Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Alkohol, lavkarbo og ketose (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5185)

gryggaa 03-10-10 13:14

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Jeg har lett for å stappe i meg mye usunt når jeg drikker... Hehe... Ikke bra!

nattie 07-12-10 11:25

[quote=ELLINOR;85354]
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aline
1 dl drikke:

Tørr hvitvin - ca 1 karb (Tørrere hvitvin inneholder mindre karber)

Rødvin - ca 2 karber

Brandy - 0 karber

Gin - 0 karber

Rom - 0 karber

Vodka - 0 karber

Whiskey (blended) - 0 karber

Likør - halvtørr - 22 karber

Kan man drikke øl og vin på kuren ?

Først vil jeg minne om at man tåler alkohol dårligere på ketolysekuren enn ellers. Les om det i boken. I korthet tåler man ca halvparten av den mengde alkohol man normalt tåler.

Man kan nyte vin på kuren. På vinmonopolet kan du få opplysninger om innholdet av restsukker i vinen. OBS sukkerinnholdet angis i gram sukker pr liter vin.

En halvtør/ tør vin vil typisk inneholde 3-5 gram sukker pr liter, det blir mellom 0,4 og 0,6 gram karbohydrat pr glass vin

Dette overforstår på Ketolyse.no

Feks Jackop Creeks inneholder kun 1 gram sukker og det er flere av mine favoritter som ligger på 2-3 g sukker

et annet tips er bacardi og cola light.
kjempegodt 0 karber i tillegg

god helg

Men da må d vell være ren barcardi? Ikke med smak av apple, razz, lemon ? Eller?

Kitt 07-12-10 11:43

[quote=nattie;979997]
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ELLINOR (Innlegg 85354)

Men da må d vell være ren barcardi? Ikke med smak av apple, razz, lemon ? Eller?

Temmelig sikker på det, ja!
Bacardi apple feks har 95g/l rest sukker!:eek::eek::eek:

Missy_86 28-01-11 16:19

Jeg er veldig glad i Jcobs creek shiraz cabernet, og på polets sider står det 1,0 g sukker pr liter.
Betyr det 1 g HK pr liter?

Hvis det ikke gjør det, hvordan kan jeg regne ut KH innhold? :)

Kitt 28-01-11 16:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Missy_86 (Innlegg 1013929)
Jeg er veldig glad i Jcobs creek shiraz cabernet, og på polets sider står det 1,0 g sukker pr liter.
Betyr det 1 g HK pr liter?

Hvis det ikke gjør det, hvordan kan jeg regne ut KH innhold? :)

1 karbohydrat pr liter, ja!:)
Ekke så ille det, akkurat!:D

Missy_86 28-01-11 16:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1013936)
1 karbohydrat pr liter, ja!:)
Ekke så ille det, akkurat!:D

WOHOOOOOOO :D Nei, det syns jeg var ganske lite, mtp at en flaske er 750 ml, og det er det jeg tåler til vanlig. Bør vel kanskje være litt mer forsiktig i morgen i og med at kroppen oppfører seg litt merkelig :p

Kitt 28-01-11 17:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Missy_86 (Innlegg 1013946)
WOHOOOOOOO :D Nei, det syns jeg var ganske lite, mtp at en flaske er 750 ml, og det er det jeg tåler til vanlig. Bør vel kanskje være litt mer forsiktig i morgen i og med at kroppen oppfører seg litt merkelig :p

:ja::ja::ja:

Jeg var full en hel kveld på 2 små glass champis en av de første gangene jeg drakk i ketose!:eek:

Deanna 28-01-11 18:21

Jeg begynner å forstå hvorfor jeg sovnet uanstendig tidlig to kvelder på rad forrige helg. :flau: Heldigvis var jeg visstnok søt som trøtt. Sikkert bare fordi jeg holdt kjeft. :p

Stine 28-01-11 18:34

Jeg hadde flere glass forrige helg og opplevde at jeg ble dårlig dagen etter,noe son jeg aldri vanligvis er .

