![]() |
Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info
Sollihjerte - jeg tror vi er i ganske lik situasjon.
Jeg har mange års slankehistorikk bak meg, men de siste 5 årene har kiloene sittet som 'lim' - problemet har ikke vært å holde vekten, snarere har problemet vært i det hele tatt å gå ned. Ingenting har funket. Fastlegen min søkte om operasjon for meg i mai 2009. I vinter var jeg til samtale med sykepleier, ernæringsfysiolog og psykolog - de påkrevde samtalene. Nå i september skulle jeg starte med det 10 ukers forberedende kurset, men meldte meg av. Bakgrunnen er at jeg aldri har prøvd LCHF, og både jeg og legen min fant det verdt å la Sofie Hexeberg slippe til før jeg tar en endelig beslutning. Jeg står fremdeles i kø og har enda en mulighet til å delta på kurset, jeg mister ikke plassen før jeg eventuelt har takket nei to ganger. 6 uker inn i LCHF verdenen har jeg ingen vektresultater å vise til. Men centimetrene minker, så i mitt tilfelle kan nok stress, lite søvn og andre faktorer forklare at kiloene ikke slipper taket helt ennå. Jeg har venner som er GP opererte og er storfornøyde. Og jeg har møtt de som angrer. Selv har jeg strittet i mot og ikke hatt lyst. Jeg føler at det er drastisk å legge meg under kniven og frykter bivirkningene - vel og merke dersom det viser seg at jeg faktisk kan klare vektreduksjon nå på et ketogent kosthold. Jeg signerer det du tenker høyt rundt dette, sollihjerte. Jeg tror det skal mye til for at jeg velger å takke endelig ja til operasjon. I det minste skal LCHF få mer tid før jeg tar den endelige beslutningen. Jeg har fortsatt trua på at dette kan hjelpe meg. |
Når jeg startet hele denne slankeprosessen etter jul, så var det med det for øye - at dette var virkelig siste gang. Derfor også søknad om operasjon, for det var da min siste utvei følte jeg.
Jeg begynte med VK og kaloritelling, og de første 10 kiloene forsvant der. Men jeg sleit virkelig, var konstant sulten og med et veldig søtsug som ikke forsvant. Så etter en lang og god samtale med en god kollega som pratet varmt om lavkarbo, så tenkte jeg at jeg ville prøve. Takk og lov for at jeg gjorde det!!! Det ble et nytt liv for meg. Passe god og mett, ikke spesielt søtsugen bortsett fra en dag her og der at jeg har "lyst på noe", men jeg fokuserer veldig på alt det gode som jeg kan spise - og det er ikke rent lite :). Så jeg er veldig optimistisk med tanke på fremtiden, og jeg har ikke dårlig tid, jeg er mer og mer fornøyd med meg selv. Jeg kjenner ikke så mange som har tatt en sånn operasjon, men jeg har ikke noe som helst inntrykk av at dette er noe folk tar lett på. For meg sitter det langt inne - men jeg har all respekt for alle som har gjort det, for uansett hva slags komplikasjoner og ubehag man kan få, så tenker jeg at det er bagateller i forhold til det å gå rundt med et ekstra menneske klistret på kroppen. Må nok være i tenkeboksen en stund til, men jeg prøver å legge det litt på is, og så er jeg spent på den samtalen med kirurg, jeg får samle så mye fakta som mulig før jeg tar en avgjørelse. Men til dere som har gjort det, må man ta gastroskopi på forhånd? Leste det under kriterier/forberedelser et sted, og det stresset meg litt... Virker så fryktelig ubehagelig. |
Kan jo fortelle min historie og erfaring rundt dette temaet. I løpet av 2009 la jeg på meg 30 kg, som i seg selv er ekstremt mye, og sleit sånn med stoffskiftet at jeg nesten lå på soffaen hele dagen. Var ekstremt deprimert, grein hver dag og hatet meg selv. Fant ut at sånn som dette orket jeg ikke å leve lengre... Så legen henviste meg til GB operasjon. Siden ventetiden var så lang begynte jeg på ketolyse for å prøve å gå ned litt frem til jeg kom inn til vurdering, rett og slett fordi jeg ikke orket å gå en dag til så feit... Hadde ikke store forhåpninger, men satte meg et mål på å gå ned 15 kg på 5 mnd... Var veldig redd for å sprekke og legge på meg alt igjen, siden jeg har gjort det så mange ganger. Men det hjalp å vite at jeg hadde operasjonen å falle tilbake på hvis jeg feilet. Men kostholdet gikk jo strålende, og da jeg endelig fikk time på sykehuset hadde jeg gått ned 38 kg. Møtte likevel opp på timen selv om jeg ikke oppfylte kriteriene lengre, og legen ble faktisk kjempe glad for å endelig få en pasient som hadde tatt tak i problemet selv. Han sa at det ikke gjorde noe å søke om operasjon og stå i kø samtidig som man prøvde å gå ned selv, var bare positivt hvis man ikke trengte det allikevel når man kom til stykket. Og det er en trygghet for meg å vite at jeg er i systemet hvis jeg skulle begynne å slite igjen. Legen sa til og med at det bare var å si ifra hvis jeg skulle sprekke og begynne å legge på meg igjen, så kunne jeg få hjelp før jeg la på meg alt sammen igjen. I dag er jeg 48 kg lettere, og tror virkelig jeg skal klare dette her. Men det har hjulpet å vite at jeg har operasjonen å falle tilbake på.
