Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Velkommen til spørsmål & svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6329)

sellah 06-08-10 12:24

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Nytt spørsmål:
Hvor mye brus uten sukker kan man drikke?

Tenker på at det er kunstig søtning, drikker det nesten aldri, fordi jeg har hørt mye 'rart' som er sagt om dette søtstoffet.

tora trollmor 08-08-10 20:24

Hei, har vært på lavkarbo snart i 3 uker, fikke et personlig brev fra en person her inne som lurte på hvorfor jeg skrev "Andres journal" hvorfor jeg ikke laget meg min egen, Er det ikke lov til det eller har jeg forstått alt dette galt, Trodde man kunne være med å skrive til andre å bli med i grupper jeg.

Photobscura 08-08-10 20:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tora trollmor (Innlegg 912694)
Hei, har vært på lavkarbo snart i 3 uker, fikke et personlig brev fra en person her inne som lurte på hvorfor jeg skrev "Andres journal" hvorfor jeg ikke laget meg min egen, Er det ikke lov til det eller har jeg forstått alt dette galt, Trodde man kunne være med å skrive til andre å bli med i grupper jeg.

Selvfølgelig kan man skrive i andres journaler, det er jo absolutt helt naturlig, og folk starter jo gjerne journaler for å få tilbakemelding, om ikke så kan man vel heller bare åpne en blogg og lukke den. Så det synes jeg var en undelig beskjed å få.

Kitt 08-08-10 20:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tora trollmor (Innlegg 912694)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 912705)
Selvfølgelig kan man skrive i andres journaler, det er jo absolutt helt naturlig, og folk starter jo gjerne journaler for å få tilbakemelding, om ikke så kan man vel heller bare åpne en blogg og lukke den. Så det synes jeg var en undelig beskjed å få.

Klart alle vil ha tilbakemeldinger etc i journalen sin, men av og til hender det at noen skriver veldig mye om seg selv og alt de lurer på i andres journaler og det er vel ikke helt meningen! Ikke får man særlig mange svar heller, for ingen "ser etter degt" i andre journaler, om du skjønner hva jeg mener!

Du er hjertelig velkommen i min journal, uansett hva du måtte ha å si eller spørre om!;):D

tora trollmor 08-08-10 20:59

Ja det synes jeg også. men men. Har fått ei privat melding fra ei koselg dame som jeg håper hjelper meg i gang med en egen journal. Vet ikke om jeg kommer til å skrive noe til noen. ja jeg ble nok litt privat om meg selv, men jeg trodde det var greit jeg da. Blir nok ikke så mange komentarer fra meg nei. sorry. Det var en tøff beskjed å få høre når man sliter med så mye som jeg gjør

tora trollmor 08-08-10 21:01

Kitt og Photobscura Takk takk

Gerd 08-08-10 21:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tora trollmor (Innlegg 912722)
Ja det synes jeg også. men men. Har fått ei privat melding fra ei koselg dame som jeg håper hjelper meg i gang med en egen journal. Vet ikke om jeg kommer til å skrive noe til noen. ja jeg ble nok litt privat om meg selv, men jeg trodde det var greit jeg da. Blir nok ikke så mange komentarer fra meg nei. sorry. Det var en tøff beskjed å få høre når man sliter med så mye som jeg gjør

Jeg håper du skriver i din egen journal, og kommenterer og "besøker" andre også :)
Du er hjertelig velkommen, vettu :klem:

Kitt 08-08-10 21:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tora trollmor (Innlegg 912722)

Er nok bare en som ble litt overivrig!:p

Om du vil starte egen journal, kan du bare trykke her :http://forum.lavkarbo.no/lk-stil/buttons/newthread.gif

Den siden du da begynner å skrive på, er din egen, helt nye, ubrukte journal!:D

Ikke slutt å skrive med oss andre da, bare fordi en ikke helt vet å holde seg til saker og ting vedkommende faktisk har noe med!;)

Debz 09-08-10 21:13

Kan noen fortelle meg hva forskjell er mellom medlem og juniormedlem??

Karissima 09-08-10 21:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Debz (Innlegg 913211)
Kan noen fortelle meg hva forskjell er mellom medlem og juniormedlem??

Man starter som juniormedlem og går over til medlem når man har skrevet et visst antall innlegg :)

Debz 09-08-10 22:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Karissima (Innlegg 913226)
Man starter som juniormedlem og går over til medlem når man har skrevet et visst antall innlegg :)

Takk :)

sellah 18-08-10 17:04

Noen som har et svar på hvilke tyggiser eller drops som er trygge på ketolyse?
Finnes det noen i det hele tatt?

