Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Andre dietter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Babymatdietten (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=44905)

littleme 06-06-11 00:37

Sv: Babymatdietten

Dummeste jeg ser er voksne mennesker som tyr til hersketeknikker i diskusjoner. Blir for dumt. Sorry Carisma :)

halkatlala 06-06-11 00:37

om du nå velger å teste ut det babymatprosjektet, så kan du jo evt. gå over på lavkarbo hvis det ikke funker noe særlig.
jeg spiste babymat til frokost og kvelds en periode fordi jeg likte smaken og syntes det var lettvint, i tillegg til vanlig mat resten av dagen. jeg ble ganske smålubben på kort tid. men det var før jeg begyntepå lavkarbo og kan jo ha noe med hele sammensetningen å gjøre.

BellaIsa 06-06-11 00:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av halkatlala (Innlegg 1130028)
om du nå velger å teste ut det babymatprosjektet, så kan du jo evt. gå over på lavkarbo hvis det ikke funker noe særlig.
jeg spiste babymat til frokost og kvelds en periode fordi jeg likte smaken og syntes det var lettvint, i tillegg til vanlig mat resten av dagen. jeg ble ganske smålubben på kort tid. men det var før jeg begyntepå lavkarbo og kan jo ha noe med hele sammensetningen å gjøre.

la du på deg av babymat eller fordi du overstridet kaloriinntaket? :)

BellaIsa 06-06-11 00:47

Takk for forståelsen til alle dere som har tatt seg tid til å svare og delta i diskusjonen. Jeg vet at jeg har bommet på forum som jeg har beklaget for. Og vi kan godt stenge denne tråden her.

Jeg er derimot veldig interessert i lavkarbolivsstilen, (må bare si at jeg ikke vet om jeg vil følge den, men gjerne lære mer så jeg vet hva den går ut på).

Trj 06-06-11 00:48

Denne "debatten" har tatt av i flere retninger. Kanskje jeg ikke burde blande meg inn mot på slutten (forhåpentlig) av den ?:confused:

Slik babymatdietten er presentert av bloggere - et glass om dagen, og kun dét - kan vi vel være enige om at den ikke er sunn i det hele tatt. Ikke for babyer en gang. Å spise babymat som kosttilskudd, slik jeg oppfatter at TS ønsker, virker på meg litt uforståelig. De antatt sunne ingrediensene i et slikt ferdigmat-glass er tilpasset en babys behov, ikke en voksen. Så skal en voksen person få nok gode næringsstoffer og vitaminer på en naturlig måte, må en spise en voksen porsjon. Sm kosttilskudd ville jeg derfor anbefalt en vitamintablett. Tror jeg. Natta ! :D

halkatlala 06-06-11 00:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BellaIsa (Innlegg 1130032)
la du på deg av babymat eller fordi du overstridet kaloriinntaket? :)

sikkert det siste i tillegg til mye karbohydrater ;) nå har jeg et års tid spist inntil 3000 kalorier om dagen uten og trene og gått ned 15 kg :D

BellaIsa 06-06-11 00:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trj (Innlegg 1130035)
Denne "debatten" har tatt av i flere retninger. Kanskje jeg ikke burde blande meg inn mot på slutten (forhåpentlig) av den ?:confused:

Slik babymatdietten er presentert av bloggere - et glass om dagen, og kun dét - kan vi vel være enige om at den ikke er sunn i det hele tatt. Ikke for babyer en gang. Å spise babymat som kosttilskudd, slik jeg oppfatter at TS ønsker, virker på meg litt uforståelig. De antatt sunne ingrediensene i et slikt ferdigmat-glass er tilpasset en babys behov, ikke en voksen. Så skal en voksen person få nok gode næringsstoffer og vitaminer på en naturlig måte, må en spise en voksen porsjon. Sm kosttilskudd ville jeg derfor anbefalt en vitamintablett. Tror jeg. Natta ! :D

Vil ikke bruke babymat som kosttilskudd, men heller spise det fremfor feks "sukkerbollen"(melk med masse sukker i) med frokostblanding i...til kvelds. eller som mellommåltid..synes det er godt og jeg blir tilfredsstilt på det området. Høres merkelig ut sikkert, og det forstår jeg.

BellaIsa 06-06-11 00:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av halkatlala (Innlegg 1130036)
sikkert det siste i tillegg til mye karbohydrater ;) nå har jeg et års tid spist inntil 3000 kalorier om dagen uten og trene og gått ned 15 kg :D

Kanskje jeg skal ta med en bok om lavkarbo å lese den på ferien..høres veldig interessant ut:). Noen bøker dere anbefaler? finner det flere forskjellige livsstiler innenfor lavkarbo? blir kanskje litt ekstremt å spørre i denne tråden, og sikkert litt slitsomt for dere å svare det da sikkert er hundre andre liknende tråder om samme tema..

lifejack 06-06-11 01:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BellaIsa (Innlegg 1130038)
Kanskje jeg skal ta med en bok om lavkarbo å lese den på ferien..høres veldig interessant ut:). Noen bøker dere anbefaler? finner det flere forskjellige livsstiler innenfor lavkarbo? blir kanskje litt ekstremt å spørre i denne tråden, og sikkert litt slitsomt for dere å svare det da sikkert er hundre andre liknende tråder om samme tema..

