Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

hanne42 04-07-09 10:34

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

På grunn av diverse hjerteproblemer i nær slekt har jeg fått beskjed om å gå til legen og be om en sjekk av hjertet. Det skal være en ordentlig sjekk, ikke bare blodtrykk og kolesterol og sånne rutinegreier. Er det noen av dere som vet hva dette innebærer?

Takk for svar.:)

Hanne

Vaffel 04-07-09 12:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hanne42 (Innlegg 740043)
På grunn av diverse hjerteproblemer i nær slekt har jeg fått beskjed om å gå til legen og be om en sjekk av hjertet. Det skal være en ordentlig sjekk, ikke bare blodtrykk og kolesterol og sånne rutinegreier. Er det noen av dere som vet hva dette innebærer?

Takk for svar.:)

Hanne

Det kan f.eks innebære ultralydundersøkelse, EKG, belastningsprøver (sykle)... og kanskje døgn-EKG (gå med en opptaker ett/flere døgn).

Edit: Beklager... jeg tenkte spesialistundersøkelse. På et vanlig legekontor har de vanligvis utstyr til EKG iallefall. Og de henviser videre hvis det trengs.

hanne42 04-07-09 14:46

Hei Vaffel

tusen takk for svar! Ja, jeg er blitt bedt om å søke henvisning til spesialist. Er jo frisk som en fisk og det virker litt teit å be om dette og oppta verdifulle ressurser i helsesektoren, men det kan jo være greit å være føre var hvis det er noe arvelig rusk som dukker opp:rolleyes:

Takk igjen.

Hanne

Jabba 06-07-09 20:58

Hvor mye karbo er det i sommerkål? Finner det ikke på matvareguiden.......

Carisma 06-07-09 21:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 740693)
Hvor mye karbo er det i sommerkål? Finner det ikke på matvareguiden.......

I følge Frukt.no : Ernæringsmessig kan sommerkål sammenlignes med hvitkål.

Forøvrig har jeg sett ny-spisskål på innvandrersjappa.

Gracella 07-07-09 15:37

Er det noen som vet hvor man kan få tak i Epsom salt i Norge? Og hva koster det?

mill@ 12-07-09 17:52

Jeg har et spørsmål jeg virkelig trenger svar på..
Hva er nærmest Oslo av Svinesund og Strømstad og hva er best? og Nordby's og dette? hvor ligger det?.. Det er jo ikke meningen å være såpass blond.. Men joda..

arnakristin 12-07-09 18:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mill@ (Innlegg 742349)
Jeg har et spørsmål jeg virkelig trenger svar på..
Hva er nærmest Oslo av Svinesund og Strømstad og hva er best? og Nordby's og dette? hvor ligger det?.. Det er jo ikke meningen å være såpass blond.. Men joda..

Hei,
Svinesund er område i Sverige helt inntil Norskegrensa. Her er en oversikt over hva du finner av butikker der. http://www.svinesund.com/
Litt lenger inn i Sverige, tror det er ca 6 km finner du Norby senteret som har blitt et gedigent shoppingsenter, der finner du matvarebutikkene Norby Supermarked og MaxiMat. Mer om butikkene på Nordby finner du her, http://www.nordby.se/
Strømstad ligger lengt unna grensa, tror det er en 15-20 minutters kjøring fra grensa. Vi har helt slutta og stoppe i både Strømstad og Svinesund.
Vi pleier alltid å handle på Nordby senteret, når vi tar Harryturen m/ferja til Strømstad. Mest på Norby Supermarked og jeg er innom Maximat for sukkerfri amerikansk Jell-o (gele) og vaniljeekstrakt har vært utsolgt i det siste).
Noen foretrekker å handle på Eurocash på Svinesund.

Carisma 12-07-09 23:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arnakristin (Innlegg 742353)
Noen foretrekker å handle på Eurocash på Svinesund.

Jeg har i det siste kun handlet på Rema på svinesund. Det meste har vært billigere der enn i de andre matbutikkene, og det er MYE mindre folk enn på Nordbysenteret. Har gitt opp å forsøke å handle der, totalkaos!

Ivory 14-07-09 01:41

Ikke akkurat et lavkarbospørsmål det her, men... ;)

Sønnen min etterlyser musikk fra en film som gikk på TV for ikke så veldig lenge siden (4-5 uker?), men jeg klarer ikke huske navnet på filmen, hvilken kanal den gikk på eller noe... Mulig den gikk på viasat 4.
Jeg så ikke hele filmen, men den handlet om to merkelige brødre som strevde med å komme inn på et populært diskotek i byen de bodde. Den ene var godt likt av faren, og han var sikker på at det var den andre sønnen som dro han andre med seg. Faren hadde en butikk med kunstige blomster, og ville at den ene sønnen skulle gifte seg med dattera i nabobutikken. Det er en spesiell sang/musikk som de spilte når de skulle ut på byen, eller var på byen, og de nikket med hodet sidelengs (i takt). Så helt tåpelig ut.. En dag kolliderer de med en "kjendis" og får endelig tilgang til diskoteket. osv, osv.
Noen som vet hvilken film/musikk??

