Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14627)

isola 19-03-08 13:22

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!

Jeg har prøvd å bake dette to ganger, og begge gangene ble det helt svampete inni..
Jeg har hatt alt i en form da, kanskje det ble litt mye.. Og jeg syns da det hever seg ganske mye jeg!
Første gangen ble det ganske svampete utenpå også, men nå sist ble det fin og god skorpe. :)

Sirius 19-03-08 16:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nova (Innlegg 422452)
Nøyaktig hvor mye natron har du i egentlig?

Tja...tar det på gefuhlen egentlig, kanskje en teskje?

Michelin 19-03-08 16:56

Min erfaring som førstegangsbaker;

Det var selvfølgelig tomt for kruskakli på butikken,men de hadde Fibra kliblanding;(hvete/rugkli 3.8kh pr 40gr. pose) supplerte med 30gr valnøtt og 30gr soyaprotein.
Mosa 3 egg og CC, hadde i 4 egg og smelta meierismør og vispa alt sammen ei stund før jeg hadde oppi det tørre (kjørte alt i stavmixern uten bløtlegging)
Så stekte jeg brødet en time i tupper-silikonform, vippa det ut og stekte det en time til.
Resultatet ble helt mmmmmmmm:D

kom fram til et kh-innhold på 19.35 (2.03 pr 100gr)

Kjempegodt å ha noe annet enn pålegg å legge under pålegget!!:rolleyes:

Sirius 19-03-08 21:05

Dert hørtes godt ut! Hvilket soyaprotein bruker du?

Michelin 19-03-08 22:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sirius (Innlegg 422782)
Dert hørtes godt ut! Hvilket soyaprotein bruker du?

Bruker det jeg kjøpte på ketolyse.no:)

Pelen 24-03-08 19:09

Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 3 g karbo per 100 g!

Nå har jeg bakt og dette var veldig godt! Takk for oppskriften!

Madeleine 24-03-08 21:12

Tusen tak for flott oppskrift....

Lurer litt på dette med brød.lapper ol....I det hele tatt noe å legge påegget på!!

Er litt redd for at dette skal hindre vekttap....:(

At det er bed.m.egg og bacon til frokost,enn f.eks.en skive med brød og pålegg??

Noen med erfaring som kan dele??

Det er jo en grunn til at Nilleuken er helt fri for baketing!!

Veldig lyst til å prøve å bake brødet ditt....Virker helt topp!!

bærrgen 15-04-08 21:47

Nå har jeg endelig somlet meg til å steike et lollypopbrød og nå lurer jeg! Skal jeg la det stå i formen (ser for meg at det vil bli fuktig i kantene) til imorgen eller skal jeg ta det ut av formen????

Mosepjusk 15-04-08 21:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bærrgen (Innlegg 442883)
Nå har jeg endelig somlet meg til å steike et lollypopbrød og nå lurer jeg! Skal jeg la det stå i formen (ser for meg at det vil bli fuktig i kantene) til imorgen eller skal jeg ta det ut av formen????

Jeg tar det ut av formen. Håper ditt smaker like godt som mitt :)

bærrgen 15-04-08 22:29

Tusen takk for hurtig svar Mosepjusk, da tar jeg mitt også ut av formen, går og legger meg og gleder meg til å våkne til brød imorgen tidlig :D

bærrgen 16-04-08 08:52

Å fy søren så godt dette brødet er!!! Jeg elsker sånne kornete brød, og dette ble jo ekstra kårny :p

Hvordan oppbevarer jeg dette? Skjærer opp og hiver i fryseren eller holder det seg i brødboksen til jeg har spist det opp??

Mosepjusk 16-04-08 09:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bærrgen (Innlegg 443165)
Å fy søren så godt dette brødet er!!! Jeg elsker sånne kornete brød, og dette ble jo ekstra kårny :p

Hvordan oppbevarer jeg dette? Skjærer opp og hiver i fryseren eller holder det seg i brødboksen til jeg har spist det opp??

Ja, ikke sant! Dette brødet er gull verdt for meg! Så bra at ditt ble like godt som mitt, hehe!
Jeg skjærer skiver og legger noen i fryseren (fire-og-fire skiver).
Resten oppbevarer jeg i kjøleskapet.

Bergen27 17-04-08 19:58

Jeg er veldig teskjekjerringa, men vær så snill å svare på dette: Hvordan merker man at brødet er ferdig? Det sto avhengig av ovn...kjedelig å ta ut brødet som ikke var ferdigstekt likevel...

bærrgen 17-04-08 20:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bergen27 (Innlegg 444403)
Jeg er veldig teskjekjerringa, men vær så snill å svare på dette: Hvordan merker man at brødet er ferdig? Det sto avhengig av ovn...kjedelig å ta ut brødet som ikke var ferdigstekt likevel...

