastrerte vår ca fem måneder gamle pusefrøken, også fra dyrebeskyttelsen, nå på mandag. Hun var frisk som ei fele allerede etter noen timer, og hadde man ikke sett det fine arret, ville man aldri trodd at hun ble kastrert, vaksinert og chippet for seks dager siden.
Lykke til!

TrillTrall 26-11-12 07:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1405789)
Hva de andre sa! Eller, aller helst kastrer! Det er vel det vanligste å gjøre med damekattene også det, nå?!

Det heter noe annet enn kastrering og sterilisering når man tar hele stasen (livmor og eggstokker (?) og hele sulamitten), men jeg husker aldri ordet, men det var det jeg mente ja. :) Jeg tror ikke noen dyrleger bare kutter egglederne på hunnkatter, de tar alt, gjør de ikke det da?

Supera 26-11-12 07:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1405817)
Det heter noe annet enn kastrering og sterilisering når man tar hele stasen (livmor og eggstokker (?) og hele sulamitten), men jeg husker aldri ordet, men det var det jeg mente ja. :) Jeg tror ikke noen dyrleger bare kutter egglederne på hunnkatter, de tar alt, gjør de ikke det da?

Kutte egglederne = sterilisering
Fjerne hele sulamitten = kastrering

Jeg kastrerte hokatten min.

Dietta 26-11-12 09:01

Vet noen om oppkrift på tova kjærestevotter ?
Har googlet, men fant bare en oppskrift på tova. Skal i garnbutikk på onsdag, så jeg spør der, men det kunne jo hende noen viste om noen.

avaritia 26-11-12 09:03

Hun er innekatt til hun er sterilisert, som anbefales å gjøre mellom 6-9 mnd. Men ja, er hun kjønnsmoden nå så kan det være lurt å ta en telefon til veterinæren ihvertfall. Har forsåvidt lyst på kattunger, men ikke på en så ung katt, dessuten er det så mange små hos dyrebeskyttelsen rundt omkring. :) Takker masse for raske svar!

Photobscura 26-11-12 09:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1405817)

Å kastrere betyr å fjerne forplantningorganene, eller hele sulamitten som du sier. ;)

silje21 26-11-12 12:20

wæææ, noen som kan minne meg på hvor jeg finner den fine nybegynner tråden? tror jeg har lest meg blind jeg altså, finner den ikke :/

Dietta 26-11-12 12:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1405870)
wæææ, noen som kan minne meg på hvor jeg finner den fine nybegynner tråden? tror jeg har lest meg blind jeg altså, finner den ikke :/

Her
Den er ikke lett å finne altså :(

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:26.