Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Jukseloff (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40404)

otika 20-03-11 13:17

Sv: Jukseloff

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tone-G (Innlegg 1061378)
Ja! Og en ting til jeg tenkte på når jeg la meg mett og fornøyd igår :sikle:
Denne passer fint til å bake Verdens beste/kvæfjordkake :sikle::p
Herremin, det måååååå prøves!

Oppskriften til en langpanne blir da omtrent slik i mitt hode

En dobbel oppskrift jukseloff med JBKM
ta bort saltet og ha i 3-4 ss sukrinmelis
fordeles i en langanne
Lag marengs av 6 eggehvitter og ca 100 g sukrinmelis (det skal være 300g vanlig sukker i oppskriften min) Den skal være søt!

Fordel marengsen over jukseloffen ha over hakka mandler og stek kaken i ca 20 min

Det blir ikke mange karbene i denne verdens beste :heia:

Fyller blir vaniljekrem ala lavkarbo..

Sååååååå dumt at jeg ikke har JBKM, for jeg har alt det andre..

Jeg tror ikke jeg skal løpe og kjøpe nestangel på apoteket, for den har en litt ekkel bismak, så jeg får vente til en annen dag med å prøve..

Å dette hørtes godt ut :p jeg bruker denne og lager bløtkake,alle elsker den :D

otika 20-03-11 13:19

Jeg mener å ha lest at sukrin funker dårlig i marengs :confused: kan du ikke søke det opp før du baker a ? og kom gjerne tilbake med resultatet på kaka,for den har jeg lyst til å prøve :D

Tone-G 20-03-11 13:20

OMG så deilig med kake da! :sikle: Jeg skal prøve denne som bløtekake en dag.. Måååå bare handle JBKM først..

Jammen ble jeg sjessen nå.. Hmmmm kanskje jeg bare må lete i fryseren nå, tror jeg har noen søte oopsier der.. hihi :sikle:

Supah 20-03-11 13:21

Takker igjen for denne oppskriften :hearts:

Nå står dobbel porsjon i ovnen, og jeg gleder meg :)

Tone-G 20-03-11 13:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av otika (Innlegg 1061411)
Jeg mener å ha lest at sukrin funker dårlig i marengs :confused: kan du ikke søke det opp før du baker a ? og kom gjerne tilbake med resultatet på kaka,for den har jeg lyst til å prøve :D

Ojjjj takk for tipset!

Jeg skal søke litt rundt dette.. Vil jo gjerne bruke sukrinmelis da, for det er jo sunnere enn alt annet..

Skal se om jeg får bakt litt når jeg kommer hjem fra tur på lørdag..

52modell 28-03-11 12:17

Denne "jukseloffen" er bare så bra. Har allerede laget den flere ganger og det som er viktig synes jeg er å piske alt sammen kraftig. Først bare eggehvite og salt, og siden med resten. Jeg bruker JBK og en halv ts splenda som jeg sikter i før kraftig pisking av alt.
Jeg steker den 11 - 12 min og lar den stå i formen til den er kald ,da slipper den bakepapiret lett. Så klipper(!) jeg den i snipper og legger de i plastpose.Vet ikke hvor lenge de kan ligge ,blir jo spist fort. Perfekt å ta med for visitter eller bare i bakhånd på turer.
Så kjære OTIKA : TAKK !

otika 28-03-11 18:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 52modell (Innlegg 1068344)
Denne "jukseloffen" er bare så bra. Har allerede laget den flere ganger og det som er viktig synes jeg er å piske alt sammen kraftig. Først bare eggehvite og salt, og siden med resten. Jeg bruker JBK og en halv ts splenda som jeg sikter i før kraftig pisking av alt.
Jeg steker den 11 - 12 min og lar den stå i formen til den er kald ,da slipper den bakepapiret lett. Så klipper(!) jeg den i snipper og legger de i plastpose.Vet ikke hvor lenge de kan ligge ,blir jo spist fort. Perfekt å ta med for visitter eller bare i bakhånd på turer.
Så kjære OTIKA : TAKK !

Bare hyggelig å glede med gode oppskrifter :)

Jentepusen 29-03-11 12:49

Er det forresten noen som har prøvd å tilsette cream of tartar ?
Dette skal i følge ekspertene stabilisere å øke volumet på vispede eggehviter.