øh.... aner ikke. Jeg stekte det i to timer, skrudde av ovnen, tok brødet ut av formen. Satt brødet på rist og lot det stå i ovnen over natten. Brøden ble snadder!

Safir 21-04-08 21:11

Dette brødet har jeg laget flere ganger, og det er kjempegodt!! Jeg maler både sesamfrø og linfrø i kjøkkenmaskinen, og brødet blir ikke fuktig i det hele tatt.

Jeg korter ned på steketiden, og kan spise det med en gang det er ferdig.

Jeg tror jeg hadde fjernet anbefalingen med å legge linfrøene i bløt i det første innlegget Lollypop, for det virker jo som om det er det som gjør brødet så bløtt, i tillegg til at det tar ekstra tid.

Tusen takk for flott oppskrift!

Nå prøver jeg meg på en blanding med bakemix og litt kruskakli, *spent*!

Safir 21-04-08 22:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Safir (Innlegg 447031)

Nå prøver jeg meg på en blanding med bakemix og litt kruskakli, *spent*!

Jeg quoter meg selv. Dette brødet ble det beste lavkrabobrødet jeg har bakt, det smakte virkelig BRØD!

Jeg malte alle frøene og hadde i 80 g bakemix og 20 g kruskakli og litt naton. Brødet løsnet enkelt fra formen etter 1 times steking, og jeg kunne spise det med en gang. Lite karber blir det jo og!

Bilder:

Det har hevet godt, men på en litt merkelig måte :).

http://www.fotoknudsen.no/archive88/...soqpKgNM4o.JPG

http://www.fotoknudsen.no/archive88/...v7j61CAeO5.JPG

Elanessë 21-04-08 22:55

Iiiik Safir, våre så litt forskjellige ut http://forum.scrapscandistyle.com/im...ilies/fnis.gif Jeg har fulgt Lollypops oppskrift til punkt og prikke jeg jo... (bruker malte tørre linfrø da)

http://www.freewebs.com/lindasd/lavkarbo1.jpg

Safir 21-04-08 23:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Elanessë (Innlegg 447141)
Iiiik Safir, våre så litt forskjellige ut http://forum.scrapscandistyle.com/im...ilies/fnis.gif Jeg har fulgt Lollypops oppskrift til punkt og prikke jeg jo... (bruker malte tørre linfrø da)

http://www.freewebs.com/lindasd/lavkarbo1.jpg

:lol:

Mine tidligere brød har lignet mer på ditt, så kanskje det er bakemiksen. Jeg pisket eggene godt, og hadde i natron i tillegg. Det var godt med litt lysere brød.

Sulphur 22-04-08 01:04

Hoho! Jeg blir så glad når folk prøver ut ting for meg. Spesielt baketing. ^^

Michelin 24-04-08 19:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Michelin (Innlegg 422703)
Min erfaring som førstegangsbaker;

Det var selvfølgelig tomt for kruskakli på butikken,men de hadde Fibra kliblanding;(hvete/rugkli 3.8kh pr 40gr. pose) supplerte med 30gr valnøtt og 30gr soyaprotein.
Mosa 3 egg og CC, hadde i 4 egg og smelta meierismør og vispa alt sammen ei stund før jeg hadde oppi det tørre (kjørte alt i stavmixern uten bløtlegging)
Så stekte jeg brødet en time i tupper-silikonform, vippa det ut og stekte det en time til.
Resultatet ble helt mmmmmmmm:D

kom fram til et kh-innhold på 19.35 (2.03 pr 100gr)

Kjempegodt å ha noe annet enn pålegg å legge under pålegget!!:rolleyes:

har nå vært nødt å lage brød med kruskakli og det skal æ aldri gjøre igjen...det var ganske ekkelt sammenlignet med blandinga ovenfor-trur nok det er valnøttene som gjør susen...skal faktisk prøve å bake med kun valnøtter i kveld:p

hso 27-04-08 18:59

Har prøvd lollipopbrødet nå. Tok original oppskriften med bare linfrø, sesamfrø og kruskakli. Synes det ble helt ypperlig jeg! Skal prøve ut noen av de andre variantene etterhvert. Takk for oppskriften!

Photobscura 27-04-08 19:04

Forrige gang ble jo halvparten brent, og jeg måtte skjære av et helt lokk med svart brød, dermed ble det knøttsmå skiver som hadde en liten bismak av kull...
I min ovn holder det med ca 150 grader i halvannen time fant jeg ut, og denne gangen ble det helt über!
Hadde ikke nok sesamfrø så ca halvparten ble bytta ut med solsikkekjerner. Gjorde seg! Men jeg har ikke regna ut forskjellen på karber i forhold til det.