Anbefaler deg å lese denne nybegynnertråden.
Masse fin info samlet på ett og samme sted:)

MAR 06-06-11 01:27

Som noen her inne nevnte, tenker jeg at det ikke er noen grunn til å bli ufine i oppførselen mot hverandre her inne. Jeg skjønner tankegangen bak at enkelte mener at dette er et lavkarboforum og her inne må en da forvente at folk mener at lavkarbo er "det riktige" kostholdet. Men nå har det jo også vist seg at det er enkelte som finner dette temaet interessant, selv om de ikke har tenkt til å prøve det selv.

Men hva da med å flytte denne tråden til kategorien Utenfor Tema (Generell Diskusjon)? Tråden faller jo definitivt utenfor lavkarbokostholds-kategorien den nå er plassert i, og kanskje den virker mindre provoserende for de hissigste av oss om den ligger plassert et annet sted?

Jeg skjønner som sagt tankegangen bak at dette faktisk er et lavkarboforum, men skal virkelig andre kostholdsfilosofier være det eneste som ikke kan diskuteres? Da mener jeg bestemt at flytting av tråden er et bedre alternativ.

:)

Greddy 06-06-11 01:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BellaIsa (Innlegg 1129978)
Det har noen ting med kcal inn og ut å gjøre. Eller så ville trening vært nærmest bortkastet.

Vektnedgang: ja
Vektoppgang: nei

Trening bestemmer helsa, mens kosthold bestemmer formen.

BenteR 06-06-11 02:10

Kjære trådstarter:
Jeg la inn søkeordet "babymat dietten" på google og fant mye om denne dietten. Blant annet tråder svært lik denne.
Tror du finner mer om emnet ved å google, hvis det da ikke er du som har startet flere av trådene da?

Uansett, om du virkelig vil spise babymat som snop en gang eller to i uka, så ser jeg absolutt ikke noe galt i det.
Jeg koser meg med ei deilig kake eller en ekstra god dessert minst en gang i uka (selvfølgelig lavkarbo), men hvis det som trigger dine smaksløker er babymat, så vær så god.

Det som slår meg i innleggene dine er vingling mellom
-spise babymat fordi det er godt og lettvint
-vektnedgang

Skal ikke uttale meg så mye om babymatdietten annet enn å si at mine fire sønner er oppvokst på hjemmelaget mat fordi jeg ikke er tilhenger av salt og tilsetningstoffer i maten, men som voksen velger du selvsagt selv hva du vil stappe i deg.

Bøtt 06-06-11 08:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Batillip (Innlegg 1130026)
Hun tenkte vel at dette var et kostholdsforum. Det er ingen tvil om at hun bommet på det.
Om man ikke ønsker å hjelpe, lar man være å svare. Det går uansett å behandle folk med respekt. Dette ble helt pinlig på forumets vegne.

:ja:Enig:ja:

bigmum 06-06-11 08:58

Det som faktisk sjokkerer meg MEST, er at det finnes noen som synes babymat er GODT!! Æææsjjj....helt uten salt og krydder, og ferdig tygget.... Da ville jeg MYE heller tatt meg en Nutrilett, blir akkurat det samme resultatet,og smaker tross alt bedre (selv om Nutrilett er pyton det også.) Heldigvis slipper jeg å spise noe annet enn masse god mat:) Ned 6 kg på 3 uker her i gården, det hadde ALDRI skjedd om jeg måtte spise babymat, usj!

bittersweet 06-06-11 09:10

Babymat inneholder jo stortsett bare kokte grønnsaker, olje og kjøtt.. Tror du vil få samme resultatet dersom du spiser en pakke med fjordland, som kalloritellerne ofte spiser til middag... (Eller en halv pakke..) Må du ikke spise utrolig mye babymat for å få i deg så mye kallorier? :)

Peppa Gris 06-06-11 12:12

Hexeberg - Frisk med lavkarbo, den er lettlest lektyre på ferie :)

Og du, dropp Nestle da ;) Så er du ikke med å støtter barnedød i uland :)

Charlott 06-06-11 12:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Batillip (Innlegg 1129971)
Nå får du gi deg, det er jo bare sprøyt det du sier!