Er ny innen lavkarbo, men den kan vell brukes?
Her er innholdet:

Nutrition Facts
(USDA#18373)

Serving Size
1 tsp (3 grams)

Calories
8

Total Fat
0g

Saturated Fat
0g

Cholesterol
0mg

Sodium
2mg

Potassium
495mg

Total Carbohydrates
2g

Dietary Fiber
0g

Sugars
0g

Protein
0g

Kitt 29-03-11 14:02

Ble veldig rotet, den næringsinnhold- greia, men jada, vi kan bruke den cream of tartare- tingen. Det skal blant annet brukes i oopsier, men bakepulver går helt fint det også!;)

Jentepusen 29-03-11 14:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1069455)
Ble veldig rotet, den næringsinnhold- greia, men jada, vi kan bruke den cream of tartare- tingen. Det skal blant annet brukes i oopsier, men bakepulver går helt fint det også!;)

Kopierte rett fra nettsiden, så det ble vist bare sånn...

Kitt 29-03-11 14:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jentepusen (Innlegg 1069462)
Kopierte rett fra nettsiden, så det ble vist bare sånn...

Er desverre ofte sånn! Annet format på siden! Kan være lurt å velge Forhåndsvis innlegg når man kopierer eller linker!;)

ani-dalh 02-04-11 10:03

Min datt helt sammen og ble paddeflat og ikke så god heller. Stivpisket eggehviter (meget srive) brukte kjøkkenmaskin som gikk for fullt når jeg hadde i alle ingrediensene. Så lot jeg den gå en hel stund. Stekte på varmluft.
Hva gjorde jeg feil? slik som noen skriver her inne så skulle dette være noe annet.

Pøsh 03-04-11 13:58

Jeg lar ikke min maskin gå særlig lenge etter at alle ingridiensene er oppi. Mest for ø røre litt sammen. Går den for lenge, så "forsvinner" røren på en måte.

Nettopp spist 3 stk med røkelaks på. Nam

otika 03-04-11 14:35

Jeg bruker miksmaster på laveste visping og lar den bare gå til alt er blandet,ca 1 minutt :) Den faller litt sammen når man tar den ut av ovnen.

Smaken kan jeg ikke si så mye om,men det lønner seg å prøve ut forskjellige krydder og litt søtning, ta det man liker ;)

marionilona 10-04-11 23:30

Ehm...
Prøvde meg på denne på fredag, UTEN hell... Jeg MÅ ha gjort noe alvorlig galt.
Den ble flat som en pannekake, og var skikkelig svampete.*grøss*
Jeg brukte brødform med bakepapir i, ikke kakeform, og stekte den i 10 minutter. Den så ganske høy og fin ut i oven, men når jeg tok den ut falt den helt sammen og så ut som en innskrumpa...et eller annet...
Bakte uten søtstoff, men det skal vel ikke ha noe å si? eller...
Har alle her brukt den i kakeform? Må den stekes lenger i brødform?
WHAT TO DO?

Kitt 11-04-11 15:38

Brødform blir nok helt feil! Dette skal ikke bli som et brød, sånn sett, mer som en litt flat bløtekakebunn!:p

Bruk en liten langpanne eller rett og slett en kakeform om du prøver igjen!:)

marionilona 11-04-11 21:21

Ja, jeg MÅ jo bare prøve på nytt. Takk :)

S@nne 11-04-11 21:56

Jeg har laget denne ganske mange ganger, og jeg syns den er kjempe god!! :) Lagde det i helgen og hadde til reker, nam :)
Tuuusen takk for en super oppskrift! :)

otika 11-04-11 23:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av S@nne (Innlegg 1081543)
Jeg har laget denne ganske mange ganger, og jeg syns den er kjempe god!! :) Lagde det i helgen og hadde til reker, nam :)
Tuuusen takk for en super oppskrift! :)

:love: bare hyggelig

Tiki 12-04-11 10:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marionilona (Innlegg 1080654)
Ehm...
Prøvde meg på denne på fredag, UTEN hell... Jeg MÅ ha gjort noe alvorlig galt.
Den ble flat som en pannekake, og var skikkelig svampete.*grøss*
Jeg brukte brødform med bakepapir i, ikke kakeform, og stekte den i 10 minutter. Den så ganske høy og fin ut i oven, men når jeg tok den ut falt den helt sammen og så ut som en innskrumpa...et eller annet...
Bakte uten søtstoff, men det skal vel ikke ha noe å si? eller...
Har alle her brukt den i kakeform? Må den stekes lenger i brødform?
WHAT TO DO?