Photobscura 14-07-09 02:31

Du tenker garantert på filmen A Night at the Roxbury
Låta du snakker om er alt som var feil med nittitallet: What is Love med Haddaway.
(Sorry dissinga, jeg kunne ikke dy meg, jeg var tross alt fjortis da både filmen og låta kom ...! :o)

Carisma 14-07-09 08:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 742686)
Låta du snakker om er alt som var feil med nittitallet: What is Love med Haddaway.

Jeg kunne ikke vært mer enig! Tilbragte noen regnfulle dager på 4H leir på Jorekstad med den på repeat på kasettspilleren i naboteltet DØGNET RUNDT! :D

Ivory 14-07-09 09:18

Tusen takk for svar:) Det var den filmen og låta ja:) Sønnen min syntes det var helt latterlig komisk med den nikkinga i takt, hehe ;)

Gracella 14-07-09 09:37

Hva er fondant sjokolade?

Jeg har tenkt å prøve meg på blødende sjokoladekake og der skal det være fondant sjokolade... :confused:
Regner med at det er mørk sjokolade, men er jo ikke sikker.

Denne har jeg da tenkt å lage om til lavkarbo:
Blødende sjokoladekake:
6egg
450g fondant sjokolade
200g sukker (Erstatters med splenda, sukrin eller Natreen, tenker jeg)
100g mel
150g smør
Fremgangsmåte:
Smelt smør og sjokolade på svak varme.
Pisk egg og sukker,
tilsett det andre vekselsvis.
Røra has i smurte store muffisformer.
stekes på 180g i 7min.

Hva skal jeg bruke i stedet for mel? JBKM? Og er det da noen som vet hvor mye JBKM jeg skal bruke?
Vel, det kommer uansett til å bli testet ut om ikke så lenge ;)!

Photobscura 14-07-09 10:15

Sjekka flere oppskrifter, og det er masse hvetemel i alle :rolleyes:. Her er i alle fall et eksempel på sjokolade fondant!

Carisma 14-07-09 10:17

Har ikke testet disse selv enda, men inbiller meg at de er som fondant? http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23844

Gracella 14-07-09 20:15

Takker og bukker!
Og spes takk til Carisma som kom med sjoko-delice-oppskriften - den har jeg lett litt etter.
Kan ikke bake nå, men skal prøve å få kokkelert litt i neste uke :)

Jabba 25-07-09 22:56

Hvor lang tid tar det å dette ut av ketose etter et karborikt måltid? Hvor kjapt vil stixen vise dette? Vil man kunne tro en er "safe" hvis stixen fremdeles er rosa 12-24 timer etter dette måltidet?

pingu-72 26-07-09 12:07

Jeg lurer på om jeg kan spise scampiene som jeg tinte i forigårs og stekte i går. Haster litt ;)

Photobscura 26-07-09 12:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av pingu-72 (Innlegg 745883)
Jeg lurer på om jeg kan spise scampiene som jeg tinte i forigårs og stekte i går. Haster litt ;)

Absolutt!

pingu-72 26-07-09 12:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 745884)
Absolutt!

Takk :) de smaker forresten mye bedre enn i går!

Risten 27-07-09 13:24

Kan jeg bruke bremykt i stedet for meierismør. Det her 70 % smør og 30 % rapsolje. Hvis ikke, hvorfor ikke?

Carisma 29-07-09 09:04

Jeg har fått det for meg at man kan miste lappen om man sykler i alkoholpåvirket tilstand. Stemmer det, eller er det bare inni mitt hode?
Hvis det stemmer, hva er grensa? Samme som for bil?

Jabba 29-07-09 09:07

Er det noen som har opplevd suketter i te-en som en partystopper?
Nå snakker jeg ikke om enorme mengder - men ca 8-10 suketter til dagen....fordelt på 4-5 krus m te...

Carisma 29-07-09 09:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 746643)
Er det noen som har opplevd suketter i te-en som en partystopper?
Nå snakker jeg ikke om enorme mengder - men ca 8-10 suketter til dagen....fordelt på 4-5 krus m te...

Suketter er kjent partystopper ja, siden de er søtstoff.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:46.