Haense 23-05-11 20:47

Skal bli spennende å se hvordan kroppen blir i helga. Begynte med lavkarbo i går, og skal selvfølgelig fortsette med dette. Den store irritasjonen min er at jeg ikke kan drikke vanlig øl. Jeg er en stor Heineken-elsker, og å kutte ut favoritten blir vanskelig... Men jeg får begynne å blande ut sprit og lightprodukter istedet da. Og vin kan jeg godt drikke. Funker sikkert bra dette, men frykter at ettersom jeg er vant med stort sett bare øl (og Irish Coffee) så blir det noen justeringshelger etter hvert angående inntak... :D

Kjenner at jeg grugleder meg til helgen! :p

Carisma 25-05-11 21:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Haense (Innlegg 1114717)
Den store irritasjonen min er at jeg ikke kan drikke vanlig øl. Jeg er en stor Heineken-elsker, og å kutte ut favoritten blir vanskelig...

Det sies at det man har vanskeligst for å kutte ut er det som trengs mest å kutte... :o Forøvrig kan alkohol generellt være en stor brems på veknedgangen, og man bør ikke innta alkohol de første fire ukene på kuren.

Ashley 29-05-11 21:26

Jeg elsker hvitvin og har lagt min elsk på 3 favoritter. det er rosemount, black tower rivaner og riesling. er svært kresen på vin. men dette er vel ikke tørre hvitvin? er redd de inneholder masse karber :confused: vet dere hva de inneholder?

drikker dette istedetfor øl og cider. men er sukkerfri cider ok? hva er karbeinnholdet her?

tåler ikke vodka, gin, sprit and so on :p

Carisma 30-05-11 00:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ashley (Innlegg 1122618)
vet dere hva de inneholder?

Det finner du ut på vinmonopolet.no. Black tower er hvertfall stappfull av sukker.

tuttalutta 30-05-11 12:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aline (Innlegg 85216)
1 dl drikke:

Tørr hvitvin - ca 1 karb (Tørrere hvitvin inneholder mindre karber)
Rødvin - ca 2 karber
Brandy - 0 karber
Gin - 0 karber
Rom - 0 karber
Vodka - 0 karber
Whiskey (blended) - 0 karber
Likør - halvtørr - 22 karber

En flaske pils 13.5 gram karbo :w00t:

En halvliter 20.4 gram karbo :w00t:

Lavkarboøl:

Red light 2.5 gram per halvliter

Hansa Ultra ca 7,5 gram karber pr halvliter

Lysholmer Pure ca 10 gram karber per halvliter

Grans Bright 2.5 gram karber per flaske

I drinker med sprit, er det blandevannet som utgjør karbofaren, ikke spriten.
Blander du selv, så er det ikke noe problem å velge sukkerfritt.
Men er du på byn, så kan det være lurt å holde seg unna drinker :ja:

Ja, da vet vi hvor mange karber det er i de forskjellige drikkevarene, hva så med hva de gjør med kroppen? Og hvordan påvirker det ketosen?

Når kroppen forbrenner alkohol så går den ikke ut av ketose, men den forbrenner heller ikke fett. Kroppen forbrenner alkoholen før den forbrenner fettet.

Det kan ta noen dager før kroppen er tilbake i fettforbrennemodus.

Altså, du faller ikke nødvendigvis ut av ketose pga alkohol, men det vil ta noen dager før du forbrenner fett igjen ,fordi kroppen forbrenner alkoholen først.

Drinktips:

Liker du søte drinker? Lag drinker med sprite zero, eller fun light. Mine favoritter er peach eller iste-fersken. Med en liten dæsj sprite zero.

Man kan også kjøpe sukkerfri scweppes tonic, for de som foretrekker det, men da må man nok i en litt større matbutikk.

Hvitvin kan også blandes ut med sprite zero eller farris, for å spare karber.

Men husk: den største faren når du drikker alkohol er det du putter i munnen når du har drukket.

infoen i denne tråden er plukket fra forskjellige "alkoholtråder" på forumet.

Vil bare dele et tips: "Modell-champagne" Tynn ut rød eller hvitvin med Farris el.l. Det blir deilig forsfriskende drikke med halvparten karber, halvparten kalorier og halvparten alkohol...

