![]() |
Sv: Pizza med sprø bunn!
Lagde denne i går og ble veldig fornøyd!
Smaken var god, synes ikke den smakte egg i det hele tatt. Ble ikke så sprø som jeg trodde, men det gjorde ingenting. Klarte å forspise meg en smule, gitt :o Det er den tredje type lavkarbo-pizza jeg har prøvd meg på, Beste hittil og jeg kommer til å bake den igjen...veldig snart :D |
Nå kose vi oss med denne pizzaen, ble godt og sambo syntes ikke det smakte så store forskjell på vanlig pizzabunn og denne, så da blir det denne fremover:)
|
Denne er akkurat fortært, lagde dobbel dose og brukte fiberhusk og lit johannesbrødkjernemel samt en dasj med kruskakli istedet for bakepulveret.
Skulle dratt ut deigen mer enn jeg gjorde, men den så så tynn ut når jeg hadde tatt den utover at jeg ville gjøre den tynnere, kunne dratt den ut 1/4 til iaf. Den ble utolig god, helt i toppen av de oppskriftene jeg har forsøkt! |
Lagde denne i dag, men klarte ikke å spre bunnen over hele formen, så jeg lagde dobbel røre. Bunnen ble ganske høy og ikke sprø. Den hadde litt konsistens som omelett, men smakte pizzabunn. Kommer nok til å lage denne flere ganger, og kanskje prøve med litt krydder i :)
|
Ja dette er jo nesten som vanlig pizza. Neste gang dobler jeg røren :ja:
|
Har laget denne 2 ganger nå - den første hadde en fæl konsistens, som svamp, eller tørr/gammel omelett, den neste ble crispy og smakte deilig.
Av og til er det utrolig vanskelig å lese gjennom 20 oppskrifter og tilbakemeldinger som spriker i alle retninger. Dessuten er jeg drittlei omelett, og liker heller ikke lukten av brunet ost (klarer ikke ostechipsene som så mange her inne liker) Tenkte jeg derfor skulle dele med dere, hva som kan gå galt med denne. Det ene er at man må smøre den TYNT utover. Tynnere enn du tror. Det andre er at posisjonen i ovnen har masse å si. Det tredje går på hvor mye væske fyllet har. Første gangen tenkte jeg at dette ble nok til en porsjon, etter å ha kikket på røra, og brukte en normal 24 cm kakespringform i teflon for å holde røra på plass. Jeg brukte litt fiberhusk + ketolyse bakemiks istedet for soyamel, resten etter oppskriften. Jeg satte røra midt i ovnen siden det tross alt er mere en kakedeig enn en meldeig. Den ble brun oppå og kladdete under, og jeg fikk den knapt ut av teflonformen. Ikke bruk bakeplater eller former som hindrer fuktighet i å fordampe, eller varmen i å nå frem på undersiden! Det ble skikkelig soggy, og samtidig vokste maten i munnen. Siste gangen stekte jeg den på en lav rille, og selv om kantene så litt brune ut, så ble den jevnt stekt. Jeg byttet ut en ts fiberhusk (som egentlig lukter sopp) med en ts kruskakli. Jeg tror den ble mindre svampete av dette. Det aller viktigste, var likevel at jeg brukte bakepapir, som jeg helte noen spiseskjeer olje over, og smurte godt inn. Når jeg dro røra utover hang den ikke fast i papiret, men gled på en hinne av olje, om dere skjønner. Når du synes det ser tynt nok ut, så dra den enda litt mer ut. Og enda littt til! Husk å tilsette bakepulveret helt til slutt. Om bakepulveret får være lenge i røra går futten ut av det. Ellers anbefaler jeg å tilsette masse, masse fyll uten å bry seg om fettet fra osten, kjøttet, osv, siden det er dette som gjør pizzaen god, og som gjør måltidet sunnere for oss lav-karboere :) Jeg hadde på hvitløks- og urtemarinerte biffstrimler, paprika, tomat, løk og et lass med jarlsberg og parmesan. Hadde litt