Så hvorfor ikke søke og stå i køen, mens man prøver selv. Lykkes man så er jo det flott. Hvis man feiler så har man hvertfall noe å falle tilbake på, og man er allerede i køen så ventetiden blir mindre. |
All ære til deg som har klart deg så bra på egen hånd!http://www.cosgan.de/images/midi/verschiedene/b020.gif
Jeg er 17 år eldre enn deg og har slanket meg nesten like lenge. Fikk mitt første barn for nesten nøyaktig 17 år siden (11.11) og har slanket meg mer eller mindre siden da!:p Og jeg går ned i vekt, jada, ikke noe problem, men slapper jeg av bare noen få dager, RASER kiloene på igjen!:( Har blitt henvist til GBP fordi jeg rett og slett ikke orker mer! Jeg har ikke tenkt til å fylle 50år like stor som jeg var da jeg ble 40! Skulle det skje et mirakel og jeg fant "nøkkelen" til varig vekttap før jeg får operasjon, ja, så er jeg lykkelig for det, kan være 4 års ventetid. Men som du sier, veldig godt å ha operasjonen i bakhånd! |
Kitt, jeg skjønner den følelsen der så utrolig godt. Jeg nærmer meg 40, og jeg er også så utrolig ferdig med å gå rundt med all denne ekstra vekten.
Christine, det var en ting jeg lurte på. Jeg har tenkt uansett å stå i køen, men når dato for operasjon er satt og man ev. takker nei til den når den tid kommer, da er man vel ute? Og må ev. søke på nytt igjen dersom kiloene kommer på igjen? Men jeg melder meg ikke av noen operasjon før datoen er der, men det er når datoen nærmer seg at jeg virkelig må ta et valg. |
Sitat:
Anbefaler virkelig vektoperasjon.no Har lært masse der etter kort tid! |
Man må ikke ta gastroskopi på Aleris i hvert fall, men i det offentlige må man nok det. Jeg har fullstendig angst og hadde nok latt være å ta operasjonen hadde jeg måttet ta gastro. :eek:
|
Jeg har ikke hørt om at man må ta gastroskopi hittil i min prosess.
Men om det skulle være et krav: Gastroskopi er IKKE vondt. Det er ubehagelig, men ikke vondt. |
Nå var innlegget mitt ment til de som vurderer om de skal prøve selv eller søke om operasjon. Poenget mitt er at man kan gjøre begge deler, trenger ikke la være å søke om operasjon fordi man vil prøve selv og at man ikke skal tenke på hvordan man skal forholde seg til helsevesenet om man får operasjon og så takker nei. Det jeg mente at de som jobber med dette er veldig positive til at folk får det til selv, og at man ikke får noen form for kjeft e.l. for å takke nei når de ha planlagt operasjon.
Ser ikke noe negativt med å ta operasjonen, så det var virkelig ikke sånn ment. Trodde vikrkelig at jeg kom til å trenge det selv, så jeg ser ikke ned på de som tar en slik operasjon. Snarere tvert i mot, jeg syns de som gjennomfører det er tøffe som tar tak i problemet sitt og tør å gjøre noe med det. |
Sitat:
Spiller ingen rolle om det ikke er vondt, jeg hadde tatt vondt over ubehagelig hvilken dag som helst!!!:o Ellers er det veldig forskjellig praksis rundt om. Aker/Asker&Bærum tar ikke gastro så vidt jeg har skjønt! |
Sitat:
|
Jeg KAN faktisk ikke ta gastro uten å dø, tror jeg, selv om noen sier det ikke er vondt eller veldig ubehagelig. Jeg klarer såvidt å svelge tabletter, jeg bruker opptil en halvtime på en Paracet, så gjett om jeg har det gøy når jeg skal svelge vitaminer hver dag ... :rolleyes: Så om jeg noensinne må ta gastro så må jeg ha narkose, selv om narkose også er grusomt.
|
Sitat:
Finnes det ikke flytende vitaminer, da? Floradix eller noe sånt? |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
De har fine pilleknusere på apoteket! Koster litt, men knuser alt til støv og du skal jo ha den resten av livet! |
Åh det kan jeg jo prøve ja. Kan alle tabletter knuses uten at det går utover "kvaliteten"?