Kitt 18-08-10 17:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sellah (Innlegg 918177)
Noen som har et svar på hvilke tyggiser eller drops som er trygge på ketolyse?
Finnes det noen i det hele tatt?

Tyggis tror jeg ikke det finnes. Xylitol skal vi jo ikke ha.:p

Du kan spise store IFA og på apoteket kan du kjøpe Fribol- drops i mange varianter!:D

sellah 18-08-10 19:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 918185)
Tyggis tror jeg ikke det finnes. Xylitol skal vi jo ikke ha.:p

Du kan spise store IFA og på apoteket kan du kjøpe Fribol- drops i mange varianter!:D

Aiai:eek:NÅ ble jeg G L A D tuuusen takk!

silvia_ 30-08-10 16:44

Etter 3 uker på Lavkarb.mellom 15 og 17g pr. dag føler jeg meg "ullen i hodet" som jeg skal svime av og "stjerner" når jeg reiser meg opp. Spiser jeg da for lite fett?

Kitt 30-08-10 18:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silvia_ (Innlegg 925125)
Etter 3 uker på Lavkarb.mellom 15 og 17g pr. dag føler jeg meg "ullen i hodet" som jeg skal svime av og "stjerner" når jeg reiser meg opp. Spiser jeg da for lite fett?

Enten for lite næring eller for lite væske pleier å være synderen, ja!
Spis litt mer næringstett/fet mat og drikk masse!:)

Om du holder magemusklene inne når du reiser deg opp, slipper du "nærbesvimelse"- følelsen!;)

silvia_ 30-08-10 20:15

Takk for svaret :)

r.o 01-09-10 01:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 281725)
Jeg lager dem med philadelfia, synes de blir litt bedre, og holder seg bedre.
Jeg har nå regna nøyaktig ut (gikk til kilden, ikke bare mat på data) fordi jeg også lurt på det selv.
Med philadelfia i røren, så inneholder en porsjon 6,6 g karbohydrater. Det vil si 0,7 gram per lapp om du får ni stykker:) Det er ganske nice!!

Kan jeg få oppskriften din:)?

Photobscura 01-09-10 01:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av r.o (Innlegg 926077)
Kan jeg få oppskriften din:)?

Søk på polarbrød/lapper ;).

r.o 01-09-10 01:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 926080)
Søk på polarbrød/lapper ;).

Takk, det skal jeg.

Hva spiser du med filosofien "the good life"?
Trenger råd!!!

Photobscura 01-09-10 02:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av r.o (Innlegg 926084)
Takk, det skal jeg.

Hva spiser du med filosofien "the good life"?
Trenger råd!!!

"The good life" handler om mer enn bare mat, det er en holdning til livet :) Men jeg spiser lchf (lavkarbo/høyfett), hvilket er rimelig egendefinert.
Du burde heller gå på forsiden av forumet og se på underforumet som heter "kostholdsfilosofier, og lese deg litt opp på de forskjellige, og sånn ellers; Kutt ut/ned alt av brød, pasta, ris, rotgrønnsaker og godteri, og spis ren, naturlig, og for all del fet mat!

purre 12-09-10 11:20

heisann!er ny her på forumet,har begynt på diett fra spisdegslank.no,og venter på leveranse neste uke,har gått på den før med passe resultat(kunne vært bedre)det jeg lurer på er hvorfor er det så viktig og drikke mye vann under kuren???sist drakk jeg mye pepsi max og veldig lite vann,kanskje derfor resultatet var så som så:mad:denne gangen er jeg veldig fokuser på at alt skal gjøres riktig,noen som kan svare meg på dette??kanskje litt dumme spørsmål:confused:

Kitt 12-09-10 13:25

Hei, hei!

I utgangspunktet er det viktig å få i seg mye VÆSKE. Det trenger faktisk ikke være rent vann i det hele tatt!;) Bare du får i deg 2-3 liter væske pr dag, inkludert væske i grønnsaker og annen mat!

Når det er sagt, er det mange som reagerer negativt på søtstoffer i light brus og feks Fun saft! De opplever at de ikke går ned i vekt når de får i seg slike søtstoffer.
Søtstoffene er også ugelsett fordi de rett og slett kan være farlig for oss. Meningene er svær tdelte,men om du vil være så sunn som mulig, er det lurt å holde seg unna alt sånt!