oregano i bunnen siden jeg synes ketolyse bakemiks lukter veldig som - sånne kjeks med vanilje/sitronfyll? Andregangs steking med fyllet tok jeg på en høyere rille, siden jeg forhåndsstekte fyllet i en stekepanne, for å drive ut fuktighet. Da trenger man ikke mange minuttene for å få en ferdig pizza. Dette er faktisk helt essensielt. Jeg laget svært konsentrert tomatsaus med pure, istedet for tomater på boks, med høy konsentrasjon av gode smaker som urter, løk og hvitløk. Dette varmet jeg med litt olivenolje i en kjele. Jeg brukte kanskje en tiendedel av det jeg ville brukt på en normal pizza, men det ga like mye smak, selv om det var litt mer jobb å dra sausen utover. Sausen var ikke god å smake på ren, men den fungerte utrolig bra dratt tynt utover. Til slutt lagde jeg en deilig "rømmedressing" av creme fraiche, knust hvitløk, litt splenda, salt, eddik og urter. Dette blir en fast gjenganger på middagsbordet! |
TUSEN takk for herlig oppskrift Imse! Den beste av pizzaoppskriftene jeg har prøvd her hittil. Lagde dobbel oppskrift, smurte ut på bakepapir på bakeplate, det ble nok til nesten ei hel plate og dermed nok til minst fire lunsjer til meg på jobben.
|
Gleder meg til å prøve denne! :sikle:
|
Denne bunnen var faktisk god! Jeg stekte opp to bunner igår, og la den ene i fryseren.. Fylte pizzan med deilig pizzafyll og stekte den i 8-9 minutter.. Deilig og mettende! :ja:
|
Denne her er fantastisk god! Faren min som er en kresen høykarbomann syntes at pizzaen min med denne bunnen var den beste pizzaen han hadde smakt! Og jeg synes den var nydelig jeg også! Og de andre som smakte også. :ja: :snill:
|
Denne skal jeg prøve nå :) Spent siden jeg er ny på lavkarbo :)
|
Herlig tips! Denne står i ovnen nå :D
|
Farsken, bunnen min ble myk =\
|
Må vel steike enda lenger neste gang. Stekte på 200 grader i ca 11 minutter. Hun som har laget en lignende oppskrift - bare til flere - skreiv at hun satte ovnen på 200 grader og at bunnen var ferdig etter 8 minutter. :O
|
Sitat:
|
Trodde jeg hadde bakemix, men det viste seg at jeg har kjøpt BakePro!!!
Er det derfor jeg ikke syns denne bunnen ble så god? Tror jeg må prøve med skikkelig bakemix for denne var så kjapp å hive sammen:) |
Sitat:
|
Re: Pizza med sprø bunn!
Denne ble ordentlig god ved å erstatte noe av osten med parmesan :D Brukte mandelmel og den smakte herlig!
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Dette ble middagen i dag :)
Dobbel porsjon til langpanne, og brukte 7 g mandelmel og 13 g sesammel. Det funket helt fint :D |
Lagde denne i dag, med kokosmel (brukte kanskje litt i overkant, deigen ble litt kornete før jeg spedde ut med vann). Stekte den nok litt for lenge, men den ble helt ok! Ikke eggete eller svampete, heller litt på den tørre siden. Gikk fint å spise med hendene. Flott erstatning!
|
Re: Pizza med sprø bunn!
Jeg lagde denne under sterk tvil. MEN den blei bra! Den smakte ikke egg og var ikke svampete! Jeg brukte bakepro,kokosmel og litt kruskakli. Hadde også oppi litt tørkete urter. Denne lager vi igjen her :)
Takk for oppskrift-tips |
Jeg vurderer å bruke denne oppskriften i dag... Er det noen som har prøvd pizzaoppskriften som står på bakemiks-boksen fra Ketolyse.no? Og som har prøvd denne oppskriften her? Lurer på hvem som er best? Noen som vet det?
|
Lagde denne i dag, brukte Atkins-mel. Den ble veldig god!
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:13. |