Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Orkide 03-08-10 20:04

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 910294)
må innrømme at jeg er lat og lar det tørke av seg selv etter jeg har skylt såpa av de og satt de i stativet...

Mulig du klarer å få det bort med klor.

Men jeg har solgt tupperware for noen år siden, og da sa vi at oppvaskmaskinen fjerner det seige belegge, men det hjelper ikke deg.
Med mindre du har noen som kan vaske de for deg da.

Sanney 03-08-10 20:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Orkide (Innlegg 910299)
Mulig du klarer å få det bort med klor.

Men jeg har solgt tupperware for noen år siden, og da sa vi at oppvaskmaskinen fjerner det seige belegge, men det hjelper ikke deg.
Med mindre du har noen som kan vaske de for deg da.

tja, jeg kan jo samle opp i en bærepose og ta det med til mamma og spørre pent om å få låne oppvaskmaskinen... men jeg skal prøve de andre rådene her først :)

Lava 03-08-10 21:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 910306)
tja, jeg kan jo samle opp i en bærepose og ta det med til mamma og spørre pent om å få låne oppvaskmaskinen... men jeg skal prøve de andre rådene her først :)

Mine plastbokser blir ofte slik, og det hjelper ikke med en gammel oppvaskmaskin.. men det blir borte når jeg tar zalo rett på boksen og vasker med varmt vann, og tørker etterpå.
Opplever kun at de blir fettete av oppvaskmaskinen. Den er utgammel og ikke min, følger med huset jeg leier :p

Sanney 03-08-10 22:11

mamma har en splitter ny oppvaskmaskin, de kjøpte den i juni :p og jeg har allerede spurt og fått lov, så nå er det egentlig bare det å gidde å ta seg tid til det... akk, den dørstokkmila... når jeg først har kommet meg opp i 3. etasje, trøtt og sliten etter jobb er det ikke for fristendes å pelle seg ut igjen :p

Hvorfor er den dumme dørstokkmila så vrang?? :p

Anarko 03-08-10 22:15

Fibra mel, kan det erstatte fiberhusk?

Orkide 04-08-10 10:08

Trenger litt hjelp her.

Tenkte å lage en stor omelett i stekeovnen i en paiform el.
Hvor lenge og på hvor mange grader skal den sånn ca stekes?

Kolve 04-08-10 11:03

søkte litt på nett og det jeg fant ut var at i steke ovn var disse tidene
(var litt forskjellig tilbehør) ved 200"
2 eggs omelett 8-12 min
4 egg omelett opp til 30 min

Selv så lager jeg 8-12 eggs omelett/pai i høykantet stekepanne med lokk
Starter med å lage den på vanlig måte, men etter et par min når jeg har tilsatt ingridienser, setter jeg den på lav varme, har på lokk og lar den stå i nesten en time.

Kitt 04-08-10 11:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 907032)
I en vanlig stor rektangulær ildfast form er det plass til omelett av ca 20 egg. Den vokser jo litt, så man må ikke fylle til toppen. Så hadde jeg noen små ildfaste former i tillegg siden noen av oss ikke ville vente en time på at den store formen skulle bli ferdig. Jeg pleier å steke en ildfast form med 20 egg en time på 150ºC.

Hehe :snill:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Orkide (Innlegg 910570)
Trenger litt hjelp her.

Tenkte å lage en stor omelett i stekeovnen i en paiform el.
Hvor lenge og på hvor mange grader skal den sånn ca stekes?

Håper det hjalp!

Orkide 04-08-10 13:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 910613)
Håper det hjalp!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kolve (Innlegg 910611)
søkte litt på nett og det jeg fant ut var at i steke ovn var disse tidene
(var litt forskjellig tilbehør) ved 200"
2 eggs omelett 8-12 min
4 egg omelett opp til 30 min

Selv så lager jeg 8-12 eggs omelett/pai i høykantet stekepanne med lokk
Starter med å lage den på vanlig måte, men etter et par min når jeg har tilsatt ingridienser, setter jeg den på lav varme, har på lokk og lar den stå i nesten en time.

Takk da skal jeg prøve meg litt fram, men da har jeg litt å gå uti fra:)

Orkide 04-08-10 19:11

Sitat:

Håper det hjalp!

Da ble det denne variant, og det fungerte super bra :ja:

Georgine 04-08-10 20:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 910389)

Nei :)

grotingeling 04-08-10 21:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 910389)

Prøv med Semper pofiber, fåes på helsekost.

Kitt 04-08-10 23:54

Sitat:

Håper det hjalp!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Orkide (Innlegg 910832)
Da ble det denne variant, og det fungerte super bra :ja:

Så bra! Kanskje jeg skal prøve det selv en dag!:D

bjørnemor 05-08-10 00:31

hva slags smør er det man bør spise? er ikke glad i meierismør.

Supera 05-08-10 00:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 910958)
Så bra! Kanskje jeg skal prøve det selv en dag!:D

Gjør det, det er god mat som hele familien sannsynligvis liker. :snill: Og så er det jo veldig enkelt. Jeg serverer bare med kryddersmør.