Ashley 30-05-11 22:33

huff jeg synes alle disse tørre lavkarbo vinene smaker bittert og mildt sagt dårlig. noen som har et par friske å anbefale?:)

Anitra 07-06-11 10:10

Jeg har hatt et par runder med alkohol i vår, nå sist var på lørdag. Det har tatt meg 1 dag å komme i ketose igjen, og jeg blir ikke fyllesyk lengre!! 18 juni er det sommerfest med jobben, på'an igjen :D

Frøkendings 11-06-11 15:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 246684)
Humptidum, er innom for å minne Traxior på at forumet heter LAVKARBO :: KARBOJUNKIE!
Tada! Om man er hekta på karber, så er det f.eks en lavkarbodiett og et lavkarboforum noe som kan hjelpe til å hekte deg av.

Ikke være så krasse og bråsinte nå da. God stemning skaper god debatt. Jeg tror gjerne på utsiden av kirka jeg, men det kan vel ha noe med at jeg ikke er religiøs.

Fridom og kjærleik -Jorun

Godt skrevet frøken :D

Frøkendings 11-06-11 15:35

Jeg fikk anbefalt rødvinen " Robert Vic" på polet for 1 år siden (jeg spiste ikke lavkarbo, men har prøvd å unngå fett og sukker..hehe) Robert vic skulle ha 0,02g kh pr liter vin! Den er faktisk god :) De har en tørr hvitvin også med like lite i, men husker ikke navnet. Bare at den var vond!
Jeg er i begynnerfasen på lavkarbo nå, og magen min sier at jeg IKKE bør prøve meg på noe vin-sprell med det første. . . :( Kanskje like greit..

Lariat 11-06-11 19:20

Kan for min egen del si at alkohol på denne kuren ikke funker så bra en blir fort dritings og så blir en liksom ikke edru før det har godt laaaaang tid over det som ellers er normalt :D

Ser dette med karbohydrater og øl eg lurer da på om hvor mange dager det går før du blir kvitt karbohydratene etter å ha drukket 12 halvlitere normale pils ikke ligt .

mizzim 31-07-11 10:41

jeg drakk ca 0,5 liter med vodka igår. ble ikke så fll jeg. men nå skal sant sier at vi drakk fra kl 12 på dagen til kl 02.00 på natta, så brukte jo mange timer på det:D hehe.
vi seilte i gummibåter å drakk, var vel en 200 stk:D knall morro.
spiste no pølser på turen, ellers bare ketose mat, pølsene hadde 4 gr karb pr stk. spiste 3, å spiste noen bit av en middags pølse å. men tisset på stikk når jeg la meg, den slo ut, så var tydeligvis ikke ute av ketosen eller?

Bønna200 16-08-11 15:07

Hvorfor tåler man alkohol dårligere på lavkarbo egentlig?
Jeg slokna midt i vindrikkingen min sist, enda det ikke var mye i det hele tatt:eek: Og dagen derpå var heller ikke god...

mizzim 17-08-11 20:32

har funnet min favoritt nå, bare drukket en gang i ketose, følte ikke jeg tålte noe mindre jeg da.. drakk 0,5 med sprit, men over 14 timer, så er nok derfor jeg ikke ble serlig full.. hehe
til lørdag skal jeg på fest. stoor jordefest..
så da skal jeg ha med meg sprit, sprite zero og fun bringebær å fun appelsin.. det er kjempe godt å bande med:D å egentlig fun ice te å.. blander sprit å sprite og har i litt saft.. namme nam

Bønna200 17-08-11 20:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mizzim (Innlegg 1185931)
har funnet min favoritt nå, bare drukket en gang i ketose, følte ikke jeg tålte noe mindre jeg da.. drakk 0,5 med sprit, men over 14 timer, så er nok derfor jeg ikke ble serlig full.. hehe
til lørdag skal jeg på fest. stoor jordefest..
så da skal jeg ha med meg sprit, sprite zero og fun bringebær å fun appelsin.. det er kjempe godt å bande med:D å egentlig fun ice te å.. blander sprit å sprite og har i litt saft.. namme nam

Hvor mye saft blander du i da?

mizzim 22-08-11 12:40

jeg var på polet å kjøpte noe vin her om dagen. spurte ang lavkarbo osv, å hun viste meg en chardonay eller noe, hun skannet den å det var 0,4 gr sukker pr liter..
hun kunne ikke få opp karbohydrater pr liter, men sukker..
men funker det? det var en tørr vin, kan jeg da drikke den?

mizzim 22-08-11 12:41

ikke så mye saft, smaker det til. men tenk at brusen er vannet liksom, jeg liker ikke så sterk saft da. men det smaker ikke sprit. hehe

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.