|
Sitat:
Da kan du jo bare finne en yoghurt, litt syltetøy eller sånt å blande med, og vips! borte!:D |
Sitat:
|
Sitat:
Men de sa at jeg kunne bruke hvilken som helst diett jeg ville, og at det var ikke snakk om så veldig mye ned i vekt. Jeg har ikke fått noe nøyaktig tall faktisk, kanskje jeg må ringe og høre... Men jeg har aldri fått de helt store resultatene med lavkarbo sånn vektmessig (har jo flotte resultater i form av bedre humør, alt føles bedre osv, og siden jeg har PCOS er det jo fint) så jeg veit ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg må tenke litt mer på det der.. Iset: Joda, jeg ser at det kan være verre å ta den før jul :P Jeg har siste eksamen 21.12, så det var ikke et alternativ heller i grunn. Jeg har jo vært her inne en god stund, så dagboka di (dagbok 1 er det vel) har jeg alt lest gjennom :) Det er så fint å se at det har gått så utrolig bra med deg, jeg håper det vil gå like bra med meg :) Jeg tenkte i flere år at jeg skulle klare dette uten operasjon. Men etter at jeg fikk PCOS ble det bare verre og verre, og nå har jeg i grunn gitt helt opp. Bare det å skulle gå ned før operasjonen virker umulig. Men det må vel gå på et vis.. |
Fredag har jeg 7 måneders jubileum siden operasjonen. Vekta står pp 91.5 kg. Det er 28.5 kg ned siden operasjon og 37.5 kg ned fra det tyngste. Er veldig fornøyd med mitt nye liv :ja: Har 11 kg igjen til bmi 25 og det SKAL jeg klare. Men hver dag er en liten kamp for å spise lite nok. Så det er bare å jobbe på! Operasjonen er for mange et verktøy man må bruke riktig for å gå ned det man vil. Angrer ikke et sekund!! hadde gjort det igjen :D |
Du har gått ned utrolig mye, vær stolt av deg selv Impulsiw:)
|
Så flott, Impulsiw! Veldig glad på dine vegne. :klem:
|
Utrolig bra Impulsiw!
Bare nyskjerrig, når du skriver at det er vanskelig å spise lite nok, er det lite nok til at du går nedover du mener da, eller lite nok til at du ikke får ubehag i magen du mener? Hilsen en som også har problemer med å få øynene og hjernen til å skjønne hva som er riktig matmengde. |
Må passe på å spise lite og ofte for å gå ned i vekt ja..noen orker jo bare 1 knekkebrød, mens jeg kan fint spise "normale" måltider. Så jeg må hele tiden passe på å spise til jeg ikke er sulten lenger. Kan ikke spise meg mett liksom. |
Sitat:
|
Sitat:
Jo det ligner veldig :) Lever lavkarbo jeg da. Har dia2 og ta hensyntil ;) |
Jeg har i dag vært hos diabetes- spesialist og fått resept på "kjemisk GBP"!:p:D:)
Byetta, den nye dia2- medisinen, skal virke akkurat som GBP, man klarer bare ikke spise så mye. Mange små, hyppige måltider er løsningen akkurat som ved vanlig GBP! Han mer elle rmindre lovet meg at jeg skulle gå ned i vekt!:eek: Begynner i januar. Skal bli spennende å se om jeg kommer til å benytte meg av tilbudet om kirurgisk GBP når den tid kommer! |
Åhhhh...så spennende!!!! :heia::heia: |
Hva er kjemisk GBP?
|
Sitat:
Byetta er en medisin mot diabetes2 som settes som sprøyter(som vanlig insulin). Den skal medføre at maten går saktere gjennom mage/tarm og dermed orker man mindre mat. Man må spise lite og ofte, akkurat som ved GBP, derfor kalte legen min det for "kjemisk GBP"! Syns denne linken forklarer det veldig bra! |
13 dager igjen til operasjon, og plutselig kom den store skjelven!
Men dette er helt nødvendig, så det får bare gå :) |
Masse lykke til med operasjonen Sesti:suss:
|
Tusen takk Langaard! :D
:suss: |
hei, jeg har fulgt denne tråden og lest de fleste innleggene..jeg skal ta min gbp den 20.januar 2011 og har hatt mye glede og hjelp ved å lese innleggene her..takk til dere alle.. min bmi var på konsultasjonsdagen 38. jeg veide da 102 kg og må gå ned 4-6 kilo før operasjon. jeg er snart i mål med minus tre kilo:). jeg har valgt privat sykehus. vill ikke stå åresvis i kø for så kansje ikke få operasjon..har spist knekkebrød siden nyttår, men fra i dag går jeg over til nutrilett...
|
Sitat:
|
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...dane/1.7272359
sånn kan det også gå etter en slankeoprasjon..heldigvis sjelden det går sånn |
Hei..nå er jeg operert. kom hjem i dag. den første dagen var skikkelig tung. sov mesteparten av tiden. men det går fort fremmover. har klart meg veldig bra i dag både m drikke og "måltider"..har vlitt smerte i siden der de innvendige stingene er.. men det er helt normalt..
|
Gratulerer med vellykka operasjon!!Håper du blir smertefri fort:klem:
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:45. |