Jeg mixer eggehvitter og salt på full pinne på miksmasteren til eggehviten er stiv og luftig, så har jeg i eggeplummer og evt. JBKM eller fiberhusk og bare visper det inn kjapt. Her har jer erfart at det ikke bør vispes noe særlig.

Jeg bruker en langpanne med bakepapir, og legger røra i mitta og smører litt utover til en firkantlignende sak så tykk / tynn jeg vil ha den. Uansett innhold, så renner ikke denne utover, så jeg ser ikke poenget med å styre med en kakeform. Bruker ofte bakepapirer noen ganger også, evt. snur det.

marionilona 12-04-11 18:36

Da prøver jeg på nytt :) takk

KarboMamma 04-05-11 12:33

Prøvde denne nettopp, og må si at den er helt grei. Rimelig likt oopsie, men et lite hakk bedre. Er det noen som har forsøkt å lage denne med litt sukkerfri kakao? Vil tro man kan få ei skikkelig festkake om man baker to og slenger smørkrem el.l. med kakao i midten?

e84 15-05-11 09:50

prøvde denne igjen i dag, men denne gangen med fiberhusk i stedet for jbkm. det ble ikke like vellykket som sist dessverre. fikk all right konsistens i dag også, men smakte egg i dag. sist var den jo helt nydelig, som ordentlig loff!

e84 15-05-11 14:28

[quote=otika;1027821]De ble litt våte inni og falt mye sammen,ble tynne syns jeg,men smaken var god :D Lagde ny porsjon av full oppskrift men brukte 4 ts fiberhusk,funka fett det,men kaka ble litt tynnere enn med JBKM :D

synes du de ble bra med fiberhusk altså? jeg har prøvd to ganger nå i dag med fiberhusk, men da får jeg den ikke til. "brødet" ser for så vidt likt ut som når jeg bruker jbkm, men det smaker egg! :( Jeg var ute i går og har sååååå lyst på loff med cottage cheese og syltetøy på i dag :( I tillegg tenkte jeg denne loffen var fin til 17 mai frokosten. Ble jo såååå fantastisk de gangene jeg lagde den med jbkm :D

Labomba 16-05-11 17:32

1 Vedlegg
:p ikke flat hos meg ihvertfall.

Pøsh 20-05-11 18:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Labomba (Innlegg 1108222)
:p ikke flat hos meg ihvertfall.

Hvordan ble denne inni?

Jeg bruker alltid fiberhusk og tar bare ut på bakepapir på en stekeplate.

Labomba 20-05-11 21:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pøsh (Innlegg 1111454)
Hvordan ble denne inni?

Jeg bruker alltid fiberhusk og tar bare ut på bakepapir på en stekeplate.

Sorry. det var feil tråd, og IKKE jukseloffen det er bilde av. Beklager det.

Kitt 20-05-11 21:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Labomba (Innlegg 1111654)
Sorry. det var feil tråd, og IKKE jukseloffen det er bilde av. Beklager det.

Det var da enda godt! :p
Jeg lurte veldig på hvor elendig baker jeg hadde blitt!:eek:
Min så jo langt fra sånn ut!;)

Men hva ER det blide av, da?

Labomba 20-05-11 21:26

Det er knuteloffen som den het først, skal finne oppskriften. Gi meg 2 min. ;)

Labomba 20-05-11 21:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1111671)
Det var da enda godt! :p
Jeg lurte veldig på hvor elendig baker jeg hadde blitt!:eek:
Min så jo langt fra sånn ut!;)

Men hva ER det blide av, da?

La den i journalen din for ikke å tulle med denna lenka ;)

Fredrikke07 20-05-11 21:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av otika (Innlegg 1061411)

Jeg synes sukrin egner seg dårlig i mareng, smaker virkelig ikke godt!