Her er en tråd om hvorfor væske er så viktig!

purre 13-09-10 21:05

:)
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 932330)
Hei, hei!

I utgangspunktet er det viktig å få i seg mye VÆSKE. Det trenger faktisk ikke være rent vann i det hele tatt!;) Bare du får i deg 2-3 liter væske pr dag, inkludert væske i grønnsaker og annen mat!

Når det er sagt, er det mange som reagerer negativt på søtstoffer i light brus og feks Fun saft! De opplever at de ikke går ned i vekt når de får i seg slike søtstoffer.
Søtstoffene er også ugelsett fordi de rett og slett kan være farlig for oss. Meningene er svær tdelte,men om du vil være så sunn som mulig, er det lurt å holde seg unna alt sånt!

Her er en tråd om hvorfor væske er så viktig!

:)heisann kitt!!!!tusen takk for et godt svar:)masse lykke til videre(kommer nok til og unne meg litt pepsi max

Ziltoidia 13-09-10 21:20

Har forstått at man skal ha i seg mye væske, på lavkarbo som alt annet. Men, det jeg lurer på er: Er det vanlig å bli så ekstremt tørst? Jeg pælmer i meg vann hele tiden (kanskje ikke opptil anbefalt mengde, men mye mer enn før), men allikevel er jeg ufattelig tørst. Hadde knapt rukket å være i en bursdag forleden, en halvtime - før jeg måtte ha påfyll. Utover kvelden tømte jeg to vannmugger. Når jeg våkner om morgenen er hele munnen sandpapir. :|

Nerthus 13-09-10 21:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 933203)
Har forstått at man skal ha i seg mye væske, på lavkarbo som alt annet. Men, det jeg lurer på er: Er det vanlig å bli så ekstremt tørst? Jeg pælmer i meg vann hele tiden (kanskje ikke opptil anbefalt mengde, men mye mer enn før), men allikevel er jeg ufattelig tørst. Hadde knapt rukket å være i en bursdag forleden, en halvtime - før jeg måtte ha påfyll. Utover kvelden tømte jeg to vannmugger. Når jeg våkner om morgenen er hele munnen sandpapir. :|

Jepp - sånn har jeg hatt det siden jeg begynte på lavkarbo for snart et år siden. Får panikk når jeg ikke har med vannflaska mi :) JO mer vann jeg drikker - jo mer går jeg ned :)

Ziltoidia 13-09-10 22:48

Så, det går ikke over? : O Jaja, godt å vite hva det kommer av... men hva kommer det egentlig av? Altså, hva er det med lavkarbo som er årsak til dette?
Har blitt ganske vannflaskeavhengig jeg og. :p Men, burde ha hatt et triks for den forferdelige sandpapirfølelsen i munnen om morgenen.

Carisma 13-09-10 22:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 933270)
men hva kommer det egentlig av?

At det foregår en masse prosesser i kroppen din som trenger væske. Fett brytes ned, avfalsstoffer transporteres vekk, leveren renses. I tillegg får man ofte litt høyere kroppstemperatur når kroppen jobber med dette, og vannet kjøler systemet.
Her står det endel om hva vannet gjør til vanlig: http://www.kvinneguiden.no/artikler/...ttig_bra/78205 Tenk da hvor mye som trengs til alt det ekstra.

Maysn 23-09-10 19:17

Hei, er farris lov å drikke? å finnes det sjokolade uten karbohydrater egentlig? isåfall, hvor får jeg kjøpt det? Setter veldig pris på svar.
Hilsen ei som er nybegynner.. :)

Kitt 23-09-10 20:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Maysn (Innlegg 938093)
Hei, er farris lov å drikke? å finnes det sjokolade uten karbohydrater egentlig? isåfall, hvor får jeg kjøpt det? Setter veldig pris på svar.

Jada, du kan drikke Farris! Faktisk anbefales det i begynnelsen fordi den inneholder litt salter som holder væske tilbake i kroppen!:)

Det finnes masse sjokolade med kun litt karber. De inneholder da sukkeralkoholer i stede for. De anbefales dog ikke i mengder. Av mange grunner, faktisk!
Man opprettholder søtsug
Mange blir ekstremt dårlige i magen av disse søtningsstoffene
Noen av disse søtningsstoffene tas opp i kroppen og oppfører seg som sukker(?)
Noen opplever at disse stoffene hindrer vektnedgang
Andre vil holde kosten isn så "ren" som mulig og vil ikke ha disse "giftstoffene" i maten/kroppen sin