TS overskrift på tråden var at hun skulle begynne på babymatdietten, om det var flere som ville være med. Det har vært en del vingling fra TS, mellom å spise babymat fordi det er lettvint, for å gå ned i vekt, i stdet for snop osv. Derav mitt spørsmål. Om du mener andre her inne har en ufin tone, hjelper vel ikke din kommentar noe særlig, gjør den vel?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BellaIsa (Innlegg 1129976)
nei, vet ikke hva Grede Roede står for jeg, jeg bruker bare siden til å skrive inn hva jeg spiser for min egen del :)

Har aldri endret på hva jeg skal spise, så vet ikke hvor du har det fra.

Endret bare "antall kg" i hovedinnlegget, ble feil fokus da flere misforstod og trodde det vektapet skulle nåes innenfor kort tid.

Du har vinglet mellom årsakene til at du vil spise babymat, derfor jeg lurer. Grete Roede står for "god" gammeldags slankemat. Mager mat og begrenset med kalorier :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 1129981)
Bare at dere mener grethe roede kost er usunt, men beklager det var en dum kommentar av meg.

Hvilke "dere"? Jeg har ikke noe i mot GR diett, tror aldri jeg har uttalt meg om det engang, utover at det for meg virker trist å skulle leve magert og med kaloritelling ;) Nok en gang, dette var vel heller ikke en kommentar som bidrar til en hyggelig diskusjon? ;)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 1129991)
Klart det har med kalorier inn og kalorier ut å gjøre. Jeg selv gikk ned 40 kg på ingers Rugbrød pga mindre mat og trening. Har også holdt vekta siden. Ettersom jeg passer på å ikke spise for mye og feil mat, og regelmessig trening.

Nei, det har IKKE med kcal inn og kcal ut å gjøre.
Det har med sammensetningen av kosten å gjøre :)

Jeg gikk ned i vekt som bare det og spiste 3-4000 ++ kcal pr dag :)

Og nei, jeg er ikke særlig aktiv utover turer med hundene. Selv om det fungerte for deg med rugbrød, er det ikke dermed sagt at det fungerer for alle.

Jeg forstår fortsatt ikke greia med babymat, men om ts vil spise slikt er det null problem for meg :p

Sugarpill 06-06-11 15:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris (Innlegg 1129897)
Du sier noe der. Rart så naive man er. Nesten så jeg savner det :D

Eyhh, ikke skjær oss alle over én kam, det er ikke alle 20-somethings som spiser babymat eller 40 bananer daglig- selv har jeg ikke spist babymat siden jeg, uhhm, var baby.

Jeg har ikke scannet næringsinnholdet på babymat noengang, siden jeg verken ER en baby eller HAR en baby og derfor ikke har noen ting i babymathylla å gjøre- men jeg har gått over til kattungefor til katten min for å få henne til å legge på seg...

Btw, burde ikke morsmelk inngå i babymat-dietten? Hvis man virkelig skal gå så langt som å leve på babymat i utgangspunktet?

Sugarpill 06-06-11 15:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bigmum (Innlegg 1130140)
Det som faktisk sjokkerer meg MEST, er at det finnes noen som synes babymat er GODT!! Æææsjjj....helt uten salt og krydder, og ferdig tygget.... Da ville jeg MYE heller tatt meg en Nutrilett, blir akkurat det samme resultatet,og smaker tross alt bedre (selv om Nutrilett er pyton det også.) Heldigvis slipper jeg å spise noe annet enn masse god mat:) Ned 6 kg på 3 uker her i gården, det hadde ALDRI skjedd om jeg måtte spise babymat, usj!

Det er dét jeg stusser på også...hvis jeg skulle gå på en sprø diett ville jeg valgt den smågodt-dietten som var populær en stund blant jentene i klassen min på vgs- de fant ut at de kunne gå ned i vekt ved å leve på smågodt hvis de bare spiste svært begrensede mengder. De fant ut at de kunne gå ned i vekt på redusert kaloriinntak, liksom. Shocking!

Nnem 06-06-11 16:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ethereal (Innlegg 1130474)
Det er dét jeg stusser på også...hvis jeg skulle gå på en sprø diett ville jeg valgt den smågodt-dietten som var populær en stund blant jentene i klassen min på vgs- de fant ut at de kunne gå ned i vekt ved å leve på smågodt hvis de bare spiste svært begrensede mengder. De fant ut at de kunne gå ned i vekt på redusert kaloriinntak, liksom. Shocking!

Hahaha, nå måtte jeg le.

Sugarpill 06-06-11 16:01

Btw, en BMI-kalkulator funker ikke som random.org, den slenger ikke bare ut et tilfeldig tall, et tall som ikke har noe med virkeligheten å gjøre overhodet. Selvsagt er det slingringsmonn, selvsagt kan to mennesker med samme BMI se helt forskjellige ut, men hvis ts ser tykk ut med en BMI på 20 hører hun hjemme på forsiden av Dagbladet, en lubben person med BMI på 20 er omtrent like sannsynlig som en gravid mann.