Supera 05-08-10 00:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bjørnemor (Innlegg 910971)

Spørs jo hva du skal bruke det til. Margarin er kreft og allergi på boks. Bare smør er smør! Men hvis du skal steke så kan du f.eks. steke i cocosa, så lenge du steker på lav varme.

vaskeklut 05-08-10 01:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 910978)
Spørs jo hva du skal bruke det til. Margarin er kreft og allergi på boks. Bare smør er smør! Men hvis du skal steke så kan du f.eks. steke i cocosa, så lenge du steker på lav varme.

Lav varme? Jeg trodde kokosfett tålte ganske høye temperaturer jeg? :confused:

Kitt 05-08-10 01:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 910986)

Jeg også!:confused:
Trodde faktisk at det var det som tålte mest varme!:p

bjørnemor 05-08-10 02:25

Jeg har tenkt å bruke det på karins lavkarbo brød..:) vil ikke ha noe kreft på boks :eek:;)hehe

Supera 05-08-10 02:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 910986)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 910988)
Jeg også!:confused:
Trodde faktisk at det var det som tålte mest varme!:p

Hm... Mulig jeg husker feil, men jeg mener å ha lest en plass at det tåler steking, men ikke på høy temperatur. Men så var det å finne noe info om det igjen da...

EDIT: Det eneste jeg finner er at pure er beregnet for steking. Hm, ser ut til at jeg har blandet litt. Sorry! Godt med folk som følger med da! :snill: Jeg shotter bare cocosa extra virgin av og til om morgenen, jeg. Jeg har ikke pure en gang... Burde kanskje skaffe meg noen glass.

TrillTrall 05-08-10 11:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bjørnemor (Innlegg 910971)

Meierismør eller Bremykt, som består av 70% meierismør og 30% rapsolje. Alt annet, bortsett fra cocosa, er fullt av ting du helst ikke vil vite noe om. Sånn er det bare. :)

vaskeklut 05-08-10 15:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 911112)
Meierismør eller Bremykt, som består av 70% meierismør og 30% rapsolje. Alt annet, bortsett fra cocosa, er fullt av ting du helst ikke vil vite noe om. Sånn er det bare. :)

Hørhør!

Jeg liker ikke meierismør til annet enn steking, så jeg bruker bremykt om jeg skal ha smør på noe annet, f.eks kalde kjøttkaker :o

Kanutten 06-08-10 00:00

Noen som kjenner til ei god dagslyslampe?? Jeg bor oppi nord-norge og normalt skulle jeg ha hatt midnattsola inn i stua mi ca 40 netter i sommer.. I sommer hadde vi ikke såpass godt vær at vi fikk se midnattsola ei eneste natt. :( Gjennomsnittstemperaturen har vært på ca 12 grader. :( Blomstrene har knapt begynt å blomstre i hagen! :( Alt ute agerer som om det er tidlig vår ennå...:( Jeg kommer ikke til å overleve vinteren og mørketiden uten å få påfyll av lys... :( Så derfor, noen gode tips om ei lampe tas imot med stor takk!!

Anarko 06-08-10 00:02

Har hørt solarium skal hjelpe. Vet om mange med vinterdepresjoner som tar solarium 1-2 ganger i uka og føler det hjelper mye.

Gracella 06-08-10 01:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 911538)
Noen som kjenner til ei god dagslyslampe?? Jeg bor oppi nord-norge og normalt skulle jeg ha hatt midnattsola inn i stua mi ca 40 netter i sommer.. I sommer hadde vi ikke såpass godt vær at vi fikk se midnattsola ei eneste natt. :( Gjennomsnittstemperaturen har vært på ca 12 grader. :( Blomstrene har knapt begynt å blomstre i hagen! :( Alt ute agerer som om det er tidlig vår ennå...:( Jeg kommer ikke til å overleve vinteren og mørketiden uten å få påfyll av lys... :( Så derfor, noen gode tips om ei lampe tas imot med stor takk!!

HAr ikke noen konkrete lampeforslag, men jeg ville heller kjøpt en slik kunstig sol-lampe enn å tatt solarium 1-2 ggr i uka....
Har selv brukt en slik lampe mot søvnforstyrrelser ifm mørketid og det virket bra.

Kanutten 06-08-10 01:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 911544)
HAr ikke noen konkrete lampeforslag, men jeg ville heller kjøpt en slik kunstig sol-lampe enn å tatt solarium 1-2 ggr i uka....
Har selv brukt en slik lampe mot søvnforstyrrelser ifm mørketid og det virket bra.

Enig med du.. For det er ikke bare meg.. Vi er 5 stk hjemme som trenger lys... Samt at solarium ikke har de beste strålene... tror jeg..

Lava 06-08-10 02:21

Sitat:

Tror en slik lampe er bra!