Om du MÅ ha, finner du gode (smaken er individuell:p) sjokolader etc fra Sukkerfritt blant annet på Rema eller i helsekostbutikkene!:)

katten 23-09-10 21:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Maysn (Innlegg 938093)

Ja du kan drikke farris :D og sjokoladen til sukkerfritt er lov, også cloetta sjokolade. E for min del koser meg med ei rute Freia 70% til kaffien i ny og ne :)

Maysn 24-09-10 10:30

Ok, nå ble jeg glad, farris er jo så godt! :) lurer på om jeg klarer å holde meg til bare en rute når jeg først skal kose meg litt, men det gjelder vel bare å være hard med seg selv. Takk for svar:ja:

Debz 27-09-10 08:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av katten (Innlegg 938175)
Ja du kan drikke farris :D og sjokoladen til sukkerfritt er lov, også cloetta sjokolade. E for min del koser meg med ei rute Freia 70% til kaffien i ny og ne :)

Vet du hvor jeg kan får tak i cloetta?? Det er i hvert fall ikke å finne på Meny, Ultra eller Bunnpris....går ut fra det er ikke den vanlig cloetta?

Photobscura 27-09-10 08:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Debz (Innlegg 939740)
Vet du hvor jeg kan får tak i cloetta?? Det er i hvert fall ikke å finne på Meny, Ultra eller Bunnpris....går ut fra det er ikke den vanlig cloetta?

Jeg har bare sett den på enkelte Kiwi-butikker. Det står sukkerfri på den.

Debz 27-09-10 08:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 939744)
Jeg har bare sett den på enkelte Kiwi-butikker. Det står sukkerfri på den.

Takk søta....have missed you! Jeg egentlig savnet dere alle sammen. Har ikke vært innom for lenge, vekten har stått stille så lenge at jeg ble bare så "bummed"....men håper at jeg får et lite "løft" etter å ha vært her inne :o

Nerthus 27-09-10 12:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Debz (Innlegg 939749)
Takk søta....have missed you! Jeg egentlig savnet dere alle sammen. Har ikke vært innom for lenge, vekten har stått stille så lenge at jeg ble bare så "bummed"....men håper at jeg får et lite "løft" etter å ha vært her inne :o

Det er jo når det butter imot du må komme HIIIIIIT!!! Dette går så fint så - lag deg en tråd og fortell litt hvordan deg går så skal du se det raser inn støtte og råd i massevis ;)

Maysn 01-10-10 13:31

Har dere tips om en god matmaskin/blender som man har en del bake muligheter med?? Hvilke redskaper er vesentlig for lavkarbo bakst og matlaging?? Setter pris på svar:)

Kitt 01-10-10 13:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Maysn (Innlegg 942173)
Har dere tips om en god matmaskin/blender som man har en del bake muligheter med?? Hvilke redskaper er vesentlig for lavkarbo bakst og matlaging?? Setter pris på svar:)

Kan man leve uten denne?;)

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:A...SsDhIYlHOiTbE=

Jeg har slitt ut 3 stavmiksere,jeg!:o

Ellers er det noen tråder om temaet:
En
To

Maysn 01-10-10 15:48

oki, skal se om jeg finner en sånn;) Takk for svar :)

FORESTEN, blir helt forvirret, hva anbefalles av søtningsstoffer, splenda, natreen, fruktose eller sukrin, og og hva er sukrinmelis og hvor får man tak i disse:confused:

må man på nett å bestille? Og slike protein (soya mel) som man får kjøpt på heleskostbutikkene, er det gunstig for oss som går på avkarbo? på den jeg har kjøpt er det 2,8 gr KH per 100 gr. Noen som pleier å bruke slikt i maten?? Kan det bli for mye proteiner, når bør en spise det? mye spørsmål, men er ny og fersk i dette, Igjen setter pris på svar:)

bettylue 26-10-10 10:52

Hei! Jeg er ikke så dreven i dette enda og står foran en ny utfordring. Jeg skal ut å reise med fly og lurer på hva jeg event. kan spise på flyplassen (frokost)? Eller bør jeg heller satse på å ta med meg en matboks med ostekjeks, babybel, egg og majo? Har søkt litt og ser at det anbefales baconsvor, nøtter, pølse, men det frister ikke så veldig til frokost:o Passer for meg bedre i vesken til flymat:rolleyes:
Skal reise grytidlig, så må ha frokost der:p Noen tips? På forhånd takk:blomster:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:03.