Photobscura 27-04-08 19:15

Haha! Ble faktisk littegrann mindre karber med solsikkekjerner!

Mitt brød veide 880 gram, inneholder alt i alt 30,4 gram karbohydrater. Og nå trodde jeg at jeg skulle klare å huske hvordan jeg finner ut hvor mye det blir pr hundre gram, men det er et stort mattehull i hodet mitt :o

Michelin 27-04-08 19:18

30,4/880x100=3,454545

Photobscura 27-04-08 19:28

Tusen takk!
Da har brødet litt mer karber enn trådtittelen forespeiler, men ikke så ille uansett da!

Michelin 27-04-08 19:31

neida, det e jo ikkje så voldsomt-og forandring fryder!:) Men....ser at det e voldsomt store forskjeller på karboinnhold i linfrø-HVORFOR?????? fra 0 til over 30...trodde linfrø var linfrø liksom:(

karbolia 27-04-08 19:36

Nå står mine brød i ovnen... men jeg satt timeren på 2 timer... burde kanskje minke det... for jeg har malt både linfrø og sesamfrø...??

Photobscura 27-04-08 19:38

Mitt ble brent på 180 grader etter en time, så jeg ville ha sjekket med jevne mellomrom i hvert fall!
Men min ovn er ganske liten, og det tror jeg har litt å si.

Lollypop! 11-05-08 12:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Safir (Innlegg 447103)
Jeg quoter meg selv. Dette brødet ble det beste lavkrabobrødet jeg har bakt, det smakte virkelig BRØD!

Jeg malte alle frøene og hadde i 80 g bakemix og 20 g kruskakli og litt naton. Brødet løsnet enkelt fra formen etter 1 times steking, og jeg kunne spise det med en gang. Lite karber blir det jo og!

Bilder:

Det har hevet godt, men på en litt merkelig måte :).

http://www.fotoknudsen.no/archive88/...soqpKgNM4o.JPG

http://www.fotoknudsen.no/archive88/...v7j61CAeO5.JPG

Dette brødet ser ca ut som mitt blir. Kjempedeilig brød, og med lite karber. Godt å høre at så mange liker det så godt. :-)

Iset 11-05-08 14:08

Mitt ser også sånn ut, men ikke den rare formen da, mitt har form som et vanlig normalt brød. :lol:

isola 11-05-08 19:55

Jeg får bare ikke til det brødet her. Uansett om jeg bløtlegger eller ikke, det blir like klissete og ekkelt inni.

Elanessë 11-05-08 19:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av isola (Innlegg 463887)
Jeg får bare ikke til det brødet her. Uansett om jeg bløtlegger eller ikke, det blir like klissete og ekkelt inni.

Har du prøvd å male alt av frø?

isola 11-05-08 20:00

Jepp, jeg malte alt. Det hjalp ikke.

Michelin 11-05-08 20:03

Fortell fremgangsmåten din da:)

Michelin 11-05-08 20:22

1 Vedlegg
Sånn blir mitt brød,med valnøtter og solsikkekjerner denne gangen:) Stekt i Tupperware silikonform.

Iset 11-05-08 20:46

Sånn ser mitt ut ja.

isola 12-05-08 01:23

Ikke så mye å fortelle.. Knuste lin- og sesamfrø med stavmixer, blandet med kruskakli og salt,
Moste CC og egg til en glatt røre med stavmixeren, og blandet alt.
Glemte oljen, men jeg tror ikke det utgjorde noen forskjell.
Det ble passe deigete, hevet ikke noe særlig. De andre gangene har det sett likt ut
som Safir sitt, heva seg veldig på midten. De to gangene jeg har prøvd med bløtlagte
linfrø har det stekt i 2 til 2,5 time, nå når jeg knuste stekte det i godt og vel en time.
Kunne sikkert stekt det lenger, men da hadde det nok blitt slagvåpen og ikke mat.
Skorpen er veldig god, men i midten er det bløtt, svampete, gøggete, you name it.
Jeg får ikke til å spise det, jeg blir kvalm.

Photobscura 12-05-08 01:39

Jeg synes brødet er über!

Men er det noen som opplever det som en partystopper?
Jeg er på Atkins vedvarende nå, og dette brødet inneholder ting jeg kan spise i forhold til stigen, men står bom stille om dagen. Noen erfaringer her?

Michelin 12-05-08 10:37

Æ steike mitt brød på 190 grader i en time, så tar æ det ut av forma,snur det oppned og steike videre 45+ minutter på 150 grader.

Tone-G 20-05-08 20:20

Jeg vil prøve å bake dette brødet, for kanskje det blir lettere for meg å komme igang med slankingen da:-)

Men kommer jeg i ketolyse om jeg spiser dette brødet?

:)

Er det noen som har prøvd å bake dette brødet i brødbakemaskin?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:46.