Men du.. jeg har hatt masse sol og "sommer" her, men mine planter er ikke frodige og fine likevel.. mangel på sol og regn på rett tid er nok avgjørende..
Vi får satse på koselys og peisvarme i tiden som kommer

Supera 06-08-10 06:02

Jeg lurer på om man må ha diabetes for å få resept på blodsukkerstiks? Eller kanskje insulinresistent? Jeg er interessert i å måle blodsukkeret oftere enn jeg gjør nå, men det er ganske stiv pris uten resept. 6 kr per stiks...

Kolve 06-08-10 07:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 911550)
Jeg lurer på om man må ha diabetes for å få resept på blodsukkerstiks? Eller kanskje insulinresistent? Jeg er interessert i å måle blodsukkeret oftere enn jeg gjør nå, men det er ganske stiv pris uten resept. 6 kr per stiks...

Om legen din kan begrunne at dette er noe du må ha for å "leve", så er det mulig å få det på blå resept som da gir en lavere pris. (er ikke helt sikker på lovteksten her)
Om ikke må du betale den stive prisen, om du ikke kan finne dem billigere på net.

Supera 06-08-10 07:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kolve (Innlegg 911574)
Om legen din kan begrunne at dette er noe du må ha for å "leve", så er det mulig å få det på blå resept som da gir en lavere pris. (er ikke helt sikker på lovteksten her)
Om ikke må du betale den stive prisen, om du ikke kan finne dem billigere på net.

OK, takk. Jeg skal til legen nå snart og overbevise henne om at jeg har insulinresistens. Og hvis jeg får til det, så har jeg jo en relatert sykdom.

Flippy 06-08-10 14:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 908805)
Helt normalt 2-5 mnd etter påbegynt slanking. Kalles telogen effluvium.

Hmmm, jeg har ikke mistet mer hår enn vanlig, verken på ketolyse eller etter fødsler ;) Mitt hår er blankt, tykt og fint - får skryt av frisører hver gang jeg er hos en, ikke at det er mer enn et par ganger i året da.....og jeg bruker billigshampo/balsam fra Firstprice, Euroshopper osv og har gjort det i mange år ;)

Photobscura 06-08-10 15:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Flippy (Innlegg 911833)
Hmmm, jeg har ikke mistet mer hår enn vanlig, verken på ketolyse eller etter fødsler ;) Mitt hår er blankt, tykt og fint - får skryt av frisører hver gang jeg er hos en, ikke at det er mer enn et par ganger i året da.....og jeg bruker billigshampo/balsam fra Firstprice, Euroshopper osv og har gjort det i mange år ;)

Det finnes nok noen hederlige unntak. Din heldiggris! :D

Flippy 06-08-10 15:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 911841)
Det finnes nok noen hederlige unntak. Din heldiggris! :D

Takk :D

Kitt 06-08-10 17:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 911550)

Hva vil du oppnå med å måle oftere?

På min blå resept på måleutstyr står det

Jeg attesterer at pasienten har behov for langvarig behandling. Sykdom og preparat oppfyller vilkår for refusjon etter §5 punkt 4

om du vil lese lovteksten!

Jeg har dia2 og har til nå målt en gang i uken! Fordi metformin ikke gir mulighet for føling, har jeg etter de første 2-3 ukene ikke hatt behov for å måle så ofte. Langtidsblodsukkeret målt hos legen hver 3-6 måned har vært en mye viktigere indikator!

Nå ha rjeg begynt med et nytt preparat i tillegg fordi metformin og lavkaro alene ikke klarte å holde blodsukkeret nede. Nå må jeg måle ofte i starten fordi den nye medisinen kan gi for lavt blodsukker!:p

Cherry 06-08-10 19:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Flippy (Innlegg 911833)

Du hører sikkert til den prosentandelen som ikke får det. Så heldig var ikke jeg :p.

...så dersom jeg blir gravid skal jeg allerede i svangerskapet begynne med nisim så jeg slipper å bli helt skalla...liksom:D

kennygirl 06-08-10 21:10

Sitat:

Jeg har ei jeg kjøpte på life for 2-3 år siden. Den er veldig bra :)

Kanutten 06-08-10 21:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 911955)
Jeg har ei jeg kjøpte på life for 2-3 år siden. Den er veldig bra :)

Merket du stor forandring? Ble mer våken og tiltakslysten?

kennygirl 06-08-10 21:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 911956)
Merket du stor forandring? Ble mer våken og tiltakslysten?

Absolutt! Tidligere har jeg vært sur og gretten, trøtt og lei heeele vinteren, men med dagslyslampen kommer humøret og energien tilbake :) Har funnet ut at det er lurt å begynne på høsten med lampen, for å forebygge...

Kanutten 06-08-10 21:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 911961)
Absolutt! Tidligere har jeg vært sur og gretten, trøtt og lei heeele vinteren, men med dagslyslampen kommer humøret og energien tilbake :) Har funnet ut at det er lurt å begynne på høsten med lampen, for å forebygge...

Takker! Da skal jeg sjekke om de har på Life.no!

Kanutten 06-08-10 22:18

Da var denne bestilt på Enklereliv.no. :heia:

http://www.enklereliv.no/assets/prod...yslampe_lg.JPG

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.