Hva er forresten den cream of tartar som dere snakker om:)?

Kitt 20-05-11 23:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fredrikke07 (Innlegg 1111726)
Hva er forresten den cream of tartar som dere snakker om:)?

Det står i hovedoppskriften til oopsiene og er noe ala bakepulver. Jeg fikk litt kjeft for å si det var det samme, men det er ikke langt i fra, da!;)

Jeg bruker i hvert fall bakepulver i oopsier med hell!

Kitt 20-05-11 23:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Labomba (Innlegg 1111691)
La den i journalen din for ikke å tulle med denna lenka ;)

Takk!:suss:

millah 13-06-11 12:22

Denne var så enkel at jeg bare måtte prøve. Hadde bare fiberhusk - og brukte sukrin. Stekte røra i ei lita form med smurt bakepapir. Nå står den og kjøler. Er veldig spent på resultatet! :)

millah 13-06-11 13:27

Hm, den falt litt sammen da den sto og kjølte, lurer på om jeg tok den ut for tidlig (høy form). Ble litt svampeaktig, men veldig god med smør og sukkerfritt syltetøy! Kommer helt sikkert til å lage dette igjen.

KarboMamma 17-06-11 07:58

[quote=e84;1107109]
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av otika (Innlegg 1027821)
De ble litt våte inni og falt mye sammen,ble tynne syns jeg,men smaken var god :D Lagde ny porsjon av full oppskrift men brukte 4 ts fiberhusk,funka fett det,men kaka ble litt tynnere enn med JBKM :D

synes du de ble bra med fiberhusk altså? jeg har prøvd to ganger nå i dag med fiberhusk, men da får jeg den ikke til. "brødet" ser for så vidt likt ut som når jeg bruker jbkm, men det smaker egg! :( Jeg var ute i går og har sååååå lyst på loff med cottage cheese og syltetøy på i dag :( I tillegg tenkte jeg denne loffen var fin til 17 mai frokosten. Ble jo såååå fantastisk de gangene jeg lagde den med jbkm :D

Aha, det er fordi jeg har brukt FiberHusk at jeg synes denne var likt oppsie, kanskje... Min smakte også nemlig bare egg/svamp.

Pøsh 19-06-11 08:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av millah (Innlegg 1137146)
Hm, den falt litt sammen da den sto og kjølte, lurer på om jeg tok den ut for tidlig (høy form). Ble litt svampeaktig, men veldig god med smør og sukkerfritt syltetøy! Kommer helt sikkert til å lage dette igjen.

Det er bedre å smøre den utover bakepapir på en stekeplate enn å bruke form. Den skal være flat :smile:

Tone-G 13-07-11 18:49

Herremin, jeg hadde helt glemt denne nydelige oppskriften :love:

Løper å lager nå :heia:

Christine 15-07-11 14:13

Denne mååå eg bere prøve.
Syns nemleg det høyres for godt ut til å være sant :D

Pc-snuppa 01-12-11 21:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anette_l (Innlegg 1024542)
Prøvde denne oppskriften nå, og må si den var HEILT FANTASTISK :):):)!
Jeg har savnet noe som jeg kunne ha hjemmelaget jordbærsyltetøy på, og dennne klarte jeg ikke å la være å spise opp...:o

Jeg laget den i browniesform med bakepapir og da ble den ganske høy:)

Den er sikkert perfekt til bløtkake!:)

Jeg er ikke trådstarter, men det var jo faktisk nettopp som bløtkakebunn jeg fant opp denne oppskriften ;)
(
Jeg kalte den for Pc-snuppas kakebunn )

Det var sommeren 2007 jeg laget den. Jeg ville dele den med alle her inne så vi kunne ha noe godt som minnet om bløtkakebunn UTEN nøtter, mange er jo allergiske eller lei nøtter.

Siden trådstarter glemte og fortelle hvor oppskriften opprinnelig kom fra så legger jeg ved linken til kakebunnen min her, mange kom med gode innspill som kan være nyttig og få med seg:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13315

Mulighetene er uendelige: Sjokoladekake, marsipankake, rullekake, muffins... You name it :D

Men som loff har jeg aldri testet den ut som, god ide.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:41.