BMI er veiledende, men det er dét vi ser i speilet også. Speil lyver ikke, men det betyr ikke at vår persepsjon av speilbildet ikke gjør det.

Camomilla 06-06-11 16:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ethereal (Innlegg 1130517)
Btw, en BMI-kalkulator funker ikke som random.org, den slenger ikke bare ut et tilfeldig tall, et tall som ikke har noe med virkeligheten å gjøre overhodet. Selvsagt er det slingringsmonn, selvsagt kan to mennesker med samme BMI se helt forskjellige ut, men hvis ts ser tykk ut med en BMI på 20 hører hun hjemme på forsiden av Dagbladet, en lubben person med BMI på 20 er omtrent like sannsynlig som en gravid mann.

BMI er veiledende, men det er dét vi ser i speilet også. Speil lyver ikke, men det betyr ikke at vår persepsjon av speilbildet ikke gjør det.

Hør, hør :)

Pøsh 06-06-11 16:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av littleme (Innlegg 1130027)
Dummeste jeg ser er voksne mennesker som tyr til hersketeknikker i diskusjoner. Blir for dumt. Sorry Carisma :)

Må bare signere her.

Lillemy71 06-06-11 18:08

Babymat er ikke bare sunt vil jeg våge å påstå. Jeg begynte med lavkarbo omtrent på den tiden min venninne fikk sitt første barn og pga av ren nysgjerrighet begynte jeg å lese på innholdsfortegnelsen på barnematen. Det blir jo presentert som optimal, sammensatt næring for barn men, ja jeg sier men: Barnemat på glass er som oftest en base av ris eller poteter, tilsatt noe grønnsaker, litt proteiner og litt fett. Mye av fettet og proteinet som blir brukt er ikke fra sunne reine varer (langt fra fullverdig) og jeg ville aldri ha gitt dette til barn, langt i fra spist det selv. Min kjære lille "nevø" hadde en del helseproblemer som liten, venninna mi kjøpte barnemat (bl.a. økologisk) og ga i god tro for det skal jo være bra...eller??? Det endte etterhvert opp med at helsesøster anbefalte å gi annen mat i tillegg (evt morsmelk) for at måltidene skulle bli fullverdige (!!!!). Hun anbefalte bla. avokado, ren fisk/kylling, mer av de sunne planteoljene, ikke erstatte måltid med frukt men heller gi dette som tillegg osv. Det sier jo en del omn barnematen spør du meg.

Når dette er sagt må det jo bli opp til TS om hun virkelig vil spise barnemat som en del av en diett, men det opplegget høres jo ut som en vanlig kaloriredusert diett a la Grete Rode, bare med innslag av barnemat.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BellaIsa (Innlegg 1129978)
Det har noen ting med kcal inn og ut å gjøre. Eller så ville trening vært nærmest bortkastet.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BellaIsa (Innlegg 1129988)
Så du mener at når man forbrenner fett ved styrketrening kombinert med cardio har dette ingen sammenheng?

Du trenger mer kunnskap!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 1129991)
Klart det har med kalorier inn og kalorier ut å gjøre. Jeg selv gikk ned 40 kg på ingers Rugbrød pga mindre mat og trening. Har også holdt vekta siden. Ettersom jeg passer på å ikke spise for mye og feil mat, og regelmessig trening.

Det er mange her på forumet som slanker seg på 3000 kcal daglig, uten å trene. Selv kan jeg (og mange med meg, dette har vi testet finnes en tråd på det) spise 3-4000 kcal daglig (med mye fett) uten å gå opp i vekt så lenge vi ligger forholdsvis lavt i kh (selv lå jeg på 50 g daglig). I den perioden jeg testa dette trente jeg nesten ikke, jeg gikk heller ikke ned i vekt denne perioden.

Det foregår helt andre prosesser i kroppen når man lever på lavkarbo og er i ketose og dermed så gjelder ikke ikke de "vanlige" reglene med kalorier inn må være mindre enn kalorier forbrukt for vektnedgang. Dette har bl.a Gary Taubes dokumentert.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BellaIsa (Innlegg 1130038)

Her vil jeg anbefale deg "Bedre uten brød" av Lutz, er vel ei av de bedre som forklarer lavkarbo med rot i vitenskaplig forskning. Har også kommet en ny bok nå, "Matrevolusjonen" av Andreas Eenfeldt som også skal være svært bra, har ikke lest den selv men den virker veldig lovende.

nellie 06-06-11 19:12

Åååh, jeg gleder meg sånn til jeg runder 30. Tenk så smart og gjennomtenkt jeg blir da....

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:10.